Gigabyte Radeon RX 6500 XT Gaming OC
RX 6700 XT | RX 6600 XT | RX 6600 | RX 6500 XT | RX 6400 | |
---|---|---|---|---|---|
Arkitektur | RDNA 2 | RDNA 2 | RDNA 2 | RDNA 2 | RDNA 2 |
Teknik | 7 nm TSMC | 7 nm TSMC | 7 nm TSMC | 6 nm TSMC | 6 nm TSMC |
Krets | Navi 22 | Navi 23 | Navi 23 | Navi 24 | Navi 24 |
Transistorer | 17,2 miljarder | 11,1 miljarder | 11,1 miljarder | 5,4 miljarder | 5,4 miljarder |
Kretsyta | 335 mm² | 237 mm² | 237 mm² | 107 mm² | 107 mm² |
Beräkningsenheter | 40 st. | 32 st. | 28 st. | 16 st. | 12 st. |
Rasterenheter | 64 st. | 64 st. | 64 st. | 32 st. | 32 st. |
Texturenheter | 160 st. | 128 st. | 112 st. | 64 st. | 48 st. |
Ray Accelerators | 40 st. | 32 st. | 28 st. | 16 st. | 12 st. |
Streamprocessorer | 2 560 st. | 2 048 st. | 1 792 st. | 1 024 st. | 768 st. |
Spelfrekvens | 2 424 MHz | 2 359 MHz | 2 044 MHz | 2 610 / 2 685 MHz | 2 039 MHz |
Turbofrekvens | 2 581 MHz | 2 589 MHz | 2 491 MHz | 2 815 / 2 825 MHz | 2 321 MHz |
Beräkningskraft | 13 215 GFLOPS | 10 994 GFLOPS | 8 928 GFLOPS | 5 765 / 5 786 GFLOPS | 3 565 GFLOPS |
Infinity cache | 96 MB | 32 MB | 32 MB | 16 MB | 16 MB |
Minnesbuss | 192-bit | 128-bit | 128-bit | 64-bit | 64-bit |
Minnesmängd | 12 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 4 GB GDDR6 | 4 GB GDDR6 |
Minneshastighet | 16 000 MHz | 16 000 MHz | 14 000 MHz | 18 000 MHz | 16 000 MHz |
Minnesbandbredd | 384 GB/s | 256 GB/s | 224 GB/s | 144 GB/s | 128 GB/s |
PCI Express-banor | x16 | x8 | x8 | x4 | x4 |
TBP | 230 W | 160 W | 132 W | 107 / 120 W | 53 W |
Rek. pris vid lansering | 5 099 kronor | 4 090 kronor | 3 699 kronor | 2 295 kronor | ? |
Arkitekturen RDNA 2 kan beskrivas som AMD:s bästa på många år. Det är något som tas tillvara på då RDNA 2 utgör, ett för AMD, grunden för ovanligt många grafikkretsar. Först ut blev Navi 21 för toppmodellerna Radeon RX 6900 XT, RX 6800 XT och RX 6800, vilken följdes upp av Navi 22 och Navi 23. Nu har det blivit dags för AMD att runda av med minstingen Navi 24. Grafikkretsen är därtill först ut med tillverkning på TSMC:s 6-nanometersteknik, en förfinad variant av tidigare 7 nanometer.
I dubbel bemärkelse kan Navi 24 i sin enkelhet beskrivas som Navi 23 delad på två. Grafikkretsen i sin helhet består av 16 beräkningsenheter för totalt 1 024 streamprocessorer, 64 texturenheter och 16 Ray Accelerator-kärnor för hårdvaruacceleration av ray tracing (RT). Det senare betyder att dagens huvudnummer Radeon RX 6500 XT blir det, åtminstone på pappret, minst potenta grafikkortet som ändå behåller stöd för ray tracing.
Trots på pappret mindre imponerande specifikationer handlar det om världens i särklass snabbaste grafikkort, åtminstone sett till klockfrekvenser. AMD Radeon RX 6500 XT börjar på redan höga 2 160 MHz och har en turbofrekvens på hela 2 815 MHz, detta när grafikkortets totala strömförbrukning (TBP) är satt till 107 W. Uppskruvat till 120 W går basfrekvensen upp till 2 685 MHz och turbofrekvensen till 2 825 MHz.
De skyhöga klockfrekvenserna resulterar i en beräkningskraft om upp till 5 786 GFLOPS, vilket inte är lika långt ifrån de 8 928 GFLOPS hos Radeon RX 6600 som RX 6500 XT hade kunnat vara. Det finns dock två brasklappar, den ena att klockfrekvenser uppskruvade till taket ger en förhållandevis hög effektförbrukning där Radeon RX 6600 lägger sig endast 10 procent högre med 132 W TBP.
Den andra som kan tänkas göra ett avtryck prestandamässigt ligger på minnessidan och det gäller på alla tänkbara punkter. Minnesbussen är låga 64 bitar och till detta hör 4 GB GDDR6, som förvisso har en effektiv klockfrekvens om 18 000 MHz, men den snäva bussen gör att bandbredden stannar vid blott 144 GB/s. Det Infinity Cache som i andra grafikkretsar kompenserar för lägre minnesbandbredd är endast 16 MB stort.
Med Radeon RX 6500 XT har AMD 1080p-spelande i skottgluggen och för detta menar bolaget att 4 GB GDDR6 ska räcka. Vad som gäller återstår att se, men av tidigare erfarenheter ligger 6 GB runt någon form av gräns innan prestandan i många moderna spel dyker. Att AMD ändå valt 4 GB tillskriver de öppet priset, där listpriset för 4 GB GDDR6 är cirka 50 USD. Det vore således svårt att hålla det rekommenderade priset 199 USD, som å andra sidan kan vara bluff och båg precis som alla tidigare lanseringar det senaste året.
Kompromissfyllt grafikkort för bärbara datorer
Ju mer redaktionen tittar på grafikkortet blir det uppenbart att det funnit en annan plats än först tänkt. Först och främst märks specifikationerna, där ett grafikkrets av den här kalibern rimligen inte borde marknadsföras i ett grafikkort för "spel". Minnesbussen är helt enkelt för snäv för att leverera, något vi kikar närmare på i själva testet.
Vad Navi 24 rimligen först var tänkt för är bärbara datorer och det blir som allra tydligast när vi tittar på antalet PCI Express-kanaler som är endast 4(!) till antalet. Att skala ned på antalet kanaler är en vanlig företeelse för grafikkretsar ämnade för bärbara datorer, och AMD har sedan tidigare många som tagit klivet ned från vanliga 16 till 8 kanaler.
Att skruva ned antalet PCI Express-kanaler förklaras ofta med lägre strömförbrukning, ett budskap som rimmar väl med bärbart, men egentligen är det inte svårare än att lämna kanaler outnyttjade. Vad det i själva verket handlar om är att skapa en mindre krets för att öka sina marginaler. Det är generellt sett inget problem i bärbara där antalet kanaler dimensioneras för att vara "tillräckligt".
På den stationära sidan blir det desto svårare. Troligt är ändock att 4 kanaler PCI Express 4.0 räcker för ett grafikkort som detta, men frågan är vad som händer med äldre system som lutar sig mot PCI Express 3.0 där bandbredden halveras.
Något annat som pekar mot att grafikkortet skohornats in i spelsegmentet är klockfrekvenserna. Här är det uppenbart att AMD klockat grafikkretsen till bristningsgräns och lika så minnet, för att på så vis försöka klämma ur tillräcklig prestanda för 1080p-spelande. Det hela kommer på bekostnad av energieffektivitet – relativt dess teoretiska prestanda är det en strömslukande best.
Det kanske tydligaste "beviset" för den bärbara teorin är att grafikkretsen är begränsad till två bildutgångar. En för den bärbara datorns skärm och en för en extern? En sak redaktionen dock inte kan sätta fingret på är slakten av videoblocket. AV1-avkodning lyser med sin frånvaro och videokodning saknas helt. Stöd finns däremot för avkodning av VP9, H.264 och H.265. Här, likt antalet PCI Express-kanaler, handlar det om att få till en mindre och billigare grafikkrets.
Redaktionens teori är att AMD till följd av kretsbristen och de höga priserna kunnat flytta upp alla grafikkretsar ett pinnhål än tidigare tänkt. Det är ingen högoddsare att RX 6500 XT egentligen var tänkt att var ett perifert grafikkort som RX 6400, och att exempelvis RX 6600 under normala förhållanden tagit plats i varumärket RX 6500 XT. Och så vidare.
Gigabyte Radeon RX 6500 XT Gaming OC
Gigabyte Radeon RX 6500 XT Gaming OC | AMD Radeon RX 6500 XT | |
---|---|---|
Krets | Navi 24 | Navi 24 |
Beräkningsenheter | 16 st. | 16 st. |
Spelfrekvens | 2 685 MHz | 2 610 / 2 685 MHz |
Turbofrekvens | 2 825 MHz | 2 810 / 2 825 MHz |
Minnesbuss | 64-bit | 64-bit |
Minnesmängd | 4 GB GDDR6 | 4 GB GDDR6 |
Minneshastighet | 18 000 MHz | 18 000 MHz |
Minnesbandbredd | 144 GB/s | 144 GB/s |
Strömförsörjning | 6-pin | 6-pin |
Dimensioner (L × B) | 282 × 114 millimeter | – |
Expansionsplatser | 2 stycken (40 mm) | – |
Utgångar | 1 st. HDMI 2.1 | – |
Rek. pris | ? | 199 USD |
Med Radeon RX 6500 XT har AMD ingen referensmodell, utan det är helt upp till partnertillverkare att leverera grafikkort. Det speglar givetvis också av sig i SweClockers test av grafikkortet där Gigabyte levererat sin Gaming OC-variant. Som namnet avslöjar handlar det om en fabriksklockad modell, med vilken Gigabyte skruvat upp den maximala turbofrekvensen till 2 825 MHz.
Trots grafikkretsens ringa storlek och effektvärde på 120 W enligt AMD:s specifikationer levereras den med en bastant kyllösning, som gör att grafikkortet lätt skulle kunna misstas för något i det yppersta prestandasegmentet. Modellen är 282 millimeter långt, 15 millimeter längre än AMD:s och Nvidias referensmodeller av andra grafikkort, och tar upp två kortplatser.
Grafikkortets storlek tillskrivs kyllösningen bestående av inget mindre än tre fläktar som blåser mot en kylfläns med två värmeledningsrör med direktkontakt med grafikkretsen. På baksidan av grafikkortet återfinns en täckplåt med ett stort hål, där luft från den tredje fläkten kan flöda rakt igenom. Det kan ha en viss kylningsmässig fördel, med nackdel att varmluft blåser upp till processorns kylare. Som brukligt gäller här semi-passiv drift för fläktarna vilka stängs av vid låg belastning och temperatur på grafikkretsen.
Trots att Gigabyte tagit i från tårna med sitt Radeon RX 6500 XT Gaming OC står det klart när vi kikar på strömmatningen att kylaren är väl överdimensionerad. Här återfinns en ensam 6-pins PCI Express-kontakt, vilket enligt ATX-standarden innebär en maximal strömförbrukning om 150 W. Det här är något Gigabytes kylare mer än väl bör mäkta med att hantera.
Då AMD begränsat Navi 24 märks här endast två bildanslutningar – en Displayport 1.4a och en HDMI 2.1. Värt att åter ta upp är PCI Express-anslutningar, som trots utseendet inte har 16 kanaler PCI Express 4.0 utan enbart 4 stycken.