Test: Far Cry 3

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 3

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-30

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo E6700/AMD Athlon64 X2 6000+ eller motsv.

  • Radeon HD 2900/Geforce 8800 GTX

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 4× MSAA + HBAO (upplösning varierar)

Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer den tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart tio år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.

Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tessellering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, vilken ger mycket konsekventa resultat.

När vi springer in i djungeln med vapnen i högsta hugg visar återigen Maxwell-korten var skåpet ska stå. Geforce GTX 980 tar en betryggande ledning med 8 procent bättre prestanda än föregångare Geforce GTX 780 Ti samt förkrossande 35 procent högre prestanda än konkurrenten AMD:s Radeon R9 290X.

Det billigare Geforce GTX 970 lägger sig även det på en respektabel position med cirka 15 procent bättre resultat än Radeon R9 290X samt en prestandafördel på 8 procent över Geforce GTX 780. Strix-kortet från Asus ger i känd stil ytterligare något högre prestanda tack vare sina förhöjda klockfrekvenser och landar dryga 3 procent bättre till än sitt oklockade dito.

Upplösningen skruvas upp och samtidigt äts stora delar av marginalerna upp, vilket placerar Geforce GTX 980 på samma resultat som Geforce GTX 780 Ti. Prestandafördelen över konkurrenten AMD:s Radeon R9 290X minskar även den något men landar fortfarande på respektabla 24 procent till Nvidias nya flaggskepps fördel.

Geforce GTX 970 klarar fortfarande att besegra Radeon R9 290X i den höga upplösningen men gör det med en något mindre prestandafördel på cirka 5 procent. Asus fabriksöverklockade Strix-kort ligger återigen cirka 3 procent över sitt oklockade dito.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

fc3_980.png
fc3_290x.png
fc3_780ti.png

Renderingstiderna för Far Cry 3 innebär inga större konstigheter. Grafen är visserligen lite taggig, men det handlar om procentuellt små variationer som inte påverkar det subjektiva flytet nämnvärt.