Test: Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-03-05

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 1,86 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 2600XT, Geforce 8400

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultimate, 2× SSAA, 16× AF (upplösning varierar)

I amerikanska Crystal Dynamics "omstart" av populära spelserien Tomb Raider får vi följa med gravplundraren Lara Croft till den mystiska ön Yamatai utanför Japan. Nytt denna gång är en mer öppen spelvärld till skillnad från föregångarnas mer linjära uppbyggnad, samt en kraftigt förbättrad grafikmotor. Spelet erbjuder dessutom en inbyggd funktion för prestandatest som vi gladeligen använder oss av.

I det senaste äventyret med Lara Croft är det Geforce GTX 980 som drar det längsta strået. Det nya flaggskeppet uppvisar här 14 procent bättre prestanda än Geforce GTX 780 Ti samt 17 procent högre resultat än AMD:s Radeon R9 290X.

Lillebror Geforce GTX 970 slår bo alldeles precis bakom Radeon R9 290X och presterar ungefär 17 procent bättre än Geforce GTX 780. Strix-kortet från Asus plockar med sina förhöjda klockfrekvenser ut ungefär 3 procent mer prestanda än sitt oklockade dito, och kan därmed masa sig förbi Radeon R9 290X med en mindre marginal.

I upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar minskar marginalerna och likaså Geforce GTX 980-kortets ledning. Det nyanlända flaggskeppet presterar ganska exakt 10 procent bättre än Geforce GTX 780 Ti samtidigt som ledningen över Radeon R9 290X ökar något och landar på 18 procent.

Geforce GTX 970 lägger sig återigen hack-i-häl med AMD:s Radeon R9 290X samtidigt som det utpresterar Geforce GTX 780 med nästan 12 procent bättre prestanda. Vidare presterar det fabriksöverklockade Strix-kortet från Asus ungefär 4 procent bättre än ett oklockat exemplar av Geforce GTX 970.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

tomb_980.png
tomb_290x.png
tomb_780ti.png

Renderingstiderna för Tomb Raider visar lätt taggiga kurvor för Nvidia-korten, men subjektivt märks inga konstigheter. AMD Radeon R9 290X har dock en betydligt mjukare profil.