Test: Metro: Last Light

Egenskap

Värde

Titel

Metro: Last Light

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-05-14

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,2 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 4000, Geforce GTS 250

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar)

Metro: Last Light är uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiska universum skapat av ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.

Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.

När den nya GTX 900-seriens söker skydd i Moskvas tunnelbanesystem är det återigen med toppnoteringar i tabellen. Geforce GTX 980 tar en trygg förstaplats med 6 procent bättre prestanda än Geforce GTX 780 Ti samt 15 procent högre prestanda än Radeon R9 290X.

Geforce GTX 970 slår ner på nästintill exakt samma resultat Radeon R9 290X och utpresterar Geforce GTX780 med ungefär 14 procent bättre resultat. Asus Strix-kort vinner något mer i Metro: Last Light på sina förhöjda klockfrekvenser och presenterar dryga 5 procent bättre prestanda än det oklockade Geforce GTX 970.

Trenden med minskade marginaler när upplösningen skruvas upp återvänder igen med Metro: Last Light och Geforce GTX 980 presterar här endast 2 procent bättre än Geforce GTX 780 Ti. Prestandafördelen över Radeon R9 290X minskar även den något och landar här på 10  procent i den högre upplösningen.

Geforce GTX 970 tappar ledningen med en mindre marginal över Radeon R9 290X i den höga upplösningen samtidigt som prestandafördelen ligger på cirka 9 procent över Geforce GTX 780. Asus Strix-kort klarar precis av att köra om Radeon R9 290X och erbjuder ungefär 4 procent bättre prestanda än ett oklockat Geforce GTX 970.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

metro_980.png
metro_290x.png
metro_780ti.png

Metro Last Light fortsätter att presentera utmärkta renderingstider på i princip all hårdvara. Inga konstigheter.