Test: Bioshock Infinite

Egenskap

Värde

Titel

Bioshock Infinite

Utvecklare

Irrational Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-03-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra med DDOF, FXAA (upplösning varierar)

I Bioshock Infinite tar spelaren rollen som Booker DeWitt, tidigare Pinkerton-agent med uppdrag att leta reda på och hämta unga flickan Elizabeth. Ärendet komplicerat en smula av att hon befinner sig i Columbia, en flygande stad sedan länge försvunnen bland molnen.

Senaste Bioshock renderas med grafikmotorn Unreal Engine 3, med stöd för bland annat avancerade DX11-effekter. Som grädde på moset ingår även ett separat verktyg för prestandatester, vilket gör det till en barnlek att plocka hem rätt siffror.

Flaggskeppet Geforce GTX 980 fortsätter sin trend och toppar även tabellen när vi rör oss mot den flygande staden Columbia. Modellen presterar ungefär 4 procent bättre än Geforce GTX 780 Ti i denna upplösning samtidigt som prestandafördelen över Radeon R9 290X ligger på dryga 34 procent.

Den billigare brodern Geforce GTX 970 utpresterar här Radeon R9 290X med 19 procent samtidigt som det utgående Geforce GTX 780-kortet besegras med 10 procent bättre prestanda. Asus fabriksöverklockade Strix-kort följer sitt tidigare mönster och erbjuder ungefär 3 procent bättre prestanda än Geforce GTX 970 i sina grundfrekvenser.

Där marginalerna tidigare har minskat när upplösningen skruvas upp är här fallet det totalt motsatta. Geforce GTX 980 fortifierar här sin ledning och lägger sig nästan 11 procent ovanför Geforce GTX 780 Ti samtidigt som prestandafördelen över konkurrenten AMD:s Radeon R9 290X landar på imponerande 40 procent.

Även Geforce GTX 970 kan sträcka på benen i den högre upplösningen och presenterar ganska exakt 20 procent bättre prestanda än Radeon R9 290X. Prestandafördelen hos Asus fabriksöverklockade Strix-kort landar återigen på 3 procent över sitt oklockade dito.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

bioshock_980.png
bioshock_290x.png
bioshock_780ti.png

Precis som för Geforce GTX 780 Ti ger GTX 980 ett par klart mät- och märkbara hack i Bioshock-sekvensen. Motsvarande ryckningar finns inte på samma sätt för Radeon R9 290X, så AMD drar det längsta strået i titeln.