Test: Anno 2070

Egenskap

Värde

Titel

Anno 2070

Utvecklare

Related Designs

Genre

RTS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-11-17

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,0 GHz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) med stöd för DirectX 9.0C

  • 2 GB RAM

Testinställningar

High, AA aktiverat, 16× AF (upplösning varierar)

Med Anno 2070 tar Related Designs sin historiska spelserie in i framtiden. Titeln utspelar sig efter att polarisarna smält och översvämmat stora delar av världen. I vad som närmast kan liknas en kombinerad RTS och stadsbyggarsimulator tar spelaren kontroll över en av tre fraktioner med målet att dominera de få landsmassor finns kvar. Spelets grafikmotor har putsats upp från föregångarna och har numera DirectX 11-stöd som ger en helt klart vassare visuell upplevelse.

För prestandamätningen används introduktionen till första uppdraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Fraps.

I den sista speltiteln Anno 2070 kan AMD:s nya flaggskepp spänna musklerna rejält och presterar riktigt bra. Radeon R9 290X tar sig utan problem förbi konkurrenten Nvidias Geforce GTX 780 med en marginal på hela 14 procent. Vidare landar nykomlingen endast marginellt sämre till än Geforce GTX Titan med någon enstaka procents prestandaskillnad. I jämförelse med Radeon HD 7970 GHz Edition bjuder Radeon R9 290X på en prestandafördel med 32 procent.

Med upplösningen uppskruvad kan Radeon R9 290X sträcka på benen ytterligare och ta sig förbi Geforce GTX Titan med viss marginal. Vidare utpresterar AMD:s nya flaggskepp Nvidias Geforce GTX 780 med nästan 15 procent samtidigt som det bjuder på en prestandafördel på 31 procent över Radeon HD 7970 GHz Edition.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

290x_anno.png
780_anno.png

AMD har länge lidit av ojämna renderingstider i Anno 2070 och detta har dessvärre inte åtgärdats. Grafen ovan uppvisar rejäla svängningar i kurvan vilket även subjektivt syns när sekvensen spelas upp i form av hack och allmänt skakigt flyt. Sanningen kan vara att AMD helt enkelt anser Anno 2070 vara för gammalt för att lägga tid på att åtgärda.