Testpilot: Phanteks XT Pro Ultra – Prisvärt och modernt chassi

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks XT Pro Ultra – Prisvärt och modernt chassi

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman sätter tänderna i senaste nytt från välkända Phanteks, där högt luftflöde och nya möjligheter för datorbyggare utlovas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman sätter tänderna i senaste nytt från välkända Phanteks, där högt luftflöde och nya möjligheter för datorbyggare utlovas.

Läs hela artikeln här

Jag gillar det, byggde i den billigare varianten, icke Ultra, till sonen. Har gillat Phanteks sedan jag uppgraderade mitt eget chassi för 7-8 år sedan? Enkelt att bygga i, förberett för kabeldragning från baksidan, den billigare varianten saknar dock möjligheten att standard köra lika många diskenheter som Ultra varianten och kommer utan fläktar, men om 2 diskenheter räcker (förutom eventuella m2 enheter) och man ändå själv vill välja fläktar är det ett i mina ögon utmärkt chassi. Phanteks brukar dessutom vara duktiga på att sälja tillbehör som burar/fästen till diskar vid sidan om. Konstruktiosfilosofiskt ser jag en del likheter mellan Fractal och Phanteks, genomtänkt no bullshit approch som jag gillar.

Trevlig läsning.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den vita varianten då jag plötsligt kände att jag ville pimpa datorn då jag hade vita RAM-minnen och AIO (nu gäller bara att hitta vita PSU-kablar som funkar till bequiets PSU) Lättbyggt som sagt med allt utrymme och hål för kabeldragningen, och mitt 34cm långa grafikkort får med råge plats . Hade tidigare Fractal design torrent compact som jämförelsevis var riktigt bökig att bygga i. Medföljande färdiginstallerade 140mm -fläktarna är tysta (via fläktkurva i bios) och flyttar luften bra. Hade tänkt sätta fler fläktar i botten, men märkte att det inte behövdes temperaturmässigt.
Dock kan jag inte med mitt moderkort ha 360mm AIO i toppen, i alla fall inte Arctic freezer III, då strömsladdarna till CPU är i vägen, så jag kör med 280mm som jag fått montera lite längre fram i chassit. Enda fläcken är väl att det inte finns nåt dammfilter i fronten, men teoretiskt sett kan man ju ta den från toppen då den sätter sig fast med magneterna i metall-meshen. Men då datorn står knappa metern upp från golvet tänker jag att det kommer att ta ett tag innan det blir dags för rengöring.

Riktigt prisvärt chassi måste jag säga.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.