Test: 4K-upplösning (3 840 × 2 160 pixlar)

Både AMD och Nvidia slår på stora trumman gällandes framtidens bildskärmar, och då specifikt modeller med upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar – även kallat 4K eller Ultra High Definition (UHD). Att spela i en upplösning som innebär att driva runt fyra gånger fler pixlar än standardiserade 1080p kräver dock enormt mycket av grafikkortet, och i många fall är Crossfire- eller SLI-lösningar det enda som hjälper för att få en någorlunda spelbar bildfrekvens.

asus_pq321-1.jpg

För att visa huruvida dagens kombattanter klarar av framtidens upplösning hakar redaktionen på ett antal utvalda kort till Asus PQ321 – en av de första bildskärmarna för konsumenter med 4K-upplösning. Likt testerna med flera skärmar skruvas inställningarna ner till en medelnivå för att få hyfsat spelbara resultat.

Testresultat, 3 840 × 2 160 pixlar (4K)

Med de första resultaten i hand från syntetiska Valley syns det tydligt att Radeon R9 290X kan briljera i 4K. AMD:s nya flaggskepp masar sig förbi Geforce GTX Titan med en marginal på cirka 4 procent samtidigt som det utpresterar Geforce GTX 780 med dryga 14 procent. I jämförelse med sin föregångare Radeon HD 7970 GHz Edition presterar Radeon R9 290X cirka 45 procent bättre.

Observera även att grafikminnet av allt att döma inte räcker till hos Geforce GTX 770 och Geforce GTX 690, vilket gör att de landar hjälplöst nere i botten av tabellen med riktigt usla resultat.

Även i de renodlade speltesterna står det klart att det är Radeon R9 290X som drar det längsta strået när upplösningen skruvas upp i taket. Modellen utpresterar genomgående Nvidias Geforce GTX 780, och bortsett från Battlefield 3 kan även Geforce GTX Titan ses besegrad.