Test: Far Cry 3

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 3

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-30

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo E6700/AMD Athlon64 X2 6000+ eller motsv.

  • Radeon HD 2900/Geforce 8800 GTX

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 4× MSAA + HBAO (upplösning varierar)

Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer den tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart tio år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.

Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tesselering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, med bland annat djungel, vatten, djur och rök synligt i perioder.

Far Cry 3 är ännu en titel som historiskt sett presterat något bättre på Nvidia-hårdvara, men AMD lyckas bra med att stänga igen gapet. Radeon R9 290X tar plats en liten bit bakom Geforce GTX 780, där det konkurrerande kortet från Nvidia presterar cirka 7 procent bättre än AMD:s nya flaggskepp. I jämförelse med Radeon HD 7970 GHz Edition presterar Radeon R9 290X cirka 28 procent bättre.

AMD:s nya Hawaii-krets mår bra i höga upplösningar och kan knappa in rejält på Nvidia i 2 560 x 1 440 pixlar. Geforce GTX 780 presterar här bara någon enstaka bildruta per sekund bättre än Radeon R9 290X medan Geforce GTX Titan landar cirka 11 procent över AMD:s nykomling. Radeon R9 290X presterar ungefär 31 procent bättre än föregångaren Radeon HD 7970 GHz Edition.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

290x_fc3.png
780_fc3.png

AMD har inte slipat vidare på renderingstiderna i Far Cry 3 jämfört med tidigare modeller, och rätt stora variationer kan skådas direkt från mätdatan. I korthet handlar det dels om ett återkommande mönster, dels om lite större spikar ett par gånger under sekvensen.

Den subjektiva bedömningen är dock mer positiv, men lämnar ändå en känsla av att Radeon R9 290X erbjuder aningen sämre flyt än Geforce GTX 780 när systemen rullar sida vid sida. Spontant upplevs de konsekvent återkommande spikarna som i stort sett utkompenserade, samtidigt som de större variationerna ger mer märkbara ryckningar.