Test: Metro 2033

metro2.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Metro 2033

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-03-19

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor

  • DirectX 9-kompatibelt grafikkort

  • 1 GB RAM

Metro 2033 baseras på en bok med samma namn skriven av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Spelet utspelas i Moskvas tunnelbanor efter att ett kärnvapenkrig gjort marknivån mer eller mindre obeboelig. Spelaren slåss mot både människor och muterade varelser, allt med bländande DirectX 11-grafik och gott om effekter.

Tillsammans med DLC-paketet Ranger Pack lanserade utvecklaren 4A Games ett officiellt prestandatest där en förutbestämd sekvens loopas åtskilliga gånger. Som vanligt används upplösningen 1920 x 1080 pixlar med högsta möjliga detaljnivå och fyra gångers kantutjämning. PhysX samt Depth of Field hålls dock avstängda, det sistnämnda för att inte prestandasiffrorna ska dyka till löjligt låga nivåer.

Det tungdrivna FPS-liret Metro 2033 sätter rejäl press på våra kombattanter och Nvidia hamnar här rejält på efterkälken. AMD:s uppdaterade Radeon HD 7950 presterar här 20 procent bättre än Geforce GTX 660 Ti och även det billigare Radeon HD 7870 uppvisar bättre siffror. Kortet från KFA2 klättrar något högre på tabellen men har inte mycket att sätta emot i det här fallet.

Med två Geforce GTX 660 Ti sammankopplade i SLI kan vi se en prestandavinst på cirka 80 procent i den lägre upplösningen.

Historien upprepar sig när upplösningen skruvas upp och AMD plockar utan problem ut vinsten i den här titeln. Det uppdaterade Radeon HD 7950-kortet presterar cirka 30 procent bättre än Geforce GTX 660 Ti och resultaten påverkas inte heller nämnvärt av de fabriksöverklockade korten.

Tråkigt nog försämras även SLI-skalningen i den högre upplösningen där två sammankopplade Geforce GTX 660 Ti-kort endast ger en prestandavinst på cirka 70 procent.