Test: Anno 2070

anno2070.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Anno 2070

Utvecklare

Related Designs

Genre

RTS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-11-17

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2 GHz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) med stöd för DirectX 9.0C

  • 2 GB RAM

Med Anno 2070 tar Related Designs sin historiska spelserie in i framtiden. Titeln utspelar sig efter att polarisarna smält och översvämmat stora delar av världen. I vad som närmast kan liknas en kombinerad RTS och stadsbyggarsimulator tar spelaren kontroll över en av tre spelbara fraktioner med målet att dominera de få landsmassor finns kvar. Spelets grafikmotor har putsats upp från föregångarna och har numera DirectX 11-stöd som ger en helt klart vassare visuell upplevelse.

För prestandamätningen används introduktionen till första uppdraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Fraps.

Geforce GTX 660 Ti prestenterar helt klart spelbara siffror i RTS-titeln Anno 2070. AMD:s räddning blir dock sitt uppgraderade Radeon HD 7950-kort som med minsta möjliga marginal lyckas slå Nvidia på fingrarna. De förhöjda klockfrekvenserna hos Asus och KFA2-korten ger en trevlig prestandaskjuts som placerar bägge modellerna över Geforce GTX 670 i tabellen.

SLI-skalningen i den lägre upplösningen är godkänd med en prestandavinst på cirka 84 procent när två Geforce GTX 660 Ti-kort sammankopplas.

Med upplösningen uppskruvad till 2560 x 1600 pixlar skiftar fördelen åt AMD:s håll där det uppdaterade Radeon HD 7950-kortet kan köra om samtliga Geforce 660 Ti-kort. Det fabriksöverklockade kortet från KFA2 lyckas här masa sig förbi det dyrare Geforce GTX 670.

Ännu en gång ser vi att SLI-skalningen landar runt 84 procent när två Geforce GTX 660 Ti-kort sammankopplas.