Problemet med AMDs APUer (exklusive APU i Xbox och PS) är enligt vad jag kan förstå den snåla bandbredden till minnet.
Som exempel kan vi jämföra Radeon 780m vs Rx 6400
780m | 6400 | |
---|---|---|
Shading Units | 768 | 768 |
TMUs | 48 | 48 |
ROPs | 32 | 32 |
Compute Units | 12 | 12 |
L0 Cache | 32KB per WGP | 32KB per WGP |
L1 Cache | 128KB per Array | 128KB per Array |
L2 Cache | 2MB | 1MB |
L3 Cache | 0 | 16MB |
Bandwidth | (5600MT)89.6GB/s delat med CPU | 128GB/s |
På papper är det väldigt lika bägge är RDNA 2.0 samma antal TMUs mm.
Det som skiljer dem åt är minne och cache, samnt att 6400 är på 6nm medans 780m är 4nm.
Att 780m är på 4nm innebär att kan klockas högre än 6400, ändå ser det ut som om 6400 går ut som segrare.
Lite "data" för att stödja min tes.
Spel | 780m avg fps | 6400 avg fps | 780m ~Mhz | 6400 ~Mhz | 780m ~W | 6400+12400F ~W |
---|---|---|---|---|---|---|
Cyberpunk 2077 | 52FPS | 66FPS | ca 2700Mhz | ca 2300Mhz | ca 65w | ca 34w+31w |
Red Dead Redemption 2 | 45FPS | 78FPS | ca 2800Mhz | ca 2300Mhz | ca 51w | ca 39w+30w |
Forza Horizon 5 | 55FPS | 56FPS | ca 2800Mhz | ca 2300Mhz | ca 55w | ca 30w+22w |
GTA 5 | 113FPS | 183FPS | ca 2800Mhz | ca 2100Mhz | ca 58w | ca 33w+38w |
Fortnite | 79FPS | 105FPS | ca 2800Mhz | ca 2300Mhz | ca 64w | ca 39w+31w |
Så för att AMD kunna göra en "moster" APU måste de lösa bandbredden... HBM kanse?