AMD Radeon RX 6700 XT lanseras 18 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Fast jag hoppas verkligen inte AMD planerar att sälja grafikkort med enbart 6 GB minne i den här prisklassen? Billy Khan (Lead Engine Programmer @ id Software) uttryckte sig så här på Twitter redan för över ett halvår sedan (och det hjälper ju inte mycket att han skriver GiB och inte GB):

Citat:

"When buying a new video card for your pc, always buy the card with the highest amount of video memory (VRAM) within your allotted budget. If you are in the market now, look for cards with at least 8Gib of VRAM. Next-gen games will require a large amount of memory."

"8Gib will be the minimum bar for VRAM very soon. 6Gib is not enough."

Vad är det för fel på GiB? Det är ju korrekt och GB är fel i sammanhanget. Misstaget är ju att han skriver Gib! När man orkar skriva med stort G, och dessutom i:et, så måste man ju tolka det lilla b:et som att han menar exakt det han skriver. Han rekommenderar alltså kort med minst 8Gib (= 1GiB ~ 1GB).

Sen så är hans rekommendation ändå helt dum. Visst, man kanske ska ha i åtanke nån slags miniminivå på minnesmängd, men enligt honom så är det bättre att köpa ett GTX 1030 som tillverkaren smockat på med 8GB minne, än en RTX 3060 med 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad är det för fel på GiB? Det är ju korrekt och GB är fel i sammanhanget. Misstaget är ju att han skriver Gib! När man orkar skriva med stort G, och dessutom i:et, så måste man ju tolka det lilla b:et som att han menar exakt det han skriver. Han rekommenderar alltså kort med minst 8Gib (= 1GiB ~ 1GB).

Sen så är hans rekommendation ändå helt dum. Visst, man kanske ska ha i åtanke nån slags miniminivå på minnesmängd, men enligt honom så är det bättre att köpa ett GTX 1030 som tillverkaren smockat på med 8GB minne, än en RTX 3060 med 6GB.

Inget fel på GiB eller Gib, och du har rätt, han skrev litet b! En till från samma period: "Even at resolutions below 4K, higher VRAM is the way to go. 8Gib will be the low end in short order."

Jag har hela tiden läst stort B, haha. Klantigt av honom, såvida det inte är någon listig fälla han satt upp... Men han har tidigare skrivit GB, så jag antar att han rökte något när han skrev Gib... T ex: "There are a bunch of fantastic GPUs that are being held back because of their low amount of video memory (VRAM). If you are planning on getting a new GPU, consider getting one with at least 8GB VRAM."

Sen skriver han "within your allotted budget", och 1030 och 3060 ligger inte riktigt i samma prisklass, så nja, det är inte det han säger. 2 GB VRAM lägger knappast till någon större kostnad på ett hyfsat grafikkort; att gå från 6 till 8 borde inte vara ett stort problem för den som lägger flera tusenlappar ändå. Speciellt 3070/3080 borde fått 2 GB var till redan från början med tanke på vad de kostar; där spelar kanske två hundralappar mer eller mindre definitivt ingen roll.

Jag misstänker t ex starkt att Cinematic uteblev officiellt i CP pga att det överskred de minnesmängder som Nvidia angett, vilket Anton insinuerade i sitt test: "Intressant nog innebär Cinematic-läget att VRAM-användningen överskrider 8 GB respektive 10 GB som händelsevis är de minnesmängder som gäller på Geforce RTX 3060 Ti och RTX 3070 respektive RTX 3080.".

Permalänk
Medlem

"lanseras" den 18 mars 2021, finns i en butik nära dig Q4 2021

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min stora fundering är varför kretsen är så stor. Kvadratmillimeter per cu har ju ökat med 50%. På större syskonen var det ju i princip oförändrat mot 5700XT...

Visst InfinityCache och Raytracing, men en markant ökning...

Information som finns är väl rykten. Och 40CU verkar enligt min mening för lite för en buss på 192bitar, jag skulle snarare tro på ca 50 CU skulle vara mer balanserad med minnesbandbredden. Det skulle förklara storleken på "kretsytan".

Att dessutom gå från 6800 60CU till 6700XT "40CU" skulle lämna ett stort glapp som AMD skulle ha svårt att fylla utan att använda en dyr Navi21 krets jämfört mot billigare Navi22. Det är också möjligt att 6700 har 40CU vilket skulle vara mer rimligt.
Typ
80CU 6900XT
72CU 6800XT
60CU 6800
50CU 6700XT "gissar"
40CU 6700 "gissar"

Angående InfinityCache tror jag att storleken är kopplad till minnes bredden delvis 256bitar -> 128MiB L3 och 196bitar -> 96MiB.

Men det är bara mina spekulationer.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Information som finns är väl rykten. Och 40CU verkar enligt min mening för lite för en buss på 192bitar, jag skulle snarare tro på ca 50 CU skulle vara mer balanserad med minnesbandbredden. Det skulle förklara storleken på "kretsytan".

Att dessutom gå från 6800 60CU till 6700XT "40CU" skulle lämna ett stort glapp som AMD skulle ha svårt att fylla utan att använda en dyr Navi21 krets jämfört mot billigare Navi22. Det är också möjligt att 6700 har 40CU vilket skulle vara mer rimligt.
Typ
80CU 6900XT
72CU 6800XT
60CU 6800
50CU 6700XT "gissar"
40CU 6700 "gissar"

Angående InfinityCache tror jag att storleken är kopplad till minnes bredden delvis 256bitar -> 128MiB L3 och 196bitar -> 96MiB.

Men det är bara mina spekulationer.

Jag tror också att det är 16MB kopplat till varje 32-bit minneskontroller.

Att kretsen är 40 har dock varit diskussionen länge nu. Hade varit mer logiskt med 48 eller 60, men 60 finns ju redan i 6800...

Jag vet inte, men vi får se. Kommer ju inte alls kunna mäta sig med Nvidias serier med 40CU endast.

Blir lite konstigt: 6800 är ’för snabb’ och framförallt dyr att tillverka jämfört med 3070, men samtidigt kommer dessa nya kretsar vara hopplöst efter...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lanseras 28 Mars. Slut på 2 röda o åter i lager 3mån senare för dubbla priset....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]