Microsofts spelbutik för mobiler lanseras i sommar

Permalänk
Melding Plague

Microsofts spelbutik för mobiler lanseras i sommar

Första steget mot att konkurrera med Apple och Googles appbutiker är taget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Men de har ju sedan länge skrotat sin mobilsatsnig som aldrig blev nått, de är ur takt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Don' you guys have phones?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det här är inte primärt riktat mot vare sig EU eller NA.
Techjättarna försöker alla att charma den gigantiska asien marknaden, och där är mobilt spelande störst.

Permalänk
Medlem

Trist att Microsoft har lyckat urholka allt som var bra med XBOX för sedan leka "catch up"-game med alla andra. Jag förstår inte varför de alltid sätter sig i positionen där de arbetar i motvind med konkurrenter för att nå toppen, enbart för att lägga ner satsningar när de inte gör det. Jag har svårt att se hur XBOX som varumärke kommer att frodas igen såvida de inte lanserar något unikt och något som konsumenter verkligen vill ha. Just nu så spretar det åt alla håll för att göra investerare glada igen.

Games Pass misslyckades för att de felbedömde prenumerationsmarknadens tillväxtpotential (vilket tycks plåga alla strömmningstjänster, speciellt eftersom investerare vill ha guldgruvor och oändlig tillväxt). Sedan hjälper det inte att de har haft ett väldigt sporadiskt lanserignsschema av sina AAA-spel för sin tjänst, vilket givetvis får intresset att svalna för prenumerationstjänsten.

Ska bli spännande och se hur deras nya butik lyckas... Det gick ju inte så bra för Windows Store direkt, och jag har svårt att se hur de ska slå sig in på mobilmarknaden. Speciellt den kinesiska marknaden.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _genki:

Trist att Microsoft har lyckat urholka allt som var bra med XBOX för sedan leka "catch up"-game med alla andra. Jag förstår inte varför de alltid sätter sig i positionen där de arbetar i motvind med konkurrenter för att nå toppen, enbart för att lägga ner satsningar när de inte gör det. Jag har svårt att se hur XBOX som varumärke kommer att frodas igen såvida de inte lanserar något unikt och något som konsumenter verkligen vill ha. Just nu så spretar det åt alla håll för att göra investerare glada igen.

Games Pass misslyckades för att de felbedömde prenumerationsmarknadens tillväxtpotential (vilket tycks plåga alla strömmningstjänster, speciellt eftersom investerare vill ha guldgruvor och oändlig tillväxt). Sedan hjälper det inte att de har haft ett väldigt sporadiskt lanserignsschema av sina AAA-spel för sin tjänst, vilket givetvis får intresset att svalna för prenumerationstjänsten.

Ska bli spännande och se hur deras nya butik lyckas... Det gick ju inte så bra för Windows Store direkt, och jag har svårt att se hur de ska slå sig in på mobilmarknaden. Speciellt den kinesiska marknaden.

Nu vet jag inte vad Microsoft haft för mål/krav på Game Pass, men det är ändå en tjänst som idag har ca 34 miljoner prenumeranter.

Visst, PSN är större, de har legat stabilt på 45-50 miljoner prenumeranter sedan 2020. EA Play ska tydligen ha över 10 miljoner prenumeranter och Nintendo Switch Online har strax under 40 miljoner.

Svårt att se hur dessa tjänster inte kan vara lönsamma med dessa volymer, alla har väl rätt snarlik prissättning med runt hundralappen per användare och månad.

Vill man öka volymen är det väl bara snegla på just mobilmarknaden!

Apple ger inte siffror för specifika tjänster, men bedömningen är att deras Apple Arcade har väl över 100 miljoner prenumeranter (specifikt för USA, ca var 10:e amerikansk hushåll).

Har aldrig använt Google Play Pass, men förstår att det är en liknande tjänst som Apple Arcade. Google Game Pass ska tydligen nått 220 miljoner prenumeranter.

Edit: Fel det är "Play Points" som nått 220 miljoner, står inte hur många som använder Google Game Pass.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se hur dessa tjänster inte kan vara lönsamma med dessa volymer, alla har väl rätt snarlik prissättning med runt hundralappen per användare och månad.

För att det inte är hållbart att släppa AAA-spel med åratal utvecklingstid och hundratals miljoner i budget dag ett och "förlora" 700kr per potentiell köpare. Game Pass är den enda som gått all in på det konceptet. Alla videoströmningsjättar gick back i flera år för att bygga kundbas när pengar var gratis. Nu börjar prenumerationstjänsterna närma sig 200kr/mån, noll-räntan är borta, MS har gjort uppköp för 80 miljarder dollar och Game Pass subsen har stagnerat. Jobbigt läge.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men de har ju sedan länge skrotat sin mobilsatsnig som aldrig blev nått, de är ur takt.

Dem misslyckades stort att få ihop windows 8 och mobilerna som deras nya framtid. Microsoft borde ha plöjt enorm del av deras utveckling på app utvecklare. Folk köpte lumia mobiler och var nöjd. Men apparna fanns inte. Jag skulle kunna se en förvandling av att microsoft släpper sin butik på android och samkör med googles appar 10 år. Släpper laptops osv tills folk inte förstår skillnaden. Sedan så kommer mobiler med windows i. Behövs ett till. Apple är duktig men behöver lite mer konkurrens. Android i all ära. Är lite för spretig för sitt egna bästa. Alla tillverkare gör sina egna ui och samma för utvecklare. Så om 10 år kanske xbox phone inte är något konstigt.

Permalänk

The winner takes it all. The loser's standing small
Det är en tuff marknad med mycket vendor lock in, ironisk nog kämpar många konsumenter för att det ska bli ännu mer inlåst.

Windows Phone kom in i matchen för sent, iPhone och Android var redan för dominerande. Mjukvarutillverkare satsade där de trodde kunde tjäna mest pengar, folk valde telefon efter bl.a. programutbud.
Man kan undra vad som hade hänt om Microsoft hade vunnit mobilkriget och blivit dominerade, troligen hade de kunnat låsa in telefonen som Apple gör, där Microsoft Phone hade fått fördelar i windows.

När det gäller playstation vs xbox, så är det problematisk att de är så låsta till sig själva. Jag själv ville ha en xbox, på alla sätt gillar jag den mer. Men varenda kotte jag känner som har en konsol har en playstation och dessa ska jag även supporta.

Vi får nu se vad som händer på microsoft på mobiler. Förhoppningsvis öppnar det upp för mer konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Don' you guys have phones?

Yes, but...
https://www.sweclockers.com/nyhet/38776-nokia-3210-ateruppsta...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.