Antar att du inte menar att stödet för DP saknas utan att det är något som man inte alls brytt sig om att optimera för då 64-bitars flyttal används i princip bara i rena beräkningar och inte för grafik. Rent teoretiskt har Maxwell 1/32 DP-prestanda mot SP-prestanda, i praktiken verkar skillnaden vara något mindre (typ 1:10 till 1:15). Kepler hade lite mindre skillnad, rent teoretiskt var DP 1/24 av SP, men Maxwell har å andra sidan bättre total prestanda.
Maxwell om jag har förstått väldigt dålig DP jämfört med tidigare generationer typ 580. Man skulle nästa kunna tro att den saknar hårdvara för DP utan kör DP i någon form av microcode istället väldigt plats besparande och strömsnålare men slöare. Dock helt rätt val för ett gaming kort (notera att det är spekulationer från min sida)
Double precision on the other hand is going to be the GTX 980’s weak point for obvious reasons. GM204 is a graphics GPU first and foremost, so it only has very limited 1:32 rate FP64 performance, leaving it badly outmatched by anything with a better rate. This includes GTX 780/780 Ti (1:24), AMD’s cards (1:8 FP64), and even ancient GTX 580 (1:8). If you want to do real double precision work, NVIDIA clearly wants you buying their bigger, compute-focused products such as GTX Titan, Quadro, and Tesla.