Skrivet av DasIch:
Det blev lite otydligt då jag tänker på kalibrering och profilering. Att kalibrera en vanlig konsumentskärm till någon standard lär knappast vara möjligt med endast RGB-reglage. Vad man kan komma åt med reglagen är vitbalansen. Det bästa där är att behöva justera så lite som möjligt för att behålla maximal färgrymd, om skärmen duger till mer än rec.709/sRGB.
Är vitbalansen åt skogen kan man bli tvungen att kapa en hel del av färgrymden. Den där skärmen som på papperet klarar 99% P3 är nu nere på 94%, och ogudlig för att jobba med den färgrymden.
Jag kämpar med att få ihop detta och lyckas inte riktigt. När du ändrar RGB gain så skall det påverka luminansen i varje primör på ett nominellt vis. Det är väldigt tydligt om du har kalibrerat en CRT någon gång. I den digitala domänen kommer det att leda till att man flyttar bitar till viss mån då man normalt är bunden till de interna färgmatriserna och gammakurvorna som har applicerats i fabrik.
Att färgrymden skulle minska på det sättet du beskriver låter faktiskt konstigt och jag har själv aldrig märkt något sådant. Men jag kan se om jag får tid över nästa månad för lite djupdykning i de kalibreringsrapporter jag har från de sista månaderna. Sedan finns det det fler (och bättre) sätt att bedöma färgåtergivningen än att bara gå på ett procenttal förstås.
Skrivet av DasIch:
När du pratar om moderna skärmar misstänker jag att du inte menar konsumentskärmar till PC. Jag skulle då inte kunna gå från D93 till D65 på min skärm utan påtagliga problem. Det skulle innebära att dra ner rejält på blått och då lär den inte ens klara rec. 709 blått.
Sen kan vi ju såklart diskutera hur primitivt det är att hålla på med 8-bitar (om ens det).
Kalibrering handlar till stor del om att undersöka och hitta lösningar. På en modern skärm finns det praktiskt taget alltid förinställningar som ligger tillräckligt nära D65 så att man ska kunna göra mindre justeringar för att hamna inom målvärdet. Med andra ord kommer ovan nämnda scenario sannolikt inte bli ett problem, men på en gammal skärm likt Eizon jag pratade om har man inte alls samma val.
Skrivet av DasIch:
Har en Asus XG279Q. Den ska till tippen när jag har lite mer pengar över... stod mellan ett RTX 4080 och en LG OLED 42" C3. Blev ett RTX 4080, för tillfället.
Jag vill ha en skärm med bra svärta, bra tonkurva, hårdvarukalibrering med adekvat upplösning, bra responstid, minst 120Hz - helst mer - och hög upplösning. Något i stil med 38" UW vore förmodligen optimalt. Bra HDR-läge vore också önskvärt, samt full P3 färgrymd.
För att illustrera min poäng: Jag tror LG's TV kommer hyfsat nära. Tror inte det finns någon datorskärm som gör det, trots att motsvarande - fast sämre - skärmar är dyrare.
Jag skulle personligen aldrig låta en LG OLED-TV ersätta en Eizo för någon typ av kreativt arbete. De är närmast överdesignade och har för mycket egenheter för att jag ska kunna sitta och bli klok på den. För spel och lite enklare datorbruk däremot är de toppen.
Konceptet du kommer med låter helt klart som en bra produkt och något jag själv gärna hade köpt. Däremot tror jag att det är svårt att definiera målgruppen och det gör i sin tur att många tillverkare skulle tveka.
För mig handlar val av skärm om kompromisser. Den perfekta skärmen finns inte och går man in med tankesättet att man sannolikt kommer behöva två skärmar - en för spel och en för produktion - blir livet väldigt mycket enklare. Det låter väldigt besvärligt att behöva döma en hel marknad som skit på det sättet du gör.
Skrivet av Dinoman:
Hmm, jag kanske gjorde en tankevurpa där och antog att ju mer finställda verktyg du har desto större chans för ett bättre resultat. För ungefär tre hundra år sedan när jag jobbade med prepress, alltså förberedelse för tryck, så arbetade vi vid profilering av tryckpressar både med primärfärger fast i det fallet då Cyan, Magenta, Gul och Key samt som då dess sekundärer vilket är röd, grön och blå. Som sagt, jag är inte alls så insatt i denna världen som du är så jag kommer inte ifrågasätta det faktumet. Att justera primärfärger bör vara standard dock..
Ifall du menar att ändra vitbalansen med att ändra primörerna så absolut, det skall finnas på en skärm. Men de enda gångerna som sekundärer är tillgängliga, vad jag har sett, har varit i färghanteringssystem där man kan ändra luminans, färgton och mättnad för varje primör och ibland även sekundärerna. Det reagerade jag lite på. De är oftast bara avsedda för mycket små finjusteringar då de snabbt orsakar fel. Går utmärkt att leka med dessa reglage på en TV och kolla på färgskalor för att se hur omfattande problem som lätt uppstår, inte minst vid färgövergångar.
I press är det förstås en helt annan sak. Precis som du säger är cyan, magenta, gul och svart dina primörer och det är dessa du behöver ha kontroll över för att slutresultatet blir rätt. Men på en skärm, där bilden normalt sett ritas upp av röda, gröna och blå pixlar så är det de tre parametrarna som behöver ändras. Inte sekundärerna.
På intet sätt är något av det jag skriver menat som argumentation. Jag vill bara dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter så att andra slipper göra samma misstag som jag gjorde en gång i tiden.