Va, ännu en 500 Hz-tråd! Vet inte om jag orkar skriva allt på nytt. Men några nyckelpunkter jag brukar ta upp:
• Det handlar inte om "...vad ögat kan se" eller om "reaktionsförmåga", utan om koordinationen öga hand. Vad jag kan läsa mig till om forskning på gränssnitt, likt att en virtuell pensel ska upplevas som en riktigt pensel, är att vid 1000 Hz och nära noll latens når man det målet. Jämför med att träffa en tennisboll perfekt med ett racket vilket kräver millisekundprecision. Med 500 Hz är vi nere på 2 ms.
• Temporal aliasing är nyckeln. Högre frekvens ger mindre temporal aliasing vilket förbättrar koordinationen. Alla ryck, alla missade frames och annat oundvikligt sker med kortare och kortare avbrott. Så kom ihåg just "temporal aliasing". Inget du kan snacka om på dejt (jag har försökt) men om du kan snacka om temporal aliasing på en dejt och det fungerar, fixa genast dejt nr två!
• Eftersläp är sekundärt och sitter på de här nivåerna lika mycket i ögat/hjärnan som i panelen. Jämför med OLED som kör 120 Hz och är nära eftersläpsfritt det kan bli. Ändå ser vi tydliga eftersläp därför att det är för hög temporal aliasing. Vi hinner uppfatta bilderna utspridda över ytan över tiden vilket upplevs som eftersläp, eller persistence. Vi behöver mindre temporal aliasing för att sluta se eftersläp även på eftersläpsfri teknik. Alltså högre frekvens.
• Eftersläpsreducering, BFI, strobing backlight, flimmerlösningar etc. är främst ett hjälpmedel för lägre panelfrekvenser och hur ögat upplever eftersläp som följd av temporal aliasing. Så att det var nödvändigt på 2015-skärmar betyder inte att det automatiskt behövs med nyare skärmar
• Så som LCD:er av den här typen utvecklas vinner de på högre frekvens. Ingen tvivlar på att det blir pannkaksmet att driva en TN-panel från 2013 i 500 Hz. Vad som gäller en gammal skärm du fnyser åt gäller inte automatiskt för nya produkter.
Hrrm, vad mer brukar trådarnas halvtomma glas klaga över. Låt se...
• De här skärmarna är inte till för att köra the Witcher med RTX och Ultra-nivåer, det är för de spel som redan idag klarar 500+ FPS med moderna hårdvara
• Det finns fler spel i denna kategori än CS. Tror att CS är en minoritet mot spel som Valorant. I alla fall när jag googlar.
• Ja, det är diminishing returns. Det mesta pekar alltså på ≈1000 Hz.
• Nej, du blir inte automatiskt en bättre spelare med 500 Hz på skärmen, utan det fungerar antagligen som allting annat i livet. Blir du bättre förare om du köper en ny och bättre presterande bil? Eller hjälper nya bilen att lyfta intresset igen så att du självmant väljer att bli en bättre förare?
• Nej, du förlorar ingenting på att köpa en bättre skärm. Eller har du redan från början bestämt dig att du inte ska märka någon skillnad?