Vilken film såg du senast?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Buddaz112:

Once upon a time in america
4/5
Lång historia. Slutet är märkligt

Är väl inte så konstigt att

avsluta hela sin karriär som sexistiskt svin med att röka lite vattenpipa?

Dold text

Såg De röda skorna (Criterion Blu-Ray) för några nätter sedan. En ganska intressant och välgjord skildring där entusiasmen för balett slits itu av framgångshysteri å ena sidan och kärleken å andra. Det svåra blir ju bara att just balettscenerna håller så hög nivå att det mesta annat i filmen känns närmast oengagerande i jämförelse. Lite för bra för sitt eget bästa och jag lämnas med en blandad känsla. Otroligt bra restaurering med mycket fin Technicolor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The power of the dog - Meh. 12 oscars? Filmen har knappt nån handling. Folk beter sig som idioter. Men det finns säkert nåt djupt här som jag missar. Den var inte särskilt bra iallafall. Doctor strange kunde inte rädda denna. 5/10

Lol ja skitskumt, känner ingen som riktigt gillade den så förstår inte alls vad dom där tolv oskarna kommer ifrån. Speciellt inte när filmer som The Green Knight eller Last Night in Soho inte fick en enda, jag menare cinematografin i TGN var galet snygg, o cinematografin tillsammans med klippningen och musiken o allting i LNiS var bättre än det mesta annat jag nånsin sett tidigare. Men nä, en halvseg irriterande västernrulle med en fel-castad Cumberbatch ska tydligen få alla nomineringar. Oscars-galan har verkligen blivit ett skämt.

Permalänk

Dreamland
4/5
En bra och enkel historia. Förvånad över hur bra den var.

Against the ice
4/5
En sann historia om 2 danska expeditionsfarare. Bra gjord.

Permalänk
Medlem

Nightmare Alley (2021) av Guillermo del Toro

Oscarsnominerad till bästa film bl.a. Jag är ett stort fan av mycket av del Toros filmer (Pans labyrint, Shape of water och Hellboy är alla riktigt riktigt bra). Filmen startar bra med en intressant värld och en hel uppsjö av grymma skådisar.

Tyvärr så blir det en riktigt snarkfest och karaktärsarken och allt det intressanta i storyn faller pladask.

Första 1/3 av filmen får 7/10
Resten av filmen får 3/10.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Spiderman: No way home.

Tillskillnad från många här tycker jag denna var den bästa bland de senare spindelmanfilmerna.
Blev väldigt nostalgisk när.. Spoiler nedan.

De tidigare spindelmännen kom in i bilden, Tobey och Andrew.
Var väldigt fint och passande med multiverse.

Dold text

4/5 trikåer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Spiderman: No way home.

Tillskillnad från många här tycker jag denna var den bästa bland de senare spindelmanfilmerna.
Blev väldigt nostalgisk när.. Spoiler nedan.

De tidigare spindelmännen kom in i bilden, Tobey och Andrew.
Var väldigt fint och passande med multiverse.

Dold text

4/5 trikåer.

Instämmer helt!

Den var riktigt bra, speciellt efter att Marvel släppt många undermåliga och totalt ointressanta filmer och serier senaste tiden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

The Batman.
4/5, Bra film, R. Pattinson imponerar faktiskt. Tycker dock inte dom slår Christopher Nolans dynasti. Men helt klart sevärd.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

[bThe power of the dog - Meh. 12 oscars? Filmen har knappt nån handling. Folk beter sig som idioter. Men det finns säkert nåt djupt här som jag missar. Den var inte särskilt bra iallafall. Doctor strange kunde inte rädda denna. 5/10

Agreed. De borde dela ut Oscars till alla som plågade sig igenom den och ödelade ett par timmar av sitt liv.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Agreed. De borde dela ut Oscars till alla som plågade sig igenom den och ödelade ett par timmar av sitt liv.

Jane Campion gör inte vanliga filmer eller skriver sådana heller.
Hennes portfölj består bland annat av Pianot, In the cut.

Jag tyckte filmen var riktigt bra och har en del exceptionella skådespelarinsatser vilket man ser i Oscarsnomineringarna.
En riktigt bra film med obehaglig underliggande ton där man inte vet vad som ska hända.
Kirsten och Kodi förtjänar sina nomineringar helt klart.
Plemons tycker jag är med i de flesta filmerna man ser nuförtiden

4/5 skinnbyxor

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Blacklight. Liam Neeson är trött eller så är grundproblemet manuset 2.5/5

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Blacklight. Liam Neeson är trött eller så är grundproblemet manuset 2.5/5

Liam, Cage, Willis gör filmer numera bara för att få snabba pengar. Inte mycket mer med det.
Gamla gubbar, alla Neeseon filmer är ju desamma dessutom Taken kloner.

Permalänk
Medlem

Jackass Forever
7.5/10

Alla känner nog till Jackass vid det här laget och detta är, enligt mig, den bästa av filmerna. Ett par nya ansikten där dumdristigheten även lockat till sig en kvinna, vilket visar att båda könen inte är helt riktigt funtade ^^
Blir aldrig tråkig och lyckas underhålla loppet ut, men ett "varningens" finger om man tänkt se den med lite yngre förmågor - tror sällan det varit så mycket pungkulor/penisar med förut.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Halo serien.
Ja jag vet det är ingen film men tyckte den var riktigt bra faktiskt

Permalänk
Medlem

The Bourne Identity (2002)

7/10
Bra action/spion film. Gillar att den inte är så överdriven som många action-filmer. Visst scenen i slutet är ett omöjligt stunt men tycker ändå den är okej att ha med bara inte hela filmen är fylld med sådant.

För mig ska actionfilmer iaf har lite realism, blir liksom mer intensivt och spännande när man "köper konceptet" och lever sig in.
Blir nog Ronin nästa. Gillar biljakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Visst scenen i slutet är ett omöjligt stunt men tycker ändå den är okej att ha med bara inte hela filmen är fylld med sådant.

Jag kan väl också leva med den scenen antar jag, men den fick mig verkligen att sucka och stöna när jag såg den första gången. Så otroligt orealistisk och korkad på alla plan att man nästan baxknade. Hörde inte hemma i den filmen ärligt talat!

Skrivet av Myllerman:

För mig ska actionfilmer iaf har lite realism, blir liksom mer intensivt och spännande när man "köper konceptet" och lever sig in.
Blir nog Ronin nästa. Gillar biljakter

Ronin är inte dum

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Darkman 1990. Handlar om en vetenskapsman som forskar kring att återställa hud och som blir grovt misshandlad och vanskapt. Han lever då i det dolda och han använder då sin forskning för att skapa ny hud, men huden varar bara i 99 minuter.

Så vi har en hämnare tänk er Punisher. Där hans talang är att han som i Mission Impossible kan maskerade sig som andra och då skapa intriger bland de kriminella.

Det finns 3st filmer och ett spel om Darkman, det talas om remake på filmerna..
Jag tycker det är konstigt att denna karaktär har blivit så bortglömd och de flesta här har nog aldrig har hört talas om Darkman.

Angående filmen så är den över 30år. Man kan säga att den har mognats bra, problemet är bara det att i alla fall jag kände att det mesta i filmen har jag redan sett förut. Filmen gav inget direkt nytt inom något. Ser man på Punisher som är lite av samma genre. Men Punisher filmerna ser folk för att det är mycket action med Dolph Lundgren och coola effekter.

Jag tror även tidsperioden filmen gjordes spelar roll. År 1990 så såg folk med på svt och sedan några storfilmer som man hyrde, de andra blev mer bortglömda. När internet slog igenom så blev fokus på nya filmer och storfilmer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag kan väl också leva med den scenen antar jag, men den fick mig verkligen att sucka och stöna när jag såg den första gången. Så otroligt orealistisk och korkad på alla plan att man nästan baxknade. Hörde inte hemma i den filmen ärligt talat!

Ronin är inte dum

Mm, hade helt klart klarat mig utan den också. För mig faller filmer rätt rejält om det kommer scener med dålig/överdriven CGI eller helt overklig fysik om det inte är en superhjältefilm, sci-fi eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ice Age: Buck Wilds äventyr den får -2/10 riktig bevis på hur Disney tar en populär filmserier och slaktar sönder den. CGI och 3D effekterna är så fruktansvärd dåliga jämfört mot tidigare filmer och handlingen är verkligen urvattnad.

the king's man får 5/10 hur de lyckas veva ihop en mängd historiska händelser i en och samma film samtidigt som de behåller historiska korrekthet samtidigt som man byter ut små detaljer för att passa i filmen med en nypa humor lite här och där.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Titane - Oj vilken konstig film. En tjej har sex med en bil och blir gravid samtidigt som hon mördar en massa folk och sen låtsas vara en ung pojke som återförenas med sin far. Var den bra då? Jag vet faktiskt inte riktigt. Man ville ju se vad som händer och den är ju väl filmad med bra skådespelarinsatser och så men samtidigt är handlingen så otroligt skruvad. Hmm. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

He Never Died med Henry Rollins i huvudrollen.
https://www.imdb.com/title/tt2386404/

Riktigt bra för att vara lågbudget!
7/10

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Senaste JackAss och nej se den….INTE…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Licorice Pizza. Lite spretig o konstig film som man inte riktigt förstår vad eller om den ens vill nånting förrens i typ sista scenen men då är det redan för sent för man har suttit o småirriterat sig på den i nån timme redan. Folk betedde sig lite skumt till o från också utan att man fick nåt hum om varför.
Så egentligen kort o gott; det hände saker i filmen men oklart om jag borde ha brytt mig eller inte. Liksom The Power of the Dog har den här inget att göra på Oscars-galan alls trots sina tre nomineringar.

5.5/10. Borde dra bort 0.5 till enbart för att dom inte ens nämde varken pizza eller lakrits i filmen.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gurrrra:

Borde dra bort 0.5 till enbart för att dom inte ens nämde varken pizza eller lakrits i filmen.

Begreppet "Licorice pizza" är väl ett annat ord för vinylskiva, som ju tillverkas av olja och det är ett centralt tema i filmen. Det går hand i hand med 70-talsepoken också.

Jag såg den i torsdags på Grand. Förmodligen PT Andersons bästa film enligt mig, eventuellt tillsammans med Magnolia vilken var några år sedan jag såg sist. Det är så intressant tycker jag att Alana gång på gång upplever att Gary inte är rätt för henne och att han är självupptagen, medan alla andra män hon kommer i kontakt med är så sexistiska och är helt besatta av att imponera på henne. Kanske skildras som tydligast i motorcykelscenen då Gary är den enda som bryr sig om Alana.

Det jag tänker är att de finner värdet i att de inte har alltför stort inflytande över varandra. När de kommer ifrån varandra tänker de inte så mycket på det först men efter några dagar märks det snabbt att ett tomrum uppstår. Man ska nog inte göra filmen svårare än vad den är, men lägger man märke till detaljerna klarnar det snabbt hur mycket allt hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Begreppet "Licorice pizza" är väl ett annat ord för vinylskiva, som ju tillverkas av olja och det är ett centralt tema i filmen. Det går hand i hand med 70-talsepoken också.

Jag såg den i torsdags på Grand. Förmodligen PT Andersons bästa film enligt mig, eventuellt tillsammans med Magnolia vilken var några år sedan jag såg sist. Det är så intressant tycker jag att Alana gång på gång upplever att Gary inte är rätt för henne och att han är självupptagen, medan alla andra män hon kommer i kontakt med är så sexistiska och är helt besatta av att imponera på henne. Kanske skildras som tydligast i motorcykelscenen då Gary är den enda som bryr sig om Alana.

Det jag tänker är att de finner värdet i att de inte har alltför stort inflytande över varandra. När de kommer ifrån varandra tänker de inte så mycket på det först men efter några dagar märks det snabbt att ett tomrum uppstår. Man ska nog inte göra filmen svårare än vad den är, men lägger man märke till detaljerna klarnar det snabbt hur mycket allt hänger ihop.

Långsökt namn kan man ju tycka, för så centralt var ju inte temat heller.
O som sagt så blev det uppenbart när jag kollat klart på filmen vad den handlade om, men att det redan var för sent då. Luddigt o konstigt uppbyggt helt enkelt, plus att folk betedde sig småkonstigt o extremt over the to till o från av tämligen oklar anledning. Som att Gary helt plötsligt raggade på flygvärdinnan kändes skitskumt, eller Alanas sexiga extremt överdrivna sexiga telefonsnack eller som hela grejen att Gary som femtonåring byggt upp en så bra karriär redan som skådespelare o företagare, o att han lite sådär bara bygger upp ett flipperplejs från ingenstans.
I dunno, den var inte alls för mig o inte ens i närheten av There Will Be Blood eller Boogie Nights imo.

Permalänk
Medlem

tick, tick...BOOM!
Andrew Garfield gör det väldigt bra och tyckte faktisk om denna verklighetsbaserade/musikal-drama
https://www.imdb.com/title/tt8721424/?ref_=nv_sr_srsg_0

4/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

An American Pickle
6/10

För att vara Seth Rogen är det en riktigt avskalad version får jag lov att tillstå, åtminstone till de största delarna. Även ovanligt mycket drama vars fokus ligger på familj och familjehistoria. Inte riktigt vad jag väntade mig när det handlar om någon som "uppstår" i nutid från 1920-talet, hade mer förväntat mig en spretig komedi där någon reagerar på det "nya" samhället i större utsträckning. Kan mycket väl tänka mig att den riktar sig lite extra till unga judar som inte längre är troende.

Seth Rogen spelar båda huvudkaraktärerna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Captain Phillips.
Verklig händelse.
Filmen är redan igång efter 15 minuter. TOM HANKS är grym i denna. Men måste ge även creed för piraterna för deras presentation.
10/10.

Permalänk
Avstängd

Jackass Forever (2022)

Mysig reunion av gänget (av de som fortfarande lever) med samma härliga barnsliga fasoner och farligt skoj.

7.5/10 för man visste vad man skulle få och man blev nöjd över det man fick!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Captain Phillips.
Verklig händelse.
Filmen är redan igång efter 15 minuter. TOM HANKS är grym i denna. Men måste ge även creed för piraterna för deras presentation.
10/10.

Mm den är grym! Kan rekomendera Sully också om du inte sett den. Baserad på riktig händelse den med.

Permalänk
Medlem

A Time to Kill (1996) https://www.imdb.com/title/tt0117913/ går att se bl a på Netflix.

Filmen berör så väl nu som för flera herran år sedan, när den sågs av mig som liten. Men som äldre förstår man bättre vilka krafter som gick till mötes i den här filmen.