PRIME Z790-A WIFI, gen 14 eller ej? Tankar kring uppgradering?

Permalänk
Medlem

PRIME Z790-A WIFI, gen 14 eller ej? Tankar kring uppgradering?

Hej!
Planerar på att uppgradera lite..
Tänkte köpa:
* Processor (Intel Core i9-14900K 3.2 GHz 24-Core Processor)
* Grafikkort (Asus ROG STRIX GAMING OC GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16 GB Video Card)
* CPU-Kylare (ARCTIC Liquid Freezer III 72.8 CFM Liquid CPU Cooler)
* Minnen (Corsair Vengeance 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory)
* Moderkort (Asus PRIME Z790-A WIFI ATX LGA1700 Motherboard)
som framgår i följande länk:
https://pcpartpicker.com/list/ZCtYGP
Resterande komponenter är sådant jag redan har idag.
Dock så är jag lite osäker på moderkortet, har läst så väldigt olika om att det behövs en uppdatering av BIOS för att det ska klara gen 14.. men vissa påstår att de har fungerat fin fint "out of the box" (bland annat i kommentarerna för kortet på Inet).. men samtidigt så står det på andra ställten att de har behövt uppgradera BIOS. Så är det någon som har någon erfarenhet av PRIME Z790-A WIFI tillsammans med en gen 14 processor?

Tar även tacksamt emot andra tankar också om ni ser något som ser uppenbart galet ut :).
Är dock inte intresserad av att köpa AMD-komponenter.

Och vet att i9:an förmodligen är overkill för mer än 95% av allt jag kommer göra, men då jag även sitter en hel del med programmering så kändes det som att en CPU som får kompilatorn att göra ett glädje-skutt samt lite extra trådar att leka med hade vart skoj och leka med.. som sagt.. förmodligen helt overkill.. men så är en Ferrari också.. men det är roligare än en Kia :)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Hej!
Planerar på att uppgradera lite..
Tänkte köpa:
* Processor (Intel Core i9-14900K 3.2 GHz 24-Core Processor)
* Grafikkort (Asus ROG STRIX GAMING OC GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16 GB Video Card)
* CPU-Kylare (ARCTIC Liquid Freezer III 72.8 CFM Liquid CPU Cooler)
* Minnen (Corsair Vengeance 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory)
* Moderkort (Asus PRIME Z790-A WIFI ATX LGA1700 Motherboard)
som framgår i följande länk:
https://pcpartpicker.com/list/ZCtYGP
Resterande komponenter är sådant jag redan har idag.
Dock så är jag lite osäker på moderkortet, har läst så väldigt olika om att det behövs en uppdatering av BIOS för att det ska klara gen 14.. men vissa påstår att de har fungerat fin fint "out of the box" (bland annat i kommentarerna för kortet på Inet).. men samtidigt så står det på andra ställten att de har behövt uppgradera BIOS. Så är det någon som har någon erfarenhet av PRIME Z790-A WIFI tillsammans med en gen 14 processor?

Tar även tacksamt emot andra tankar också om ni ser något som ser uppenbart galet ut :).
Är dock inte intresserad av att köpa AMD-komponenter.

Och vet att i9:an förmodligen är overkill för mer än 95% av allt jag kommer göra, men då jag även sitter en hel del med programmering så kändes det som att en CPU som får kompilatorn att göra ett glädje-skutt samt lite extra trådar att leka med hade vart skoj och leka med.. som sagt.. förmodligen helt overkill.. men så är en Ferrari också.. men det är roligare än en Kia :)..

Angående moderkortet kan det bero på vilken rev /när den är släppt om den har bios för 14th gen. Om du köper den från en ÅF så borde du kunna fråga dem.
Just Asus brukar ha döpa den till II

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Hej!
Planerar på att uppgradera lite..
Tänkte köpa:
* Processor (Intel Core i9-14900K 3.2 GHz 24-Core Processor)
* Grafikkort (Asus ROG STRIX GAMING OC GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16 GB Video Card)
* CPU-Kylare (ARCTIC Liquid Freezer III 72.8 CFM Liquid CPU Cooler)
* Minnen (Corsair Vengeance 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory)
* Moderkort (Asus PRIME Z790-A WIFI ATX LGA1700 Motherboard)
som framgår i följande länk:
https://pcpartpicker.com/list/ZCtYGP
Resterande komponenter är sådant jag redan har idag.
Dock så är jag lite osäker på moderkortet, har läst så väldigt olika om att det behövs en uppdatering av BIOS för att det ska klara gen 14.. men vissa påstår att de har fungerat fin fint "out of the box" (bland annat i kommentarerna för kortet på Inet).. men samtidigt så står det på andra ställten att de har behövt uppgradera BIOS. Så är det någon som har någon erfarenhet av PRIME Z790-A WIFI tillsammans med en gen 14 processor?

Tar även tacksamt emot andra tankar också om ni ser något som ser uppenbart galet ut :).
Är dock inte intresserad av att köpa AMD-komponenter.

Och vet att i9:an förmodligen är overkill för mer än 95% av allt jag kommer göra, men då jag även sitter en hel del med programmering så kändes det som att en CPU som får kompilatorn att göra ett glädje-skutt samt lite extra trådar att leka med hade vart skoj och leka med.. som sagt.. förmodligen helt overkill.. men så är en Ferrari också.. men det är roligare än en Kia :)..

Här ser du på proshop att den heter V2

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Här ser du på proshop att den heter V2

Ah tusen tack för svar :)!

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat 2X24Gb för nästan samma pris. Något högre latens, men jag tror ditt moderkort skall klara nära 7000 på minnet om du vill. Vill du absolut hålla dig kring DDR5 6000, så är CL30 the way.

https://www.amazon.se/dp/B0BY6YVYJR?tag=pcpp-21&linkCode=ogi&...

Om du är intresserad av att få upp minnena högre måste du nästan välja ett moderkort med två minneslottar, och då begränsas ju utbudet plus att det blir dyrare. Hade 14700k med bättre moderkort och minne varit något?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hade rekommenderat 2X24Gb för nästan samma pris. Något högre latens, men jag tror ditt moderkort skall klara nära 7000 på minnet om du vill. Vill du absolut hålla dig kring DDR5 6000, så är CL30 the way.

https://www.amazon.se/dp/B0BY6YVYJR?tag=pcpp-21&linkCode=ogi&...

Om du är intresserad av att få upp minnena högre måste du nästan välja ett moderkort med två minneslottar, och då begränsas ju utbudet plus att det blir dyrare. Hade 14700k med bättre moderkort och minne varit något?

Tack! Köpte mig samma ram som du nämner ovan fast utan disco-belysning.