Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Är det nån annan som spelar Zelda Totk på Steam deck?
För någrra dagar sen så uppdaterades Yuzu (som det gör då och då) och efter det har jag inte kunnat spela Zelda alls.
Spelet startar och så men håller bara en stund sen låser sig spelet/emulatorn och steam decken startar om.
Även fast Yuzu fått 1 eller 2 uppdateringar efter så verkar inte zelda fungera särskillt bra.
Provade att rensa shader cache via Decky men det hjälpte inger, gjorde bara att det tog 10min att starta spelet 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Samsung MicroSD EVO Plus 512GB har fått vissa recensioner att det snabbt går ner i skriv hastighet, ingen av Er som har det som märker av det?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det här funkar bra tycker jag.

Kör med ett likadant...fungerar kanon!

Permalänk
Medlem

Har två Samsung EVO kort också och kan starkt recommender dom, funkar utan problem, en för emulatorer en annan för mer spel.

Kolla prisjakt så kan ni hitta 512GB modellen för runt 350.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det nån annan som spelar Zelda Totk på Steam deck?
För någrra dagar sen så uppdaterades Yuzu (som det gör då och då) och efter det har jag inte kunnat spela Zelda alls.
Spelet startar och så men håller bara en stund sen låser sig spelet/emulatorn och steam decken startar om.
Även fast Yuzu fått 1 eller 2 uppdateringar efter så verkar inte zelda fungera särskillt bra.
Provade att rensa shader cache via Decky men det hjälpte inger, gjorde bara att det tog 10min att starta spelet 😅

Hur bra prestanda hade du innan det? 30fps+ eller lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Hur bra prestanda hade du innan det? 30fps+ eller lägre?

Löste problemet vad det ser ut som genom att deleta cashe till själva spelet i Yuzu, som beskrivs här.

Ang prestanda så kör jag max 30FPS nör jag kör på Steam deck.
Det kan säkert gå så klart högre men det hålls inte stabilt därför känns 30FPS helt ok. Med inte stabilt så menar jag att FPSen kan störtdyka ibland.
Det går säkert att experimentera mer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någon som beställt steam deck nyligen och kan berätta hur lång leveranstid det blev? Är det DHL eller DB Schenker som levererar?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki:

Någon som beställt steam deck nyligen och kan berätta hur lång leveranstid det blev? Är det DHL eller DB Schenker som levererar?

Jag beställde min förra fredagen och den levererades till ett utlämningsställe idag, så precis en vecka. GLS från Nederländerna till svenska gränsen, därefter DB Schenker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Jag beställde min förra fredagen och den levererades till ett utlämningsställe idag, så precis en vecka. GLS från Nederländerna till svenska gränsen, därefter DB Schenker.

Tack!

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Jag beställde min förra fredagen och den levererades till ett utlämningsställe idag, så precis en vecka. GLS från Nederländerna till svenska gränsen, därefter DB Schenker.

Skrivet av Srki:

Nu fick jag min för ett år sedan, men samma för mig

Fick lite skumma leveransnotiser, så jag tror de kom med container och bokfördes som i nederländerna redan under båtfärden, och sen när de väl lämnat hamnen gick det fort

Permalänk
Medlem

Fick den idag och har hunnit pilla lite. Överlag en cool liten enhet, kommer definitivt bli använd tror jag! Dock verkar den ha problem med wifi, den säger att den är ansluten men ej har internet tills jag kopplar ifrån och kopplar igen. Lite småirriterande.

Även lite förvirrad kring energiinställningarna. Kör jag på 15w så använder den 17. Kör jag 10w så använder den 13w. Batteritiden är väl sådär. Spelat nån timme av Disco Elysium och halva batteriet är slut. 😵

Ergonomin är väl sådär. Får sitta med en kudde i knäet och vila den på.

Har inte fått SSD än så 64 GB är lite begränsat minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick den idag och har hunnit pilla lite. Överlag en cool liten enhet, kommer definitivt bli använd tror jag! Dock verkar den ha problem med wifi, den säger att den är ansluten men ej har internet tills jag kopplar ifrån och kopplar igen. Lite småirriterande.

Även lite förvirrad kring energiinställningarna. Kör jag på 15w så använder den 17. Kör jag 10w så använder den 13w. Batteritiden är väl sådär. Spelat nån timme av Disco Elysium och halva batteriet är slut. 😵

Ergonomin är väl sådär. Får sitta med en kudde i knäet och vila den på.

Har inte fått SSD än så 64 GB är lite begränsat minst sagt.

Det är APU power man justerar, skärm och annat drar utöver den limiten, eller så har jag förstått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är APU power man justerar, skärm och annat drar utöver den limiten, eller så har jag förstått det

Aha ja det verkar vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick den idag och har hunnit pilla lite. Överlag en cool liten enhet, kommer definitivt bli använd tror jag! Dock verkar den ha problem med wifi, den säger att den är ansluten men ej har internet tills jag kopplar ifrån och kopplar igen. Lite småirriterande.

Även lite förvirrad kring energiinställningarna. Kör jag på 15w så använder den 17. Kör jag 10w så använder den 13w. Batteritiden är väl sådär. Spelat nån timme av Disco Elysium och halva batteriet är slut. 😵

Ergonomin är väl sådär. Får sitta med en kudde i knäet och vila den på.

Har inte fått SSD än så 64 GB är lite begränsat minst sagt.

Tänk på att 60 FPS också drar rätt bra på batteriet. Att cappa på 30 eller exempelvis 40 FPS gör en hel del för batteritiden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tänk på att 60 FPS också drar rätt bra på batteriet. Att cappa på 30 eller exempelvis 40 FPS gör en hel del för batteritiden.

Jag tänkte cappa på 45 men det går inte med Steam OS? Bara 60 eller 30?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tänkte cappa på 45 men det går inte med Steam OS? Bara 60 eller 30?

Du kan välja mellan 30 och 60 med ett reglage. Se exempel https://seekingtech.com/how-to-enable-40-hz-mode-on-the-steam... för att aktivera. 45 bör inte vara något problem heller.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tänkte cappa på 45 men det går inte med Steam OS? Bara 60 eller 30?

Om du ändrar refresh rate så ändras stegen för fps cap. Många rekommenderar att köra refresh rate på 40 då det gör ganska stor skillnad mot 30. Du kan sedan cappa fps till 40, eller 20 för den delen.

Som sagt, 40Hz och 40FPS är ett bra mellanting mellan 30 och 60 då det "känns" mycket bättre än 30 och ger ganska mycket mer batteritid (och lägre ljudnivå) än 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Om du ändrar refresh rate så ändras stegen för fps cap. Många rekommenderar att köra refresh rate på 40 då det gör ganska stor skillnad mot 30. Du kan sedan cappa fps till 40, eller 20 för den delen.

Som sagt, 40Hz och 40FPS är ett bra mellanting mellan 30 och 60 då det "känns" mycket bättre än 30 och ger ganska mycket mer batteritid (och lägre ljudnivå) än 60.

Aha där ser man! Tack. ☺️

Permalänk
Medlem

Någon här som kan rekommendera en antireflekterande skärmskydd? Hittar bara vanliga ”klara”. Finns en på amazon.se men den har inte fått så bra omdöme.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick den idag och har hunnit pilla lite. Överlag en cool liten enhet, kommer definitivt bli använd tror jag! Dock verkar den ha problem med wifi, den säger att den är ansluten men ej har internet tills jag kopplar ifrån och kopplar igen. Lite småirriterande.

Min började bråka med wifi för ett tag sedan.
Gå in i inställningar, system och aktivera utvecklarläge.
Då får du en ny meny längst ner, Utvecklare.
Avaktivera energisparfunktioner för Wifi och starta om Decken.
Har inte prövat att byta tillbaka då det funkar utan problem för mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki:

Någon här som kan rekommendera en antireflekterande skärmskydd? Hittar bara vanliga ”klara”. Finns en på amazon.se men den har inte fått så bra omdöme.

Jag köpte denna som länkades tidigare, helt ok: https://www.ebay.com/itm/194249223282

Men man får sitta i skuggan.

Skrivet av Lembritt:

Min började bråka med wifi för ett tag sedan.
Gå in i inställningar, system och aktivera utvecklarläge.
Då får du en ny meny längst ner, Utvecklare.
Avaktivera energisparfunktioner för Wifi och starta om Decken.
Har inte prövat att byta tillbaka då det funkar utan problem för mig.

Aha misstänkte att det kunde vara nåt sånt. Wifi borde ju inte dra mycket i jämförelse när man spelar.

Permalänk

Funderar starkt på en deck, men ska man köpa begagnat eller nytt? Som jag förstått det så har Valve hela tiden gjort små kvalitetsförbättringar sedan launch. Så som på triggers, joysticks, plasten osv. Detta är ju lite man läst sig till dock o som nämnt på nån youtube kanal. Finns ingen riktig officiell information kring detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Funderar starkt på en deck, men ska man köpa begagnat eller nytt? Som jag förstått det så har Valve hela tiden gjort små kvalitetsförbättringar sedan launch. Så som på triggers, joysticks, plasten osv. Detta är ju lite man läst sig till dock o som nämnt på nån youtube kanal. Finns ingen riktig officiell information kring detta.

Tolkar jag tex Tradera rätt, så betalar folk nästan nypris, så jag hade lika gärna köpt ett nytt om jag var du.

Dessutom snabb leverans!

Permalänk

Precis. Jo jag har sett att priserna är lite bananas . Men vissa har bytt till 1tb ssd så de är väl lite man sparar in på. Men ja...nytt är nytt. Jag vet inte

Permalänk
Medlem

Bytade SSDn igår. Kändes lite onödigt svårt ned aluminiumtejpen, oklart vad den ens gör. Men trevligt nu med mer lagring. 64 GB är alldeles för lite, blir inte mycket kvar när OS är installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bytade SSDn igår. Kändes lite onödigt svårt ned aluminiumtejpen, oklart vad den ens gör. Men trevligt nu med mer lagring. 64 GB är alldeles för lite, blir inte mycket kvar när OS är installerat.

Jag tror att den är tänkt att leda bort värme och förhindra störningar av de trådlösa komponenterna som sitter i närheten.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Någon mer som har problem med blixtlåsen på Steam Deck-fodralet? Båda mina är helt hopplösa och fastnar hela tiden, så funderar på om det är värt att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Någon mer som har problem med blixtlåsen på Steam Deck-fodralet? Båda mina är helt hopplösa och fastnar hela tiden, så funderar på om det är värt att reklamera.

Inga problem med mitt fodral!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Någon mer som har problem med blixtlåsen på Steam Deck-fodralet? Båda mina är helt hopplösa och fastnar hela tiden, så funderar på om det är värt att reklamera.

Skrivet av Quenya:

Inga problem med mitt fodral!

Fulla med katthår? 😆
Har inte heller några problem med mitt fodral.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag tror att den är tänkt att leda bort värme och förhindra störningar av de trådlösa komponenterna som sitter i närheten.

Ja nån funktion har det säkert.

Hur är det med verified märket egentligen? Jag köpte Marvels Guardians of the Galaxy. Så gott som ospelbart med en framerate som hoppar mellan 20-40 fps. Blir ett återköp för mig.