Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fy fan, var 2mm ifrån att beställa häromdagen. 😝 Velar fortfarande lite mot ROG.

Jag tycker det verkar mer huvudvärk med RoG än med Steam decken, trots att Asus Rog Ally är en "Windows maskin"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker det verkar mer huvudvärk med RoG än med Steam decken, trots att Asus Rog Ally är en "Windows maskin"

SD är väl mer som en konsoll och ROG som en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

SD är väl mer som en konsoll och ROG som en PC.

Nej nej, båda är som en PC 100% men det är konfigurerat så det kan upplevas som konsol

Jag tänkte mer på hur Allyn är formad, saknar trackpads och så var det väll lite fumligt med Windows. Mjukvaran kan dock ha blivigt fixad. Har inte hängt med på RoG Ally fronten

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

rabatt även på dockan (ser ut att ligga mot tusenlappen dock). funderar lite på den men läser poster både på twitter (där rean annonserades) kommentarer och gamla redditkommentarer att den iaf då krånglade med att man behövde ta ur och i strömsladden för vissa tvs mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej nej, båda är som en PC 100% men det är konfigurerat så det kan upplevas som konsol

Jag tänkte mer på hur Allyn är formad, saknar trackpads och så var det väll lite fumligt med Windows. Mjukvaran kan dock ha blivigt fixad. Har inte hängt med på RoG Ally fronten

Jojo det vet jag. Men fördelen med steam deck är väl just mjukvaran känner jag? Installerar man windows på den kan man ju lika gärna ta Allyn. Det enda man missar då är touchpads. Vet inte hur nödvändiga de är egentligen, går det att spela med dem?

Jag tänker ju att man har några fördelar med windows så som moddar etc. Det jobbiga med steam deck är att den bara går att köpa genom steam, jag hade tänkt köpa via företaget men blir nog knepigt när de inte tar faktura, så tror det blir en Ally bara pga av det "tyvärr".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jojo det vet jag. Men fördelen med steam deck är väl just mjukvaran känner jag? Installerar man windows på den kan man ju lika gärna ta Allyn. Det enda man missar då är touchpads. Vet inte hur nödvändiga de är egentligen, går det att spela med dem?

Jag tänker ju att man har några fördelar med windows så som moddar etc. Det jobbiga med steam deck är att den bara går att köpa genom steam, jag hade tänkt köpa via företaget men blir nog knepigt när de inte tar faktura, så tror det blir en Ally bara pga av det "tyvärr".

Va? Tror du har fått ganska så mycket fel information. Steam deck är en PC med allt det innebär, den är INTE nerlåst.

Inga problem att installera moddar på en steam deck, bara tuta och köra där, du kan köpa spel på andra plattformar bara att installera dom med finns färdiga sätt att installera de flesta, Enda kända platform som inte stöds under Linux är Game pass (Du kan streama men inte installera spel). T.ex använd https://github.com/moraroy/NonSteamLaunchers-On-Steam-Deck så kan du installera vad du vill automagiskt.

När det gäller tochpaden så funkar de självklart i spel, och vissa spel är dessa så gott som krav t.ex. spel som du använder mus. Det går att konfigurera kontrollerna och varje knapp, bygga menyr o.s.v. Exakt samma funktion du har i steam redan idag på din pc. Rekommenderar att läsa igenom https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=280482... Du kan självklart utnyttja detta med steam på en Ally också förutom att den saknar touchpads då.

Så beroende vad du planerar på att spela så skulle jag bestämma mig vilken enhet, är det enbart AAA spel, kör på Ally, men är det mer indie eller rent ut sagt PC spel med mus kontroller o.s.v. så ser jag jag inte Ally som ett alternativt då den både har urdålig batteritid och inga touchpads.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Va? Tror du har fått ganska så mycket fel information. Steam deck är en PC med allt det innebär, den är INTE nerlåst.

Inga problem att installera moddar på en steam deck, bara tuta och köra där, du kan köpa spel på andra plattformar bara att installera dom med finns färdiga sätt att installera de flesta, Enda kända platform som inte stöds under Linux är Game pass (Du kan streama men inte installera spel). T.ex använd https://github.com/moraroy/NonSteamLaunchers-On-Steam-Deck så kan du installera vad du vill automagiskt.

När det gäller tochpaden så funkar de självklart i spel, och vissa spel är dessa så gott som krav t.ex. spel som du använder mus. Det går att konfigurera kontrollerna och varje knapp, bygga menyr o.s.v. Exakt samma funktion du har i steam redan idag på din pc. Rekommenderar att läsa igenom https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=280482... Du kan självklart utnyttja detta med steam på en Ally också förutom att den saknar touchpads då.

Så beroende vad du planerar på att spela så skulle jag bestämma mig vilken enhet, är det enbart AAA spel, kör på Ally, men är det mer indie eller rent ut sagt PC spel med mus kontroller o.s.v. så ser jag jag inte Ally som ett alternativt då den både har urdålig batteritid och inga touchpads.

Jag vet att det är en PC. Jag menar mer att SD är mer strömlinjeformad och upplevs mer som en konsoll. Köp spel i steam och spela direkt. Men Steam OS är inte Windows utan Linux. Sen kan man köra windows men då försvinner ju halva poängen? Rena windows spel som ej är gjorda för linux behöver väl spelas genom Proton?

Ja klart de funkar i spel, men frågan är om det går att använda? Har spelat med touchpad på laptop tidigare, det är så gott som värdelöst. Gör dessa touchpads något annorlunda som jag inte vet?

Som sagt så blir det nog en ally ändå just pga att jag inte kan köpa med faktura..

Ang batteritid så har det förbättras med uppdateringar på allyn, likaså med prestandan.

Men egentligen är det väl fel tid att köpa överhuvudtaget. Om något år har vi nog betydligt större konkurrens på denna typ av enheter. Men jag vill ha idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jojo det vet jag. Men fördelen med steam deck är väl just mjukvaran känner jag? Installerar man windows på den kan man ju lika gärna ta Allyn. Det enda man missar då är touchpads. Vet inte hur nödvändiga de är egentligen, går det att spela med dem?

Jag tänker ju att man har några fördelar med windows så som moddar etc. Det jobbiga med steam deck är att den bara går att köpa genom steam, jag hade tänkt köpa via företaget men blir nog knepigt när de inte tar faktura, så tror det blir en Ally bara pga av det "tyvärr".

Har nog egentligen aldrig använt trackpadsen medvetet utan mest kommit åt dessa av misstag. Spelar inget på min Steam Deck där dessa är till någon nytta. Beror ju på vad man vill spela med förstås, antar de tillför något om man vill spela FPS handhållet kanske, men sånt vill jag ha mus och tangentbord till.

Det sagt lite udda att Asus saknar dessa, trodde faktiskt det fanns med. Hade gärna provat en Ally, Windows ser jag som en fördel även om det är möjligt att använda med Steam Deck med förstås. Men priset, den inte jättestora förbättringen mot Steam Deck i dagsläget samt en del barnsjukdommar, vilket även Steam Deck hade inledningsvis bör tilläggas, gör att jag nöjer mig med min SD 512GB. Men hade ju velat ha OLED förstås...

Och för att fresta lite. Är verkligen inte fel att kunna ha sitt vanliga spelbibliotek handhållet. Spenderade en stund på morgonen spelandes We are Katamari. Blir nog lite RetroArch på balkongen om en stund. Nu har jag två laptops som bör klara detta utan problem förstås, men helt handhållet är svårslaget. Speciellt om man gillar den formfaktorn för spelandet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har nog egentligen aldrig använt trackpadsen medvetet utan mest kommit åt dessa av misstag. Spelar inget på min Steam Deck där dessa är till någon nytta. Beror ju på vad man vill spela med förstås, antar de tillför något om man vill spela FPS handhållet kanske, men sånt vill jag ha mus och tangentbord till.

Det sagt lite udda att Asus saknar dessa, trodde faktiskt det fanns med. Hade gärna provat en Ally, Windows ser jag som en fördel även om det är möjligt att använda med Steam Deck med förstås. Men priset, den inte jättestora förbättringen mot Steam Deck i dagsläget samt en del barnsjukdommar, vilket även Steam Deck hade inledningsvis bör tilläggas, gör att jag nöjer mig med min SD 512GB. Men hade ju velat ha OLED förstås...

Och för att fresta lite. Är verkligen inte fel att kunna ha sitt vanliga spelbibliotek handhållet. Spenderade en stund på morgonen spelandes We are Katamari. Blir nog lite RetroArch på balkongen om en stund. Nu har jag två laptops som bör klara detta utan problem förstås, men helt handhållet är svårslaget. Speciellt om man gillar den formfaktorn för spelandet.

Ja min stationära dator är förlegad och nu är jag föräldraledig. Hade varit guld värt att bara spela en kort stund då och då. Nu blir det ingenting i princip.

Permalänk
Medlem

Fyllde på lite för att ha på SD inför semestern

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Men nu när 64GB modellen är så billig kanske jag slår till privat ändå. Finns det en lista med SSD:er som fungerar bra?

Permalänk
Medlem

@Baxtex @Anders190 Trackpadsen fungerar riktigt bra i spel där du har muspekare. Tex äventyr- och strategispel. Känns mer naturligt än styrspakar.
Har inte provat något FPS spel än, men det ska testas när tid finnes 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men nu när 64GB modellen är så billig kanske jag slår till privat ändå. Finns det en lista med SSD:er som fungerar bra?

Har en 64GB modellen och är sugen på att skaffa 1TB SSD till den.
Har läst att WD SN740 ska fungera bra, men verkar inte finnas prisvärda lokalt. Blir nog att beställa ifrån AliExpress eller dyl.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har en 64GB modellen och är sugen på att skaffa 1TB SSD till den.
Har läst att WD SN740 ska fungera bra, men verkar inte finnas prisvärda lokalt. Blir nog att beställa ifrån AliExpress eller dyl.

https://www.inet.se/produkt/4305633/corsair-force-mp600-mini-...

Borde ju funka vad jag läst.

Dock så kostar 64GB varianten ca 4500kr och 512B varianten 6500kr. Jag tänkte spela en del ute, på tåget etc så kanske bättre med anti glare också? Eller matta skärmskydd är good enough?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja min stationära dator är förlegad och nu är jag föräldraledig. Hade varit guld värt att bara spela en kort stund då och då. Nu blir det ingenting i princip.

Denna typ av enhet blir ju rätt fin då faktiskt. Just att du kan trycka på power-knappen för att sätta Steam Deck'en i viloläge när som helst (iallafall i single playter titlar) och sen när man har tid igen bara fortsätta precis där man var. Svårslaget!

Skrivet av Näbbdjuret:

Fyllde på lite för att ha på SD inför semestern
<Uppladdad bildlänk>

Har hunnit plocka hem några spel även jag. Flower även här (trippeldipp men var "så billigt" (även om jag stör mig på växelkursen...)), Dave the Diver, Dredge, We Love Katamari (fast från GameBillet). Inte specifikt att spela på min Steam Deck men fin bonus att samtliga fungerar bra på Steam Deck med.

Vampire Survivors är riktigt nice!

Skrivet av Baxtex:

Men nu när 64GB modellen är så billig kanske jag slår till privat ändå. Finns det en lista med SSD:er som fungerar bra?

Har inte koll på SSD'er men vill bara tillägga att det ska fungera utmärkt att köra spel från Micro SD med. 512GB MicroSD bör gå att få tag i för under 500kr (Sandisk 512GB för 459kr såg jag på Amazon nyligen).

Personligen kommer jag inte köpa Sandisk igen då en av mina 400GB Sandisk Micro SD's förstördes i min Steam Deck. Nu är det troligen Steam Decken och inte Sandisk som vad skyldig då kortet fungerade bra fram tills dess. Men borde nog gå att hitta bra pris även på Samsung också.

Skrivet av Lembritt:

@Baxtex @Anders190 Trackpadsen fungerar riktigt bra i spel där du har muspekare. Tex äventyr- och strategispel. Känns mer naturligt än styrspakar.
Har inte provat något FPS spel än, men det ska testas när tid finnes 😊

Intressant, blir kanske att prova vid tillfälle. Om Age of Empires 2 fungerar bra skulle det vara lite kul att dra upp Steam Decken ur "fickan" vid fikabordet och se reaktionen på min Age of Empires-frälsta kollega.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Aa just det ja, köpte Dredge förra helgen. Ser fränt ut

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jojo det vet jag. Men fördelen med steam deck är väl just mjukvaran känner jag? Installerar man windows på den kan man ju lika gärna ta Allyn. Det enda man missar då är touchpads. Vet inte hur nödvändiga de är egentligen, går det att spela med dem?

Jag tänker ju att man har några fördelar med windows så som moddar etc. Det jobbiga med steam deck är att den bara går att köpa genom steam, jag hade tänkt köpa via företaget men blir nog knepigt när de inte tar faktura, så tror det blir en Ally bara pga av det "tyvärr".

Trackpadsen fungerar väldigt bra, är inte som laptop trackpads utan som Steam kontrollen som fanns en gång ibtiden.
Trackpadsen fungerar som en trackball och dom har haptic feedback mm.
Skulle inte klara mig utan trackpadsen allt skulle bli så mycket jobbigare / tvungen att koppla in en mus etc.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Screw it, la en order på den billigaste varianten nu. Kanske blir en steam deck 2 eller 3 sen istället om jag gillar det. Så får dottern ärva steam deck 1 när hon blir lite större

Permalänk
Medlem

Är det dumsnålt att ta 64GB istället för 256? Förstår ju att man kan uppgradera SSDn men det kanske är värt att slippa pilla? Tänker mest spela äldre spel, inte moderna AAAs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Aa just det ja, köpte Dredge förra helgen. Ser fränt ut

Sen finns ju Sunless Sea, som dessvärre inte har bästa verifieringsstatusen för SD just nu såg jag. Spelade aldrig igenom det när jag senast spelade det, kom ganska långt men något horribelt öde avslutade min kampanj.

Om man suktar på något mer liknande då.

Skrivet av Baxtex:

Screw it, la en order på den billigaste varianten nu. Kanske blir en steam deck 2 eller 3 sen istället om jag gillar det. Så får dottern ärva steam deck 1 när hon blir lite större

Härligt! Hoppas du blir nöjd med köpet!

Skrivet av Sweagle:

Är det dumsnålt att ta 64GB istället för 256? Förstår ju att man kan uppgradera SSDn men det kanske är värt att slippa pilla? Tänker mest spela äldre spel, inte moderna AAAs.

Har du något hyffsat snabbt minneskort så är det nog inget problem. Själv klarar jag mig bra med mina 512GB men då spelar jag inte de senaste och framförallt inte de största spelen på min. Bland de tyngsta spelen jag spelat var nog Elden Ring för lite grinding i april/maj 2022.

Idag när möjligheten att faktiskt få tag i större SDD'er till SD finns så ser jag inget större problem med att välja en billigare, prova om det fungerar med SD-kort och i annat fall köpa någon kompatibel SSD. Tidigare fanns det egentligen ingenting att välja på och var då lite mer viktigt med storleken på medföljande lagringen.

Såvida jag inte missar något specifikt just för hur 64GB-modellen fungerar då förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.inet.se/produkt/4305633/corsair-force-mp600-mini-...

Borde ju funka vad jag läst.

Dock så kostar 64GB varianten ca 4500kr och 512B varianten 6500kr. Jag tänkte spela en del ute, på tåget etc så kanske bättre med anti glare också? Eller matta skärmskydd är good enough?

Tack för tips!
Hade missat att Corsair släppt en 2230.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Är det dumsnålt att ta 64GB istället för 256? Förstår ju att man kan uppgradera SSDn men det kanske är värt att slippa pilla? Tänker mest spela äldre spel, inte moderna AAAs.

256 räcker inte så långt heller om du inte tänkt mest retrospel

Blir en del overhead med proton och andra komponenter till operativsystemet, så skulle nog köra 64+512 eller byta själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har du något hyffsat snabbt minneskort så är det nog inget problem. Själv klarar jag mig bra med mina 512GB men då spelar jag inte de senaste och framförallt inte de största spelen på min. Bland de tyngsta spelen jag spelat var nog Elden Ring för lite grinding i april/maj 2022.

Idag när möjligheten att faktiskt få tag i större SDD'er till SD finns så ser jag inget större problem med att välja en billigare, prova om det fungerar med SD-kort och i annat fall köpa någon kompatibel SSD. Tidigare fanns det egentligen ingenting att välja på och var då lite mer viktigt med storleken på medföljande lagringen.

Såvida jag inte missar något specifikt just för hur 64GB-modellen fungerar då förstås.

Skrivet av medbor:

256 räcker inte så långt heller om du inte tänkt mest retrospel

Blir en del overhead med proton och andra komponenter till operativsystemet, så skulle nog köra 64+512 eller byta själv

Tack för inputen, klickade precis hem en 64GB Får bli ett minneskort till att börja med så kanske jag byter SSD så småningom.

Ska bli riktigt spännande detta, förhoppningen är att den kommer bli perfekt för mig att sitta i soffan med medan sambon tittar på sport

Permalänk
Medlem

Hur är det om man vill köra spel från Epic games eller annat? Går det i Steam OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur är det om man vill köra spel från Epic games eller annat? Går det i Steam OS?

Japp. Jag använder heroic launcher men det ska gå på andra sätt också. Det är beskrivet ovan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp. Jag använder heroic launcher men det ska gå på andra sätt också. Det är beskrivet ovan

Alright, jag gillar playnite men verkar inte finnas till Linux. Får spana in ovan
🤓

Permalänk
Medlem

Investerade precis i en Steam Deck med 64 GB, förhoppningsvis blir det kul. Någon som har tips på något prisvärt minneskort på minst 512 GB som passar bra?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av XerXes:

Investerade precis i en Steam Deck med 64 GB, förhoppningsvis blir det kul. Någon som har tips på något prisvärt minneskort på minst 512 GB som passar bra?

Det här funkar bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det här funkar bra tycker jag.

Jag tror jag har samma jag med

Permalänk
Medlem

Jag kör samma, inte haft några problem med det SD-kortet.