Apple Macbook Air med M1 imponerar i första resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När jag läser dessa två meningarna så underar jag om du har kört macOS?

Eller om @Dinkefing kört Linux för den delen För mig som är van användare av macOS, GNU/Linux samt Windows, så känner jag ofta mig mest begränsat i Windows utifrån vad jag kan göra i OS:et i sig. Sedan finns dock en stor valfrihet kring hårdvara och mjukvara där macOS och GNU/Linux har sina begränsningar.

Permalänk

GPUn imponerar mest:
Det vanligaste med Intel :
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/hd-graphics-630.c2962
PR=3G
TR=24G
FP32=0,384T
Den nya egna:
PR=41G
TR=82G
FP32=2,6T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Är bara att kolla deras hemsidor med info om kompabiliteten musikprogram (bara sett reason som funkat än så länge) office se toms hardware (ser ut som att det blir emulering där & inte native från början)
https://www.tomshardware.com/news/Microsoft-Office-no-native-...
https://www.steinberg.net/en/newsandevents/news/newsdetail/ar...
https://help.uaudio.com/hc/en-us/articles/360050791811-macOS-...
detta var bara några
Är nog bara att vänta ett halvår så ser det nog bättre ut

Office är en bummer, de hade utlovat dag ett stöd, men det står inget om kompabilitetsproblem (vad jag såg), bara att det kommer köras emulerat till att börja med, vilket är trist, men det skulle varit illa om det varit kompabilitetsproblem som hindrade folk från att arbeta.

Musikprogramslänkarna kollade jag inte (har inget intresse).

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ursäkta det var inte meningen att vara så stingslig. Detta var ett svar till alla som tror att MacOS kommer ta över. Personligen tycker jag Apples OS var mer relevant på 90-talet än idag.

Detta är väl ungefär som med Linux men på andra skalan då det är för svårt för de flesta. MacOS är istället för enkelt och för inlåst.

Den riktiga världen där utanför sweclockers kör mobiler och plattor. Och i Sverige är det Apple som gäller bland medelsvenssons på sina plattor och telefoner. Så Apple är definitivt relevant idag.
Att du sedan använder ord som "inlåst" för att beskriva Mac OS får mig att tro att du inte har så bra koll.
Eftersom du kan dra ner vilket program som helst från opensource-världen och kompilera i samma ekosystem och det bara fungerar.
Det enda som begränsar dig är att du måste licensmässigt köra Mac OS på en dator såld av Apple. Men det gör inte systemet inlåst i sig.

Windows-världen är där tex jag själv känner mig mest begränsad då det under lång tid varit så oerhört drygt att få in vettiga GNU/BSD-verktyg dit på att adekvat vis.

Permalänk
Medlem

?

Skrivet av Dinkefing:

Ursäkta det var inte meningen att vara så stingslig. Detta var ett svar till alla som tror att MacOS kommer ta över. Personligen tycker jag Apples OS var mer relevant på 90-talet än idag.

Detta är väl ungefär som med Linux men på andra skalan då det är för svårt för de flesta. MacOS är istället för enkelt och för inlåst.

Jag har kört på kundens macbooks sedan jag började där för tre år sedan och jag har inga problem att utveckla på os x. Vad är det som är för enkelt och inlåst? Unix baby - hur smutt som helst

In other news: Min största grief är 16Gb ram. Ska bli intressant att se hur utveckling fungerar på de kraftfullare modellerna (om de enklare är så här pass bra!). Tänker t.ex. när man lägger upp en PR och den ska dra igenom alla testfall eller gör en prodbuild av ett webprojekt som tar ett par minuter.

Det finns ju också en risk att apple prioriterar design över funktion och gör datorer med mindre batteri så de blir "our thinest macbook yet" (<- we dont care!).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eftersom du kan dra ner vilket program som helst från opensource-världen och kompilera i samma ekosystem och det bara fungerar.
Det enda som begränsar dig är att du måste licensmässigt köra Mac OS på en dator såld av Apple. Men det gör inte systemet inlåst i sig.

Kan skriva under på det! När jag jobbade med server- och klientmjukvara som vi själva utvecklade för GNU/Linux (RHEL/CentOS), så rullade detta utan problem på en MacBook Pro. Mycket tack vara samma deploymentstruktur.

Att göra samma sak i Windows krävde en hel del handpåläggning. Att WSL2 nu finns tillgängligt i ett fåtal versioner av Windows 10 är positivt, men Microsoft måste sluta låsa allt till den senaste versionen av Windows 10. Alla företag har inte möjlighet att rulla ut en ny version av Windows två ggr om året i organisationer med fler än 500 anställda. Tror att en övergång till GNU/Linux eller macOS hade varit en win-win för många företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@yoshman:

På ett högst teoretiskt plan - vad är möjligheten för x86 att göra en "fresh start"? Som det ARM gjorde vid 64övergången. Säg X86v2 - typ.
Om vi bortser från mer praktiska problem så som frågan om vem som skulle leda det här när Intel/AMD delar licenser and all that. Och kompabilitetsproblemen som lär bli minst sagt kännbara.
Finns det en väg fram här för X86 framöver liksom?
Eller är det menlöst att spinna vidare den bollen ändå? Kanske lika gärna kan börja om från ny kula för någon annan arkitektur i så fall?

Gissar vilt att det inte finns mycket kvar av x86 som har släktskap med saker Intel tryckte ut på 80 och 90-talet, förutom ISA/gränssnittet mot programvara. Akilleshälen är väl att PC-marknaden är så otroligt invand med bakåtkompatibilitet och så stor att det är svårt att byta rakt av, så emuleringslager och liknande är väl den enklaste övergångslösning som gäller, den dag det byts ut.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Den riktiga världen där utanför sweclockers kör mobiler och plattor. Och i Sverige är det Apple som gäller bland medelsvenssons på sina plattor och telefoner. Så Apple är definitivt relevant idag.
Att du sedan använder ord som "inlåst" för att beskriva Mac OS får mig att tro att du inte har så bra koll.
Eftersom du kan dra ner vilket program som helst från opensource-världen och kompilera i samma ekosystem och det bara fungerar.
Det enda som begränsar dig är att du måste licensmässigt köra Mac OS på en dator såld av Apple. Men det gör inte systemet inlåst i sig.

Windows-världen är där tex jag själv känner mig mest begränsad då det under lång tid varit så oerhört drygt att få in vettiga GNU/BSD-verktyg dit på att adekvat vis.

Känns som att android är betydligt större än apple sen så är det väl bara musiknördar som av gammal hävd håller fast vid mac (som mig själv) & sen alla som blir inlåsta med apple pga telefon eller platta där det inte fungerar så bra utanför apples egen mjukvara. om de använder windows på sin hemdator tex, kör själv både mac, windows & linux alla är de bra på sitt sätt men inom företagsvärlden så är det windows & linux som gäller åtminstånde i teknikbranchen. Unix eller mac os är inte open source.
P.S sen tycker jag att alla går lite hårt åt mot klappa i denna tråd man måste väl få uttrycka sin åsikt även om det inte håller sig inom ramen för fanboyism som det ofta handlar om här på sweclockers.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Känns som att android är betydligt större än apple sen så är det väl bara musiknördar som av gammal hävd håller fast vid mac (som mig själv) & sen alla som blir inlåsta med apple pga telefon eller platta där det inte fungerar så bra utanför apples egen mjukvara. om de använder windows på sin hemdator tex, kör själv både mac, windows & linux alla är de bra på sitt sätt men inom företagsvärlden så är det windows & linux som gäller åtminstånde i teknikbranchen. Unix eller mac os är inte open source.

Android är jättemycket större ja totalt sett. Men tittar jag i statistiken på tex den myndighet jag jobbar på, som har de flesta vuxna i sverige som besökare. Så är det iOS som dominerar totalt.

Lustigt att du säger att Linux gäller i teknikbranchen, pratar du servrar så ja, desktop så njä.
Mac OS är nog klart vanligare bland tex utvecklare än Linux som desktop os till exempel.

Det är heller inte modern teknik som styr så mycket av vilket OS ett företag kör på. Mestadels ett arv sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Android är jättemycket större ja totalt sett. Men tittar jag i statistiken på tex den myndighet jag jobbar på, som har de flesta vuxna i sverige som besökare. Så är det iOS som dominerar totalt.

Lustigt att du säger att Linux gäller i teknikbranchen, pratar du servrar så ja, desktop så njä.

desktop Windows, servrar linux/windows server. unix var det som var stort fram till 80 talet nån-gång.
I vissa brancher så är det mycket mac, men har inte jobbat på nåt teknikbolag, inom industrin där jag ens sett en mac.(sanning med modifikation såg en förlaga till mac classic på rexroth där de använt den i receptionen en gång i tiden)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

desktop Windows, servrar linux unix var det som gällde fram tills 80 talet nångång. I vissa brancher så är det mycket mac, men har inte jobbat på nåt teknikbolag, inom industrin där jag ens sett en mac.

Unix fram till 80talet? Det var ju då unix började växa till sig och var enormt stort under sent 90tal och tidigt 2000,
Jag har jobbat som unix-admin under många år på flera olika arbetsgivare.
Vi på min nuvarande arbetsgivare migrerade bort några tusen unix-maskiner (Solaris och AIX) till linux för 7år sedan.
Vi sitter idag med runt 10k linux-servrar istället.

När du sedan säger att unix inte är opensource, då känns det som du inte riktigt har koll på vad unix är, vilka system som räknas in i unix-världen och att tex FreeBSD etc. är unix på alla vis utom just att de inte betalt licensen.
Men ta Solaris, det var opensource tills det dog ut genom oracle-uppköpet.
Mac OS X har varit opensourcat (enbart kärnan och några program) under många år.
Finns fler och unix leverer kvar än om än rätt skadeskjutet men om vi räknar in FreeBSD och alla OS som kör BSD-baserat så är det rätt stort fortfarande. Playstation och Nintendo Switch till exempel.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kan skriva under på det! När jag jobbade med server- och klientmjukvara som vi själva utvecklade för GNU/Linux (RHEL/CentOS), så rullade detta utan problem på en MacBook Pro. Mycket tack vara samma deploymentstruktur.

Att göra samma sak i Windows krävde en hel del handpåläggning. Att WSL2 nu finns tillgängligt i ett fåtal versioner av Windows 10 är positivt, men Microsoft måste sluta låsa allt till den senaste versionen av Windows 10. Alla företag har inte möjlighet att rulla ut en ny version av Windows två ggr om året i organisationer med fler än 500 anställda. Tror att en övergång till GNU/Linux eller macOS hade varit en win-win för många företag.

Eller sluta upp med att installera klientmjukvara på klienter. Det mesta går idag fint att köra i webbläsaren. Ibland får man ta till tekniker som en terminalserver som hostar rdpsektioner där man har en mjukvara som ser till att folk direkt i sina webbläsare kan ansluta sig till dessa.
Det behöver då absolut ingen konfiguration alls på klienterna, varse sig klienten kör macos, windows, linux, ios, android eller en modern tv med html5 klient.
*edit*
Det moderna är självklart att utveckla programmet tiill att bli en webblösning direkt. Men under övergången så är det inga problem att köra de flesta systemlösningar i webbläsaren med hjälp av det jag nämnde ovanför..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Unix fram till 80talet? Det var ju då unix började växa till sig och var enromt stort under sent 90tal och tidigt 2000,
Jag har jobbat som unix-admin under många år på flera olika arbetsgivare.
Vi på min nuvarande arbetsgivare migrerade bort några tusen unix-maskiner (Solaris och AIX) till linux för 7år sedan.
Vi sitter idag med runt 10k linux-servrar istället.

När du sedan säger att unix inte är opensource, då känns det som du inte riktigt har koll på vad unix är, vilka system som räknas in i unix-världen och att tex FreeBSD etc. är unix på alla vis utom just att de inte betalt licensen.
Men ta Solaris, det var opensource tills det dog ut genom oracle-uppköpet.
Mac OS X har varit opensourcat (enbart kärnan och några program) under många år.
Finns fler och unix leverer kvar än om än rätt skadeskjutet.

Du har helt rätt var nog från 80 till 2000 typ som unix var stort då var de definitivt inte open source har lite dålig koll på unix efter detta då det inte varit nåt jag jobbat med eller sett. Linux har jag lite större koll på. MVH Arne oxå sundsvall Tror jag känner dig dessutom.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eller sluta upp med att installera klientmjukvara på klienter. Det mesta går idag fint att köra i webbläsaren.

Du har helt rätt! Tyvärr var mitt exempel från tiden (2006-2010) då Adobe Flash var hett och vi hade serverdelarna (spelmotorerna) skriva i Java medan klienterna var Flash-baserade. Internet i sig lämnade även en hel del att önska, så det var väldigt smidigt att kunna köra en mockad miljö lokalt vid exempelvis kundmöten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

inom företagsvärlden så är det windows & linux som gäller åtminstånde i teknikbranchen.

Nu måste vi nog definiera teknikbranschen.. Pratar vi basindustri så kan jag förstå vad du skriver, eller om du pratar om teknikbranschen för 15 år sedan. Numer är macOS och Macar något man stöter på mest hela tiden på dessa företag. Många av teknikbranschens bolag som har hängt med ger de anställda möjlighet att välja mellan Mac eller PC.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu måste vi nog definiera teknikbranschen.. Pratar vi basindustri så kan jag förstå vad du skriver, eller om du pratar om teknikbranschen för 15 år sedan. Numer är macOS och Macar något man stöter på mest hela tiden på dessa företag. Många av teknikbranschens bolag som har hängt med ger de anställda möjlighet att välja mellan Mac eller PC.

industrisidan (det du kallar basindustri) inte databranschen eller rena kontorsmiljöer

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Nu måste vi nog definiera teknikbranschen.. Pratar vi basindustri så kan jag förstå vad du skriver, eller om du pratar om teknikbranschen för 15 år sedan. Numer är macOS och Macar något man stöter på mest hela tiden på dessa företag. Många av teknikbranschens bolag som har hängt med ger de anställda möjlighet att välja mellan Mac eller PC.

Det beror helt på vilken teknikbransch man jobbar inom. Jag tycker det kraftigt skiljer sig. Detta till denna grad att jag egentligen inte kan säga något utan behöver ha bättre statistik. Sedan beror det på vad man syftar på tekniker.
Det jag upplever är vanligt är att man inte få välja något alls, detta för att alla ska ha samma och det företagsmässigt blir enklare. Då kan de deploya en ny image till datorn om den skulle krångla. Det är skitsamma att man anser sig kunna fixa det själv, de ser globalt till alla arbetare. Det jag tycker mig se bland tekniker är Lenovos Thinkpad Workstation datorer, det beror nog på var man jobbar. Och Apple är i detta fall mer billig konsumentdritt.
Det finns massa tester av kvaliten av thinkpads: https://www.youtube.com/watch?v=ke3H4Gnilco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

sen så är det väl bara musiknördar som av gammal hävd håller fast vid mac (som mig själv) & sen alla som blir inlåsta med apple pga telefon eller platta där det inte fungerar så bra utanför apples egen mjukvara. om de använder windows på sin hemdator tex, kör själv både mac, windows & linux alla är de bra på sitt sätt men inom företagsvärlden så är det windows & linux som gäller åtminstånde i teknikbranchen. Unix eller mac os är inte open source.

Vet ej vad du rör dig i för teknikbransch, men tycker att utvecklare överallt där jag varit håller hårt i sina mac:ar och än mer sen docker slog igenom. Mycket säljare och marknadsföringsfolk kör också Mac. Linux ser jag ytterst sällan på någons desktop (däremot är det förstås stort på server-sidan). Windows körs i de företag jag rört mig i av typ ActiveDirectory/Azure/Microsoft365 teknikerna och ekonomerna/HR-folk.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt. För att ta ett konkret exempel

Antag att du har ett program med två CPU-trådar. Dessa trådar läser/skriver båda till tre globala variabler, A, B och C. Antag att A, B och C initialt är 0.

Antag att tråd#1 gör detta

A = 17 B = 42 C = 1

Medan tråd#2 gör detta

if (C == 1) { print(B) print(A) }

Vi ignorerar de optimeringar kompilatorn kan göra här, vi antar att minnesoperationerna verkligen lagts ut i den ordning som listas här både för x86 och ARM64.

På x86 garanteras att tråd#2 endera inte skriver ut något alls (om tråd#2 kolla värdet på C innan det sätts till 1), eller så skrivs 42 och 17 ut. Det trots att det inte finns någon explicit synkronisering, d.v.s. x86 ger massa garantier som i praktiken är onödiga -> kostar prestanda när flera kärnor jobbar på delad data.

På ARM64 man man få fallet att inget skrivs ut, [0,0], [0,17], [42,0] samt [42,17]. Detta kanske känns konstigt för en människa, men det är faktiskt vad man får i det mest rimliga/effektiva HW-implementationen som inte ger mer garantier än vad som egentligt specificeras här. Alla moderna programspråk har specifika sätt att uttrycka minnesoperationer som har regler relaterad till andra minnesoperationer som hänt före/efter just denna minnsoperation.

"Normala" minnesoperationer står för >99% av alla man gör i ett typiskt program, de kräver ingenting om minnesoperationer som utförs på andra variabler. Vill man få x86 resultatet på ARM64 gör man detta

Antag att tråd#1 gör detta

A = 17 B = 42 C.store(1, release)

Medan tråd#2 gör detta

if (C.load(acquire) == 1) { print(B) print(A) }

ARM64 har en speciell "store" operation som kallas "store-release". Den garanterar att alla minnesoperationer som hände innan denna kommer vara synliga av alla andra kärnor som gör en "load-acquire" och läser det nya värdet som lagras. Så load-acquire är den andra änden, det säger att om man läser det nya värdet som gjorts i en store-release till samma variabel så är man garanterad att alla efterföljande läsningar kommer se de värden i övriga variabler som skrevs innan store-release.

Kan låta komplicerat, men är exakt hur "lås" (mutex/binär-semaphore) fungerar i multitrådade program.

D.v.s. ARM64 är på instruktionsnivå en perfekt match till hur vi idag skriver multitrådade program som behöver dela data mellan trådar. x86 ger massor med garantier som i praktiken inte tillför något i majoriteten av fallen, men man kan inte ändra beteendet då det finns enstaka program som är beroende av hur x86 är specificerad att fungera.

Nästan 100 % fallen när program "fungerar" på x86, men får märkliga buggar vid lite udda tillfällen på ARM64 har programmet ett logisk fel av typen "data-race", men det råkar fungera i 100 % eller nära 100 % på x86 då den har så väldigt lite möjlighet att optimera ordningen för läsning/skrivning mot minne.

Tackar!

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vet ej vad du rör dig i för teknikbransch, men tycker att utvecklare överallt där jag varit håller hårt i sina mac:ar och än mer sen docker slog igenom. Mycket säljare och marknadsföringsfolk kör också Mac. Linux ser jag ytterst sällan på någons desktop (däremot är det förstås stort på server-sidan). Windows körs i de företag jag rört mig i av typ ActiveDirectory/Azure/Microsoft365 teknikerna och ekonomerna/HR-folk.

Ja det skiljer sig mycket på företag. Tar vi skärmar så är 2st 32" eller 3 st mindre standard där jag arbetar. För det är den skärmyta man minst behöver ha. Och så ser man systemutvecklare på LinkedIn som visar upp sina arbetsplatser för att locka folk. Och där sitter de ibland med en macbook öppen och en extern 24" skärm bredvid. Och man tänker, detta hade imponerat på mig år 1995.
Med detta sagt så bör man dela upp tekniker i grupper med oss som har och kan ställa höga krav, medans de som får köra med billig och enkel dritt.

Permalänk
Medlem

Jag umgås visserligen mest med folk över 25, men den anekdotiskt vetenskapliga undersökning jag gjort i min bekantskapskrets pekar tydligt på att alla tycker bättre om Windows 7 än 10, för att inte nämna 8. Windows 10 är något folk flest slipper.

MacOS största nackdel är att det är (typ) bundet till Apples begränsade och ofta dyra hårdvara.

Jag, och andra kan tycka annorlunda såklart, har kört alla Windows sedan Windows 3, NT 3.x undantaget, och är fortfarande helt förvirrad inför Windows 10. Hittar aldrig rätt inställning när något ska ändras. Samtidigt har jag kört OSX i drygt 10 år på min PC, mycket mer konsekvent även om saker ändras där också.

Får se hur det blir framöver, antingen en sista värstinghackintosh eller en Mac mini för mig om ett år eller två antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det skiljer sig mycket på företag. Tar vi skärmar så är 2st 32" eller 3 st mindre standard där jag arbetar. För det är den skärmyta man minst behöver ha. Och så ser man systemutvecklare på LinkedIn som visar upp sina arbetsplatser för att locka folk. Och där sitter de ibland med en macbook öppen och en extern 24" skärm bredvid. Och man tänker, detta hade imponerat på mig år 1995.
Med detta sagt så bör man dela upp tekniker i grupper med oss som har och kan ställa höga krav, medans de som får köra med billig och enkel dritt.

Hade en kollega en gång i tiden som tyckte att utvecklarna skulle ha de sämsta maskinerna med minst ram. Hans (väldigt vettiga) teori var att det resulterar i mer effektiv kod! Det var på 90-talet och han var redan då ”devops” (han var egentligen utvecklare men arbetade som sysadmin)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Vet ej vad du rör dig i för teknikbransch, men tycker att utvecklare överallt där jag varit håller hårt i sina mac:ar och än mer sen docker slog igenom. Mycket säljare och marknadsföringsfolk kör också Mac. Linux ser jag ytterst sällan på någons desktop (däremot är det förstås stort på server-sidan). Windows körs i de företag jag rört mig i av typ ActiveDirectory/Azure/Microsoft365 teknikerna och ekonomerna/HR-folk.

"Mac, om löneslaven själv får välja"

För oss lär andelen som kör MacOS öka. Inte primärt p.g.a. prestanda hos M1 kontra x86, utan för att ARM64+MacOS ger en vettig miljö för att kunna verifiera ARM64 kod lokalt. D.v.s. det primära att M1 är "tillräckligt bra för att fungera på skrivbordet".

När saker körs i "molnet" betalar man i många lägen för vCPU*tid-som-något-används. Saker som inte har någon hård anledning att köras på x86 flyttas med fördel till ARM64 då Graviton 2 instanser är prestandamässigt jämförbara med Xeon/Epyc räknat per vCPU men den förra kostar ungefär hälften.

Mycket pekar på att Microsoft också jobbar på att lägga till ARM64 till Azure. Ampere computing verkar ju sälja sina servers och svårt att se dual socket med 80-kärnor per socket gå till mycket annat än datacenter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad ska man tycka om följande artikel på IDG?

Säga vad man vill om deras rubriksättning men sifforna på att det är nya Air "endast" snabbare av 97%? Är som sagt inte utav intresse heller. Apples marknadsföring kommer alltid vilja verka absolut bättre. Släng in massor med fina ord och det är sällan Apple med klarhet skriver vad det är för specifikationer. Jag är mest av allt intresserad, kommer Airen throttla och då när? Den hänger med Pron i ruscher men Pron lär vinna maratonet. Är det som en Tesla? Orkar några varv kring banan sen är den överhettad medan den gamla förbränningsmotorn tuffar på än.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Säga vad man vill om deras rubriksättning men sifforna på att det är nya Air "endast" snabbare av 97%? Är som sagt inte utav intresse heller. Apples marknadsföring kommer alltid vilja verka absolut bättre. Släng in massor med fina ord och det är sällan Apple med klarhet skriver vad det är för specifikationer. Jag är mest av allt intresserad, kommer Airen throttla och då när? Den hänger med Pron i ruscher men Pron lär vinna maratonet. Är det som en Tesla? Orkar några varv kring banan sen är den överhettad medan den gamla förbränningsmotorn tuffar på än.

IDG-artikeln känns ju som om den är skriven av någon som är lite butthurt tbh 🤷‍♂️
Sen är ju Apples påstående såklart "Vår dator som kostar mer än 98% av alla datorer som säljs presterar bättre än 98% av alla datorer som säljs". Det förstår alla som förstår hårdvara. Sen vill Apple att man läser det som "Vår nya dator presterar bättre än 98% av alla modeller på marknaden", vilket jag ställer mig jävligt skeptisk till.

Men oavsett så presterar ju alltid Apples datorer relativt dåligt om du försöker göra en "apples to apples" jämförelse med någon sorts syntetiskt test. Men om du däremot jämför till ditt verkliga workflow på en Mac mot en lika dyr Windows-dator så presterar Macen väldigt bra. Så den gamla frasen "En Mac kan inte mycket, men det den kan gör den jävligt bra" är fortfarande mer sann än någonsin skulle jag säga

Se snazzy labs för kul jämförelse mellan Mac Pro och en lika dyr "vanlig" workstation: https://www.youtube.com/watch?v=jzT0-t-7-PA

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Datavetare

De första resultaten för MacMini och MacBookPro har trillat in

Geekbench är ett specifikt designat som ett race-too-sleep, så om det faktiskt behövs aktiv kylning för att nå maximal all-core-prestanda kommer det visa sig i andra tester än detta. Verkar ändå vara lite högre peak-prestanda hos dessa enheter, framförallt i MT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

De första resultaten för MacMini och MacBookPro har trillat in
https://i.imgur.com/GzriB2p.png
https://i.imgur.com/yJa8eje.png

Geekbench är ett specifikt designat som ett race-too-sleep, så om det faktiskt behövs aktiv kylning för att nå maximal all-core-prestanda kommer det visa sig i andra tester än detta. Verkar ändå vara lite högre peak-prestanda hos dessa enheter, framförallt i MT.

Intressant att jämföra emot en bättre laptop med Intel Core i7-10850H 6 cores @ 5.10 GHz,
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4674847?baseline...
Där Apples vinner i princip allt:

Problemet är dock all denna prestanda vad ska man ha den till? Majoriteten av personerna som vill ha "hög prestanda" är för för spel. Där folk hela tiden när nya processorer säger att de ej bryr sig om benchmark utan vill se fps i nya titlar. Och personer då avråder köp av vissa processorer, för även om de har potential att prestera bättre så presterar de ej bättre i spel.
Tar man de som kör mer krävande. . Så blir det att vänta in den stora Macbook Pro som snart kommer om man vill köra Apple, för 16GB ram sätter inte små käppar i hjulet.
Sist så har vi Apple affärstänk där de låser in systemet. Kommer det bli enkelt att slänga in ett Nvidia 3080 grafikkort och efter något år byta till ett annat osv? Om inte, så blir inte de stationära datorerna ett alternativ för väldigt många som hänger här. I nästan alla datorköptrådar så pratar folk om att de köper en processor som ska stå sig väldigt länge även till nästa grafikkortsbyte.

Däremot ser jag en stor målgrupp som är studenter som vill ha en laptop med alla dessa bra egenskaper som ej behöver radas upp igen.

*edit*
Jag tänker tillbaka till då AMD lanserade första Ryzen. Den hade imponerande multitrådprestanda, men otroligt många sa att det inte vad det viktiga utan enbart spelprestanda och spel nyttjar ej många kärnor. Nu när Apple också levererar en imponerande processor, så är den en så otroligt bra köp för dessa datorer presterar så otroligt bra i spel eller hur var det nu visan gick?

*edit2*
Min poäng är att Apple M1 processor är riktigt imponerande. Men det är en väldigt liten skara som faktisk kan utnyttja denna prestanda på processorn till det de vill göra vid datorn och AMD och Intel cpuer idag är en flaskhals.
Det finns självklart en grupp och det är de som är ute efter en ultraportabel, bra batteritid osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Däremot ser jag en stor målgrupp som är studenter som vill ha en laptop med alla dessa bra egenskaper som ej behöver radas upp igen.

Borde väl även vara perfekt som arbetsredskap för 99% av alla kontorsarbetare? Om vi enbart ser till prestanda och blundar för dagens inlåsning till Windows med tanke på AD, Office etc.

Senast jag hade en stationär dator som arbetsredskap var nog 2008.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Borde väl även vara perfekt som arbetsredskap för 99% av alla kontorsarbetare? Om vi enbart ser till prestanda och blundar för dagens inlåsning till Windows med tanke på AD, Office etc.

Senast jag hade en stationär dator som arbetsredskap var nog 2008.

Ja självklart är den bra till dessa. Det finns otroligt många grupper som datorn är bra för. Prismässigt så är de också väldigt billiga jämfört emot ThinkPad X1 Carbon etc som är vanlig bland mer administrativa personer.
Stationära datorer håller på och bli nischat. I och med usb 4 så öppnar det upp mer för bra billiga dockningsstationer som duger åt de flesta, så att vanligt folk börjar med detta. Köpa en laptop + docka, en extern skärm och tangentbord.
Innan usb 3 så dessa dockor som man plugga in datorn i med specialport under, ja det var bara riktade åt svindyra lösningar.