Apple Macbook Air med M1 imponerar i första resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kluven om jag ska ha en Air eller Pro. Använder min nuvarande Pro mest för administration osv. Kopplat till jobbet. Inga tunga grejer.

känns väldigt klart att du ska ha en air. Fanless är killer och du behöver inte den extra prestandan.

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik - kanske kan snabba på de andra aktörerna.

För mig personligen så graderar jag användbarheten i stigande skala så här

1. Chromebook - för dig som inte visste bättre
2. Apple M1 - du är nöjd med det du kan göra på en iPad - visst x86 emu finns, men om du nu ska köra x86 så finns det bättre val
3. En vanlig x86 laptop, för dig som vill ha en laptop som låter dig välja vad du vill göra med den utan att bli hindrad av tekniken

Dvs olika grupper kommer gillar olika produkter precis som vanligt

// LZ

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Min erfarenhet är att vanliga användare som går från ett OS till ett annat ofta stöter på stora problem och gnäller över saker de tagit för givna nu inte finns. Vilket OS det är spelar däremot liten roll för tekniskt insatta användare med erfarenhet från flertalet operativsystem.

Min erfarenhet är raka motsatsen. Då vanliga användare inte gör ett skit med operativsystemet.
Det de gör är.
Startar och stänger av datorn.
Startar och stänger av webbläsaren, ordbehandlingsprogrammet och ibland excel.
Kollar på bild och filmklipp som de har sparade. Flyttar in bilder från deras mobil.
Någon enstaka gång installerar något program, detta är mest när datorn är ny, sedan så gör de ej sånt längre.

De kan då gnälla om att gränssnittet inte 100% är helt identisk på olika operativsystem.

För tekniska användare däremot så kommer problemen. Första problemet i deras hemnätverk är att få macen att ansluta sig till deras domänkontroller och få alla rättigheter som domänkontrollen ger över resurserna i nätverket att fungera bra till macen.
Sedan alla program man ska installera. Som de där 5 miljoner olika vpn klienter man måste ha, då alla kunder har olika vpn servrar med inställningar och certifikat som måste finnas på ens egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Och här sitter jag och kör macOS som huvudoperativsystem på alla mina datorer för att jag knappt står ut med det lappverk som Windows är Smaken är som baken dvs! Jag skulle snarare gissa på att bristen på andel av OS-marknaden beror på att du behöver hårdvaran också, vilket över lag ligger i det dyrare skiktet. Det finns inga direkt billiga Macar.

Absolut att hårdvaran har stor inverkan. En del av marknadsandelen är nog också att det inte är helt lätt att gå ifrån en windowsmiljö till en macmiljö för ett företag. Det är extremt mycket bättre idag såklart men det är fortfarande inte helt smidigt att köra "enterprisedrift" med mac även om om Jamf, FileWave och liknande gör det relativt enkelt idag. Och jag vet att det blir bättre och bättre för varje dag som går. Bara utvecklingen av lösningar som Microsoft haft mot macOS senaste åren är ju ett stort lyft.

Apples erbjudande mot företagsmarknaden är ju också begränsat om man jämför med Microsoft, nu tänker jag på helheten i hur man kan handla produkter, få support, seminarier, utbildning, öppenhet kring roadmaps etc för att företagen ska kunna planera framåt.

Men detta håller så sakteliga på att ändra sig till Apples fördel. Detta är ett exempel: https://www.extremetech.com/computing/301863-ibm-our-mac-usin...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min erfarenhet är raka motsatsen. Då vanliga användare inte gör ett skit med operativsystemet.
Det de gör är.
Startar och stänger av datorn.
Startar och stänger av webbläsaren, ordbehandlingsprogrammet och ibland excel.
Kollar på bild och filmklipp som de har sparade. Flyttar in bilder från deras mobil.
Någon enstaka gång installerar något program, detta är mest när datorn är ny, sedan så gör de ej sånt längre.

De kan då gnälla om att gränssnittet inte 100% är helt identisk på olika operativsystem.

För tekniska användare däremot så kommer problemen. Första problemet i deras hemnätverk är att få macoen att ansluta sig till deras domänkontroller och få alla rättigheter som domänkontrollen ger över resurserna i nätverket att fungera bra till macen.
Sedan alla program man ska installera. Som de där 5 miljoner olika vpn klienter man måste ha, då alla kunder har olika vpn servrar med inställningar och certifikat som måste finnas på ens egen dator.

Håller inte med något av vad du säger, men det är ok att ha olika åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Spelar ingen roll hur snabb Mac är ingen vill eller kommer köra MacOS över Windows. Det finns en anledning till att MacOS inte fått större andel på marknaden.

Och detta baserar du på vad? På mitt företag får man välja Mac eller Windows för arbetsdatorn och ca 95% väljer Mac.

Permalänk
Medlem

Prestanda som en 4 kärnig intel i bärbart utförande är ju vad man förväntade sig inte som de försökte säga att de slog de stationära processorerna, fast blir intressant & se om de kan skala upp till fler kärnor på ett vettigt sätt oxå (totalt ointresserad av bärbart fjoll)
sen blir det intressant & se hur det blir med mjukvarubiten om det blir ett riktigt os eller nån eländig mobilvariant av os.
P.S. nåt annat än mobilgrafikkrets vore ju trevligt oxå.
P.S.s ser ju inte så lovande ut på musikproduktionsfronten direkt med mjukvara (åtminstånde för tillfället)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Spelar ingen roll hur snabb Mac är ingen vill eller kommer köra MacOS över Windows. Det finns en anledning till att MacOS inte fått större andel på marknaden.

Ja, ingen vill köra macOS (bara 10-13%):
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_syst...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

sen blir det intressant & se hur det blir med mjukvarubiten om det blir ett riktigt os eller nån eländig mobilvariant av os.

Det är helt vanliga macOS på dessa datorer.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min erfarenhet är raka motsatsen. Då vanliga användare inte gör ett skit med operativsystemet.
Det de gör är.
Startar och stänger av datorn.
Startar och stänger av webbläsaren, ordbehandlingsprogrammet och ibland excel.
Kollar på bild och filmklipp som de har sparade. Flyttar in bilder från deras mobil.
Någon enstaka gång installerar något program, detta är mest när datorn är ny, sedan så gör de ej sånt längre.

De kan då gnälla om att gränssnittet inte 100% är helt identisk på olika operativsystem.

För tekniska användare däremot så kommer problemen. Första problemet i deras hemnätverk är att få macen att ansluta sig till deras domänkontroller och få alla rättigheter som domänkontrollen ger över resurserna i nätverket att fungera bra till macen.
Sedan alla program man ska installera. Som de där 5 miljoner olika vpn klienter man måste ha, då alla kunder har olika vpn servrar med inställningar och certifikat som måste finnas på ens egen dator.

Det känns som om du blandar hejvilt mellan vanliga konsumenter och avancerade användare i stora företag. Det är kanske inte så konstigt att behovet är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är helt vanliga macOS på dessa datorer.

Fast med kompabilitetsproblem se microsoft office, cubase, universal audio toontrack + en hel del andra.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad ska man tycka om följande artikel på IDG?

Permalänk
Medlem

Ouff. Körde geekbench på min rätt så maxade (jobbdator) 16" macbook pro (late 2019).

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4688578?baseline...

Skrivet av Sysop:

Vad ska man tycka om följande artikel på IDG?

  • "Program som är optimerade för den nya processorn lär prestera utmärkt och det kommer säkerligen finnas exempel på mjukvara som fungerar bättre på Apples nya datorer än på motsvarande datorer från andra tillverkare."

Tycker dom var väldigt negativa överlag i artikeln. Vi kan ta för givet att utvecklare världen över gör allt för att optimera program för att optimalt fungera på M1.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det känns som om du blandar hejvilt mellan vanliga konsumenter och avancerade användare i stora företag. Det är kanske inte så konstigt att behovet är annorlunda.

Du misstolkar mig. Jag skrev att vanliga användare har enkelt att byta till operativsystem då det de gör inte är några konstigheter. Men ju mer teknisk användare man är ju mer utmaningar råkar man ut för att byta operativsystem på ens klient. Där de olika utmaningarna går att lösa på olika sätt.

Så det jag påstår att för en väldigt stor del av folket så är det inga konstigheter alls att byta till MacOs, visst är det lite ovant att hitta knappen för hur man stänger av datorn de första gångerna, men de lär sig fort.
Orsaken till varför en stor del av folket enligt mig ej borde byta till macOs är att datorerna är för dyra för deras behov. Speciellt de av befolkningen som vill ha en 15,6" laptop eller liknande.

Datorer blir mer som tvapparater. Där det för vanligt folk ej spelar så stor roll vilket operativsystem den har, det är lite skillnad på menyer och liknande. Men för tekniska användare som kanske ska använda tvn och presentera information, där de från en server vill ha full kontroll över tvn. Ja då blir genast valet av operativsystemet på tvn mer komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du misstolkar mig. Jag skrev att vanliga användare har enkelt att byta till operativsystem då det de gör inte är några konstigheter. Men ju mer teknisk användare man är ju mer utmaningar råkar man ut för att byta operativsystem på ens klient. Där de olika utmaningarna går att lösa på olika sätt.

Så det jag påstår att för en väldigt stor del av folket så är det inga konstigheter alls att byta till MacOs, visst är det lite ovant att hitta knappen för hur man stänger av datorn de första gångerna, men de lär sig fort.
Orsaken till varför en stor del av folket enligt mig ej borde byta till macOs är att datorerna är för dyra för deras behov. Speciellt de av befolkningen som vill ha en 15,6" laptop eller liknande.

Ok, då är jag med på vad du menar även om jag inte håller med helt.

Huruvida macOS fungerar bra i en företagsmiljö eller inte är helt avhängigt av vilken bransch man jobbar inom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fast med kompabilitetsproblem se microsoft office, cubase, universal audio toontrack + en hel del andra.

Microsoft Office ska fungera från dag ett med Big Sur och M1, samma som med att Adobe har lovat snabb anpassning till M1 - detta gjorde dom ju redan i våras på WWDC. Cubase har väl betydligt fler PC-användare och prioriterar nog inte "dag ett stöd" Big Sur och M1 medans exempelvis Logic (av förklarliga skäl) kommer fungera bra med en gång.

Själv kör jag FL Studio och räknar inte med att det kommer fungera bra med en gång, men hyggligt snabbt ändå eftersom dom har uttalat att dom ska stödja macOS.

Det kommer väl ta 6-9 månader innan det börjar komma bra stöd på bred front. Vissa tillverkare som inte är så lönsamma på Mac kanske t.o.m. väljer att ta bort stödet, några kanske försöker lansera "gimpade" iOS versioner av sina mjukvaror, men det tror jag inte dom kommer komma undan med.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad ska man tycka om följande artikel på IDG?

Alltid roligt när dom översätter en krönika från engelsk förlaga. Tycker en del blir "lost in translation" så att säga. Med det sagt har den sina poänger.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Microsoft Office ska fungera från dag ett med Big Sur och M1, samma som med att Adobe har lovat snabb anpassning till M1 - detta gjorde dom ju redan i våras på WWDC. Cubase har väl betydligt fler PC-användare och prioriterar nog inte "dag ett stöd" Big Sur och M1 medans exempelvis Logic (av förklarliga skäl) kommer fungera bra med en gång.

Själv kör jag FL Studio och räknar inte med att det kommer fungera bra med en gång, men hyggligt snabbt ändå eftersom dom har uttalat att dom ska stödja macOS.

Det kommer väl ta 6-9 månader innan det börjar komma bra stöd på bred front. Vissa tillverkare som inte är så lönsamma på Mac kanske t.o.m. väljer att ta bort stödet, några kanske försöker lansera "gimpade" iOS versioner av sina mjukvaror, men det tror jag inte dom kommer komma undan med.

Cubase har nog mac os som prioritet likadant universal audio med luna eftersom det bara fungerar i nuläget på mac os (sorgligt nog) vi får se om ett halvår hur det ser ut, men blir defenitivt inte en mac igen för mig räcker med 1 (bara för luna) allt annat på pc. Om det blir någon form av mac uppdatering så blir det en hackintosh ser ingen mening med deras låsta ej uppgraderbara lösningar som apple har & priset spelar ju roll med.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad ska man tycka om följande artikel på IDG?

Vad ska man tycka om IDG? Tycker att de överlag är lite av Aftonbladet för IT-relaterade nyheter. Dvs väldigt lite journalistik och källkritik, utan de vill främst skapa "clickbaits". Apples påstående stämmer enligt mig, i alla fall om man ser utifrån Geekbench resultat.

Sedan vad vi kommer få se för någon prestanda i vanliga applikationer är för tidigt att säga, speciellt då optimeringar/nativestöd för ARM lär dröja i vissa fall.

Själv förväntar jag mig underverk i Davince Resolve, men är osäker på hur bra Adobes Creative Cloud blir. Adobe har inte ens lyckats optimera för x86 under de senaste 25 åren, så jag vågar knappt hoppas på ett användbart Lightroom under 2021 för ARM.

Speciellt då jag vill ha Lightroom Classic och inte deras smått värdelösa CC-version. Kan jag däremot köra Lightroom 6.4 som x86-applikation lika smidigt som på min gamla i5:a från 2014, så är jag mer än nöjd till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad ska man tycka om följande artikel på IDG?

"Förmodligen inkluderas datorer som använder sig av budgetprocessorer som Atom och Celeron N i påståendet, men är det verkligen rättvisande att jämföra en dator som kostar från 12 495 kronor och uppåt med datorer som kostar under 2 000 kronor?"

"Jag tror ändå inte att det går att jämföra med de senaste Ryzen-processorerna."

Tycker att den slutsatsen är felaktig. Ryzen 5700U som inte lanserats än är långsammare i preliminära GeekBench 5 tester. Och även i7-1185G7.

[Macbook Air M1]
ST: 1691
MT: 7055
https://browser.geekbench.com/macs/macbook-air-late-2020

[AMD Ryzen 7 5700U]
ST: 1172
MT: 6595
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4658263

[Intel Core i7-1185G7]
ST: 1594
MT: 6063
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4486182

Vi får se vad framtida tester visar men artikeln har mer fel än rätt vad jag kan se.

[Edit]
Kan tillägga att i7-1185G7 ovan har TDP på 28W mot M1 på 10W. Imponerande att en processor som använder en tredjedel så mycket ström är snabbare.

https://www.anandtech.com/show/16084/intel-tiger-lake-review-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fast med kompabilitetsproblem se microsoft office, cubase, universal audio toontrack + en hel del andra.

Länkar? Har inte hittat nåt sånt än, men är intresserad.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ja fortsätt dröm du! MacOS kommer aldrig få större andel än Windows. Microsoft kommer inte tillåta detta och varken Intel och AMD kommer och sitta och titta på när Apples ARM springer ifrån i singeltrådprestanda. MacOS har inte det ekosystemet som Windows har, det är för inlåst.

Jag är investerad i Apple men det betyder inte att jag tror att de snart kommer ta över marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja fortsätt dröm du! MacOS kommer aldrig få större andel än Windows. Microsoft kommer inte tillåta detta och varken Intel och AMD kommer och sitta och titta på när Apples ARM springer ifrån i singeltrådprestanda. MacOS har inte det ekosystemet som Windows har, det är för inlåst.

Jag är investerad i Apple men det betyder inte att jag tror att de snart kommer ta över marknaden.

Varför så stingslig? Har väl aldrig påstått att hela världen kommer köra macos, svarade på påståendet att INGEN vill köra macos, vilket är ett felaktigt påstående.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Ouff. Körde geekbench på min rätt så maxade (jobbdator) 16" macbook pro (late 2019).

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4688578?baseline...

  • "Program som är optimerade för den nya processorn lär prestera utmärkt och det kommer säkerligen finnas exempel på mjukvara som fungerar bättre på Apples nya datorer än på motsvarande datorer från andra tillverkare."

Tycker dom var väldigt negativa överlag i artikeln. Vi kan ta för givet att utvecklare världen över gör allt för att optimera program för att optimalt fungera på M1.

Skrivet av Jumpcut:

Alltid roligt när dom översätter en krönika från engelsk förlaga. Tycker en del blir "lost in translation" så att säga. Med det sagt har den sina poänger.

Skrivet av walkir:

Vad ska man tycka om IDG? Tycker att de överlag är lite av Aftonbladet för IT-relaterade nyheter. Dvs väldigt lite journalistik och källkritik, utan de vill främst skapa "clickbaits". Apples påstående stämmer enligt mig, i alla fall om man ser utifrån Geekbench resultat.

Sedan vad vi kommer få se för någon prestanda i vanliga applikationer är för tidigt att säga, speciellt då optimeringar/nativestöd för ARM lär dröja i vissa fall.

Själv förväntar jag mig underverk i Davince Resolve, men är osäker på hur bra Adobes Creative Cloud blir. Adobe har inte ens lyckats optimera för x86 under de senaste 25 åren, så jag vågar knappt hoppas på ett användbart Lightroom under 2021 för ARM.

Speciellt då jag vill ha Lightroom Classic och inte deras smått värdelösa CC-version. Kan jag däremot köra Lightroom 6.4 som x86-applikation lika smidigt som på min gamla i5:a från 2014, så är jag mer än nöjd till att börja med.

Skrivet av icucode:

"Förmodligen inkluderas datorer som använder sig av budgetprocessorer som Atom och Celeron N i påståendet, men är det verkligen rättvisande att jämföra en dator som kostar från 12 495 kronor och uppåt med datorer som kostar under 2 000 kronor?"

Tycker väl att den slutsatsen är överdriven. Ryzen 5700U som inte lanserats än är långsammare i preliminära GeekBench 5 tester. Och även i7-1185G7.

[Macbook Air M1]
ST: 1691
MT: 7055
https://browser.geekbench.com/macs/macbook-air-late-2020

[AMD Ryzen 7 5700U]
ST: 1172
MT: 6595
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4658263

[Intel Core i7-1185G7]
ST: 1594
MT: 6063
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4486182

Vi får se vad framtida tester visar men artikeln har mer fel än rätt vad jag kan se.

[Edit]
Kan tillägga att i7-1185G7 ovan har TDP på 28W mot M1 på 10W. Imponerande att en processor som använder en tredjedel så mycket ström är snabbare.

https://www.anandtech.com/show/16084/intel-tiger-lake-review-...

Tack för svar, även om det är en krönika tycker jag den går stick i stäv med det mesta annat man läst om Apples nya processor och den kändes mer negativ och "hatisk" än objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Länkar? Har inte hittat nåt sånt än, men är intresserad.

Är bara att kolla deras hemsidor med info om kompabiliteten musikprogram (bara sett reason som funkat än så länge) office se toms hardware (ser ut som att det blir emulering där & inte native från början)
https://www.tomshardware.com/news/Microsoft-Office-no-native-...
https://www.steinberg.net/en/newsandevents/news/newsdetail/ar...
https://help.uaudio.com/hc/en-us/articles/360050791811-macOS-...
detta var bara några
Är nog bara att vänta ett halvår så ser det nog bättre ut

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Varför så stingslig? Har väl aldrig påstått att hela världen kommer köra macos, svarade på påståendet att INGEN vill köra macos, vilket är ett felaktigt påstående.

Ursäkta det var inte meningen att vara så stingslig. Detta var ett svar till alla som tror att MacOS kommer ta över. Personligen tycker jag Apples OS var mer relevant på 90-talet än idag.

Detta är väl ungefär som med Linux men på andra skalan då det är för svårt för de flesta. MacOS är istället för enkelt och för inlåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja fortsätt dröm du! MacOS kommer aldrig få större andel än Windows.

Jag trodde det var tvärt om? Vilket ekosystem har Microsoft i form av Windows? Jag trodde att det var Azure som var framtiden för Microsoft, då de inte ens själva tror på PC-marknaden (läs Windows) längre.

Apple har hela mobilsidan med Apple Watch, iPhone och iPad med överlappning till deras laptops. Utöver detta finns iMac samt Mac Pro. Vi ska inte heller glömma bort Apple TV+ samt själva hårdvaran (eller alla SmartTV:s med ATV+ som app). Utöver detta finns en inlåsning (jag menar service) i form av iCloud som konsumenter månadsbetalar till. Apple Store och iTunes får vi inte heller glömma bort samt alla deras fysiska affärer runt om i världen.

Vad hade Microsoft nu igen? Ett par Surface-prylar och en Xbox samt ett döende Office-paket och en öde online-butik? Utan Azure, Visual Studio, Xbox Live och Office 365 hade vi nog inte haft något Microsoft idag.

EDIT:
Vi ska inte heller glömma bort Google, som redan vet allt oss. Android tillsammans med ChromeBooks kan bli (eller är?) ett hot i sig mot Microsoft. För de som främst konsumerar information och inte skapar (ljud/bild-produktion, rendering, utveckling etc.) så räcker en ChromeBook långt.

Detsamma gäller även GNU/Linux, då det är ett mycket kompetent OS. Varför tror du/ni att Microsoft satsar på WSL i Windows om nu Windows i sig vore bäst på allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad ska man tycka om följande artikel på IDG?

Verkar mest vara baserad på personens egna känslor utan någon uppbackning med fakta.
"Knappast", "Med all sannolikhet"..

Så jag skulle lägga lika mycket fokus på den som jag gör på en aftonbladet-artikel.

Ska man läsa artiklar om tekniska ämnen så är det nog inte idg rätt ställe.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ursäkta det var inte meningen att vara så stingslig. Detta var ett svar till alla som tror att MacOS kommer ta över. Personligen tycker jag Apples OS var mer relevant på 90-talet än idag.

Detta är väl ungefär som med Linux men på andra skalan då det är för svårt för de flesta. MacOS är istället för enkelt och för inlåst.

Vad menar du med inlåst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Detta är väl ungefär som med Linux men på andra skalan då det är för svårt för de flesta. MacOS är istället för enkelt och för inlåst.

När jag läser dessa två meningarna så underar jag om du har kört macOS?