Apple Macbook Air med M1 imponerar i första resultat

Permalänk
Medlem

Nu har det gått så pass lång tid att det faktiskt känns lite svindlande att ett av världens största tech-bolag lämnar x86 bakom sig.

Vore riktigt kul om detta blev startskottet för fler aktörer att haka på. Har försökt använda Mac och fri tillgång till MBP. Men det är som att försöka lära sig att spela fiol i vuxen ålder. Hur mycket man än försöker blir resultatet oftast skit.

Permalänk
Medlem

Kul, bara hoppas att det spiller över på PC-sidan så man kan köra arm(windows) för enterprise och gaming.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Hur i hela friden lyckas Apple, som gör så mycket andra saker, också matcha eller slå AMD och Intel vilka ju inte gör annat (nästan) än att bygga processorer?

För att Apple inte har några problem med "kill your darlings", ser de potential att förändra en marknad eller ett marknadssegment så gör det det ÄVEN när de innebär att de dödar av sina befintliga produkter. "Resten" av företag därute (finns förstås fler som Apple) älskar sin befintliga business och håller krampaktigt fast i den och därför sitter Intel och AMD där de sitter just nu.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Nu har det gått så pass lång tid att det faktiskt känns lite svindlande att ett av världens största tech-bolag lämnar x86 bakom sig.

Vore riktigt kul om detta blev startskottet för fler aktörer att haka på. Har försökt använda Mac och fri tillgång till MBP. Men det är som att försöka lära sig att spela fiol i vuxen ålder. Hur mycket man än försöker blir resultatet oftast skit.

Hade det inte varit ny konsolgeneration redan i år hade kanske konsoler med ARM varit något. Det blir intressant att se om Nvidia kommer med en ny krets till Switch längre fram och var den hamnar prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Den ännu bättre batteritiden och framförallt att jag behöver en fläkt för de utdragna kompileringar av kod jag kommer göra och så vidare. Rädd för throttling på en Air.

och en pro throttlar inte?

o här sitter jag med en macbook pro 13" som krashar om man inte sätter fläktarna på max när man exporterar från final cut pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att Apple inte har några problem med "kill your darlings", ser de potential att förändra en marknad eller ett marknadssegment så gör det det ÄVEN när de innebär att de dödar av sina befintliga produkter. "Resten" av företag därute (finns förstås fler som Apple) älskar sin befintliga business och håller krampaktigt fast i den och därför sitter Intel och AMD där de sitter just nu.

Skulle inte kalla x86 CPU från Intel "Apple's darlings".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

och en pro throttlar inte?

o här sitter jag med en macbook pro 13" som krashar om man inte sätter fläktarna på max när man exporterar från final cut pro.

Det är väl för tidigt att vara allt för säker i någon riktning än så länge. Får vänta på lite reviews ;).

Men nog är det rimligt att anta att en processor som är aktivt kyld löper mindre risk för throttling än en som är passivt kyld.
Ja, alternativet finns såklart också att kylning aldrig behövs på M1 oavsett. Frågan är väl då varför Apple satt in en fläkt i macbook pron.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Den ännu bättre batteritiden och framförallt att jag behöver en fläkt för de utdragna kompileringar av kod jag kommer göra och så vidare. Rädd för throttling på en Air.

Har du ingen laptopkylare tillgänglig Det var ett måste för att min gamla Thinkpad inte skulle dö av överhettning pga Aero-effekterna i Windows 7

Är också intresserad av hur värmeutvecklingen blir utifrån M1:an framöver. Intels kretsar är kända för att ligga på över 90 grader vid hård belastning och deras DPTF (Dynamic platform and thermal framework) har hittills aldrig fungerat tillfredställande i någon laptop för mig.

Kan det ens bli någon större värmeutveckling från en ARM? Har bara erfarenhet av Raspberry Pi, Nintendo Switch och min mobiltelefon... Visst går fläkten igång på Switchen ibland, men den blir aldrig brännhet likt en ultrabook med Intel-kretsar.

M1:an har en TDP på 10W vad jag vet och topp på 18W? Skulle bli förvånad om den ens överstiger 60 grader vid 100% last, men det är bara en ren killgissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl för tidigt att vara allt för säker i någon riktning än så länge. Får vänta på lite reviews ;).

Men nog är det rimligt att anta att en processor som är aktivt kyld löper mindre risk för throttling än en som är passivt kyld.
Ja, alternativet finns såklart också att kylning aldrig behövs på M1 oavsett. Frågan är väl då varför Apple satt in en fläkt i macbook pron.

En lekmans gissning är väl kanske att det biffigare batteriet och övrig teknik (touchbar, skärm(?)) genererar lite mer värme som på det hela taget kan öka temperaturen på processorn en aning. Men jag gissar bara. Sen var det väl så att en GPU-core är inaktiverad på MBA; 7 på MBA, 8 på MBP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

och en pro throttlar inte?

Med ett TDP på typ 20w så finns det väl iaf stora förhoppningar om att den inte ska det. Men vi får se snart

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Skulle inte kalla x86 CPU från Intel "Apple's darlings".

Nä, ok om vi ska vara pettermetiga (även om jag skrev ”your” och inte ”apples” darlings...för att vara pettermetiga tänkte jag ), men tänket är det samma:
PC-världen: Ooh noooes, vår bakåtkompabilitet, vi måste kunna köra vår mjukvara från 80-talet...
Apple: Fsck dat, här finns bra saker att hämta nu kör vi grabbar och tjejer!

Apple har en vana som företag att döda av sina egna tidigare produkter, t.ex. iPod när de introducerade iPhone är en väldigt tydligt exempel. Klart de insåg att iPod (som var en extremt lönsam affär) skulle försvinna när alla kunde ha sin musik i sin iPhone istället. MEN instället för att krampaktigt hålla fast vid sin iPod business så gick de vidare och tjänade ÄNNU mer pengar istället.

Och det jag då försöker säga är att klart att Intel/AMD hade kunnat utveckla en fantastisk CPU-arkitektur om de hade velat, men istället har de krampaktigt hållit fast i x86 arkitekturen. I intels fall i 50 år, vi har lärt oss en del om CPU-arkitektur på 50 år som man hade kunnat använda sig av om man hade släppt sargen.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Med ett TDP på typ 20w så finns det väl iaf stora förhoppningar om att den inte ska det. Men vi får se snart

Det är väl TDP på 10W? Med en spike på 18W vad jag förstått. Detta att jämföra med Intels TDP på 15W där burst ofta innebär omkring 50W beroende på konfiguration (tog min i7-8565U som exempel).

Permalänk
Medlem

Får se hur Intel och AMD skall kontra upp mot detta....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är väl då varför Apple satt in en fläkt i macbook pron.

De har enbart släppt basmodellerna. Är rätt säker på att vi kommer få se modeller av 13 pro (och minin) med M1x(?) inom ett par månader som kommer att använda samma chassi men ha ett större behov av aktiv kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

De har enbart släppt basmodellerna. Är rätt säker på att vi kommer få se modeller av 13 pro (och minin) med M1x(?) inom ett par månader som kommer att använda samma chassi men ha ett större behov av aktiv kylning.

Det har du alldeles säkert rätt i

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

synd att Apple aldrig kommer finnas för oss teknik dataspelnördar.

Frågan är väl vad som händer om Windows for ARM slår igenom.
Då kan det dyka upp moderkort där du kan välja komponenter.
Men då största fördelen är låg effekt blir det knappast nån GPU på 300 W......

Permalänk
Medlem

Hoppsan. Min Dell XPS 13 9300, 2020 års modell får rätt bra däng..... Imponerande....

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4671095?baseline...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nucky:

Sitter med en MacBook Pro 2013. Dags att pensionera den. Batteritiden är inte vad den var La precis en order på Apple's hemsida med 16GB RAM & 256GB. Leverans 7 Dec - 14 Dec skriver dom.

Blir nog nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Apple har alltså lanserat en, mer eller mindre, revolutionerande CPU med M1 och detta är vad du extrapolerar?

Jag har fullt med andra åsikter och bedömningar också. Detta var det jag valde att skriva ner.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

"Firestorm" och "Icestorm"? Ska inte Apple ha ett värdigt beteende och namnschema? Det låter mer som om Razer eller Alienware har gjort de processorerna. Kommer vi få RGB på nästa MacBook? Eller förlåt, i nästa eLite mBook pro gamzer eDition menar jag.

Du tycker generellt att CPU- och GPU-tillverkare brukar ha rimliga en enkla-att-förstå namnscheman? 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Hoppsan. Min Dell XPS 13 9300, 2020 års modell får rätt bra däng..... Imponerande....

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4671095?baseline...

Din Dell XPS 13 får även ganska mycket däng från min Dell XPS 13 9380 (Early 2019):
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/915500?baseline=...

Din Intel Core i7-1065G7 borde prestera bättre, men jag hade själv problem att få bra resultat i Linux här.

Har du testat att undervolta mha intel-undervolt i Linux? Det borde möjliggöra längre burst om inget annat.
https://github.com/kitsunyan/intel-undervolt

Undervoltar min i7-8565U med -100mV här genomgående (GPU, CPU etc.) och den går som en oljad blixt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag har fullt med andra åsikter och bedömningar också. Detta var det jag valde att skriva ner.

Exakt.

Vi får väl se då om det kommer en "eLite mBook pro gamzer eDition". Jag är tveksam även om iBook G3 tog ut svängarna lite 1999-2001.

årtal
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Din Dell XPS 13 får även ganska mycket däng från min Dell XPS 13 9380 (Early 2019):
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/915500?baseline=...

Din Intel Core i7-1065G7 borde prestera bättre, men jag hade själv problem att få bra resultat i Linux här.

Har du testat att undervolta mha intel-undervolt i Linux? Det borde möjliggöra längre burst om inget annat.
https://github.com/kitsunyan/intel-undervolt

Undervoltar min i7-8565U med -100mV här genomgående (GPU, CPU etc.) och den går som en oljad blixt!

Ja... Det var ju lite märkligt. Jag har inte kört geekbench innan utan jag laddade bara ner det och körde det.

Jag har inte pillat något mer överklockning, undervolt etc allt. Detta är min arbetsdator, hade inte planerat att göra något sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Du tycker generellt att CPU- och GPU-tillverkare brukar ha rimliga en enkla-att-förstå namnscheman? 😆

Jag tycker ändå att Nvidias vetenskapsmän och Intels platser känns ganska värdiga.
Hade jag själv fått välja så hade jag döpt processorer efter kända matematiker och grafikkretsar efter kända målare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

"Firestorm" och "Icestorm"? Ska inte Apple ha ett värdigt beteende och namnschema? Det låter mer som om Razer eller Alienware har gjort de processorerna. Kommer vi få RGB på nästa MacBook? Eller förlåt, i nästa eLite mBook pro gamzer eDition menar jag.

Apple har i sju års tid haft oväderstema på sina SoC. Ex. Tempest, Monsoon, Vortex, Thunder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Ja... Det var ju lite märkligt. Jag har inte kört geekbench innan utan jag laddade bara ner det och körde det.

Jag har inte pillat något mer överklockning, undervolt etc allt. Detta är min arbetsdator, hade inte planerat att göra något sånt

Då förstår jag! Hade en Intel Core i7-1065G7 hemma i en annan dator tidigare, så jag är väl bekant med vad den går för. Själv köpte jag min XPS 13 9380 någon vecka innan den XPS:en du har lanserades, så var nära att ångra mitt köp tills jag upptäckte hur lätt det vara att just undervolta processorn. Gratulerar till trevlig arbetsburk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Hur i hela friden lyckas Apple, som gör så mycket andra saker, också matcha eller slå AMD och Intel vilka ju inte gör annat (nästan) än att bygga processorer?

Gissningsvis genom att lägga pengar på det. Som företag är ju apple värt nästan 10x av Intel. Och har nästan lika mycket pengar i kassan för att köpa intel.
Sen så kan man väl ju påpeka Apple designat ARM-chip i ganska många år nu. Apple A4 kom ju under 2010!

Skrivet av talonmas:

Önskar att den hade stöd för Apple pencil (för det har den inte va?) så att jag slapp välja mellan denna och en iPad air.

Vore ganska spännande med Apple pencil stöd på en non-touch skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Apple har i sju års tid haft oväderstema på sina SoC. Ex. Tempest, Monsoon, Vortex, Thunder etc.

Passar väl ändå rätt bra med tanke på vad MacOS har haft för namn sen dom slutade med olika kattdjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag tycker ändå att Nvidias vetenskapsmän och Intels platser känns ganska värdiga.
Hade jag själv fått välja så hade jag döpt processorer efter kända matematiker och grafikkretsar efter kända målare.

Jag hade valt figurer ur Sagan om Ringen, känns ganska värdigt! Tänk GPU:n Gandalf! Magiskt!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Passar väl ändå rätt bra med tanke på vad MacOS har haft för namn sen dom slutade med olika kattdjur.

Jepp, platser i Kalifornien med extremt häftig natur, utsatta för väder och vind, de senaste sju åren. Man skulle nästa kunna tro att dom tänkte efter lite

Edit: har för övrigt besökt dom alla utom Mavericks och Catalina.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata