Är det lönt att uppgradera den här datorn för att spela D4

Permalänk
Medlem

Är det lönt att uppgradera den här datorn för att spela D4

Hej,

Mitt något svalnande spel-intresse har väckts till liv igen med D4 season 4 men mitt gamla hemmabygge går på knäna, är det lönt att uppgradera bara grafikkortet (och i så fall till vad) för en rimligt peng? Låt oss säga en budget på 4000 SEK, eller kommer det bara flaska någon annanstans då? Jag har inga krav på ultra settings etc, men vill gärna kunna spela i 2560x1440. Har för mig att jag hade 16GB DDR från början i den här burken men att nån av stickorna strulade så jag plockade ut hälften.

info från speccy:

Operating System
- Windows 10 Home 64-bit
CPU
- Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz 24 °C
Skylake 14nm Technology
RAM
- 8,00GB Single-Channel DDR4 @ 1069MHz (15-15-15-36)
Motherboard
- ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-A (LGA1151) 25 °C
Graphics
- 4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI) 37 °C
- DELL U2722DE (2560x1440@59Hz)
- BenQ G2420HDB (1920x1080@60Hz)
Storage
- 465GB Samsung SSD 750 EVO 500GB (SATA (SSD)) 29 °C
- 465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB (SATA (SSD)) 25 °C

Permalänk
Medlem

1069MHz? Låter väldigt märkligt. Om du har såna problem med att köra RAM i en rimlig nivå så är det nog bättre att du först satsar på nytt moderkort+cpu+ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1069MHz? Låter väldigt märkligt. Om du har såna problem med att köra RAM i en rimlig nivå så är det nog bättre att du först satsar på nytt moderkort+cpu+ram.

De går nog i 2133 data rate

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1069MHz? Låter väldigt märkligt. Om du har såna problem med att köra RAM i en rimlig nivå så är det nog bättre att du först satsar på nytt moderkort+cpu+ram.

ja det har du rätt i, verkar dock vara en speccy bug, i BIOS ser det vettigt ut.

Permalänk
Medlem

kanske är läge att bara först se till att det sitter åtminstone 2 stickor i, minne är ju i princip gratis. Verkar dock vara svårt att hitta 2133MHz nuförtiden, men det borde väl inte vara något problem att köpa snabbare minnen eller? typ:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Permalänk
Medlem

2x 16GB RAM är ju inte särskilt dyrt samt ett beggat 3070 bör väl gå att lösa för runt 4k? Kanske 5k. Frågan är dock om ditt nätagg klarar av kortet. Kortet kommer såklart flaskhalsas, men kan ju enkelt flyttas med sen när du väl uppgraderar.
Sitter själv lugn i båten med 8700k @ 4.5ghz och 3080 och har inga större problem i 3440x1440 i spel.

Permalänk
Medlem

Det är inte en helt enkel situation du är i.
Ärligt talat så är du behov av att byta nästan allt utom möjligen diskarna.
Hur du än gör så kommer du få flaskhalsar. Framför allt med grafikkort i 4000kr klassen.
Du är även i strängt behov av mer ram, 16GB eller mer skulle göra gott för prestandan.

Men om det finns en plan på uppgradering av hela burken inom en överskådlig framtid så kan en uppgradering av grafikkort vara bra som ett första steg i uppgraderingen.
Det kommer ge dig mer grafikprestanda men du kommer se stora fpssvägningar i spel mellan sekvenser som är mer cpukrävande kontra gpukrävande. Nu spelar du i 1440p och det är till din fördel då det är med gpukrävande än t.e.x 1080p. Det förutsätter ju fortfarande att man har en cpu som orkar hänga med.
Är du beredd på att leva med det tillsvidare så bara kör.
Men det vore bra om du kan hitta utrymme för att uppgrader ditt ramminne också.

Vad gäller grafikortsrekommendationer så är det lite beroende på din preferens på om det ska vara ett AMD eller Nvidiakort. Men i den prisklassen, om du ska köpa nytt så är det RX 7600 på AMD sidan eller RTX 4060 på från Nvidia. Kan du tänka dig att jaga begagnat så går det ju att fin prestanda för dom pengarna som kommer hålla ett tag, med tanka på att du klarat dig så länge med det du har.
Men ha då i åtanke att processorn och minnet kommer vara flaskhalsar och att du får leva med det tills vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

kanske är läge att bara först se till att det sitter åtminstone 2 stickor i, minne är ju i princip gratis. Verkar dock vara svårt att hitta 2133MHz nuförtiden, men det borde väl inte vara något problem att köpa snabbare minnen eller? typ:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Ja, de borde fungera. I värsta fall så kan du behöva sänka hastigheten ett par snäpp om processorns minneskontroller inte klarar av 3200MHz.

Gällande grafikkort så bör t.ex ett RX 6600/6650/XT vara tillräckligt om det är enbart Diablo 4 du ska spela, och om målet är 60 FPS. Men om begagnat är ett alternativ så finns det nog många olika grafikkort man kan hitta.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

2x 16GB RAM är ju inte särskilt dyrt samt ett beggat 3070 bör väl gå att lösa för runt 4k? Kanske 5k. Frågan är dock om ditt nätagg klarar av kortet. Kortet kommer såklart flaskhalsas, men kan ju enkelt flyttas med sen när du väl uppgraderar.
Sitter själv lugn i båten med 8700k @ 4.5ghz och 3080 och har inga större problem i 3440x1440 i spel.

5 000 kr för ett begagnat 3070? Måste vara ett skämt? 7700 XT är 15 % snabbare än 3070 i 1440p och kostar under 5 000 kr nytt.

Permalänk
Medlem

https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/0Fn0LE/1/g...

Jag skulle uppgradera minnet till dual channel så du har sammanlagt 16 gb. I övrigt som du ser i länken överst, att uppgradera grafikkortet ger inte så mycket så jag skulle titta över hela systemet om du vill få mer prestanda. Så förutom minnet så skulle jag börja spara och köpa i stort sätt ett nytt system

Sedan anser väl jag att innan du uppgraderat din skärm så klarar du dig ett tag till

Visa signatur

Stationär 1: Define R4 | MSI B450 tomahawk max | Corsair CX650M 650W | AMD Ryzen 5 3600 @4.2 MHz (1,35V) | Be Quiet! Pure Rock 2 | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x8GB | Palit GeForce RTX 2060 Super Dual 8GB
Stationär 2: Phanteks Eclipse P300 Glass | Asus B450 prime plus | XFX 550W Core Edition | AMD Ryzen 5 1600 (AF) @4.0 MHz (1,35V) | Deepcool Gammaxx 400 White | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Asus GeForce GTX 1660 Super dual 6GB
Stationär 3: Zalman Neo 7 | Chieftec Super Series 650W | AMD Ryzen 3 3100 | Aerocooler Cylon 4F | Corsair vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Palit GeForce GTX 1650 Super StormX HDMI DP 4GB
Bärbar: HP Elitebook x360 830 G8
HTPC: Asus VivoMini | Intel Core i7 8550U | 8 GB | Intel UHD Graphics 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Hej,

Mitt något svalnande spel-intresse har väckts till liv igen med D4 season 4 men mitt gamla hemmabygge går på knäna, är det lönt att uppgradera bara grafikkortet (och i så fall till vad) för en rimligt peng? Låt oss säga en budget på 4000 SEK, eller kommer det bara flaska någon annanstans då? Jag har inga krav på ultra settings etc, men vill gärna kunna spela i 2560x1440. Har för mig att jag hade 16GB DDR från början i den här burken men att nån av stickorna strulade så jag plockade ut hälften.

info från speccy:

Operating System
- Windows 10 Home 64-bit
CPU
- Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz 24 °C
Skylake 14nm Technology
RAM
- 8,00GB Single-Channel DDR4 @ 1069MHz (15-15-15-36)
Motherboard
- ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-A (LGA1151) 25 °C
Graphics
- 4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI) 37 °C
- DELL U2722DE (2560x1440@59Hz)
- BenQ G2420HDB (1920x1080@60Hz)
Storage
- 465GB Samsung SSD 750 EVO 500GB (SATA (SSD)) 29 °C
- 465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB (SATA (SSD)) 25 °C

Ta med 1 SSD och sälj den gamla datorn för 1000-1500Kr och bygg sedan något i den här stilen:

Kanske kan du hitta ett motsvarande grafikkort begagnat för 1500-2000Kr istället.
Har du tur kanske du kan hitta en hel dator begagnad motsvarande den i förslaget.
Vill du kan du brassa på med en 5600 för 1200Kr och/eller 32GB RAM för 800Kr.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att du ska köpa en ryzen 3600.

Köp ett grafikkort och skaffa mer RAM, 16GB borde vara nästintill gratis.

Fungerar det fortfarande inte så börja snegla på en AM5 cpu om du ändå måste köpa RAM och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Tycker inte att du ska köpa en ryzen 3600.

Köp ett grafikkort och skaffa mer RAM, 16GB borde vara nästintill gratis.

Fungerar det fortfarande inte så börja snegla på en AM5 cpu om du ändå måste köpa RAM och moderkort.

Ja, det här blir nog en bra uppgradering för 1440p.

Permalänk
Skrivet av IvP:

ja det har du rätt i, verkar dock vara en speccy bug, i BIOS ser det vettigt ut.
<Uppladdad bildlänk>

Ingen bug.

Speccy visar minnesklockan medan bios visar Megatransfer/sek

Inget ovanligt att de typ felaktikt rapporterar det i Mhz istället för Mt/s

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kändes givet med mer minne så jag öppnade upp chassit för att dubbelkolla om det krävdes LP minnen innan jag klickade på "köp", visade sig att det redan satt 2x8GB i burken men av någon anledning så dök inte det ena upp! Plockade i och ur de och nu så har jag 16GB minne.

Får väl köra en lite rejälare session Diablo 4 ikväll efter jobbet men jag tyckte att det flöt på lite bättre vid ett snabbtest, inga sjuka flera sekunder långa laggspikar. Ska man gå på performance tabben i windows task-manager så är det GPU:n som flaskar nu, kanske räcker med att köpa ett beggat 6600 XT eller motsvarande för typ 2000:- på tradera "köp nu". Har bara ett plexgear 500W nätagg så man kan väl ändå inte köpa någon alltför krallig GPU ändå... och så får det bli en helt ny burk när Diablo V släpps

syns ganska tydligt när jag teleportar tillbaka till Kyovoshad

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Kändes givet med mer minne så jag öppnade upp chassit för att dubbelkolla om det krävdes LP minnen innan jag klickade på "köp", visade sig att det redan satt 2x8GB i burken men av någon anledning så dök inte det ena upp! Plockade i och ur de och nu så har jag 16GB minne.

Får väl köra en lite rejälare session Diablo 4 ikväll efter jobbet men jag tyckte att det flöt på lite bättre vid ett snabbtest, inga sjuka flera sekunder långa laggspikar. Ska man gå på performance tabben i windows task-manager så är det GPU:n som flaskar nu, kanske räcker med att köpa ett beggat 6600 XT eller motsvarande för typ 2000:- på tradera "köp nu". Har bara ett plexgear 500W nätagg så man kan väl ändå inte köpa någon alltför krallig GPU ändå... och så får det bli en helt ny burk när Diablo V släpps

<Uppladdad bildlänk>
syns ganska tydligt när jag teleportar tillbaka till Kyovoshad

6600 XT kommer du långt med, det lär ge en riktigt bra prestandavinst. Ingen idé att lägga för mycket pengar på ett grafikkort då CPU:n ändå är så pass gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

6600 XT kommer du långt med, det lär ge en riktigt bra prestandavinst. Ingen idé att lägga för mycket pengar på ett grafikkort då CPU:n ändå är så pass gammal.

toppen, jag tackar alla inblandade för era åsikter och tips. Känns dumt att slänga några större mändger pengar på en så gamla burk även om jag inte är någon fattig student, så jag gjorde "köp nu" på ett 6600XT för 2000:- på tradera nyss, kanske hinner hit till helgen om man har tur.

Permalänk
Skrivet av IvP:

toppen, jag tackar alla inblandade för era åsikter och tips. Känns dumt att slänga några större mändger pengar på en så gamla burk även om jag inte är någon fattig student, så jag gjorde "köp nu" på ett 6600XT för 2000:- på tradera nyss, kanske hinner hit till helgen om man har tur.

Du får gärna uppdatera i tråden om det blev bättre med nytt kort. Jag sitter själv på i7-6700 samt 16 gb ram och ett 8 år gammal grafikkort nämligen

Permalänk
Medlem

Den datorn kan du "maxa" ut med ett begagnat 1080 Ti om du har nätagg som räcker till, din processor är fortfarande kompetent speciellt i 1440p 60hz.

Köpa nyare kort kommer inte ge några nämnvärda förbättringar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Du kan köra som det är. Spelet har som minimum krav GTX 660 och som rekommenderade krav GTX 970 som du har. Kräver 2nd gen i5 och rekommenderar 4th i5. Du har 6 gen i7.

Enda du inte klarar rekommenderade är RAM där de säger 16GB. Du kan dock köpa en till 8GB. Minimum kravet är 8GB bara.

Du lär inte kunna maxa inställningarna men du ska kunna spela det åtminstone.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av IvP:

Kändes givet med mer minne så jag öppnade upp chassit för att dubbelkolla om det krävdes LP minnen innan jag klickade på "köp", visade sig att det redan satt 2x8GB i burken men av någon anledning så dök inte det ena upp! Plockade i och ur de och nu så har jag 16GB minne.

Får väl köra en lite rejälare session Diablo 4 ikväll efter jobbet men jag tyckte att det flöt på lite bättre vid ett snabbtest, inga sjuka flera sekunder långa laggspikar. Ska man gå på performance tabben i windows task-manager så är det GPU:n som flaskar nu, kanske räcker med att köpa ett beggat 6600 XT eller motsvarande för typ 2000:- på tradera "köp nu". Har bara ett plexgear 500W nätagg så man kan väl ändå inte köpa någon alltför krallig GPU ändå... och så får det bli en helt ny burk när Diablo V släpps

<Uppladdad bildlänk>
syns ganska tydligt när jag teleportar tillbaka till Kyovoshad

Tycker inte baserat på den bilden det ser ut som att varken gpu eller cpu är speciellt överbelastad.

7% cpu last och 15% gpu last.

Aka inte äns nära fullbelastat på något av dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tycker inte baserat på den bilden det ser ut som att varken gpu eller cpu är speciellt överbelastad.

7% cpu last och 15% gpu last.

Aka inte äns nära fullbelastat på något av dem.

Det beror ju på att GPU-belastningen sjunker när hen tabbar ur spelet, kolla på grafen så ser du att GPU:n legat på 100% innan hen tabbat ut.

Tyder på att spelets prestanda idag är GPU-begränsad med de inställningarna. (Inget fel med det förresten, det är alltid något som begränsar i en dator som inte är oändligt snabb)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det beror ju på att GPU-belastningen sjunker när hen tabbar ur spelet, kolla på grafen så ser du att GPU:n legat på 100% innan hen tabbat ut.

Tyder på att spelets prestanda idag är GPU-begränsad med de inställningarna. (Inget fel med det förresten, det är alltid något som begränsar i en dator som inte är oändligt snabb)

Å fan hade för mig grafensjälvskalade så de va så det såg tittade nog inte tillräckligt noga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Du får gärna uppdatera i tråden om det blev bättre med nytt kort. Jag sitter själv på i7-6700 samt 16 gb ram och ett 8 år gammal grafikkort nämligen

ska bli, säljaren har informerat posten om en försändelse men inte lagt det på lådan än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Du kan köra som det är. Spelet har som minimum krav GTX 660 och som rekommenderade krav GTX 970 som du har. Kräver 2nd gen i5 och rekommenderar 4th i5. Du har 6 gen i7.

Enda du inte klarar rekommenderade är RAM där de säger 16GB. Du kan dock köpa en till 8GB. Minimum kravet är 8GB bara.

Du lär inte kunna maxa inställningarna men du ska kunna spela det åtminstone.

jodå, jag vet att jag KAN köra, eftersom jag faktiskt kör, men det är ganska sluggish och laggigt även med inställningarna i botten. Det blev dock en klar förbättring av att jag fick till så att båda 8GB stickorna används. Har inga direkta krav på prestanda men långa laggspikar är ju förödande i ett sånt här typ av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiN!m3_Linne:

Du får gärna uppdatera i tråden om det blev bättre med nytt kort. Jag sitter själv på i7-6700 samt 16 gb ram och ett 8 år gammal grafikkort nämligen

Jag tycker att det blev ett väldigt trevligt lyft med ganska liten insats, spelet flyter på bra nu. Och då blev det dessutom nya grafik inställningar automatiskt när jag bytte kort, innan så låg jag som mest på runt 70fps med rejäla dippar och lagg med de flesta inställningarna i botten (tror dock att de värsta dipparna berodde på att ena minnes stickan inte satt i ordentligt så att jag bara körde med 8GB RAM istället för 16GB). Med det nya kortet så så ligger jag på runt 130fps och nästa aldrig under 100 trots att inställningarna ligger runt mitten.