Permalänk
Medlem

Laptop för utomhusbruk

Söker en laptop att använda utomhus på sommaren, tanken är att den ska användas till lite programmering på nybörjarnivå och lite allmänt surfande/youtube.

Har inte så mycket krav egentligen, men viktigast är att det går att se något på skärmen i solljus.
Budget gärna under 10000, men kan sträcka mig högre om det behövs för att få en tillräckligt bra skärm.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Söker en laptop att använda utomhus på sommaren, tanken är att den ska användas till lite programmering på nybörjarnivå och lite allmänt surfande/youtube.

Har inte så mycket krav egentligen, men viktigast är att det går att se något på skärmen i solljus.
Budget gärna under 10000, men kan sträcka mig högre om det behövs för att få en tillräckligt bra skärm.

Pratar vi utomhus men i skugga (under pergola/parasoll eller liknande) eller i full sol? Om det förra, har jag haft väldigt bra erfarenhet av Apples skärmar (iPad Pro 2017 och MacBook Pro 2013-2021), så det är egentligen bara att kolla upp hur ljusstarka dessa skärmar är och hitta något i din prisklass av motsvarande kvalisort.

Permalänk
Medlem

För 10kkr så borde du nog leta på beggat markanden. Du kommer inte få någon vidare ny dator för dem pengarna, framförallt inte någon med särskild bra skärm.

I direkt solljus kommer det bli svårt för alla laptops, även flagskeppen. För att få lite perspektiv så är det inte främmande för dagens telefoner att leverera runt 2000 nits medans laptops ligger runt 500-600 nits.

Så kolla beggat marknaden efter skärmar med så hög ljusstyrka som möjligt. Macbooks har historiskt haft bra ljusstyrka och färgåtergivning. Dell XPS är också en bra serie om du föredrar annat än MacOS.

Annars kanske det här är tilltalande 😄
https://www.youtube.com/watch?v=c0TcGjzKbag

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Gå till pricerunner. Där kan du filtrera på bl.a. Ljusstyrka (nits). Välj lägsta du vill ha, t.ex. 1000 cd/m2, och sen sortera på pris.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Söker en laptop att använda utomhus på sommaren, tanken är att den ska användas till lite programmering på nybörjarnivå och lite allmänt surfande/youtube.

Det finns ju specialmodeller, exempelvis Dell Latitude 5430 Rugged som har en skärm som ligger på 1100 nits. Håll bara koll på att datorn verkligen har den skärm som du vill ha, som standard säljs de ju med flera olika skärmar med olika upplösning/ljusstyrka. Sedan gäller det väl bara att hitta en sådan, utbudet är givetvis begränsat jämfört med vanligare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Pratar vi utomhus men i skugga (under pergola/parasoll eller liknande) eller i full sol? Om det förra, har jag haft väldigt bra erfarenhet av Apples skärmar (iPad Pro 2017 och MacBook Pro 2013-2021), så det är egentligen bara att kolla upp hur ljusstarka dessa skärmar är och hitta något i din prisklass av motsvarande kvalisort.

Skrivet av KeVVa:

För 10kkr så borde du nog leta på beggat markanden. Du kommer inte få någon vidare ny dator för dem pengarna, framförallt inte någon med särskild bra skärm.

I direkt solljus kommer det bli svårt för alla laptops, även flagskeppen. För att få lite perspektiv så är det inte främmande för dagens telefoner att leverera runt 2000 nits medans laptops ligger runt 500-600 nits.

Så kolla beggat marknaden efter skärmar med så hög ljusstyrka som möjligt. Macbooks har historiskt haft bra ljusstyrka och färgåtergivning. Dell XPS är också en bra serie om du föredrar annat än MacOS.

Annars kanske det här är tilltalande 😄
https://www.youtube.com/watch?v=c0TcGjzKbag

Jag hade delvis tänkt att sitta ute i solen mitt på dagen men det verkar som att jag får tänka om för det verkar bli lite svårt oavsett budget, jag har en Google Pixel 6 pro som efter lite googlande verkar ha ca 500nits, i dagsljus så som jag hade tänkt så är den alldeles för svag, däremot i kvällssolen på balkongen funkar den rätt bra. Men är lite osäker på hur stor skillnad en matt display hade gjort.
Hm

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Vad sägs om det här: https://www.scandinavianphoto.se/msi/prestige-16---intel-core...
det är 1000 nits och drygt 10 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentosthedog:

Vad sägs om det här: https://www.scandinavianphoto.se/msi/prestige-16---intel-core...
det är 1000 nits och drygt 10 000.

Går inte att köpa online, annars kanske den hade varit intressant

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad