Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Faxius87: Är nog enda sättet om man har utåtgåenmde fönster Dom där färdiga man kan köpa täcker inte under och ovansidan så mutcho flugor tar sig inn. Hade själv något liknande med min Zibro jag senare gav bort när jag tröttnat på att tömma tanken flera gånger per dag.

Nu har jag BilTema solfilm på övervåningen och i den värmen som varit denna vår hjälper de faktiskt mycket bra. Har AC i värmepumpen på undervåningen

Men förra sommaren hjälpte nog bara en AC. Testade men att försöka trycka upp kallluften från nedervåning upp i huset och gjorde väll någon grad men svalt och skönt var det inte när det var 31 grader ute och solen stod på.
Publicerades den 27 juli 2018
https://youtu.be/12Al0CKbzJM

Hahah finfin lösning ju!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Man börjar märka av trycket på dessa maskiner, i alla prisklasser ska sägas, i butikerna. Det gapar inte tomt än, men framskjutna leveransdagar långt in i juni och tilll och med juli för en del maskiner.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick monterat ett najs myggnät med kardborre idag, jag bor ju på bottenplan så alla lager mellan mig och utsidan uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu har jag BilTema solfilm på övervåningen och i den värmen som varit denna vår hjälper de faktiskt mycket bra.

Jag går omedelbart och köper solfilm. Vilken av Biltemas solfilmer är det du har använt?
Edit: Kanske den här?
Solfilm 39-776

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Man börjar märka av trycket på dessa maskiner, i alla prisklasser ska sägas, i butikerna. Det gapar inte tomt än, men framskjutna leveransdagar långt in i juni och tilll och med juli för en del maskiner.

Och det har skett bara den sista veckan typ... - det var många köpknappar som trycktes under påsk (mig inkluderad) även på web-säljare då det som fanns i lager plötsligt var sopslut och nu 1-2 månaders leveranstid _och_ inte så liten prishöjning samtidigt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och det har skett bara den sista veckan typ... - det var många köpknappar som trycktes under påsk (mig inkluderad) även på web-säljare då det som fanns i lager plötsligt var sopslut och nu 1-2 månaders leveranstid _och_ inte så liten prishöjning samtidigt....

Mmm, verkligen. Beställde ju min delonghi i måndags kväll. Glad att jag lyssnade till mig själv när jag sa att den här veckan måste det bli av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag går omedelbart och köper solfilm. Vilken av Biltemas solfilmer är det du har använt?
Edit: Kanske den här?
Solfilm 39-776

5% är nog för mycket om man vill kunna se ut Jag köpte denna med 10% genomsläpp och de går att ta ner på hösten för att sedan sätta upp på våren igen. https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solskydd...

Och varför springa och köpa en stor ful AC som låter bara för att det varit lite varmt just nu? 10 grader närmaste 14 dagarna och högst troligt en mycket kallare sommar än förra året. Fast å andra sidan så gillar man sitta inne och spela när det är varmt eller vill sova svalt med stängt fönster kan det vara gött med lite oväsen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Man kör inte AC dygnet runt - man kör AC när det gått över gränsen för att vara uthärdligt, även när det är bit över 30 grader C och 100% Rh mitt på natten och med öppna fönster trodde att det skulle komma lite svalka men i själva verken fuktade ned allt i rummet istället...

Fans folk som satte sig i sina bilar med full AC för att få en stunds lättnad från hettan - jag tror det lades rätt många mil på åkande till annars lågprioriterade och 'onödiga' långväga besök bara som ursäkt för att få sitta in en kyld bil tillräckligt länge...

Tåligheten mot värmen varierar också väldigt mycket mellan individ och stadie i livet och om jag ser på mig själv så tål jag värme mycket bättre idag än bara för 10 år sedan då jag skulle varit helt utslagen och konstant illamående (för att man inte kunde få i sig och behålla vatten i den utsträckningen som egentligen behövdes) med den värmen som var i somras. Men även förra året var AC:n närmast en livlina och i det läget skiter man i om elströmmen kostade 1 eller 5 kronor i timmen för att driva AC - så mycket var den kalla luften som blåste ut ur den värt även om rumstemperaturen bara sänktes enstaka grader - det AC gjorde och det är viktig - den avfuktade luften samtidigt och svettning börja fungera igen för kylning istället för att bara klibba och rinna - och den som läst lite termodynamik och räknat på detta vet att det går åt massor av kylkapacitet för att fälla ut vatten ur luft och är en orsak varför maskiner av den här typen kanske inte upplevs ger så mycket kall luft som man kanske kände när man provade maskinen tidigare på försommaren - just för att 30 -50% av kylkapaciteten går åt till att fälla ut vatten och därmed inte kyla luften lika mycket i antalet grader räknat när den passerar maskinen som när man kyler mycket torrare luft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ja i idealfallet ska maskinen ju ha två helt separata luftströmmar, så att ingen uteluft kommer in och ingen inneluft kommer ut. Men en 1-slangs-AC har ju bara ett luftintag som tar in luft inomhus. Gör du en DIY-moddning med en extra slang så flyttas bara luftintaget utomhus. Den gör inget åt problemet att luft bara tas in från ett ställe. Därför undrar jag hur denna moddning gör saker bättre, för jag ser liksom inte hur man kan göra om en 1-slangs-AC till en "riktig" 2-slangare som har två luftintag.

Jag lever på hoppet än för min electrolux EXP25U538CW har dubbla filter på baksidan för inluft. Ett är lätt att lossa med handkraft och det andra kräver att man lossar en skruv. Så jag hoppas att ena filterintaget är för luften som ska till lägenheten och andra intaget är för det som ska kyla kompressorn och transportera ut värmen. OM det är så borde det vara relativt enkelt att separera och modda till ett 2-slangs system.
Har inte kollat än så det är bara blint hopp...

Om jag inte har tur så är det så klart som du säger att det inte "går" att separera lägenhetsluften från kylluften.
Detta beror även så klart på modell/tillverkare beroende på hur dom löst det internt.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, just Electrolux får i allmänhet höga betyg, riktigt höga när det kommer till ac. Är ett säkert köp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Beställde Electrolux EXP35U538CW från tretti och väntat leverans skall sker under Maj. Letar efter fönsterkit tför tätning och funderar på denna.
https://www.trotec24.se/maskiner/tillbehor-allmant/tillbehor-...

Är det bra och bättre än Electrolux som kostar ca 400:-?
https://shop.electrolux.se/Hush%C3%A5llsapparater/V%C3%A4rmep...

Har försökt beställa direkt från Trotec sidan, men får upp fel hela tiden.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Från wikipedia:
Företaget grundades 1902 av familjen De'Longhi och var i början en liten verkstad som tillverkade mindre industridelar. Företaget inkorporerades 1950.

Historiskt sett har De'Longhi varit en betydande producent av bärbara värmeelement och luftkonditioneringsaggregat.

Idag driver De'Longhi 13 produktionsanläggningar och 30 internationella dotterbolag som stödjer försäljningen till 75 länder över hela världen. Den internationella försäljningen står för nästan 75 procent av koncernens totala intäkter och toppade listan 2010 med €1.63 miljarder.
Det är ett av världens största märken inom sina områden, har bla en kaffemaskin från dom fungerar felfritt. Du behöver inte oroa dig.
Jag har köpt just denna och får hem min nästa vecka, ska du köpa just denna se till att gå via tretti.se då dom har den för 4499:-, men som av nån anledning inte visas på prisjakt.

4100 från whiteaway med koden Benify30

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

4100 från whiteaway med koden Benify30

👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag köpte portabel AC i förra året som funkar bra. Då hängde jag ut slangen genom fönstret och tätade med en filt. Nu funderar jag på en snyggare lösning. Att göra hål genom väggen och sätta in någon typ av rör med ventil. Vad tror ni om det?

Jag bor i villa, trähus, och sovrummet där ACn står är på andra våningen. Hålet skulle vara typ 3 dm ovanför golvet, så att det hamnar bakom ACn. Jobbet kan jag göra själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag köpte portabel AC i förra året som funkar bra. Då hängde jag ut slangen genom fönstret och tätade med en filt. Nu funderar jag på en snyggare lösning. Att göra hål genom väggen och sätta in någon typ av rör med ventil. Vad tror ni om det?

Jag bor i villa, trähus, och sovrummet där ACn står är på andra våningen. Hålet skulle vara typ 3 dm ovanför golvet, så att det hamnar bakom ACn. Jobbet kan jag göra själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog helt klart installera luftvärmepump eller liknande med kylning om jag ändå skulle göra åverkan på huset (alternativt kyla via bergvärmen om sådan finns). Åverkan blir ju både större med en portabel och resultatet sämre.

Gör du ett hål och använder portabel AC bör du iaf konsultera någon som kan ventilation för att se till att du inte sätter hela husets ventilation ur spel.

Permalänk
Medlem

Har slangen ut genom en plyfaskiva, funkar utmärkt förutom att det blir väldigt lyhört ut mot gatan. Funderar på att sätta upp någon form av isolering, men jag vet inte riktigt vad som blir bäst så jag frågar panelen.

Har funderat på lite olika material såsom cellplast och gips. Men sen fick jag syn på ljuddämpningsplattor från Biltema, vilket tror ni kommer att bli bäst? Utseende spelar inte så stor roll, bara jag slipper höra förbipasserande och de slipper höra mig.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Okej, har precis packat upp Hantech modell större från Hornbach. Inte särskilt varmt idag så svårt att testa hur effektiv den är men den brummar rätt så högt. Tror inte det är smärtfritt att kolla på tv med den i bakgrunden .

Stötte på lite patrull när jag skulle dra ut varmluften, medföljande rör var betydligt större i diameter än jag väntat mig. Jag köpte ett godtyckligt vvs rör på hornbach som jag får igenom luftventilen på balkongdörren som nu är avskruvad. Så just nu använder jag en plastpåse och gummiband som adapter mellan ACns rör och vvs röret som går igenom balkongdörren. Tyckte det var hyfsat kreativt, men platspåsen blev mycket varmare än jag trodde . Så någon som har tips på "adapter" från större till mindre rör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag skulle nog helt klart installera luftvärmepump eller liknande med kylning om jag ändå skulle göra åverkan på huset (alternativt kyla via bergvärmen om sådan finns). Åverkan blir ju både större med en portabel och resultatet sämre.

Gör du ett hål och använder portabel AC bör du iaf konsultera någon som kan ventilation för att se till att du inte sätter hela husets ventilation ur spel.

Ventilationen borde det ju inte påverka mer med en fast installerad portabel AC genom väggen än att dra ut röret genom ett fönster och täta runt genomföringen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ventilationen borde det ju inte påverka mer med en fast installerad portabel AC genom väggen än att dra ut röret genom ett fönster och täta runt genomföringen

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det kommer, du pumpar ju ut massvis med luft ur bostaden genom ACn och om då tilluften inte är kalibrerad för det kommer frånluften bli lidande. Detta kan leda till att fuktig luft stannar där den inte skall osv. Detsamma gäller ju även lägenheter såklart men där har man kanske inte några andra val om man vill ha det kyligt.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Klart det kommer, du pumpar ju ut massvis med luft ur bostaden genom ACn och om då tilluften inte är kalibrerad för det kommer frånluften bli lidande. Detta kan leda till att fuktig luft stannar där den inte skall osv. Detsamma gäller ju även lägenheter såklart men där har man kanske inte några andra val om man vill ha det kyligt.

Om du läser mitt svar igen så skriver jag att det inte borde bli någon skillnad på att borra ut slangen genom väggen kontra leda ut den genom fönstret
Tryckförhållandena bör bli detsamma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Om du läser mitt svar igen så skriver jag att det inte borde bli någon skillnad på att borra ut slangen genom väggen kontra leda ut den genom fönstret
Tryckförhållandena bör bli detsamma

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och om du läser det första meddelandet du svarade på säger jag att om man ändå tar sig tiden och skall göra åverkan på huset så tycker jag att man bör se till att göra det på ett korrekt vis. Det är inte bra ur ventilationssynpunkt att köra en portabel AC genom fönstret heller men man kanske inte har några val och det är ju en högst temporör lösning.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja, och om du läser det första meddelandet du svarade på säger jag att om man ändå tar sig tiden och skall göra åverkan på huset så tycker jag att man bör se till att göra det på ett korrekt vis. Det är inte bra ur ventilationssynpunkt att köra en portabel AC genom fönstret heller men man kanske inte har några val och det är ju en högst temporör lösning.

Det enda jag svarade på var angående ventilationen. Inte huruvida man bör installera en LLVP istället för en portabel AC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av RVX:

Som sagts tidigare, just Electrolux får i allmänhet höga betyg, riktigt höga när det kommer till ac. Är ett säkert köp.

Tar den med sig kondesvattnet? Hittar ingen info om det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Tar den med sig kondesvattnet? Hittar ingen info om det.

Ja det gör den

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Klart det kommer, du pumpar ju ut massvis med luft ur bostaden genom ACn och om då tilluften inte är kalibrerad för det kommer frånluften bli lidande. Detta kan leda till att fuktig luft stannar där den inte skall osv. Detsamma gäller ju även lägenheter såklart men där har man kanske inte några andra val om man vill ha det kyligt.

Risk för mögel efter något år? Fick det bakom en byrå framför värmepump när jag körde 19 grader inne och det var +28 grader ute någon vecka (tror det var 2014). Var ytligt så ingen fara att skrapa bort men sedan har jag kört med +23 grader och det räcker. Inte sett någon med mögel åren efter. Inte ens sommaren 2018.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Tack, jag gillar hur du tänker! Då återstår frågan hur man "håller ihop" allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skånepojk_90:

Tack, jag gillar hur du tänker! Då återstår frågan hur man "håller ihop" allting.

Vulktejp skulle kanske kunna vara ett alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Vulktejp skulle kanske kunna vara ett alternativ

Tack, det borde bli super på den här lösningen!