Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vad tror ni om att göra hål i en plexiglasskiva som fönsterkit för fönster som öppnas i nederkant?
Skära ut ett hål å sen pressa in i fönsterkarmen för att fylla hålet av ett gläntande fönster så att säga

Plexi är tyvärr skört så det är stor risk att den spricker. Ofta vid borrning och kapning men även när den belastas vid installation. Jag hade rekommenderat plywood eller annan träskiva som blir mer lättarbetat.

Skrivet av XPerion:

Ska köpa en också och funderar på Electrolux EXP34U338HW:
https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

Då den både kyler och värmer? Är det nåt att ha jämfört med Electrolux EXP35U538CW som endast kyler. Hur funkar med uppvärmning på en portabel AC, låster det högt och hur värmer den upp?
Har aldrig haft portabel AC innan så vet nada hur det fungerar med dessa.

Jag har inte sett någon information på hur den värmer men enligt min manual måste slangen vara inkopplad så gissar att den går "baklänges". I så fall kanske det är så enkelt att det bara är en mjukvaruskillnad mellan modellerna.
Fläkten går att ställa in i alla lägen som värmare så den kommer garanterat inte att vara tyst och om den går baklänges så är kompressorn också igång vilket skapar mer oljud.
Annars köp ett konvektionselement för 200 kr. Ingen fläkt och värmer bra förhoppningsvis räcker spridningen med bra placering.

Skrivet av RVX:

Tycker jag är en riktig downer faktiskt eftersom det är svårt att hitta ett passande kit i många fall.
Dåligt som sagt.

Både bra och dåligt, nu slipper man betala extra för ett fönsterkit som inte passar. Däremot borde det finnas ett bättre utbud, för nu har jag inte sett många speciellt bra lösningar. Ingen som passar till min vädringslucka, så jag är inne på att bygga en egen ersättningslucka med adapter till munstycket från ACn om jag inte kommer på någon smidigare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Har du möjlighet att länka till den DIY informationen? Eller kanske till och med klippa in den här så det är lätt för andra att hitta?

Här är länk, men tror inte det hjälper dig något =).
https://www.verkkokauppa.com/fi/reviews/52730/kfvsn

Ska försöka mig på en översättning av den relevanta delen:
"Jag tänker dra in filtrerad uteluft via en slang. Det kräver varken att man moddar eller öppnar maskinen. Den förvandlas till ett DIY 2-slangsystem.

Enligt Climax så går nettoeffekten för ett 12000 BTU 1-slangsystem ner till 9000 BTU när temperaturskillnaden för inne och ute är 6 grader C. Med ett 2-slangsystem får man inte motsvarande tapp i effekt."

Förstår inte varför det gör nån skillnad om AC:n tar in varm eller kall luft. Eller om man har över- eller undertryck i rummet.

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: Vad förstår du inte? All varmluft den blåser ut ersätts av motsvarande mängd friskluft via tilluftsventiler och läckor. En riktig AC eller ett tvåslangssystem behöver därför inte kyla samma mängd luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ajp_anton: Vad förstår du inte? All varmluft den blåser ut ersätts av motsvarande mängd friskluft via tilluftsventiler och läckor. En riktig AC eller ett tvåslangssystem behöver därför inte kyla samma mängd luft.

Alternativ 1, omoddat med en slang: AC:n tar in luft från rummet, det blir undertryck och ny varm luft sugs in.
Alternativ 2, moddat med två slangar: AC:n tar in luft utifrån, det blir övertryck och redan nerkyld luft trycks ut och går till spillo.

Eller från ett annat perspektiv:
I båda fallen blåser ACn ut lika stor mängd luft, som måste ersättas. Den nya ersättningsluften är samma uteluft i båda fallen, skillnaden är bara vilken väg den luften tar innan den når AC:n.
Alternativ 1: ny luft kommer genom läckor och ventilationen, blandas med den kalla luften i rummet (värmer rummet en aning), och går så småningom in i AC:n.
Alternativ 2: ny luft går direkt in i AC:n.

Var tänker jag fel? Vad är den stora skillnaden mellan dessa som gör att alternativ två är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Alternativ 1, omoddat med en slang: AC:n tar in luft från rummet, det blir undertryck och ny varm luft sugs in.
Alternativ 2, moddat med två slangar: AC:n tar in luft utifrån, det blir övertryck och redan nerkyld luft trycks ut och går till spillo.

Eller från ett annat perspektiv:
I båda fallen blåser ACn ut lika stor mängd luft, som måste ersättas. Den nya ersättningsluften är samma uteluft i båda fallen, skillnaden är bara vilken väg den luften tar innan den når AC:n.
Alternativ 1: ny luft kommer genom läckor och ventilationen, blandas med den kalla luften i rummet (värmer rummet en aning), och går så småningom in i AC:n.
Alternativ 2: ny luft går direkt in i AC:n.

Var tänker jag fel? Vad är den stora skillnaden mellan dessa som gör att alternativ två är bättre?

Friskluften eller tilluften är inte nedkyld och frånluften är uppvärmd med tvåslangssystem, dessa har ingenting med kondensorn som kyler rummet att göra. Övertryck kan du inte få hur du än gör. Med portabel luftkonditionering med två slangar eller vanlig delad luftkonditionering så byts alltså inte luften i lägenheten ut lika snabbt, och det fungerar givetvis bättre när det är varmt ute.

Permalänk
Medlem

Vart att läsa om Canvac CPA5121V som Elon säljer.
Fanns i lokala butiken här i stan.
Måste ha jordat uttag...
Är det ett måste för alla fabrikat?
Fick ej använda skarvsladd och jag har bara jordade uttag i köket. (Instruktions boken fanns att ladda ner på Elons hemsida)
Vattentrågets utlopp på baksidan skall vara möjligt att komma åt, så antar den ej kan förånga vattnet utan behöver tömma tanken hela tiden.
Känns lite dåligt i så fall då den endå kostar 5499 kr.
Någon som har/haft en Canvac och vet lite om hur dom är?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Folk vill väl inte ha någon tank att tömma.

Enligt Netonnets kundservice följer kondensen med varmluften liksom vad gäller för övriga AC som diskuteras här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Här är länk, men tror inte det hjälper dig något =).
https://www.verkkokauppa.com/fi/reviews/52730/kfvsn

Tackar, ska kolla in den. Mycket uppskattat med översättningen!

Skrivet av ajp_anton:

Alternativ 1, omoddat med en slang: AC:n tar in luft från rummet, det blir undertryck och ny varm luft sugs in.
Alternativ 2, moddat med två slangar: AC:n tar in luft utifrån, det blir övertryck och redan nerkyld luft trycks ut och går till spillo.

Eller från ett annat perspektiv:
I båda fallen blåser ACn ut lika stor mängd luft, som måste ersättas. Den nya ersättningsluften är samma uteluft i båda fallen, skillnaden är bara vilken väg den luften tar innan den når AC:n.
Alternativ 1: ny luft kommer genom läckor och ventilationen, blandas med den kalla luften i rummet (värmer rummet en aning), och går så småningom in i AC:n.
Alternativ 2: ny luft går direkt in i AC:n.

Var tänker jag fel? Vad är den stora skillnaden mellan dessa som gör att alternativ två är bättre?

Exempel 20 grader måltemperatur, 25 grader nuvarande temp och 30 grader ute.

Alternativ 1
Då tar ACn in totalt 300 m3 25 gradig luft och skickar ut 100 m3 (ingen aning om hur stor andel men tar 1/3 för exempel) av luften med spillvärmen, alltså får du 200 m3 20 gradig luft som önskat men det kommer även komma in 100 m3 30 gradig luft utifrån för att kompensera undertrycket.

Tror du tänker fel på alternativ 2.
Kompressorn har två luftintag (ett som delas). Ett för luften som ska in i rummet och ett för luften som ska användas till att leda ut värmen och kyla kompressorn.

Borde egentligen vara så att luften som kyler kompressorn och leder ut värmen från varma sidan på värmeväxlaren kommer utifrån. Alltså du använder 30 gradig luft för att kyla kompressor och leda ut spillvärmen.
Då kan du till inomhus klimatet ta in 25 gradig luft och kyla ned till 20 utan att det kommer in mer 30 gradig luft via ventilationen.
Beroende på hur står andel som snurrar i rummet och skickas ut så borde det gå att få en hyfsad förbättring i effektivitet med tvåslangssystem.

Här får någon annan väldigt gärna berätta ungefär hur mycket av luften som skickas ut och hur mycket som stannar i rummet.

Skrivet av Jonas_Br:

Vart att läsa om Canvac CPA5121V som Elon säljer.
Fanns i lokala butiken här i stan.
Måste ha jordat uttag...
Är det ett måste för alla fabrikat?
Fick ej använda skarvsladd och jag har bara jordade uttag i köket. (Instruktions boken fanns att ladda ner på Elons hemsida)
Vattentrågets utlopp på baksidan skall vara möjligt att komma åt, så antar den ej kan förånga vattnet utan behöver tömma tanken hela tiden.
Känns lite dåligt i så fall då den endå kostar 5499 kr.
Någon som har/haft en Canvac och vet lite om hur dom är?

Om det står att den kräver jordat uttag så är det troligtvis pga elsäkerheten, kopiera gärna texten i detalj. Däremot ska man inte blanda jordade och ojordade prylar i samma rum för det ökar risken mer. Ren funktion om inget går fel så ska ojordat inte vara några bekymmer.
Grendosor klarar inte alltid effekterna av en AC. Hade någon jag testade med till värmeelement och dom blev riktigt varma, kontakten var säkert över 80 grader pga dålig kontaktering, första och enda gången jag fått brännblåsa av en stickpropp...

Mina electrolux har också tappkranar på baksidan men dom ska bara behövas när den används som avfuktare eller när den ska tömmas för säsongen. Läs mer detaljerat om det står något om när den behöver tömmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyselehrt:

Enligt Netonnets kundservice följer kondensen med varmluften liksom vad gäller för övriga AC som diskuteras här

Förhoppningsvis behöver den bara tömmas i avfuktningsläge. Hur som talar vi om modellerna med effekt kring 3 kW eller högre, så ja då är Andersson lika dyra som konkurrenterna vilket som och det är väl anledningen att folk inte pratat om den.

Permalänk
Medlem

Hornbach har fått in fler AC i weblager igen men verkar ha höjt priserna med ca 200kr

jag la en beställning på denna

https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-HANTECH-porta...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Så vad har ni för tips på en AC till sovrummet. Vill slippa tömma tank men frånluft slipper man väl ej utan att ha en splittrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyselehrt:

Jag är förvånad över att så få kollar på Netonnets Andersson AC-serie med hänsyn till pris relativt till prestanda samt att de får in nya AC för leverans imorgon (26/4). Jag har själv slagit till på en Andersson ARC 3.1 som levereras nästa vecka. Ska bli spännande att se hur väl den fungerar. Är överlag nöjd med Andersson som jag har som märke på både mikro och tornfläkt.

De är väl rätt dyra för ett B märke...
Sen när folk är desperata då köper man väl det ändå.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Hur kollar man om Acn har uppsamlare i sig som man får tömma kondensen?
Köpte en från Tysklands amazon, och där måste man dra en liten slang ut för kondensen, är inte så förtjust i det, räcker med det stora andra röret tycker jag.
Har en asgammal i sovrummet som är våran savior på somrarna, den har uppsamlare i sig, som rymmer 3L... tycker jag är smidigare...

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för AC till en 59kvm lägenhet?
Ultimat är ju att det är svalt i hela lägenheten och inte bara i de större ytorna.

Stort tacksam för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad skulle ni rekommendera för AC till en 59kvm lägenhet?
Ultimat är ju att det är svalt i hela lägenheten och inte bara i de större ytorna.

Stort tacksam för hjälpen!

Kontakta din lokala kyltekniker. Portabel med frånluftsslang kommer inte mäkta med ordentligt. Nya med dubbla slangar, alltså både tilluft/insug och frånluft/utsug finns inte i lager någonstans just nu, som t.ex. Trotec PAC 3550 PRO och är inte säkert de kommer tillverkas igen. Du behöver luftkonditionering med separat utedel och inomhusdel för att effektivt kyla en hel lägenhet. Din lokala kyltekniker kommer kunna ta hem och installera alla större tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad skulle ni rekommendera för AC till en 59kvm lägenhet?
Ultimat är ju att det är svalt i hela lägenheten och inte bara i de större ytorna.

Stort tacksam för hjälpen!

Effekt på 3,4 kW och uppåt lär fungera bra beroende på hur mycket instrålning du har och om du kan öppna fönster i skuggan för att få in den nya luften där. Jag ett ett 3,4 kW aggregat med upp emot 500 kubik luftflöde per timme i min lägenhet som är 60-65 kvadrat och har 3 meter i tak.

Jag ställer en fläkt vid dörren till rummet den står i för att blåsa ut luften ur rummet. Förra året när det var riktigt varmt fick jag iaf ned temperaturen till ca 22-23 grader i hela lägenheten och rummet den stod i var mycket kallare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Friskluften eller tilluften är inte nedkyld och frånluften är uppvärmd med tvåslangssystem, dessa har ingenting med kondensorn som kyler rummet att göra. Övertryck kan du inte få hur du än gör. Med portabel luftkonditionering med två slangar eller vanlig delad luftkonditionering så byts alltså inte luften i lägenheten ut lika snabbt, och det fungerar givetvis bättre när det är varmt ute.

Hur får du *inte* övertryck, om du tar in en massa luft utifrån, men bara en del av den blåses tillbaka ut, resten går in i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Tackar, ska kolla in den. Mycket uppskattat med översättningen!

Exempel 20 grader måltemperatur, 25 grader nuvarande temp och 30 grader ute.

Alternativ 1
Då tar ACn in totalt 300 m3 25 gradig luft och skickar ut 100 m3 (ingen aning om hur stor andel men tar 1/3 för exempel) av luften med spillvärmen, alltså får du 200 m3 20 gradig luft som önskat men det kommer även komma in 100 m3 30 gradig luft utifrån för att kompensera undertrycket.

Tror du tänker fel på alternativ 2.
Kompressorn har två luftintag (ett som delas). Ett för luften som ska in i rummet och ett för luften som ska användas till att leda ut värmen och kyla kompressorn.

Borde egentligen vara så att luften som kyler kompressorn och leder ut värmen från varma sidan på värmeväxlaren kommer utifrån. Alltså du använder 30 gradig luft för att kyla kompressor och leda ut spillvärmen.
Då kan du till inomhus klimatet ta in 25 gradig luft och kyla ned till 20 utan att det kommer in mer 30 gradig luft via ventilationen.
Beroende på hur står andel som snurrar i rummet och skickas ut så borde det gå att få en hyfsad förbättring i effektivitet med tvåslangssystem.

Här får någon annan väldigt gärna berätta ungefär hur mycket av luften som skickas ut och hur mycket som stannar i rummet.

Ja i idealfallet ska maskinen ju ha två helt separata luftströmmar, så att ingen uteluft kommer in och ingen inneluft kommer ut. Men en 1-slangs-AC har ju bara ett luftintag som tar in luft inomhus. Gör du en DIY-moddning med en extra slang så flyttas bara luftintaget utomhus. Den gör inget åt problemet att luft bara tas in från ett ställe. Därför undrar jag hur denna moddning gör saker bättre, för jag ser liksom inte hur man kan göra om en 1-slangs-AC till en "riktig" 2-slangare som har två luftintag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kontakta din lokala kyltekniker. Portabel med frånluftsslang kommer inte mäkta med ordentligt. Nya med dubbla slangar, alltså både tilluft/insug och frånluft/utsug finns inte i lager någonstans just nu, som t.ex. Trotec PAC 3550 PRO och är inte säkert de kommer tillverkas igen. Du behöver luftkonditionering med separat utedel och inomhusdel för att effektivt kyla en hel lägenhet. Din lokala kyltekniker kommer kunna ta hem och installera alla större tillverkare.

Och vad har en kyltekniker för alternativ om denne upptäcker att man inte får sätta upp ett skit på utsidan, borra genom några väggar eller installera någon utedel på någon balkong av huset pga. risken för stomljud eller att det riskerar att skvala kondensvatten till grannen under - en fönsterskakare (knappast, och dessutom droppar och skvalar dessa vatten) ?

Även om splitaggregat är önskvärt så är det inte inom räckhåll för många även om man har lite tjockare plånbok och kan ta kostnaden för maskinen.

- det är en situation som många som bor i hyreslägenheter och BRF har, och det är ofta inga hål genom väggarna med galler (svalskåp/skafferi-ventilation) och de som finns i äldre fastigheter är med för liten diameter i regel och utloppsarea för liten på gallret på utsidan av väggen.

Kom nu inte med att butiker 'minsan får' då de betalar hela annan summa per kvadratmeter än boende och därmed viktig intäktskälla för hyresvärden/BRF och därmed större förhandlingsutrymme att släppa lite på reglerna än mot en enskilt boendes önskemål...

Permalänk
Medlem

Undrar om man ska satsa på en Hornbach för 2-3.5k eller Elektrolux för 5-6k. Skummade igenom alla nya sidor men gjorde inte beslutet något enklare... *suck*

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och vad har en kyltekniker för alternativ om denne upptäcker att man inte får sätta upp ett skit på utsidan, borra genom några väggar eller installera någon utedel på någon balkong av huset pga. risken för stomljud eller att det riskerar att skvala kondensvatten till grannen under - en fönsterskakare (knappast, och dessutom droppar och skvalar dessa vatten) ?

Även om splitaggregat är önskvärt så är det inte inom räckhåll för många även om man har lite tjockare plånbok och kan ta kostnaden för maskinen.

- det är en situation som många som bor i hyreslägenheter och BRF har, och det är ofta inga hål genom väggarna med galler (svalskåp/skafferi-ventilation) och de som finns i äldre fastigheter är med för liten diameter i regel och utloppsarea för liten på gallret på utsidan av väggen.

Kom nu inte med att butiker 'minsan får' då de betalar hela annan summa per kvadratmeter än boende och därmed viktig intäktskälla för hyresvärden/BRF och därmed större förhandlingsutrymme att släppa lite på reglerna än mot en enskilt boendes önskemål...

Då får han nöja sig med mindre komfort, typ halvvarmt i ena hörnet av lägenheten och kallt i andra istället för svalt i hela.

Vanlig AC/värmepump kan du få från 4000 kr + installation. En del här i tråden köper (ett par) portabla för 11-12k.

OT: Butiker betalar ungefär samma per kvadrat som för bostadslägenhet/hyresrätt här i bygden. Vad de betalar i köpcentrum är inte relevant, där fastigheter enbart är kommersiella.

Permalänk
Medlem

i höst så kanske det finns recensioner då det är ganska många i tråden som köpt maskiner, både i den billigare segmentet och premium-segmentet (läs delonghi, elektrolux mm.).

Men oavsett så är det viktigt att inte välja för klen maskin - en 7000 BTU-maskin (2 kW) är lite för lite för de flesta och att man kallar portabla AC som 'spot-kyla' bakom skranken hos handlarna säger ungefär vad som menas, det kyler inte hela rum nämnvärt men ganska OK om du är mitt i dess luftflöde - men bara där...

1 kW elelement värmer mycket när det går fullt medans 1 kW kyla märks knappt alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur får du *inte* övertryck, om du tar in en massa luft utifrån, men bara en del av den blåses tillbaka ut, resten går in i rummet?

Luftintaget och utblåset är relativt tätt. Får du inte luftintaget tätt på en enhet som inte är tänkt att ha två slangar så suger du in luft från rummet fortfarande.

Permalänk
Relik 📜

Kör min Hornbach-variant (den lilla av de två) en timme och lite till på test i sovrummet nu. Temperaturen har gått ned cirka tre grader. "Fultätat" genom att bara ha slangen genom lilla vädringsfönstret, samt dragit ned rullgardin etc för att hjälpa till. Verkar funka hyfsat, så lovande!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får han nöja sig med mindre komfort, typ halvvarmt i ena hörnet av lägenheten och kallt i andra istället för svalt i hela.

Vanlig AC/värmepump kan du få från 4000 kr + installation. En del här i tråden köper (ett par) portabla för 11-12k.

Åter igen - det är inte maskinkostnaden som bestämer valet utan om du få hänga upp prylar på utsidan av huset, ingrepp i fastigheten, risk för buller både akustiskt och stommässigt, risk för vattenskador (av kondens som inte hanteras korrekt) mm. och det skall dras hela vägen genom hyresvärden/BRF - det är för mycket för många...

Norden är ju inte en land med återkommande olidligt heta somrar som tex. medelhavet mfl. där användning med AC och monterade utedelar på utsidan på husen där det går är närmast normen per lägenhet sedd.

En utedel kan heller inte vara för långt ifrån en innerdel både i avseende i höjd (då tryckskillnad som skapas pga höjdskillnad och att köldmedie är rätt tungt sänker verkningsgrad) och att hålla sig under 3 kg HCF-laddningsgränsen när det gäller fyllningsmängd, då regelverket sticker iväg med årliga kontroller mm. om det är över 3 kg fyllning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Åter igen - det är inte maskinkostnaden som bestämer valet utan om du få hänga upp prylar på utsidan av huset, ingrepp i fastigheten, risk för buller både akustiskt och stommässigt, risk för vattenskador (av kondens som inte hanteras korrekt) mm. och det skall dras hela vägen genom hyresvärden/BRF - det är för mycket för många...

Norden är ju inte en land med återkommande olidligt heta somrar som tex. medelhavet mfl. där användning med AC och monterade utedelar på utsidan på husen där det går är närmast normen per lägenhet sedd.

En utedel kan heller inte vara för långt ifrån en innerdel både i avseende i höjd (då tryckskillnad som skapas pga höjdskillnad och att köldmedie är rätt tungt sänker verkningsgrad) och att hålla sig under 3 kg HCF-laddningsgränsen när det gäller fyllningsmängd, då regelverket sticker iväg med årliga kontroller mm. om det är över 3 kg fyllning.

Återigen man kan inte vänta sig samma komfort med portabla. Han önskade "ultimat" komfort, och det kan han nog inte få i hela lägenheten på den nivå han önskar. Vill han bara ha kyla i vardagsrummet eller sovrummet så duger i princip vad som helst, tillgången som styr vilken enhet som är lämplig att köpa och tillgången är inte god.

Inga system för enskild bostad kommer behöva över 3 kg köldmedium hur som helst. Du brukar kunna ha 5-15 m rör utan extra påfyllning. Längre rör behöver bara några gram per meter.

Andra stycket
Permalänk
Medlem

Kanske inte det snyggaste man har sett, men det funkar bra! Svalt och skönt i rummet.

Till min Electrolux EXP34U338CW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Ja i idealfallet ska maskinen ju ha två helt separata luftströmmar, så att ingen uteluft kommer in och ingen inneluft kommer ut. Men en 1-slangs-AC har ju bara ett luftintag som tar in luft inomhus. Gör du en DIY-moddning med en extra slang så flyttas bara luftintaget utomhus. Den gör inget åt problemet att luft bara tas in från ett ställe. Därför undrar jag hur denna moddning gör saker bättre, för jag ser liksom inte hur man kan göra om en 1-slangs-AC till en "riktig" 2-slangare som har två luftintag.

Jag kan se hur man skulle kunna göra om en 1-slangs till 2 - men det kommer nog se förjävligt ut och kräva en del gaffatejp mm. Men funktion före estetiskt kanske?

Permalänk
Medlem

Jag klapp en på Hornbach idag, den större på 12000 BTU. Nu är saldot noll igen, så de gick uppenbarligen åt som smör!
Inte testat den än men den verkar prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Faxius87: Är nog enda sättet om man har utåtgåenmde fönster Dom där färdiga man kan köpa täcker inte under och ovansidan så mutcho flugor tar sig inn. Hade själv något liknande med min Zibro jag senare gav bort när jag tröttnat på att tömma tanken flera gånger per dag.

Nu har jag BilTema solfilm på övervåningen och i den värmen som varit denna vår hjälper de faktiskt mycket bra. Har AC i värmepumpen på undervåningen

Men förra sommaren hjälpte nog bara en AC. Testade men att försöka trycka upp kallluften från nedervåning upp i huset och gjorde väll någon grad men svalt och skönt var det inte när det var 31 grader ute och solen stod på.
Publicerades den 27 juli 2018

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]