Permalänk

Kan också nämna att den som tror att en ny skrivare där man kör originalpapper och oriignalbläck är "hyfsat" fabrikskalibrerat tar ofta fel. Upptäckte tex att många fotoskrivar har en väldig massa finnesser och förbättringsfinesser som fullständigt förstör allt färghantering.

Jämförde mina "gamla utskrifter" som iofs ser "bra" ut, men samma foton utskrivna efter en egen kalibrering av skrivaren där jag stängt av alla driverfinesser och det blir en enorm skillnad. Att bara skriva ut på skrivaren standardinställninga är ungefär lika värdelöst som AUTO inställning på en kamera - man har ingen aning om hur skrivarens automatik manipulerar färger och gammakurvor.

Det känns som en stort steg att ha helkoll på hela kedjan till utskrift. Trodde väl jag hade hyfsad koll förut med, men icke! Skrivarprofileringen blev en riktig överraskning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Vit:
http://img607.imageshack.us/img607/7899/spektral246qwhite.jpg

Det är inte så svårt att inse hur grov förenkling R G B modellen är för att representera ljus

Väldigt intressant. Är det 6500K?
Har du sånna grafer från andra skärmar? Är riktigt nyfiken på att se variationen.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Skrivet av Yomat:

Väldigt intressant. Är det 6500K?
Har du sånna grafer från andra skärmar? Är riktigt nyfiken på att se variationen.

Nej just den där bilden är 5000K. Jag har en bild från en gammal skärm också någonstans som är lite annorlunda.
Så helt klart varierar det.

Permalänk

Sen är spektrumen innan profilering, så det är möjligt att det inte är exakt 5000K när jag tänker efter. Men det enda som händer är att R G B delarn i spekrument skalas upp eller ned. Vågformen är likartad för en viss skärm. Skillnaden mellan en uppvärmd skärm och en kall ses främst i det kortvågiga blå området. Övriga spektrumet är förvånansvärt stabilt.

Permalänk

Kamerabilder på S24A850DW

Jag har funderat på varför båda mina kompaktkameror ger suddiga bilder men såg imorse att linserna på båda var fulla av fingeravtryck (ser faktiskt ut som mina egna fingeravtryck så jag kan heller inte skylla på någon annan ). Har torkat ren linsen på Canon Powershot SX130 kameran och här kommer lite bilder från min Spyder 4 kalibrerade S24A850DW. Hoppas bilderna visar hur bra jag tycker skärmen blev efter kalibrering.

Några bakgrunder från Interfacelift:

De enda högupplösta filmer jag har Resident Evil 2 och 3:

Skyrim:

Crysis 2:

Utsikt från borgen i Alanya i somras:

-EDIT-

Kom just på att några av bilderna som är tagna i vinkel mot skärmen faktiskt visar fördelarna med IPS-panel jämfört med TN-panel. En tn-panel i dessa vinklar bör ha synbara färgförändringar och se urvattnade ut.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Rekordmedlem

Om man skulle vilja kalibrera sin sensor individuellt mot en bättre modell, finns det nått "rätt o enklast" sätt att bära sig åt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu finns det säkert många metoder och programvaror för att kalibrera sensorer men den enda programvara jag känner till är Argyll + dispcalCUI där du kan skapa en "colorimeter correction" fil om du har tillgång till en bättre kalibrator typ en spektrofotometer kalibrator. Kolorimeter korrektionsfilen kan användas för att kalibrera en mindre noggrann kalibrator typ kolorimeter.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hej, sitter i tankarna att köpa en kalibrator, tänkte dela priset med nån kompis. Så skulle ni rekomendera en Spyder eller ColorMunki. Helst inte över 1500kr men får man en bättre kalibrator för en liten ökning så går det bra.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Nu finns det säkert många metoder och programvaror för att kalibrera sensorer men den enda programvara jag känner till är Argyll + dispcalCUI där du kan skapa en "colorimeter correction" fil om du har tillgång till en bättre kalibrator typ en spektrofotometer kalibrator. Kolorimeter korrektionsfilen kan användas för att kalibrera en mindre noggrann kalibrator typ kolorimeter.

Just så har jag gjort, eftersom jag har både spyder 3 och colormunki photo. Det är en 3x3 matris som korrigerar XYZ värdena. Det är väldigt enkelt!

Dock så är det viktigt att poängtera att det inte bara är kalibratorn man kalibrerar utan korrigeringsmatrisen man får ut från agryll är specifik för kombinationen din kalibrator + din skärm. Eftersom poängen är att alla skärmar kan ha lite olika finstruktur i spektrumet (se tex min bild ovan). Den finstrukturen är unik för skärmen, och beror både på backlighten men också på RGB filtren som sitter i skärmen. Kolorimetrarna är ju normalt optimerad för vissa "normalspektrum".

Sen vad som är rätt i absolut mening är ju såklart svårt att säga, utan att ha spårbara kalibreringar mot referenser och det har man knappast som glad amatör. Jag ser dock visuellt att min spyder 3 lämnar en aningens gröntint... som ej ser rätt ut enligt min hjärna, colormnunki photo lämner ej denna tint. Så i mitt fall, och min subjektiva bedömning så var det en klar förbättring med colormunki photo vs spyder 3. Men å andra sidan har man läst om att det dåliga ex av allting... så det finns inga garantier.

Notera också skillnaden mellan de olika colormunki modellerna, colormunki display tex är en kolorimeter, colormunki photo är en spektrometer.

Tänker man steget längre, så kan colormunki photo även kalibrera skrivare! Räknar man in det verktyden i priset och vad motsvarande spyder print kostar så är nog colormunki photo ett av det mest prisvärda paketen eftersom man får skärmkalibrator + skrivarkalibrator på köpet. När jag köpte min ingick även en colorchecker passport i kitet, som används för kameraprofilering.

Sen finns även fler PRO modeller som troligen är mer noggranna men då hoppar det iväg ännu mer i pris.

Så om man sysslar med digitalfoto OCH kanske villa profilera hela kedjan, kamera, skärm och skrivare så tror jag colormunki photo är ett rätt bra paket. Trots det kostar et mer än vad jag egentligen skulle vilja lägga ut, men nu hör det till saken att jag gått och retat upp mig på gröntinten jag hade och efter kontakt med datacolor support var jag bara så förbannad på att det inte blev perfekt att jag tänkte att det får kosta vad det kosta vill och jag beställa en sån. Jag ångrar det inte, just det att jag kan kalibrera skrivaren var et stort plus! Faktum är att det blev en aha upplevese... skrivaren egen "auto läge" visade sig vara rätt långt från verkligheten

Permalänk

Sitter just och bjuder på en ny ColorMunki Photo på Ebay, får se hur det gick om ca 3dgr :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Har precis köpt en ny Colormunki Photo (spektrofotometer) via E-bay, bör få den nästa vecka om jag har tur. Egentligen ett komplett onödigt köp eftersom jag tycker min Spyder 4 kombinerat med argyll och dispcalGUI ger ett mycket bra resultat men jag är fast i "kalibreringsträsket" :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Har precis köpt en ny Colormunki Photo (spektrofotometer) via E-bay, bör få den nästa vecka om jag har tur. Egentligen ett komplett onödigt köp eftersom jag tycker min Spyder 4 kombinerat med argyll och dispcalGUI ger ett mycket bra resultat men jag är fast i "kalibreringsträsket" :D.

Känner igen mig En fin grej med colormunki photo utöver skärmkalibreringen är att du även kan kalibrera skrivaren med den eftersom den har inbyggd belysning.

Sen kan den också scanna in färger från trycksaker, mha inbyggda lampan. Kan vara användbart ibland.

Jag störde mig enormt på att det inte blev perfekt med min spyder 3 på min PA246. Jag menar ska man kalibrera eller ska man kalibrera? Jag tänkte att nu ska de bli ordenlitgt när jag ändå håller på.

Lycka till

Permalänk

Fick min ColorMunki Photo Spektrofotometer idag och har gjort några jämförelser med Spyder 4 Kolorimetern:

Spyder4 styrkor:
Luminans: Spyder4 mäter 120nits när ColorMunki Photo mäter 110nits (Spyder4 visar +8%)
Gamma: Spyder4 mäter samma värden som ColorMunki Photo (Spyder4 visar +/-0%)
Färgtemp: Spyder4 mäter 6500K när ColorMunki Photo mäter 6370K (Spyder4 visar +2%)

Spyder4 svagheter:
Blacklevel: Spyder4 mäter 0.22 när ColorMunki Photo mäter 0.13 (Spyder4 visar +70%)
Contrast: Spyder4 mäter ca 535 i kontrast när ColorMunki Photo mäter 880 (Spyder4 visar -60%)
Hastighet: Spyder4 tar 2-3ggr längre tid på sig jämfört med ColorMunki Photo

Slutsats:
Spyder4 (i allafall mitt ex) ger en ganska ok kalibrering med avseende på de viktigaste parametrarna som gamma (+/- 0%), färgtemperatur (-2%) och luminans (-8%) medan blacklevel/kontrast å andra sidan mäts ca 60%-70% fel.

Så en kalibrering/profilering med (min) Spyder4 ger ett godtagbart resultat med en klart användbar profil förutom när du mäter kontrast och blacklevel då du blir du lurad att tro att skärmen är mycket sämre än vad den egentligen är.

Tex min S24A850DW som jag har trott haft en ganska medioker kontrast på ca 500-550 med en blacklevel på 0.22 har egentligen en väldigt bra kontrast på 850-900 (åtminstone för att vara en PLS/IPS) med en blacklevel på 0.13 vid 120nits :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Fick min ColorMunki Photo Spektrofotometer idag och har gjort några jämförelser med Spyder 4 Kolorimetern:

Spyder4 styrkor:
Luminans: Spyder4 mäter 120nits när ColorMunki Photo mäter 110nits (Spyder4 visar +8%)
Gamma: Spyder4 mäter samma värden som ColorMunki Photo (Spyder4 visar +/-0%)
Färgtemp: Spyder4 mäter 6500K när ColorMunki Photo mäter 6370K (Spyder4 visar +2%)

Spyder4 svagheter:
Blacklevel: Spyder4 mäter 0.22 när ColorMunki Photo mäter 0.13 (Spyder4 visar +70%)
Contrast: Spyder4 mäter ca 535 i kontrast när ColorMunki Photo mäter 880 (Spyder4 visar -60%)
Hastighet: Spyder4 tar 2-3ggr längre tid på sig jämfört med ColorMunki Photo

Slutsats:
Spyder4 (i allafall mitt ex) ger en ganska ok kalibrering med avseende på de viktigaste parametrarna som gamma (+/- 0%), färgtemperatur (-2%) och luminans (-8%) medan blacklevel/kontrast å andra sidan mäts ca 60%-70% fel.

Så en kalibrering/profilering med (min) Spyder4 ger ett godtagbart resultat med en klart användbar profil förutom när du mäter kontrast och blacklevel då du blir du lurad att tro att skärmen är mycket sämre än vad den egentligen är.

Tex min S24A850DW som jag har trott haft en ganska medioker kontrast på ca 500-550 med en blacklevel på 0.22 har egentligen en väldigt bra kontrast på 850-900 (åtminstone för att vara en PLS/IPS) med en blacklevel på 0.13 vid 120nits :D.

Nu är det ingen kritisk parameter i min bok, men jag har för mig att rent generellt så tror jag att spectrometrarna ibland har sämre noggrannhet för blacklevel än vissa kolorimetrar. Stämmer med en del reviews jag sett.

Så jag är inte säker på att avvikelsen mellan spyder och colormunki betyder att spyder är fel. Problemet är att det är SVÅRT att mäta rätt vid svagt ljus. För att förbättra det hela måst instrumentet ofta mäta LÄNGRE tid för att få tillförlitglit värde - jämför längre exponeringstid när det är mörkt för en kamera.

Permalänk

Nu när du säger det så läste jag en recension någonstans där dom mätte blacklevel med en kolorimeter istället för en spektrometer fast då handlade det om pva skärmar med blacklevel på 0.05 och nedåt. Jag hoppas att ColorMunkin är ok åtminstone ner till 0.10.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Nu när du säger det så läste jag en recension någonstans där dom mätte blacklevel med en kolorimeter istället för en spektrometer fast då handlade det om pva skärmar med blacklevel på 0.05 och nedåt. Jag hoppas att ColorMunkin är ok åtminstone ner till 0.10.

Jag är kanonnöjd med min colormunki photo. Personligen anser jag att absoluta noggrannheten i det svarta inte är kritisk, huvudsaken är att svart är svart. Och sitter man som jag i en belysning på ca 100 cd/m^2, så gör finliret ingen skillnad. För mig är det kritisk korrekt vitbalans och färgtemperatur över skalan, men ev mindre avvikelser i det svart har iallafall jag inte märkt.

Har man inte ett seriöst betraktningsskåp och exakt väldefinierade lampor så variera det ändå lite. Jag har lysrör som är ca 4000K, men utan betraktningsskå varierar belysningen säg från 80-120 cm/m2 beroende på var vid arbetsplatsen jag håller utskriften. Så jag har min skämr kalibrerad till 100 cd/m2 för printmatching och en färgtemperatur som balanserar mot ljuset.

För vanligt fotoviewing och editering gör jag standard RGB mode 6500K, i 140 cd/m2 eftersom jag tycker det känns bättre. Sen switchar jag skärmen till printmatchning innan jag tweakar inför utskrifter etc.

Kommer inte ihåg var min blacklevel ligger men den är lågt - tillräckligt lågt! Jag upplever min skärm som helt svart i det svarta, och gråbalansen i det svarta har jag inte märkt något på heller.

Ögat är ju naturligt känsligare för avvikelser i vitbalans vid högre ljusstyrkor än när det nästan är svart, så känner jag iaf subjektivt.

Permalänk

Jag hittade en tråd på AVSForum http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1215746&page=... där dom diskuterar och testar ColorMunki Photo och någon hade testat "black luminance":

I finally got around to a near black luminance comparison between a C5 and a CM. The meters are in reasonable agreement starting at 6%. Below that the CM looks good and returns .0002 fL at 0%. The C5 is unstable below 6%. My display is a 9G Kuro monitor (KRP-500M).

Naturally this serious hand-waving and I await data from more experienced professionals.

Har inte hunnit gå igenom hela tråden än men det verkar som CM Photo kanske är ganska bra på lågluminansmätningar. Får se om någon expert dyker upp i tråden och kan verifiera.

-EDIT-

Om jag stänger luckan i CM Phot och gör en mätning så får jag en blacklevel=whitelevel=0.01 så jag antar att detta är bakgrundsbruset i instrumentet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Det är bara jag som gått för långt redan. Men roligt är det.

Detta är alltså plot av RÅDATA från spektrometern.
Hamnar i en av filerna som produceras vid kalibreringen.
Plotterna är gjorda i vanligt spreadsheet/excel.

Här kommer spektralfördelninge på min en skärm, som då är ett fingerprint av dels RGB filtren samt backlightens spektrum också.

Vit:
http://img607.imageshack.us/img607/7899/spektral246qwhite.jpg

Hela gråskalan
http://img843.imageshack.us/img843/3671/spektral246qgrayscale...

Röd Grön Blå
http://img825.imageshack.us/img825/5249/spektral246qrgb.jpg

Det är inte så svårt att inse hur grov förenkling R G B modellen är för att representera ljus

Jag hittade en fil med spektralvärden, här kommer ett diagram över min S24A850DW (D65 2.2 120 HQ XYZ LUT):

Såg i den här länken http://cine-tal.com/trainingsupport/whitepapers/LED_vs_CCFL_w... att kurvorna visar vilken typ av backlight man har. Så PA246Q har CCFL medan min S24A850DW har LED.

Klart intressant whitepaper, på slutet förklaras också varför (äldre) kolorimetrar har problem med LED backlights. Jag ska se om det är möjligt att få ut någon form av kurva ur min Spyder4 för att se om färg-filterna matchar LED backlighten.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

För "snål kalibrering" av S23A700D så ska man enligt denna länk

Citat:

Brightness: 22
Contrast: 75 (Default)
Sharpness: 60
HDMI Black Level: Normal (Default)
Gamma: Mode 3
Red: 50 (Default)
Green: 50 (Default)
Blue: 42

When 3D is enabled just change the Gamma to Mode 3 and the Blue to 42. Keep everything else at the defaut settings.

Betyder det att för 2d så ska man ha standard Gamma samt Blue 50?
Eller menas det att man ska sänka blue från 42 ytterligare vid 3d?

Sedan verkar det enligt samma användare att okalibrerad så har xl2420t sämst bildkvalitett samt färger, men kalibrerad så är den bäst av alla 120hz skärmar?

Permalänk
Avstängd

Det finns en färgkalibrator som heter ColorHug som bara kostar £60. Andra färgkalibratorer är mycket dyrare och kostar kostar £90, £115, £280.

Firmware och mjukvara och hela projektet är open source, och man kan flasha enheten med ny firmware när uppdateringar kommer för att förbättra den.

Min Dell UltraSharp U2412M skärm har en något blå ton, kan detta korrigeras med en färgkalibrator?

Jag har aldrig haft en färgkalibrator förut men funderar på en ColorHug då den är mycket billigare än dom andra.

Permalänk

För mig har hårdvarukalibrering fungerat över förväntan och speciellt bra på min (numera sålda) HP DV7 som var extremt blåtonad. Om det fungerar lika bra på en U2412M kan jag inte säga med säkerhet men har du £60 över kan det vara värt att prova och sen posta dina erfarenheter här :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aristotele:

Du menar nog DDC/CI - min ena skärm stöder det, men då måse man ha programvara som stöder det också. Det som görs är att man "slipper fippla på RGB gain, brightness och allt annat" utan det justeras automatiskt.

Agryll stöder inte detta.

Dock så stöder colormunki photos egen programvara som följde med detta. Jag har testat det på min skärm och det fungerar utmärkt. Dock är det mest en bekvämlighet, såå jobbigt är det inte att justera skärmen. Eftersom jag förutom detta gillar agryll bättre så använder jag inte denna funktion även om skärmen stöder det.

Finns det någon gratis / open source mjukvara som stödjer DDC/CI?

Kan man använda ColorMunkis mjukvara med andra enheter som tex en ColorHug?

Permalänk
Medlem

Vad menas att skärmen måste värmas upp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av townes:

Vad menas att skärmen måste värmas upp?

Bilden ändras beroende på skärmens temperatur, de som har led ändras mindre än ccflbelysning men är man noga med att göra det optimalt bra ska skärmen ha uppnått stabil arbetstemperatur innan man justerar bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och hur vet man det? och vad bör man göra för att den ska uppnå det? Har skaffat en Samsung U28D590D och köpte i samma veva en Spyder 4 Elite. När kalibreringen är klar blir skärmen väldigt grön...
Kan nämna att jag är fotograf, och de program jag använder mest är Lightroom 5 och photoshop cc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av townes:

Och hur vet man det? och vad bör man göra för att den ska uppnå det? Har skaffat en Samsung U28D590D och köpte i samma veva en Spyder 4 Elite. När kalibreringen är klar blir skärmen väldigt grön...
Kan nämna att jag är fotograf, och de program jag använder mest är Lightroom 5 och photoshop cc.

Man har skärmen igång så den visar bild i 20-30 minuter eller så mäter man att den stabiliserat sig.
Den största förändringen kommer inom någon minut efter start och efter 20 minuter lär det inte hända mycket om det är stabil rumstemperatur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.