Permalänk

Nytt Fractal chassi, vilket?

Hej

Har idag ett gammalt R4 chassi som jag funderar på att byta ut och för att vara framtidssäker så vill jag ha ett som klarar av 420mm vattenkylning.

Stor i valet och kvalet mellan Define 7 och Meshify 2.

Enligt Fractals sida så fungerar 420mm i bägge men enligt Inet så måste man gå upp till XL för att det ska få plats?

Är det någon större skillnad på ljudnivån på dessa?

Öppet chassi gör att fläktarna kan gå långsammare=tystare
Öppet chassi=högre ljudnivå
Stängt chassi=fläktarna får jobba mer=högre ljud
Stängt chassi=dämpat ljud?

Kör idag med Noctua fläktar i mitt chassi och upplever det väldigt tyst vid Idle.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha för komponenter i den? Fractal North XL stöder också 420mm. Jag har normalstora North och är helnöjd. En bunt noctua fläktar i låg RPM så är det knäpptyst. Hade innan dess Meshify C och var också nöjd förstås, Meshify 2 ska ju vara snäppet bättre där.

Angående öppet eller stängt chassi har jag erfarenhet av både och. Såhär tänker jag ungefär att när jag hade stängt chassi så hörde man kanske inte lika mycket själva luftljudet, men det är ju det behagliga ljudet som inte stör. Det vinande ljudet man önskar bli av med hörde man i alla fall och det blir man bara av med genom att ha lägre RPM. Då är det viktigare med öppnare chassi. Undantag är coilwhine från GPU. Det hör jag klart tydligare nu med öppet chassi.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Hade också kört på North om jag inte varit för snabb på Netonnet och plockat på mig ett corsair chassi nyligen.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av LPG:

Vad ska du ha för komponenter i den? Fractal North XL stöder också 420mm. Jag har normalstora North och är helnöjd. En bunt noctua fläktar i låg RPM så är det knäpptyst. Hade innan dess Meshify C och var också nöjd förstås, Meshify 2 ska ju vara snäppet bättre där.

Angående öppet eller stängt chassi har jag erfarenhet av både och. Såhär tänker jag ungefär att när jag hade stängt chassi så hörde man kanske inte lika mycket själva luftljudet, men det är ju det behagliga ljudet som inte stör. Det vinande ljudet man önskar bli av med hörde man i alla fall och det blir man bara av med genom att ha lägre RPM. Då är det viktigare med öppnare chassi. Undantag är coilwhine från GPU. Det hör jag klart tydligare nu med öppet chassi.

Har en 13900 med Noctua NH-D15 och GTX4090 i den, funderar dock på att köra vattenkylning på CPUn istället.

Jag vill ha en mer eller mindre tyst dator när jag inte spelar, om det låter lite när jag spelar gör inte så mycket.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Har en 13900 med Noctua NH-D15 och GTX4090 i den, funderar dock på att köra vattenkylning på CPUn istället.

Jag vill ha en mer eller mindre tyst dator när jag inte spelar, om det låter lite när jag spelar gör inte så mycket.

Törstigt kort kommer älska att ha öppen mesh sida som man kan välja på North.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Tänker köpa ett Meshify 2, men kan någon bekräfta att 420mm vattenkylare får plats? funderar mellan
Arctic Liquid Freezer III 420 A-RGB Svart
Corsair iCUE LINK H170i RGB Svart
Phanteks Glacier One 420 D30 Svart

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Tänker köpa ett Meshify 2, men kan någon bekräfta att 420mm vattenkylare får plats? funderar mellan
Arctic Liquid Freezer III 420 A-RGB Svart
Corsair iCUE LINK H170i RGB Svart
Phanteks Glacier One 420 D30 Svart

https://www.fractal-design.com/products/cases/meshify/meshify...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Köp inte Corsair-AIO:n, pumpen kommer driva dig galen. Lägst rpm är 2300.

Permalänk

Jo jag har läst där, står dock att beroende på höjd osv passar vissa och vissa inte.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Köp inte Corsair-AIO:n, pumpen kommer driva dig galen. Lägst rpm är 2300.

Har också läst detta. Lutar mest åt Phanteks Glacier One 420D30

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB