Laptop allmänt bruk 20k budget

Permalänk

Laptop allmänt bruk 20k budget

Min macbook från 2019 är på sista versen så letar efter något nytt

Vill ha något som kan hålla några år framåt

Krav:
Väldigt bra touchpad och tangentbord. Mac touchpad är fantastisk
15-16 tuns skärm av bra kvalite kolla på mycket film
16 gb ram
okey prcoessor
Lätt eller väldigt lätt
Ingen överhettning användning i sängen eller knät
Bra till väldigt bra batteritid

Macbook pro skulle funka fint men byter helst från macos

Budgeten är inte fast kan flexas på.

Permalänk
Medlem

Finns det någon praktiskt anledning till att du vill gå ifrån mac? Svårt att slå den kvalite man får i den prisklassen i mina ögon även fast jag själv ogillar min mac för att man är så begränsad i mjukvara

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Finns det någon praktiskt anledning till att du vill gå ifrån mac? Svårt att slå den kvalite man får i den prisklassen i mina ögon även fast jag själv ogillar min mac för att man är så begränsad i mjukvara

Får använda vms för mycke när jag vill göra saker . Så av samma anledning begränsningar i mjukvara .

Kul å kunna spela äldre spel som fallout osv.

Men inget måste kan behålla mac om dom fortfarande är bäst i detta segmentet.

Permalänk

macbook air med m3 chip och 256 gb hd eller macbook air med m2 chip 520 hd? Samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

macbook air med m3 chip och 256 gb hd eller macbook air med m2 chip 520 hd? Samma pris

Hade lätt valt en MacBook Air med M3 då. Har aldrig känt att 256GB skulle vara för lite för systemet i sig, program och ett par spel.

Kör med Samsung T7 SSD:er i olika storlekar till mina laptops för att lagra/flytta filer.

Har själv en "gammal" MacBook Pro 14 M1 Pro med 512GB SSD med över 400GB ledigt

Permalänk

Va tror du om ram räcker 8gb ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Va tror du om ram räcker 8gb ?

Vi kör med 16GB RAM i alla våra Mac:ar här (MacBook Air M1, MacBook Pro 14 M1 Pro & Mac Mini M2 16GB/512GB.

Beror helt på hur du tänkt använda datorn. Vissa saker kommer att gå långsammare med 8GB RAM, då datorn kommer behöva swappa mer vilket även sliter mer på SSD:n i sig. Min sambo körde tidigare både Photoshop, Illustrator samt 50-tal flikar i Chrome utan större problem med enbart 8GB RAM. Samtidigt känns det lite dumsnålt att välja enbart 8GB RAM idag.

För just M2-maskinerna, så var snarare SSD:n den stora flaskhalsen, då 256GB-versionen var betydligt långsammare än 512:an. Så där bör instegsmodellerna undvikas till varje pris enligt mig. Detta är fixat för M3:orna, så nu är det ett bra köp igen:
https://www.tomshardware.com/laptops/macbooks/extra-nand-chip...

Permalänk
Medlem

Håller inte en macbook längre än 5 år?
Funderar själv på en ny dator att ersätta min bärbara från 2016, men tänkte att den skulle räcka längre än 5 år...
Iphone och Ipad brukar ju hålla väldigt länge (har ipad från 2013)
Varit inne på mac, men nu får jag kanske fundera på att fortsätta med PC istället.

Permalänk
Medlem

En laptop med 4060 kommer duga dig gott och väl! skitbra att du rör dig ifrån apple träsket, finns inget att hämta där längre. jobbade förut som apple tekniker, efter det jobbet boykottar jag apple STENHÅRT.

här är en 15,6 tummare
https://www.komplett.se/product/1246583/gaming/gamingdator/ga...

här är en trevlig 14 tummare
https://www.komplett.se/product/1304891/gaming/gamingdator/ga...

här är en arbetshäst med en 4070 gpu
https://www.komplett.se/product/1249907/gaming/gamingdator/ga...

En mindre apple användare i denna värld = en allmänt trevligare värld! Välkommen tillbaka till windows världen! <3

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Sötast
Skrivet av Benedict:

Håller inte en macbook längre än 5 år?
Funderar själv på en ny dator att ersätta min bärbara från 2016, men tänkte att den skulle räcka längre än 5 år...
Iphone och Ipad brukar ju hålla väldigt länge (har ipad från 2013)
Varit inne på mac, men nu får jag kanske fundera på att fortsätta med PC istället.

Visst håller de i 5+ år, men en 2019 års airmodell har en intel 2-core skräpcpu. Kan tänka mig att den är oerhört tråkig vid detta laget.

En m3 lär väl vara runt 10-20 gånger snabbare + svalare + ljudlös

Permalänk

Blev en macbook air 15 tum 16 gb 256 ssd m3

Permalänk
Datavetare

Givet detta

Skrivet av niklassson:

Lätt eller väldigt lätt
Ingen överhettning användning i sängen eller knät
Bra till väldigt bra batteritid

skulle jag säga att det finns egentligen inget vettig alternativ till MBA/MBP om man är OK med MacOS.

Som målande exempel: inget direkt fel med de förslag @Gtoxed ger ovan om man av någon anledning inte kan använda MacOS. Men bara för att jämföra lite i kontext av vad du värderar:

Alla 3 förslagen har peak-effekt väl över 100 W (enligt notebookcheck både i7-13620H och 7840HS nå ~140 W peak). Det är ren idioti i en laptop utanför segmentet "flyttbar stationär". Produktbeskrivningen för första fallet skriver "med generös ventilation och en TDP på upp till 135 W" (135 W TDP i en laptop, WTF!!!).

Som jämförelse verkar min M3 Max ha en peak-effekt på 65-70 W och den är långt snabbare (den är i.o.f.s. också långt dyrare, men man får verkligen något för pengarna). Egentligen är skillnaden ännu större då alla de ovan har >100 W peak enbart för CPU, peak för CPU är ~30 W för M3 Max (resterade är GPU).

Den M3 MBA du köpte är CPU-starkare än alla de tre förslagen ovan (rätt ordentligt starkare i single-thread), med möjligen Cinebench som undantag. Den har en peak-effekt på ca 30 W för CPU + GPU.

Två av förslagen väger en bit över 2 kg och alla kommer med 1920x1080 skärm. OK om man bara spelar, inte ens nära kvalitén för text-rendering hos den MBA du nu köpte.

I nuläget är Intel/AMD så långt efter Apple på laptopsidan att de förra bara är vettiga om man inte kan välja MacOS.

Du skriver

Skrivet av niklassson:

Får använda vms för mycke när jag vill göra saker . Så av samma anledning begränsningar i mjukvara .

Kul å kunna spela äldre spel som fallout osv.

Men inget måste kan behålla mac om dom fortfarande är bäst i detta segmentet.

Har du testat CrossOver?
De har en 14 dagars gratis testperiod. Fallout-serien står med som "supported".

Edit: ett alternativ jag inte kan rekommendera om målet är spelade är Parallels Desktop. Kör ARM64 versionen av Windows 11 via Parallels. Fungerar riktigt bra för att köra "vanliga" program under Windows + utveckla mot Windows på en Mac. Är en hel del spel som fungerar, men är färre än som fungerar med Crossover + en klart dyrare lösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Blev en macbook air 15 tum 16 gb 256 ssd m3

Grattis! Tror du kommer bli imponerad över hur snabb och tyst den är