Vilken är den bästa musen som inte ser ut som en muterad gamingmus?

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Pulsar x2 / mini är min nr1 efter många försök 😅

Har aldrig hört talats om märket förut vad gör det så speciellt över de mer kända märkena?

Skrivet av Verdurakh:

Kör en Logitech MX Master 3 som jag är väldigt nöjd med, så länge man spelar casual tycker jag den funkar bra till det med

Som sagt använde förr en Performance MX och Master är väl en spirituell efterträdare och möjligt att den är bra men det är alldeles för stor mus så den går bort för mig.

Skrivet av Scarabeo:

Jag är också jättenöjd med min Pulsar-mus Xlite V2 Mini. Hittade den på MaxGaming för runt 500 kr.

Se min fråga ovan!

Skrivet av landmarks:

Jag har varit väldigt nöjd med min Logitech G603 Trådlös och kan köras med både dongel och Bluetooth, vilket gör det otroligt smidigt att byta mellan bärbara/stationära vid behov. Hyfsat diskret design (grå/svart utan belysning), trevlig passform, gick att hitta billigt på kampanj.

Tack ska kolla in den! Konstigt att ingen rekommenderat Steelseries har de blivit dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Hate to break it to you men Xtrfy är uppköpta av tyska Cherry sen ett tag tillbaka. Men fortfarande ett respektabelt märke! Fortsatt lita strul med QC men om man har möjlighet att byta mössen ett par tre gånger brukar i alla fall jag hitta riktigt fina exemplar! (Är kräsen)

Det var ju tråkigt att höra. Men antar att det fortfarande har någon typ av svensk utveckling etc. Har inte hittat några fel alls på min hittills men är iuförsig inte någon expert heller. Gillar att jag helt slipper mjukvara

Permalänk
Medlem

Definitivt Logitech PRO X Superlight.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Logitech G Pro Wireless bästa musen jag någonsin haft och går ofta att få för runt 500-600kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har kört en Steelseries mus i flera år nu men mushjulet börjar ge med sig. Finns det någon värdig ersättare till denna?

För min del så är det en omöjlig fråga att svara på!
För många andra verkar det inte vara det dock.

För att JAG ska kunna svara på frågan behövs lite mer info.
Som tex
1, Vad är det för steelseries mus du har NU? Dvs model/nummer.
2, Vad är det med utseendet som DU tycker leder till gamingmus utseende? För här kan det troligen finnas olika åsikter.
För min del så finns det en LED så är det för min del en "gamingmus", för andra kan det ju vara färger/mönster/form/utseendet överlag, sen kan en del tycka att LED/färger/form/osv inte har nåt med det att göra alls

Som du frågat nu så kan man rek en mus för små barn händer med claw grip till fullvuxna jättar med extra stora händer som kör med palmgrip.
Och claw vs palm har en hel del med storlek och form att göra!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

1200 till 1500 kr för en mus? Galet! Måste vara sjukt mycket vinst på dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Det var ju tråkigt att höra. Men antar att det fortfarande har någon typ av svensk utveckling etc. Har inte hittat några fel alls på min hittills men är iuförsig inte någon expert heller. Gillar att jag helt slipper mjukvara

Att slippa mjukvara är verkligen underskattat, själv köra jag i och för sig Logitech utan installerad mjukvara också. OnboardMemoryManager gör jobbet bra.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk

The one and only Microsoft intellimouse pro "tidigare 3.0"

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

För min del så är det en omöjlig fråga att svara på!
För många andra verkar det inte vara det dock.

För att JAG ska kunna svara på frågan behövs lite mer info.
Som tex
1, Vad är det för steelseries mus du har NU? Dvs model/nummer.
2, Vad är det med utseendet som DU tycker leder till gamingmus utseende? För här kan det troligen finnas olika åsikter.
För min del så finns det en LED så är det för min del en "gamingmus", för andra kan det ju vara färger/mönster/form/utseendet överlag, sen kan en del tycka att LED/färger/form/osv inte har nåt med det att göra alls

Som du frågat nu så kan man rek en mus för små barn händer med claw grip till fullvuxna jättar med extra stora händer som kör med palmgrip.
Och claw vs palm har en hel del med storlek och form att göra!

En Rival 300. Mushjulet verkar vara musens svaga sida och själva musen är lite tung. Musen i sig fungerar klanderfritt men mushjulet registrerar spöksignaler så t ex när man bläddrar ner så går den upp ibland, samma sak om man bläddrar uppåt. Svårt att förklara men det är väldigt irriterande när man skrollar sweclockers. Den är sju år gammal eller så men ändå. Väldigt tråkigt på en annars så bra mus.

Det är en djungel av möss där ute och hitta en värdig ersättare är svårt. Kravet är att musen inte ska se ut som en transformer och ha bra specs. Är trådlösa värt idag?

Permalänk
Medlem

Jag var diehard MX 518 fram till dess att jag köpte en Logitech MX Master 3 genom jobbet när det skulle rustas upp med ergonomiska saker, och sedan dess kan jag inte använda MX 518/Legendary utan att inse att jag får ont i handen och att den är för liten.

Lite synd när man hade ett par backup-möss ifall någon skulle gå sönder (eller musen gick ur produktion igen.)

Funderat lite på Lift-musen från Logitech också, men nog lite awkward att spela med.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Logitech MX310 Var en trotjänare i många år för min del.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

G502, både till jobb och spel. Jobb för stt scrollhjulet går att "låsa upp" så det rullar fritt, och spel för att... Ja för att den är grymt bra helt enkelt.
Jag kör nu den vita trådlösa varianten utan rgb. Seriöst/städat utseende och i allmänhet en mycket bra mus.

Permalänk
Medlem

Logitech MX Master 2S!

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

MX vertical! Enda musen som funkar för mig numera. 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Contour design är bäst, men min razer deathadder, duger.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tycker logitech G603 är bra, lite större, snabb respons, batteriet håller väldigt länge. Både ett low latency och ett bluetooth läge. Dock pajade scrollhjulet på den första musen.

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Razer Viper V2 Pro och DeathAdder V3 Pro ser inte gaming ut enligt mig. Det är i princip de bästa mössen atm.

Annars finns dessa som är bra;

Pulsar X2 (flera färger)
Lamzu Atlantis (flera färger men svart ser minst gaming ut)
Endgame Gear XM2we
Aria XD7

Sen finns ju Logitech G Pro X som är väldigt populär. Men den börjar bli gammal nu.

Men som nämnt ovan. Vad för form vill du ha? Vad har du för grepp? Stor eller liten? Tung eller lätt?

*Såg att du har en Rival 300. Rekommenderar i så fall en "ergonomiskt" formad mus.
Bäst (tekniskt) är Razer DeathAdder V3 Pro. Pulsar Xlite V2 är skaplig men det är en V3 på väg.
Zowie EC2-CW är nog OK men ganska så dyra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

1200 till 1500 kr för en mus? Galet! Måste vara sjukt mycket vinst på dem.

Min dyraste kostade mig nästan 4000kr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min favoritmus är Razer Basilisk X Hyperspeed moddad med Kailh silent switchar. Går att labba så otroligt mycket med den och ljuddämpa invändigt att det är en helt annan mus när man är färdig med att anpassa den

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Förhållande mellan form, sensorplacering, skates i relation till musmatta och greppstil är det som avgör vilken som är bäst för dig. Köp en likadan mus som du redan har eller något som ser mest likvärdigt ut. Av logitech G203, 305, Xtrfy M42, M8 eller viper mini så kör jag primärt viper mini fastän Xtrfy M8 är bättre på pappret i alla avseenden. Ibland skiftar jag till M8 de dagar det är varmt med hög luftfuktighet vilket gör att viper mimi blir för långsam på min QcK.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Logitech G Pro har varit den bästa musen för mig. Lätt, hållbar, bra batteritid/ snabb laddning.

Permalänk
Medlem

Logitech G502X, GALET bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Löjligt med allt som ska se gaming ut eller har RGB LEDs överallt. Varför kan det inte vara snyggt, stilrent och med samma funktioner som man saknar med allt som inte är gaming. Fast jag tror det är på väg att vända känns lite så, då man numera tex får köpt en skärm som är ok utan att ha någon curve, ful RGB LED och se ut som en dålig kopia på Transformers, det kunde man inte för 2 år sedan.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har kört en Steelseries mus i flera år nu men mushjulet börjar ge med sig. Finns det någon värdig ersättare till denna?

Jag älskar min Logitech MX Master 3. Businessversionen har en ny trådlös teknik (Bolt) från Logitech som jag upplever som "rock solid".

Permalänk
Medlem

Xtrfy M4 wireless, så underbart bra.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt förtjust i min Asus Gladius 3.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Logitech G Pro.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

alltid gillat logitechs musar, gått igenom säkert 3st g502(spelar väldigt mycket),använder g502x just nu trådlös, bästa musen hittils svårt att något annat skulle passa mig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

MX vertical! Enda musen som funkar för mig numera. 😅

Körde denna ett tag men fick sjukt ont i tummens leder pga att den behöver hålla emot när man trycker på knapparna med pek och långfinger. Det var när jag CADade mycket så det blev många klick per dag. Dock ligger den ju väldigt skönt i handen och man får en skön vinkel. Men som sagt min tumme pallade inte.

Har nu kört MX Master i två generationer och snart blir det en tredje. Gillar den starkt. Inget spelande, bara jobb

Permalänk
Medlem

Logitech M720 med utbytta tysta switchar samt enkel batteri-mod för att minska vikten.

Största nackdelarna är låg polling rate och lite grova hopp mushjulssensorn - även vid fritt scrolläge.

Visa signatur

hehu