Permalänk

En fråga då jag inte hittar det längre. Löda kopparrör , är det tenn som används eller kan det bli korrosion med kopparn i loopen?

Permalänk
Medlem

Noterade med en ny Alphacool radiator jag fick hem nu att de rekommenderar att flusha den med destillerat vatten innan användning.
Hur har ni andra gjort innan ni monterat radiatorer?
Och hur gör man rent praktiskt för att fylla destillerat vatten i radiatorn och sen skölja ur det?
En del att fundera över som förstagångsbyggare... 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Noterade med en ny Alphacool radiator jag fick hem nu att de rekommenderar att flusha den med destillerat vatten innan användning.
Hur har ni andra gjort innan ni monterat radiatorer?
Och hur gör man rent praktiskt för att fylla destillerat vatten i radiatorn och sen skölja ur det?
En del att fundera över som förstagångsbyggare... 🤔

Kör vanligt varmt kran vatten genom den tills det inte kommer ut några mer partiklar. Du kan lätt se det om du tömmer ut den i typ handfatet i badrummet som oftast är vit.

Avsluta med att skölja ut den med destillerat vatten.

Permalänk
Medlem

Har en D5 PWM-pump som sitter på distroplaten till Corsair 7000D chassit jag bygger i.
PWM-anslutningen till den pumpen, var är det lämpligast att ansluta den?
Har två ställen på moderkortet, ASUS TUF Z690-Plus D4, som jag funderar över. Den ena sitter bredvid CPU Fan längst uppe på mobot och heter CPU OPT. Den andra sitter nästan mitt på mobot under CPU-sockeln och heter AIO-pump.
Strömmatning för pumpen kommer från en SATA-kontakt så den här pluggen ska bara ge PWM-signal. spelar det nån roll var jag sätter den då?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Har en D5 PWM-pump som sitter på distroplaten till Corsair 7000D chassit jag bygger i.
PWM-anslutningen till den pumpen, var är det lämpligast att ansluta den?
Har två ställen på moderkortet, ASUS TUF Z690-Plus D4, som jag funderar över. Den ena sitter bredvid CPU Fan längst uppe på mobot och heter CPU OPT. Den andra sitter nästan mitt på mobot under CPU-sockeln och heter AIO-pump.
Strömmatning för pumpen kommer från en SATA-kontakt så den här pluggen ska bara ge PWM-signal. spelar det nån roll var jag sätter den då?

Nej, det spelar ingen roll. Har själv byggt i en 7000D. 2st 420mm radiatorer. 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nej, det spelar ingen roll. Har själv byggt i en 7000D. 2st 420mm radiatorer. 🙂

Tackar!! 👍
Jo, jag har spanat in ditt bygge under vägen!

Själv kör jag en 420 och en 280, bägge 45mm.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Tackar!! 👍
Jo, jag har spanat in ditt bygge under vägen!

Själv kör jag en 420 och en 280, bägge 45mm.

Vill se ditt bygge sen när du är klar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Vill se ditt bygge sen när du är klar.

Lägger upp bild!
Fick till slut ihop hela loopen i torsdags och provtryckte den igår med EKs Leak Tester. Höll tätt utan att droppa i tryck alls under 15min! 😃👍

Ska eventuellt provfylla den och låta pumpen spola runt om jag får tid på torsdag. Väntar också på två kablar till en Aqua computer Flow/Temp-mätare som jag vill koppla in först. Måste eventuellt lossa en slang för att komma åt...

Bygger systemet i ett labb jag har på jobbet. Har gott om plats där vilket är bristvara hemma... 😄
Men det gör att bygget tar tid, speciellt varje gång man upptäcker att det behövs nån ny del innan det går att fortsätta.

Men nu känns det som att man är på sluttampen!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Bygget för en vecka sen när jag äntligen fått ihop hela loopen. Börjar med bara CPU, GPUn lägger jag till senare!

Håller tryck i 15min enligt EKs anvisningar!

Lite pill med kabeldragning kvar! Väntar på ett par kablar för att ansluta Flow/Temp-mätaren mot en Aquaero 5LT.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att testfylla systemet för att se hur allt cirkulerar med pumpen och sen starta upp, installera Win11 och konfa lite.
Men sen innan jag fraktar hem burken så dränerar jag den för att inte riskera några läckage i bilen.
Det jag funderar över är om det är okej att fylla med bara avjoniserat vatten såhär tillfälligt och sen fylla på EKs cooling liquid när jag väl fått hem den? 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Hade tänkt att testfylla systemet för att se hur allt cirkulerar med pumpen och sen starta upp, installera Win11 och konfa lite.
Men sen innan jag fraktar hem burken så dränerar jag den för att inte riskera några läckage i bilen.
Det jag funderar över är om det är okej att fylla med bara avjoniserat vatten såhär tillfälligt och sen fylla på EKs cooling liquid när jag väl fått hem den? 🤔

Jag hade transporterat datorn utan att tömma den. Kan vara bra så luftfickor hittar ut. Du har ju redan trycktestat, så det ska hålla. 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Mina anslutningar är 9,3 mm över hullingen men slang säljs med 10 mm innerdiameter. Är det rätt slang? Har jag rätt anslutning?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Fan tror mitt 6900XT liquid devil ultimate lagt av. Startar upp till Windows men ger ingen signal till skärmarna. Testat olika portar och strömkablar. Ger bild med ett gammalt grafikkort enligt bilderna:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Fan tror mitt 6900XT liquid devil ultimate lagt av. Startar upp till Windows men ger ingen signal till skärmarna. Testat olika portar och strömkablar. Ger bild med ett gammalt grafikkort enligt bilderna:

https://i.imgur.com/iJqaazk.jpg
https://i.imgur.com/9WHOtb9.jpg

Ajaj, trist... Kan du testa 6900XT i nån annan PC bara för att se ifall du får bild där?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Fyllde upp loopen och cirkulerade den med en extern PSU förra helgen i några timmar vilket gick fint! 😀👍

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Sen blev det dags för allra första power on... Tror aldrig jag varit så nervös tidigare för att starta en PC. 😨
En idé jag haft i över 10år och det klart mest avancerade bygget (och dyraste) jag gjort hittills...

Och den bara startade upp hur fint som helst!!! 🥰

Nu sitter jag och försöker få till en bra fläktkurva baserat på vattentempen samt att synka all RGB (och svär över Asus Aura Sync 🤬).
Aquasuite är ett nöje att jobba med i jämförelse... 🙄

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Ajaj, trist... Kan du testa 6900XT i nån annan PC bara för att se ifall du får bild där?

Nej har inte den möjligheten eftersom de kräver en costumloop.
Köpte ju detta kortet när grafikkortmarknaden var som värst. EKWB hade på lager, kostade mig 20k. Tråkigt att det bara höll i 3,5år.

Nu spelar jag knappt mera, tanken va att uppgradera gpun inför GTA VI releasen. Men det är ju ett tag till. Så kikar på begagnat marknaden, har en polare som har ett 1070ti för 800kr. Blir antagligen det och köra luftkylt på gpun tills det kommer något intressant spel som är värt att uppgradera för.

Kommer nog inte köpa något kort med förmonterat block igen iallafall, detta kortet peakade 100+ grader på kärntemperaturen ur kartongen. Bättre och byta kylare själv, då vet man att det blir bra. 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Sen blev det dags för allra första power on... Tror aldrig jag varit så nervös tidigare för att starta en PC. 😨
En idé jag haft i över 10år och det klart mest avancerade bygget (och dyraste) jag gjort hittills...

Och den bara startade upp hur fint som helst!!! 🥰
<Uppladdad bildlänk>

Nu sitter jag och försöker få till en bra fläktkurva baserat på vattentempen samt att synka all RGB (och svär över Asus Aura Sync 🤬).
Aquasuite är ett nöje att jobba med i jämförelse... 🙄
<Uppladdad bildlänk>

Du får mycket svalare loop om du kör efter CPU Temp. Det är den man ska gå efter. Om du kör efter vatten temp kommer fläktarna typ stå stilla mesta tiden och allt kommer bli varmt. Sen väl när de är igång. Så tar det tid för fläktarna att bli tysta. När du slutar använda datorn. Lär känna ditt system och CPU temp när den går upp vid spelande. Jag brukar sätta den så den kör upp vid 35 Grader.

Permalänk
Medlem

EKWB is under Gamers Nexus radar...

På tal om h2o,

Fortsättning lär följa...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Du får mycket svalare loop om du kör efter CPU Temp. Det är den man ska gå efter. Om du kör efter vatten temp kommer fläktarna typ stå stilla mesta tiden och allt kommer bli varmt. Sen väl när de är igång. Så tar det tid för fläktarna att bli tysta. När du slutar använda datorn. Lär känna ditt system och CPU temp när den går upp vid spelande. Jag brukar sätta den så den kör upp vid 35 Grader.

Nej vattentemperaturen är absolut bästa att följa! Gör själv detta och den hoppar inte lika mycket i temperatur som en cpu. På dagens cpuer så är ju skillnaderna väldigt små i temp. AMD har ju fruktansvärt dålig värmeöverföring. Och intel ska väl köras i 100c.

Det är ju lite det som är meningen, att fläktarna ska vara tysta i en costumloop. Kör själv 700rpm idle, stiger med vattentemperaturen och toppar ca 37c vattentemp@1100rpm.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nej vattentemperaturen är absolut bästa att följa! Gör själv detta och den hoppar inte lika mycket i temperatur som en cpu. På dagens cpuer så är ju skillnaderna väldigt små i temp. AMD har ju fruktansvärt dålig värmeöverföring. Och intel ska väl köras i 100c.

Det är ju lite det som är meningen, att fläktarna ska vara tysta i en costumloop. Kör själv 700rpm idle, stiger med vattentemperaturen och toppar ca 37c vattentemp@1100rpm.

Precis min tanke också! Körde först med fläktarna mot CPU temp men då den kan hoppa från 24C idle till 78C full load och allt däremellan så hoppade fläktarna upp och ner i varv vilket var otroligt störande.
Just nu har jag satt fläktkurvan så att fläktarna ligger på 550rpm idle och toppar på 1800rpm vid 34C.
Kör bara stock på en 12900K just nu och ingen GPU i loopen. Hittills efter 30min Cinebench R23 så har inte vattentempen gått över 29C.
Nu är hela systemet väldigt tyst och det är knappt märkbat när fläktarna varvar upp. Enda lilla som irriterar är en Corsair chassifläkt som "knastrar" lite så den byts nog ut mot en Noctua som matchar de övriga.
Men givetvis kommer nog kurvan behöva tweakas vartefter jag använder PCn mer och mer samt speciellt efter jag lagt in GPUn i loopen också.

Just nu har jag fokus på att skaffa en RGB-kontroller som kan styras från min Aquaero 5LT istället för moderkortet då Asus Aura Sync inte är kapabelt att göra gradvisa färgskiftningar beroende på temp.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

På tal om h2o, https://m.youtube.com/watch?v=b73xG1HlFhY&t=1364s

Fortsättning lär följa...

Hoppas verkligen de får ordning på det! Gillar deras produkter även om de är dyra...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

-

Skrivet av TaunyTiger:

Nej vattentemperaturen är absolut bästa att följa! Gör själv detta och den hoppar inte lika mycket i temperatur som en cpu. På dagens cpuer så är ju skillnaderna väldigt små i temp. AMD har ju fruktansvärt dålig värmeöverföring. Och intel ska väl köras i 100c.

Det är ju lite det som är meningen, att fläktarna ska vara tysta i en costumloop. Kör själv 700rpm idle, stiger med vattentemperaturen och toppar ca 37c vattentemp@1100rpm.

he he NEJ det är det inte. Men tycker du det är bra att köra med en CPU som går så varmt. Då får du köra på det. Sen att du har 37 grader på vattnet. Då är det lika bra att du kör på bara luft. Då har du helt missuppfattat vad vatten system är till för. De flesta vet vad som händer med CPU när den kommer upp i höga temp. Jag gillar köra min CPU 100% effektiv och då alltid. Trollar aldrig ner.
Olika från person till person. Mitt vatten ligger på 27-29 grader en varm sommar dag. CPU ligger och tuffar mellan 35-42 grader tex vid spel. Sen ibland toppar på 58-59 grader. Som då inte händer ofta
Aldrig över 60 grader. Då kör jag med en i9-13900KF.

Sen då till det många gillar. Att ha en tyst dator. Det har man direkt när man kör över CPU temp efter användning. Om man då ställer in den rätt.
Sen det jag gillar. En sval CPU som då inte ligger över 60-80 garder. Det är därför jag kör med vatten loop. Jag vet inte varför du kör med vatten loop.
Sen bara för ta allt. Sen är ju grejen. Varm CPU är lika med ett varmt grafikkort om man kör vatten där med. Så kör man med låga temp så klockar inte grafikkortet ner sig alls. Har fått frågan några gånger varför mitt 4080 kort ligger så hög MHz. Jo för jag har ett svalt vatten system.

Det får man absolut inte när man kör mätningar från vatten temp.😪😪😪

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

-he he NEJ det är det inte. Men tycker du det är bra att köra med en CPU som går så varmt. Då får du köra på det. Sen att du har 37 grader på vattnet. Då är det lika bra att du kör på bara luft. Då har du helt missuppfattat vad vatten system är till för. De flesta vet vad som händer med CPU när den kommer upp i höga temp. Jag gillar köra min CPU 100% effektiv och då alltid. Trollar aldrig ner.
Olika från person till person. Mitt vatten ligger på 27-29 grader en varm sommar dag. CPU ligger och tuffar mellan 35-42 grader tex vid spel. Sen ibland toppar på 58-59 grader. Som då inte händer ofta
Aldrig över 60 grader. Då kör jag med en i9-13900KF.

I en vattenkylningsloop så utgår du från deltavärdet mellan CPU temp och vattentemp, höjer du vattentempen med 5 grader så kommer du få 5 grader varmare komponenter. Beroende på vilken processor du har så är 40 grader vattentemperatur mer än tillräckligt. Beroende på modell av vattenblock, CPU och kylpasta så ligger delta vattentemp och CPU temp på mellna 30 och 40 grader vid full load enligt mina erfarenheter, har visserligen bara kört fyra olika cpuer.

Att säga att man får varmare CPU för att man kyler på vattentemperatur är redundant då du måste sänka vattentemperaturen motsvarande mängd, ställer du CPU max temperatur på säg 60 grader så skulle du lika gärna kunna sätta vattentemperatur på max 27 grader.

Att köra högre temperatur på vattnet är bättre sett ur effektivitessynpunkt på radiatorer då luften kyler radiatorn bättre när delta lufttemperatur och vattentemperatur är större, då tar samma mängd luft med sig mer energi från radiatorn. Detta gör att du kan dimentionera din loop annorlunda, antingen färre radiatore, mindre radiatorer eller så kör man fläktarna långsammare.

Skrivet av Perdonotknow:

Sen då till det många gillar. Att ha en tyst dator. Det har man direkt när man kör över CPU temp efter användning. Om man då ställer in den rätt.
Sen det jag gillar. En sval CPU som då inte ligger över 60-80 garder. Det är därför jag kör med vatten loop. Jag vet inte varför du kör med vatten loop.
Sen bara för ta allt. Sen är ju grejen. Varm CPU är lika med ett varmt grafikkort om man kör vatten där med. Så kör man med låga temp så klockar inte grafikkortet ner sig alls. Har fått frågan några gånger varför mitt 4080 kort ligger så hög MHz. Jo för jag har ett svalt vatten system.

Det får man absolut inte när man kör mätningar från vatten temp.😪😪😪

Du får jättegärna återkomma med hur man ställer in sina fläktar rätt, jag är genuint nyfiken då jag aldrig fått till mina fläktar så att de beter sig som jag vill när jag kör på CPU temp, de håller mest på att snabbt varva upp och ner vid olika belastning av CPUn.

Att en varm cpu skulle ge varmare grafikkort är ju också märkligt. Effekt är effekt, en watt värmer vatten en viss mängd, så en 13900KF med 200w värmer vattnet lika mycket om den är 50 grader eller 80 grader varm, se vatten delta.

Ett grafikkort har ofta lägre delta mot CPU, ca 10 till 20 grader delta mot vattentemp, kör du vattentemp på 40 grader så är då GPUn mellan 50 och 60 grader varm, inga problem alls för att få max prestanda av en modern GPU.

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

-he he NEJ det är det inte. Men tycker du det är bra att köra med en CPU som går så varmt. Då får du köra på det. Sen att du har 37 grader på vattnet. Då är det lika bra att du kör på bara luft. Då har du helt missuppfattat vad vatten system är till för. De flesta vet vad som händer med CPU när den kommer upp i höga temp. Jag gillar köra min CPU 100% effektiv och då alltid. Trollar aldrig ner.
Olika från person till person. Mitt vatten ligger på 27-29 grader en varm sommar dag. CPU ligger och tuffar mellan 35-42 grader tex vid spel. Sen ibland toppar på 58-59 grader. Som då inte händer ofta
Aldrig över 60 grader. Då kör jag med en i9-13900KF.

Sen då till det många gillar. Att ha en tyst dator. Det har man direkt när man kör över CPU temp efter användning. Om man då ställer in den rätt.
Sen det jag gillar. En sval CPU som då inte ligger över 60-80 garder. Det är därför jag kör med vatten loop. Jag vet inte varför du kör med vatten loop.
Sen bara för ta allt. Sen är ju grejen. Varm CPU är lika med ett varmt grafikkort om man kör vatten där med. Så kör man med låga temp så klockar inte grafikkortet ner sig alls. Har fått frågan några gånger varför mitt 4080 kort ligger så hög MHz. Jo för jag har ett svalt vatten system.

Det får man absolut inte när man kör mätningar från vatten temp.😪😪😪

En gpu påverkar vattentemperaturen mycket mer än en cpu. Det märker du definitivt om du byter från luftkylare till vattenblock på en gpu. Belastningstemperaturen kan sjunka med 30 grader. Men det höjer ju också vattentemperaturen. Den skillnaden ser du aldrig på en cpu.

Därför är det bättre att styra kylningen efter vattentemp. Ett tips till dig är att ställa fläktkurvan efter gpu temp, inte cpu. För det är din gpu som orsakar den största skillnaden i vattentemperaturen, som påverkar din cpu temp i slutändan.

29c i vattentemp är bra. Men hur varvar fläktarna då? Vad är det för rumstemperatur?

Min gpu(450w) drar säkert lika mycket som din cpu och gpu gör tillsammans. Hade inte fungerat på en luftkyld dator. De ger mig en jäkligt trevlig fps i 4k.

Under spelbelastning uppskattar jag att cpu+gpu drar ca 600w tillsammans. Vad har du för effektuttag på din cpu och gpu?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2