EU röstar ja till krav på utbytbara batterier

Permalänk
Medlem

Synd med mer regler och byråkrati, finns risk att tillverkarna inte släpper alla modeller här i EU och att vi får nöja oss med dom mindre intressanta modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Angående bilar kan vi ju lätt landa i att på äldre bilar blir det för dyrt att byta ut batteriet - och det batteri som finns kan skrotas för ett tämligen högt värde => det kommer inte att finnas billiga bilar på begagnatmarknaden på samma sätt som nu, och ännu mer förr. Köpa bil för 10000 och pendla till första jobbet? Glöm det.

Bilägande blir en klassfråga på ett mer tydligt sätt än på över 50 år. Skulle nog säga 60-70 år, men blir lite mer osäker då. Vet åtminstone att min farfar på 1 arbetarlön kunde ha en helt ok bil och en villa för 60 år sedan.

Och det finns långt för lite brytbart lithium i jorden för att kunna byta alla bilar i världen mot elbilar. Elon musks senaste uttalande om att expandera produktionen av sina bilar för en årsproduktion av lithiumbatterier, motsvarar vad vi lyckat gräva fram på 10 år gånger 20! bara för hans påstådda försäljningsmål.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det är inte rätt väg och ställa krav på enklare byte av batteri ställ krav på 100% återanvändning av alla mineraler och metaller som finns i ett batteri i telefonen istället och ställ krav på att alla batterier ska använda minst 50% återanvänt Lithium och öka det till 100% på sikt då kommer batterierna ha så liten påverkan att det spelar mindre roll ifall man slänger en gammal och köper en ny. När man slänger den gamla vet man att telefonen till 100% återanvänds i produktionen av nya telefoner det måste vara målet.

Permalänk
Medlem

Bra början.

Nästa steg blir rimligtvis att avskaffa alla proprietära format på batterier och se till att respektive branch tar fram märkesneutrala industristandarder.

Ett batteri är inte vad som helst som ger ström med en viss spänning, det är en massa sensorer och logik kring mätning och laddning också.

Med gemensamma yttermått och gemensamma integrationsgränssnitt kan man sedan fortsätta med standardisering av hur batterierna ska återvinnas. Det blir ju lite trist när batteriresterna hamnar på en åker i Kumla.

Med gemensamma stadarder finns det en god chans att volymerna på respektive batterityp går upp, vilket bör se till att priserna går ner. Dessutom försvinner patentkostnader (böj dig baklänges för att inte bryta mot någons patent) till stor del, eftersom patent som inte kommer in i standarden blir värdelösa.

Permalänk

Ändå konstigt att marknaden inte efterfrågat detta i större utsträckning de senaste decenniet.. förr i världen var det standard på alla mobiler att enkelt kunna byta batteri…

Numera får man krångla ihjäl sig eller betala storkovan för att byta ett batteri. (På mobiler)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Och det finns långt för lite brytbart lithium i jorden för att kunna byta alla bilar i världen mot elbilar. Elon musks senaste uttalande om att expandera produktionen av sina bilar för en årsproduktion av lithiumbatterier, motsvarar vad vi lyckat gräva fram på 10 år gånger 20! bara för hans påstådda försäljningsmål.

Men natrium finns mer i haven än vad som kommer behövas till bilar så batterimetaller löser sig.

Permalänk
Medlem

Det skall vara så enkelt som att öppna en lucka, ta ur förbrukat batteri och lägga i ett nytt. Man kan då dessutom ha ett extrabatteri och smidigt byta vid behov. För inte så länge sedan så var alla mobiler byggda på det sättet, undrar vem som önskat förändring, tror inte att det varit ett konsumentönskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Synd med mer regler och byråkrati, finns risk att tillverkarna inte släpper alla modeller här i EU och att vi får nöja oss med dom mindre intressanta modellerna.

EU är världens näst-största marknad så företag som slutar leverera till EUs marknad pga. detta beslut kommer nog se sina ekonomiska siffror störtdyka. Mobiltillverkarna må streta emot men de har inte råd att sluta leverera till EU.

Skrivet av danedi:

Och det finns långt för lite brytbart lithium i jorden för att kunna byta alla bilar i världen mot elbilar. Elon musks senaste uttalande om att expandera produktionen av sina bilar för en årsproduktion av lithiumbatterier, motsvarar vad vi lyckat gräva fram på 10 år gånger 20! bara för hans påstådda försäljningsmål.

Och därför behöver man på sikt komma på effektivare metoder. Precis som med vilken annan energikälla som helst.

Skrivet av hakro807:

Säger som många gånger tidigare - EU silar mygg och sväljer kameler. När kommer vi få se liknande lagstiftning för den produkt som är en av våra absoluta största miljöbovar - bilen!

Det går inte bara att lagstifta emot något så livsviktigt som färdmedel utan att ha ett alternativ. För då kommer man snabbt slå i en vägg.. håååårt. Kom ihåg att fram till för ungefär 10 år sedan så var inte bilbatterier nog effektiva för att kunna ersätta förbränningsmotorer. Idag är det en prisfråga.. inte en teknologisk fråga.. så det går helt klart åt rätt riktning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Säger som många gånger tidigare - EU silar mygg och sväljer kameler. När kommer vi få se liknande lagstiftning för den produkt som är en av våra absoluta största miljöbovar - bilen!

Fast nu är ju vanliga bilar inte stort problem när det kommer till utsläpp. Elbilar däremot, jo tack. 😂😂

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Men nej! Jag vill inte ha en öppningsbar plastlucka på baksidan av min mobil alá 2012. Jag gillar ha en vattentät som man kan använda när det regnar eller när man tar ett dopp.

Permalänk
Skrivet av corb06:

Men nej! Jag vill inte ha en öppningsbar plastlucka på baksidan av min mobil alá 2012. Jag gillar ha en vattentät som man kan använda när det regnar eller när man tar ett dopp.

Jag skaffade en Motorola Defy när den kom 2010 (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motorola_Defy). Den var vattentät men det gick att byta batteri själv enkelt med hjälp av en "plastlucka".

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Att just enkelt kunna byta batteri är den enskilt största anledningen till att jag har en Fairphone.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Men nej! Jag vill inte ha en öppningsbar plastlucka på baksidan av min mobil alá 2012. Jag gillar ha en vattentät som man kan använda när det regnar eller när man tar ett dopp.

Det går alldeles utmärkt att göra en öppningsbar telefon vattentät, så det är enbart upp till tillverkarna.

Själv vill jag inte ha någon signalblockerande metallbaksida eller krossbar glasbaksida, och har glädjande nog alltid lyckats undvika dessa än så länge. Det tveklöst bästa baksidematerialet är och har alltid varit plast.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kommer äntligen Playstation få utbytbara batterier i handkontrollerna till Playstation 6?

Permalänk
Medlem

Äntligen en bra sak med Eu! 🙂👍

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag brukar byta batterierna själv, lite svårare än förut men inte mycket. Med alla guider på nätet blir det extra enkelt. Problemet idag är väll när tillverkare som apple kodar batteriet som sitter i till telefonen så inga andra batterier fungerar om de inte godkänt dom.

EDIT: Programmerat in batteriet i telefonen snarare.

Nackdelen på iPhone xs se2 och nyare försvinner batteri hälsa funktionen när man byter batteriet.
iPhone 8/x var de sista iPhones som visar hälsa så länge det nya batteriet har samma BMS chipp. Så går byta på vilken modell som helst men bara dom nya behöver kodas in hos Apple med rätt BMS för att visa hälsan annars funkar det som tidigare

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det skall vara så enkelt som att öppna en lucka, ta ur förbrukat batteri och lägga i ett nytt. Man kan då dessutom ha ett extrabatteri och smidigt byta vid behov. För inte så länge sedan så var alla mobiler byggda på det sättet, undrar vem som önskat förändring, tror inte att det varit ett konsumentönskemål.

Det var nog ett konsumentönskemål ändå. Batterierna idag fyller volym de inte kan göra om de ska vara lätt utbytbara. Hur känns ett flaggskepp med en halv dags batteritid? Vill konsumenten ha dem? Batterierna blir chassiintegrerade i allt med krav på stora batterier av en anledning. Ser det som ännu ett korkat byråkratiskt slag i luften, det är inte praktiskt genomförbart utan att tappa eller åtminstone försämra funktionalitet som köparna vill ha.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Har saknat detta. Är sjukt oskönt att ha sin telefon i ett år och sedan behöva ny för att batteriet är halvkass. Nu får jag från jobbet men ändå. Det finns ju många som inte gör det och många som kanske inte vill ha sin jobbtelefon privat.

Men alls som tycker att 2-3mm tjockare telefoner är en katastrof kommer väl gnälla nu.

Mer än ett år håller väl ändå en modern mobil även om den laddas varje dag? Har haft min telefon (Iphone 12 Pro Max) i ca 2,5 år, helt OK batteritid än (87 % batterihälsa).

Min högst ovetenskapliga "känsla" är att få sakar dödar batteriet så effektivt som snabbladdning! Laddade telefonen med Ipad-laddaren ett tag (går väldigt fort att ladda med den), kändes som batterihälsan gick nedåt betydligt snabbare än om man kör med en standard 10 W USB-laddare (men då tar det ett par timmar att ladda).

Skrivet av Lofen:

Men natrium finns mer i haven än vad som kommer behövas till bilar så batterimetaller löser sig.

Både Na-jon och Li-jon batterier togs initial fram på 70-talet, första Na-jon cellerna byggdes faktiskt i början på 1800-talet.

Är ju inte riktigt så att värden (enbart) består av idioter, att Li-jon varit det man satsat mest på har rimliga tekniska förklaringar.

Den delen man kanske inte riktigt kunde förutse var hur extremt prisutvecklingen skulle komma att bli på litium, priset har mer än tiodubblats sedan 2019.

Uppskalning ger prisfördelar, men prisutvecklingen på litium gör att det nog blir svårt att få ned priset på BEVs som bygger på den tekniken.

Priset lär göra att i alla fall en del av marknaden kommer gå till Na-jon. Sökte lite på Na-jon batterier och på många ställer är det ren halleluja stämning kring den tekniken, man ser enbart fördelar. Och visst finns det fördelar, priset är den mest centrala men också att dessa batterier hanterar låga temperaturer bättre samt inte lider av värmerusning/brand vid skada/överladdning.

Nackdelarna är mindre energi per kg batteri, just denna punkt är en av huvudanledningarna till varför man gick med Li-ion (så kortare räckvidd alt. ännu tyngre bilar). En annan är att kapaciteten försämras snabbare med ökande antal laddcykler jämfört med Li-ion. Den första punkten + priset lär leda till att enklare bilar kommer få tekniken initialt.

Även i elektronik är energidensitet kritiskt, framförallt i moderna mobiler som vi vill ska vara lätta och rimligt stora samtidigt som de har lång batteritid.

Skrivet av TechGuru:

Det var nog ett konsumentönskemål ändå. Batterierna idag fyller volym de inte kan göra om de ska vara lätt utbytbara. Hur känns ett flaggskepp med en halv dags batteritid? Vill konsumenten ha dem? Batterierna blir chassiintegrerade i allt med krav på stora batterier av en anledning. Ser det som ännu ett korkat byråkratiskt slag i luften, det är inte praktiskt genomförbart utan att tappa eller åtminstone försämra funktionalitet som köparna vill ha.

Undrar också om inte detta, i alla fall till stor del, löser ett problem (som jag undrar hur mycket problem det är i praktiken) och skapar andra.

Vi gör allt mer avancerade saker på mobilerna och utrymme är en av de stora begränsningarna. Har i.o.f.s. inte koll på hur andra mobiltillverkare hantera byte av batteri och är inte superkul att lägga ut pengar i onödan, men kostar faktiskt bara runt tusenlappen att låta Apple byta ut batteriet på en Iphone (och går säkert att kapa någon hundralapp med 3:e-part).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av hakro807:

Säger som många gånger tidigare - EU silar mygg och sväljer kameler. När kommer vi få se liknande lagstiftning för den produkt som är en av våra absoluta största miljöbovar - bilen!

Nu råkar det vara så att man kommit ännu längre med motsvarande lagstiftning gällande bilar. Även där kommer det vara krav på utbytbara batterier, samt att tillverkarna ansvarar för att sålda bilars batterier också återvinns. Det klubbades redan i våras/vintras.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/eu-parlamentet-klubbar-...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Gött att EU gör nånting bra. Detta borde varit standard för längesen.

Det var standard för längesen, helt utan lagkrav... Sedan vet alla vad som hände.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Angående bilar kan vi ju lätt landa i att på äldre bilar blir det för dyrt att byta ut batteriet - och det batteri som finns kan skrotas för ett tämligen högt värde => det kommer inte att finnas billiga bilar på begagnatmarknaden på samma sätt som nu, och ännu mer förr. Köpa bil för 10000 och pendla till första jobbet? Glöm det.

Bilägande blir en klassfråga på ett mer tydligt sätt än på över 50 år. Skulle nog säga 60-70 år, men blir lite mer osäker då. Vet åtminstone att min farfar på 1 arbetarlön kunde ha en helt ok bil och en villa för 60 år sedan.

Det där är bara FUD. Batterierna håller inte alls så dåligt som många gör gällande, och dessutom verkar kapacitetsnedgången minska med tiden. Merparten sker under de första 3500 milen ungefär och de flesta elbilar har 90% kapacitet kvar när de gått 16000 mil.

Att köpa en bil för 10000 för att pendla till jobbet lär väl bli svårt, men det beror ju på inflationen snarare än något annat. Begagnade elbilar har ett högt värde fortfarande, för att utbudet inte räcker för att möta efterfrågan, men ju fler elbilar desto större utbud och därmed lägre priser.

Bortser man från batterierna så innebär ju i princip alla skillnader mellan en fossilbil och en elbil att elbilen är billigare att tillverka och underhålla. Och förstås när det gäller driftskostnader också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Nackdelen på iPhone xs se2 och nyare försvinner batteri hälsa funktionen när man byter batteriet.
iPhone 8/x var de sista iPhones som visar hälsa så länge det nya batteriet har samma BMS chipp. Så går byta på vilken modell som helst men bara dom nya behöver kodas in hos Apple med rätt BMS för att visa hälsan annars funkar det som tidigare

Problemet jag ser är att man får upp felemellanden. Batterihälsan är för mig irrelevant eftersom jag märker när den blir sämre.
Hur räknas ens "hälsan" ut?

Finns alltför många parametrar för att det ska bli korrekt.

Min rakapparat laddar jag ca en gång i månaden och rakar mig 2-3 gånger i veckan. Nu senaste året har den blivit lite sämre. Får ladda extra ibland.
Det egendomliga är att den är 16 år gammal. Omöjligt att beräkna det. Temperatur och användarmönster har spelat in mycket och att jag alltid tar bort den från laddaren så fort den är klar.
Det som gör det hella ännu värre är att det är nimh celler som borde dött för många år sedan.

Vet inte vad man ska med hälsa mätare till. Jag kommer byta i den när det blir dåligt. Hade den haft en hälsa mätare tror jag den hade visat -110% i hälsa😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det var nog ett konsumentönskemål ändå. Batterierna idag fyller volym de inte kan göra om de ska vara lätt utbytbara. Hur känns ett flaggskepp med en halv dags batteritid? Vill konsumenten ha dem? Batterierna blir chassiintegrerade i allt med krav på stora batterier av en anledning. Ser det som ännu ett korkat byråkratiskt slag i luften, det är inte praktiskt genomförbart utan att tappa eller åtminstone försämra funktionalitet som köparna vill ha.

Ät alla som inte tänker som du korkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu råkar det vara så att man kommit ännu längre med motsvarande lagstiftning gällande bilar.

Fast produktionen av en bil kräver stora resurser. Frågan är ju varför EU inte gör mer för att låta dagens bilar rulla så länge som möjligt på våra vägar. Lagstiftning om full tillgång på reservdelar under exempelvis 25 år, tvingande publicering av digitala ritningar, standardiserade delar och allmänt tillgängliga verkstadsmanualer är alla saker som skulle göra att en bil gick att använda under längre tid än idag.

Permalänk
Medlem

Lite svårare att behålla ip-klassning om batteriet sitter bakom en lucka som lätt ska kunna tas bort misstänker jag.. Men det går säkert lösa det med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet jag ser är att man får upp felemellanden. Batterihälsan är för mig irrelevant eftersom jag märker när den blir sämre.
Hur räknas ens "hälsan" ut?

Finns alltför många parametrar för att det ska bli korrekt.

Min rakapparat laddar jag ca en gång i månaden och rakar mig 2-3 gånger i veckan. Nu senaste året har den blivit lite sämre. Får ladda extra ibland.
Det egendomliga är att den är 16 år gammal. Omöjligt att beräkna det. Temperatur och användarmönster har spelat in mycket och att jag alltid tar bort den från laddaren så fort den är klar.
Det som gör det hella ännu värre är att det är nimh celler som borde dött för många år sedan.

Vet inte vad man ska med hälsa mätare till. Jag kommer byta i den när det blir dåligt. Hade den haft en hälsa mätare tror jag den hade visat -110% i hälsa😁

"State of Health" beräknas/uppskattas genom att man håller koll på hur mycket energi som kan lagras i/plockas ut ur batteriet när man går från en cellspänning till en annan. När batteriet åldras kan det hålla mindre energi.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen direkt fördel med det här. Enheterna kommer bli större, ha paneler och ha sämre batteritid igen.

Det finns ställen att serva mobilen på överallt nuförtiden så att lämna in en telefon och få batteriet bytt är en liten grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Visst hade det varit skönt, Men zinkat utvecklingen på batteriet påtagligt. Så nej ingen bra ide "än".

Alla dom batterierna kör med helt vanliga 18650-batterier eller liknande så nej, det hade inte sinkat utvecklingen därför att dom bolagen utvecklar inte batteriteknik. Det enda dom gör är att paketera det proprietära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"State of Health" beräknas/uppskattas genom att man håller koll på hur mycket energi som kan lagras i/plockas ut ur batteriet när man går från en cellspänning till en annan. När batteriet åldras kan det hålla mindre energi.

Kräver inte det ett ganska konstant användar mönster? Dessutom spelar andra saker in. Som att drar du ut ett batteri snabbt så försvinner mer energi som värme pga intern resistans.
Dessutom flukterar volten ganska kraftigt beroende på last.
Slutade lite helt på detta system när mitt "puffade" batteri hade 90+ i hälsa.

Man märker när batteriet börjar bli dåligt så anser att funktionen inte ger något mervärde.

I flercellssystem är det annorlunda då en dålig cell kan förstöra hela batteriet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Ett riktigt bra beslut vilket jag hoppas leder till utbytbara batterier som det var "förr i tiden" på t ex mobiltelefoner

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal