Svenskt universitet utsatt för cyberattack

Permalänk
Melding Plague

Svenskt universitet utsatt för cyberattack

Umeå universitet jobbar fortfarande med att åtgärda efterdyningarna från attacken som började igår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt orsak till att ha glömt göra läxan, jag blev hackad.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Hedersmedlem

Förlåt men

misstänker att det är en ransomware-attack

Brukar det inte det vara väldigt tydligt om det är det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Dagens dilemma, alltid bra att ha sina skolarbetsuppgifter på ett USB minne.

Permalänk

Om krisen kommer så ta fram brasklappen där det står "vi såg det inte komma på"..

Det blir bara allt viktigare att se till att saker fungerar fast datorsystem är nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Förlåt men

misstänker att det är en ransomware-attack

Brukar det inte det vara väldigt tydligt om det är det?

Min gissning är att deras data blivit krypterad men de ännu inte blivit kontaktade om någon lösensumma, vilket ju per definition krävs för att det ska vara en ransomware-attack. Så man kan misstänka att det är ransomware, men tills något krav på lösensumma kommer så är det bara sabotage.

Permalänk
Medlem

Viktigt i sammanhanget är att Ladok driftas från Umeå universitet.

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Viktigt i sammanhanget är att Ladok driftas från Umeå universitet.

Jag kommer än så länge åt min Ladok.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Musikälskare

Dom har väl backuper? eller?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag kommer än så länge åt min Ladok.

Mvh,
WKL.

Ja, det verkar vara opåverkat. Det var nere en sväng igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Perfekt orsak till att ha glömt göra läxan, jag blev hackad.

Jag missade att labben skulle in imorgon så jag hackade universitetet för att få några dagar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Förlåt men

misstänker att det är en ransomware-attack

Brukar det inte det vara väldigt tydligt om det är det?

Är inte helt ovanligt att hackarna lyckas trigga något av de säkerhetssystem som finns på datorerna. Detta brukar då resultera i att hackarna blir utslängda innan dem hinner slutföra det dem ville göra med datorn samtidigt som det som redan har gjorts finns kvar som går att analysera

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Dagens dilemma, alltid bra att ha sina skolarbetsuppgifter på ett USB minne.

Ja, när jag gick första året DSU på HiS så rekommenderade de att man skaffade en Extern SSD för att spara alla projektfilerna för våra spel på, istället för på våra skolkonton.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Det har pågått en hel del lösenordstestning mot radius-servrar senaste veckorna för att få tag på konton och lösenord med hög behörighet och det kan vara ett sådant konto som knäckts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Förlåt men

misstänker att det är en ransomware-attack

Brukar det inte det vara väldigt tydligt om det är det?

det är tydligt när det är för sent, men har du ett halv bra skydd så hinner dem inte börja kryptera filer.
jag kan inte tala om vilken kund jag jobbar med idag, men det är en bank, och de har varje vecka olika typer av attacker.

Den stora andelen är DDoS "bara". Men det är konstanta försök att ta sig in via leverantörer till banken och andra sätt.

Banken snittar 1.5 attacker i veckan sedan Ryssarna gick in i Ukraina. och vid flera tillfällen så har Ryssen slagit ut möjligheten att logga in med bankID.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

det är tydligt när det är för sent, men har du ett halv bra skydd så hinner dem inte börja kryptera filer.
jag kan inte tala om vilken kund jag jobbar med idag, men det är en bank, och de har varje vecka olika typer av attacker.

Den stora andelen är DDoS "bara". Men det är konstanta försök att ta sig in via leverantörer till banken och andra sätt.

Banken snittar 1.5 attacker i veckan sedan Ryssarna gick in i Ukraina. och vid flera tillfällen så har Ryssen slagit ut möjligheten att logga in med bankID.

Det de ambitiösare attackerna som sker ett par gånger i veckan. Enklare attacker sker flera gånger i minuten för de större sajterna.