EU röstar ja till krav på utbytbara batterier

Permalänk
Melding Plague

EU röstar ja till krav på utbytbara batterier

I förslaget finns striktare krav på återvinning, bättre batterier och design som tillåter användare att själva byta batterier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att jag bara kör ThinkPad som bärbar dator.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i grunden bra men tillverkarna kommer fixa detta med flöde av uppdateringar som gör man måste byta telefoni alla fall.

När kritiska appar som den för din bank, bank id etc kräver en visst version av android som din telefon inte får sitter du där och måste handla nytt.

Men det behövs kombineras med krav av längre tid av uppgraderingar av android versioner så kritiska appar funkar.

Säkerhets uppdateringar är en sak, men krav på att den ska stödja android fullt ut si o så länge.

Annars har du ingen nytta av att förlänga livet på telefonen, visst du kan ringa men allt annat du har telefonen till kan man liksom glömma.

Tycker man kan sätta press här på google med inte bara telefon & Apple tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta batterierna själv, lite svårare än förut men inte mycket. Med alla guider på nätet blir det extra enkelt. Problemet idag är väll när tillverkare som apple kodar batteriet som sitter i till telefonen så inga andra batterier fungerar om de inte godkänt dom.

EDIT: Programmerat in batteriet i telefonen snarare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

i grunden bra men tillverkarna kommer fixa detta med flöde av uppdateringar som gör man måste byta telefoni alla fall.

När kritiska appar som den för din bank, bank id etc kräver en visst version av android som din telefon inte får sitter du där och måste handla nytt.

Men det behövs kombineras med krav av längre tid av uppgraderingar av android versioner så kritiska appar funkar.

Säkerhets uppdateringar är en sak, men krav på att den ska stödja android fullt ut si o så länge.

Fast nja, Android 6 som är grundkravet släpptes 2015. 8 år sedan.

Liksom en så pass gammal telefon är inte en telefon längre.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast nja, Android 6 som är grundkravet släpptes 2015. 8 år sedan.

Liksom en så pass gammal telefon är inte en telefon längre.

Nu ja men satt du i glappet när uppdateringen kom med en budget lur var det bara att byta. Det lär ju liksom hända igen. Sedan som sagt alla telefoner inte va jätte gamla men tillverkarna vägrade släppa den uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

i grunden bra men tillverkarna kommer fixa detta med flöde av uppdateringar som gör man måste byta telefoni alla fall.

När kritiska appar som den för din bank, bank id etc kräver en visst version av android som din telefon inte får sitter du där och måste handla nytt.

Men det behövs kombineras med krav av längre tid av uppgraderingar av android versioner så kritiska appar funkar.

Säkerhets uppdateringar är en sak, men krav på att den ska stödja android fullt ut si o så länge.

Annars har du ingen nytta av att förlänga livet på telefonen, visst du kan ringa men allt annat du har telefonen till kan man liksom glömma.

Tycker man kan sätta press här på google med inte bara telefon & Apple tillverkarna.

Men det är väl tillverkarna som släpper ny android version till sina mobiler och inte google ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Men det är väl tillverkarna som släpper ny android version till sina mobiler och inte google ?

Eller inte släpper versionen som de kritiska apparna behöver pga säkerhetsuppdatering som är inkluderad i google versionen.

Permalänk
Medlem

Dom 9 som röstade mot utbytbara batterier jobbar på Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Nu ja men satt du i glappet när uppdateringen kom med en budget lur var det bara att byta. Det lär ju liksom hända igen. Sedan så var det så att telefoner som inte var jätte gamla men tillverkarna vägrade släppa den uppdateringen.

Android/iOS blir ju mognare och mognare, vilket gör att versions-krav blir mera sällsynta. När de bytte till Android 6 i 2021 var Android 6 6år gammalt, och mobiler som var 7-8år borde ha fått uppdatering och vara kompatibla. Skulle de byta till Android 7 till nästa år så är det 8 år sedan det släpptes och du borde kunna köra med en 9-11 år gammal mobil. Tänk då när Android 15/6 skulle bli krav till viktiga appar när en sådan lag skulle träda i kraft, det lär dröja otroligt många år till.

Så just krav på OS-uppdateringar är nog ganska oviktigt att stressa fram idag, däremot säkerhetsuppdateringar/buggfixar borde stödjas längre och ha tydliga markeringar, för en telefon som inte får dessa är ju sårbara från dag 0 de slutar få uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Android/iOS blir ju mognare och mognare, vilket gör att versions-krav blir mera sällsynta. När de bytte till Android 6 i 2021 var Android 6 6år gammalt, och mobiler som var 7-8år borde ha fått uppdatering och vara kompatibla. Skulle de byta till Android 7 till nästa år så är det 8 år sedan det släpptes och du borde kunna köra med en 9-11 år gammal mobil. Tänk då när Android 15/6 skulle bli krav till viktiga appar när en sådan lag skulle träda i kraft, det lär dröja otroligt många år till.

Så just krav på OS-uppdateringar är nog ganska oviktigt att stressa fram idag, däremot säkerhetsuppdateringar/buggfixar borde stödjas längre och ha tydliga markeringar, för en telefon som inte får dessa är ju sårbara från dag 0 de slutar få uppdateringar.

Anledningen till att tillverkarna uppdaterar har ju rent krasst inte att göra med vad DU betalde för telefonen utan att de vill att du rekommenderar deras Lur till andra osv dvs Goodwill... Om man börjar lagsätta hur länge något med fastpris SKA underhållas kommer man döda företagssamheten och inovationen då istället för att frivilja att ge långsupport som sälj argument är det ett krav vilket aldrig kommer vara lika trevligt tillmötesgå.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast nja, Android 6 som är grundkravet släpptes 2015. 8 år sedan.

Liksom en så pass gammal telefon är inte en telefon längre.

Lite ologiskt tänkande där, kan man tycka.
Varför? Om den funkar för att ringa med och ta emot meddelanden och de andra funktionerna man behöver?
Om en katt blir 8 år gammal och inte orkar leka lika intensivt längre, är den då inte längre en katt?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Anledningen till att tillverkarna uppdaterar har ju rent krasst inte att göra med vad DU betalde för telefonen utan att de vill att du rekommenderar deras Lur till andra osv dvs Goodwill... Om man börjar lagsätta hur länge något med fastpris SKA underhållas kommer man döda företagssamheten och inovationen då istället för att frivilja att ge långsupport som sälj argument är det ett krav vilket aldrig kommer vara lika trevligt tillmötesgå.

Precis! Min Zperia Z5 Compact kom med Lollipop Android 5.1.1 och kan lätt uppdateras till android 10 (via lineageos 17) och android 11 (lineageos 18.1) som släpptes 2021 och fortfarande uppdateras och senaste uppdateringen är från 23/06/12. (dag är det den sextonde, så fyra dagar sedan)

Nedladdning för nyaste Z5 Compact rommen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Gött att EU gör nånting bra. Detta borde varit standard för längesen.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Stäng ute alla bakåtsträvande företag som vill öka på e-skräpberget.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

i grunden bra men tillverkarna kommer fixa detta med flöde av uppdateringar som gör man måste byta telefoni alla fall.

När kritiska appar som den för din bank, bank id etc kräver en visst version av android som din telefon inte får sitter du där och måste handla nytt.

Men det behövs kombineras med krav av längre tid av uppgraderingar av android versioner så kritiska appar funkar.

Säkerhets uppdateringar är en sak, men krav på att den ska stödja android fullt ut si o så länge.

Annars har du ingen nytta av att förlänga livet på telefonen, visst du kan ringa men allt annat du har telefonen till kan man liksom glömma.

Tycker man kan sätta press här på google med inte bara telefon & Apple tillverkarna.

Då kommer EU med kravet att tillverkarna måste ge alla uppdateringar X år tillbaka i tiden. Och så vidare. Tills EU har reglerat marknaden till döds.

Permalänk
Medlem

Har saknat detta. Är sjukt oskönt att ha sin telefon i ett år och sedan behöva ny för att batteriet är halvkass. Nu får jag från jobbet men ändå. Det finns ju många som inte gör det och många som kanske inte vill ha sin jobbtelefon privat.

Men alls som tycker att 2-3mm tjockare telefoner är en katastrof kommer väl gnälla nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Helt rätt. Stäng ute alla bakåtsträvande företag som vill öka på e-skräpberget.

Och med det i åtanke kan dom väl för bövelen se utanför smartphone-marknaden och tvinga alla jäkla 18v verktyg att ha ett enhetligt batteri?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Och med det i åtanke kan dom väl för bövelen se utanför smartphone-marknaden och tvinga alla jäkla 18v verktyg att ha ett enhetligt batteri?!

Samt alla laptops med "integrerat" batteri

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Säger som många gånger tidigare - EU silar mygg och sväljer kameler. När kommer vi få se liknande lagstiftning för den produkt som är en av våra absoluta största miljöbovar - bilen!

Permalänk
Medlem

Man borde gått längre och krävt att batterier ska kunna laddas utan sina apparater.
Kopplingen mellan batteri & laddkabel går allt för ofta sönder.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Samt alla laptops med "integrerat" batteri

Än så länge kan man i alla fall öppna de flesta datorer.

Men om tillverkarna får som de vill så kommer de att göra en helgjuten dator. Trasig tangent i tangentbordet - köp ny dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast nja, Android 6 som är grundkravet släpptes 2015. 8 år sedan.

Liksom en så pass gammal telefon är inte en telefon längre.

Min förra telefon hade Android 7, och inga fler uppdateringar, den kunde göra allt som jag behövde.
Min nuvarande telefon had Android 13, så när BankID etc kräver Android 12 då kanske jag är i vaggorna för en ny telefon, så möjlighet till batteribyte a-la old days är välkommet (gamla telefonen behövde laddas dagligen).

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Exakt vad räknas som "design som tillåter användare att själva byta batterier"? Jag har bytt batterier på ett flertal telefoner där baksidan varit fastlimmad. Är detta en godtagbar design, eller vill EU att det ska vara lika enkelt som förr när man enkelt kunde ta av baksidan? Personligen så föredrar jag en sluten design på telefoner, och jag tycker att det är ett acceptabelt ingrepp för en privatperson, men när man måste löda bort batterikontakten från kretskortet så har företagen passerat gränsen för användarvänlighet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Och med det i åtanke kan dom väl för bövelen se utanför smartphone-marknaden och tvinga alla jäkla 18v verktyg att ha ett enhetligt batteri?!

Visst hade det varit skönt, Men zinkat utvecklingen på batteriet påtagligt. Så nej ingen bra ide "än".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Nice. Bytt batteri och mekat i ett par iPhones och det är absolut inte svårt om man köper några bits och läser på lite innan. Fattar dock att en vanlig användare aldrig kommer palla göra det när det ser ut som det gör idag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Har bytt batteri i flera mobiler, och måste säga att det var vansinnigt mycket enklare på min Galaxy S4 ("plopp") än min Nexus 4 eller Galaxy Tab 3.
Har dragit mig för att byta på vår Galaxy S7 trots att den nog skulle behöva. Räknar med att det blir batteriet som "tar livet" av min Galaxy S21 med tiden, tror knappast att det är för dåliga prestanda. Och gissar att den kanske får Android 14 eller nåt vilket borde räcka längre än batteriet för bank-ID.

Kan ju inflika att de batterier jag satte in i min Nexus 4 och Tab 3 var markant sämre än originalbatteriet tros påstått bra kvalitet; tror de hävdades vara original rentav. (köpt av svensk firma med många år på nacken)

Ganska rimligt att kunna byta batteri åtminstone på laptop kan man tycka. Letar efter Macbook Pro av lite äldre snitt, men de är ju för tusan limmad etc, jävla härj att byta batteri själv och en firma tar typ 2500 sist jag kollade. Kanske Apple är billigare, men de finns väl bara i typ Täby?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Säger som många gånger tidigare - EU silar mygg och sväljer kameler. När kommer vi få se liknande lagstiftning för den produkt som är en av våra absoluta största miljöbovar - bilen!

Ja, apropå litiumjonbatterier så behövs antagligen batteriet kunna förbättras eller bytas ut vid sju års ålder ungefär när garantin är väck och batteriet på 65% max eller så annars kommer begagnatmarknaden för bilar att se väldigt annorlunda ut.

Utbytbara batterier för telar låter bra, hvis de är proprietärt formade behöver tillverkaren sälja sådana också och har inte mobiltelefonskapare i tjugo års tid sagt att det är enklare att ordna en attraktiv form med inbyggt batteri?

Så länge det finns en något så när ekonomisk tjänst för att få batteriet i en tele bytt så är jag nöjd.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ja, apropå litiumjonbatterier så behövs antagligen batteriet kunna förbättras eller bytas ut vid sju års ålder ungefär när garantin är väck och batteriet på 65% max eller så annars kommer begagnatmarknaden för bilar att se väldigt annorlunda ut.

Utbytbara batterier för telar låter bra, hvis de är proprietärt formade behöver tillverkaren sälja sådana också och har inte mobiltelefonskapare i tjugo års tid sagt att det är enklare att ordna en attraktiv form med inbyggt batteri?

Så länge det finns en något så när ekonomisk tjänst för att få batteriet i en tele bytt så är jag nöjd.

Angående bilar kan vi ju lätt landa i att på äldre bilar blir det för dyrt att byta ut batteriet - och det batteri som finns kan skrotas för ett tämligen högt värde => det kommer inte att finnas billiga bilar på begagnatmarknaden på samma sätt som nu, och ännu mer förr. Köpa bil för 10000 och pendla till första jobbet? Glöm det.

Bilägande blir en klassfråga på ett mer tydligt sätt än på över 50 år. Skulle nog säga 60-70 år, men blir lite mer osäker då. Vet åtminstone att min farfar på 1 arbetarlön kunde ha en helt ok bil och en villa för 60 år sedan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave