EU röstar ja till krav på utbytbara batterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Går det att kombinera vattentäthet och batteri som man enkelt kan byta själv? Det är en ”feature” som jag verkligen inte vill vara utan. Har en iPhone 13 PRO max och det kostar 1 125 kr att byta hos Apple, absolut billigt nog för att jag ska föredra det över tjockare telefon eller sämre vattentäthet.

Varför behöver du sån vattentäthet? Jag har inte haft något krav på det på någon av mina telefoner och dom har fungerat bra. Jag skulle aldrig hoppa i vattnet med telefonen i fickan även med en IP-klassning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför göra den tjockare än den behöver vara? Varför vill vi inte ha stora svarta kanter på skärmen längre? Enda fördelen av att göra det här att man sparar några hundra om man mot förmodan behöver byta batteri och så får man traska omkring med tjockare telefon hela tiden. Sedan är det inte bara tjockleken som blir lidande, vi kommer inte kunna ha den obrutna design vi har idag om vi skall ha skruvar.

Nu tror jag i och för sig att företagen tar mer än ett par hundralappar för att utföra jobbet.

Men man kan även resonera att vad för några skruvar på baksidan av en telefon om man när som helst, själv, kan byta ut batteriet?

Man kan ju redan byta batterier själv om man är teknikintresserad, man kan byta kamrem själv om man är bilintresserad osv osv. Pratar om en medelsvensson som kanske inte har dessa specifika intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu tror jag i och för sig att företagen tar mer än ett par hundralappar för att utföra jobbet.

Men man kan även resonera att vad för några skruvar på baksidan av en telefon om man när som helst, själv, kan byta ut batteriet?

Man kan ju redan byta batterier själv om man är teknikintresserad, man kan byta kamrem själv om man är bilintresserad osv osv. Pratar om en medelsvensson som kanske inte har dessa specifika intressen.

Jag sa att skillnaden mellan att köpa eget batteri och göra det själv och låta tillverkaren göra det lär bli några hundra, och med tanke på att det aldrig hänt att jag behövt byta batteri i en telefon på 25 år så lär det inte vara så himla vanligt att man behöver göra det. Skulle våga gissa att de allra flesta telefoner aldrig har behov av att få batteriet bytt. Alltså blir värdet av att kunna göra det själv värt mycket mindre än de där hundralapparna i skillnad när sannolikheten att man behöver göra det är låg.

Då tar jag hellre tunnare enhet och snyggare design om jag får välja, det EU vill göra är att ge sämre enheter till alla så att några få kan spara hundralappar vilket är galenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle våga gissa att de allra flesta telefoner aldrig har behov av att få batteriet bytt. Alltså blir värdet av att kunna göra det själv värt mycket mindre än de där hundralapparna i skillnad när sannolikheten att man behöver göra det är låg.

Då tar jag hellre tunnare enhet och snyggare design om jag får välja, det EU vill göra är att ge sämre enheter till alla så att några få kan spara hundralappar vilket är galenskap.

Va?
Har man ett skärmskydd på så är ju ett kasst batteri enda anledningen att byta telefon. Jag hade gladeligen tagit en tjockare telefon om jag också kunde byta batteri själv - nokia eller SE style helst:)

Lysande om detta gör att det blir mindre e-waste.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Åhh en annan sak!
Kul hur folk gnäller på att telefonerna kan komma att bli en millimeter eller två tjockare. Precis som att alla byxfickor inte har plats för den extra millimetern på tjockleken 😂

Finns det folk som har telefonen i byxfickan? Är inte det obekvämt med dagens telefoner?

Eller är det "Är det en telefon i fickan eller är du glad att se mig?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Men hur ser en "kommunikationsradioapparat" ut då? Är den 7.6mm tunn och huserar både senaste mobila processorn, batteri och OLED-display? Nix. Det finns massor med extra utrymme för låsmekanismer, packningar etc..

Nu var det den tekniska möjligheten att hantera ett löstagbart batteri i första hand jag syftade på.

Det är ingen gummipackning mellan batteri och radio, det kan komma in vatten där, men både batteriet och radion är i övrigt tätad och det är bara en elkontakt som är exponerad.

För en kommunikationsradio så är det mera viktigt att den är bekväm att hålla än att den har stor bildskärm.

Exempel:

Sedan är det ett mörker med telefoner där skärmen går runt kanten utan skydd, de går knappt att hålla utan att den tycker att man trycker på den på fel sätt och det är lätt att skada bildskärmen.

Permalänk
Medlem

Det här är jättebra, har många prylar som man fått slänga för batteriet är kass och inte gå att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför behöver du sån vattentäthet? Jag har inte haft något krav på det på någon av mina telefoner och dom har fungerat bra. Jag skulle aldrig hoppa i vattnet med telefonen i fickan även med en IP-klassning

Behöver kanske inte kunna bada i havet med den men tycker det är jäkligt skönt att kunna svara i telefon om det regnar ordentligt, eller slösurfa i badkaret för den delen.

Permalänk
Avstängd

Innan trenden blev "premiummaterial" (glas) även på baksidan så hade vi ju vattentäthet och ändå rätt tunna telefoner. Det är väl bara att återgå till en mer flexibel plastbaksida och göra det klart att tätningen inte håller för massor av avtagningar.

Permalänk

Jag har slutat använda batteri på min mobil. Jag använder en jättelång usb kabel på några mil. Det är tråkigt att man måste ta samma väg hem för att linda upp kabeln.

Skämt åsido, just detta med batterier har jag länge klagat på. Jag tycker populära mobiltelefoner inte är det värsta då det finns supermånga ställen som gör det billigt. Värre är det med allt annat som att byta batteri på ens dammsugare. Vem gör detta?

Vi kommer då in på 2st problem. Dels att batteriet är svårt att få tag på och det idag inte är lönsamt att anlita någon för att laga något, vi lever i ett köp och släng samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Innan trenden blev "premiummaterial" (glas) även på baksidan så hade vi ju vattentäthet och ändå rätt tunna telefoner. Det är väl bara att återgå till en mer flexibel plastbaksida och göra det klart att tätningen inte håller för massor av avtagningar.

Finns väl fortfarande sådana telefoner att köpa idag för de som vill ha en telefon i billig plast som repas sönder på ett år för att kanske kunna byta ett batteri billigare? Varför ska alla andra behöva tvingas köpa sådana billigt byggda telefoner för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nu var det den tekniska möjligheten att hantera ett löstagbart batteri i första hand jag syftade på.

För en kommunikationsradio så är det mera viktigt att den är bekväm att hålla än att den har stor bildskärm.

Självfallet är det tekniskt möjligt. Löstagbara batterier har funnits sedan mobiltelefonen var ny. Det som jag ifrågasätter är möjligheten att göra det på ett kompakt sätt, något som det inte ställs samma krav på i en kommunikationsradio. Självfallet behöver man heller inte ha en stor OLED-skärm på en sådan radio.

Det blir lite att jämföra äpplen med päron. Jag menar en bil har ju också ett utbytbart batteri -> därför är det inga problem alls i en smartphone? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Behöver kanske inte kunna bada i havet med den men tycker det är jäkligt skönt att kunna svara i telefon om det regnar ordentligt, eller slösurfa i badkaret för den delen.

I regnet har det aldrig varit ett problem för mig även om min telefon inte varit ip-klassad. Många lite billigare telefoner har ingen officiell ip.klass, men har ändå skydd mot regn.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

EU .. så knasigt kommunistiska att man bara kan skratta. "Folket vet inte bäst, det gör vi politiker." Mhm?!

Skrivet av Andromeda:

En av anledningarna till att jag bara kör ThinkPad som bärbar dator.

Jag har SÅ mycket problem med Lenovo-utrustningen på jobbet. Deras support lämnar mycket att önska dessutom. 😄

Skrivet av xSean145:

Dom 9 som röstade mot utbytbara batterier jobbar på Apple.

Må så vara. Och jag vill köpa deras enheter då jag gillar dem. Varför ska det inte få finnas plats för de som önskar det som Apple levererar?

Skrivet av HazZarD:

Gött att EU gör nånting bra. Detta borde varit standard för längesen.

Misstänker att du lär ångra dig om några år, när du tänkt mer på saken. Det här handlar om att införa en begränsning i den världsdel vi bor i, inte om att införa mer öppenhet. Friheten finns redan nu: Köp t ex vilken mobil du vill, t ex en med utbytbart batteri. Försök att köpa en extra slimmad + vattentät mobil om några år - på bekostnad av ej utbytbart batteri ... Förstår du? Om inte, läs detta igen om några år.

Skrivet av FL85:

Synd med mer regler och byråkrati, finns risk att tillverkarna inte släpper alla modeller här i EU och att vi får nöja oss med dom mindre intressanta modellerna.

Håller med dig fullständigt. Förhoppningsvis har e-handeln utvecklats ännu mer om några år så att det är förmånligt att köpa även kvalitetsprodukter over seas.

Skrivet av Swe.stellis:

Ändå konstigt att marknaden inte efterfrågat detta i större utsträckning de senaste decenniet.. förr i världen var det standard på alla mobiler att enkelt kunna byta batteri…

Numera får man krångla ihjäl sig eller betala storkovan för att byta ett batteri. (På mobiler)

Det var standard men sen önskade folket mer. Mindre mobiler som kunde mer, vatten- och smutstålighet är det väl inget fel med att ha? Särskilt inte i ett så nederbördsrikt land som Sverige, eller?
1 125kr inkl arbete och moms kostar det att byta batteri på min iPhone 12. Det är en tiondel av vad mobilen kostade som ny. (Mobilen är tät av sig och, vad jag har förstått, limmas med mera efter batteribytet.) Rimligt pris tycker jag med dagens penningvärde. Tycker inte du?

Skrivet av backfeed:

Mycket bra. Att just enkelt kunna byta batteri är den enskilt största anledningen till att jag har en Fairphone.

Jag försvarar din rätt att välja en Fairphone. Försvarar du min rätt att välja t ex en iPhone UTAN utbytbart batteri?

Skrivet av A1200:

Äntligen en bra sak med Eu! 🙂👍

Misstänker att du lär ångra dig om några år.

Skrivet av Aktsu:

Great, nu får vi sämre produkter för att EU vill lösa ett ickeproblem. Det är riktigt billigt att få batteriet bytt hos tillverkaren och om de ville få det till snorbilligt så hade de kunnat lagstifta om ett maximalt pris för att få ett nytt batteri istället.

Håller med dig fullständigt. Marknaden bör släppas så fri som möjligt. Låt folket / individen bestämma över sina egna val.

Skrivet av Kakann:

Går det att kombinera vattentäthet och batteri som man enkelt kan byta själv? Det är en ”feature” som jag verkligen inte vill vara utan. Har en iPhone 13 PRO max och det kostar 1 125 kr att byta hos Apple, absolut billigt nog för att jag ska föredra det över tjockare telefon eller sämre vattentäthet.

Jag misstänker att om det blir ett krav att vi ska ha en batterilucka på våra iPhones framöver så kommer Apple att lösa det åt oss genom att skydda resten av mobilen, men kanske inte batteriet ... För nej, "Svensson" får det naturligtvis inte lika tätt som en tränad tekniker med professionella redskap.

Skrivet av SuperNova:

Åhh en annan sak!
Kul hur folk gnäller på att telefonerna kan komma att bli en millimeter eller två tjockare. Precis som att alla byxfickor inte har plats för den extra millimetern på tjockleken 😂

Sällan folk klagar när telefontillverkarna lägger på en TUMs större skärm. Det är ju snarare den storleksförändringen som skulle skapa problem 😂

Ingen smartphone jag hittills använt är så smal och lätt som jag vill ha den. Jag längtar till när jag kan ha den i bröstfickan på min tunna skjorta igen - som jag kunde med SonyEricsson T21 tror jag den hette. Jag vet dessutom med mig flera kvinnor på jobbet som önskar sig mindre mobiler, som t ex blev lite ledsna när Apple åter igen övergav det mindre formatet (iPhone Mini) med iPhone 14. Min tjej t ex önskar att den var mer nätt så hon kunde bära den utan att den ser ut som en kloss i hennes kläder.

Själv önskar jag att EU INTE lagstiftade om såna här saker. Jag tycker det är bättre att folket får välja vilka enheter de vill köpa och vilken livsstil de vill leva.

Nu gäller detta förstås inte bara mobiler .. men det är den enskilda pryl jag nog skulle märka mest skillnad på om den fick utbytbart batteri - dvs utbytbart så att gemene man kan byta. För knappast någon iPhone hittills har inte haft ett utbytbart batteri. Dvs: Ett ickeproblem som en föregående talare sade.

Edit:
Glömde ju skriva att: Sen kanske mobiler är exkluderade från denna lagstiftning. Kan ju alltid hoppas 😃

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av snajk:

Innan trenden blev "premiummaterial" (glas) även på baksidan så hade vi ju vattentäthet och ändå rätt tunna telefoner. Det är väl bara att återgå till en mer flexibel plastbaksida och göra det klart att tätningen inte håller för massor av avtagningar.

Det hade ju varit drömmen om mobilvärlden gick tillbaka till lite mer variation, speciellt i övre segmentet. Vore ju rätt nice att kunna få en topp-telefon som inte ser ut som allt annat och hade utbytbart batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det hade ju varit drömmen om mobilvärlden gick tillbaka till lite mer variation, speciellt i övre segmentet. Vore ju rätt nice att kunna få en topp-telefon som inte ser ut som allt annat och hade utbytbart batteri.

Jag upplever att inte lika många företagsledare vågar sticka ut idag jfm förr i tiden. Aktieägarna håller kniven mot strupen så att säga, vill snabbt ha sina pengar tillbaka.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av mar3ld:

Jag upplever att inte lika många företagsledare vågar sticka ut idag jfm förr i tiden. Aktieägarna håller kniven mot strupen så att säga, vill snabbt ha sina pengar tillbaka.

Yeah, sen är väl produktutveckling dyrt. Lättare att köra på gamla spår med små uppgraderingar än att uppfinna hjulet igen.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket detta kommer hindra utvecklingen av elektronik, ett av de största problemen med vikbara telefoner idag är tjockleken. Jag undrar hur rullbara eller vikbara enheter kommer utvecklas om man tvingas göra dem tjockare för att få utbytbart batteri, helt plötsligt blir de mindre intressanta och färre köper dem. Är väl inte så förvånande då politikers inblandning ofta innebär att vår utveckling saktas ned.

Skrivet av Enviro:

Det hade ju varit drömmen om mobilvärlden gick tillbaka till lite mer variation, speciellt i övre segmentet. Vore ju rätt nice att kunna få en topp-telefon som inte ser ut som allt annat och hade utbytbart batteri.

Är väl för få personer som vill köpa telefoner i det övre segmentet som är gjorda av plast? Om det fanns en stor kundgrupp som efterfrågade det så hade någon såklart gjort det och vunnit massa kunder på det.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Aktsu:

Är väl för få personer som vill köpa telefoner i det övre segmentet som är gjorda av plast? Om det fanns en stor kundgrupp som efterfrågade det så hade någon såklart gjort det och vunnit massa kunder på det.

Möjligtvis. Men det är lite tråkigt att det enda den stora kundgruppen vill ha nu för tiden är varianter at glasmackan. Är ju inte precis inspirerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Möjligtvis. Men det är lite tråkigt att det enda den stora kundgruppen vill ha nu för tiden är varianter at glasmackan. Är ju inte precis inspirerande.

Finns ju gott om olika telefoner i olika former från mindre kända tillverkare och nu börjar vi ju se olika typer av vikbara enheter som är något helt nytt. Sedan finns det ju massvis med billigare telefoner i plast för de som vill ha en telefon gjord i plast. Varför betala premiumpris för en telefon gjord i plast då den ändå kommer kännas billig i handen? Då kan man lika gärna köpa en billig telefon från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag försvarar din rätt att välja en Fairphone. Försvarar du min rätt att välja t ex en iPhone UTAN utbytbart batteri?

Absolut inte. Tvärtom. Jag arbetar aktivt för att du inte ska ha den valmöjligheten.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Alla dom batterierna kör med helt vanliga 18650-batterier eller liknande så nej, det hade inte sinkat utvecklingen därför att dom bolagen utvecklar inte batteriteknik. Det enda dom gör är att paketera det proprietära.

Tänkte närmast på laptops och telefoner.. Som jag läste i samband men verkar som jag citerade fel, dock menar jag att principen är densamma. Men för just skruvdragare kanske det har mindre betydelse. Men med mängden litum som nu går åt behöver vi alla utveckling vi kan få..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Självfallet är det tekniskt möjligt. Löstagbara batterier har funnits sedan mobiltelefonen var ny. Det som jag ifrågasätter är möjligheten att göra det på ett kompakt sätt, något som det inte ställs samma krav på i en kommunikationsradio. Självfallet behöver man heller inte ha en stor OLED-skärm på en sådan radio.

Det blir lite att jämföra äpplen med päron. Jag menar en bil har ju också ett utbytbart batteri -> därför är det inga problem alls i en smartphone? Eller?

Just att man inte kan byta batteri själv utan rätt verktyg gör att detta att det blir krav på utbytbara batterier är ett stort plus.

Om man måste lämna in telefonen för att byta batteri så blir man av med den en vecka och måste betala 600 till 1000 kr för arbetet att byta batteriet förutom själva batteriet. Har man otur är telefonen helt fabriksåterställd dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Finns det folk som har telefonen i byxfickan? Är inte det obekvämt med dagens telefoner?

Var har du annars din telefon?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Finns väl fortfarande sådana telefoner att köpa idag för de som vill ha en telefon i billig plast som repas sönder på ett år för att kanske kunna byta ett batteri billigare? Varför ska alla andra behöva tvingas köpa sådana billigt byggda telefoner för det?

Tja, det finns inga som är bra i alla fall. Sen behöver det inte vara "billig plast som repas sönder på ett år" utan det är väl mer troligt att de har ganska "fin" plast som känns bra i handen och som är rätt tålig mot repor? Jag plockade fram min gamla Galaxy Note (1 alltså) och den har en baksida som fortfarande ser fin ut och känns kvalitativ, mycket sannolikt för att den inte är högblank och hård. Jämfört med min Note 2 jag hade efteråt så känns den mycket värre, men det var ju i perioden när Samsung körde hårt på just billig plast på alla sätt, inte bara fram och baksida utan även den "kromade" ramen längs kanterna på telefonen kändes ju sjukt billig.

Men det finns säkert utrymme för glas- eller metall-baksidor även med utbytbart batteri. Det finns ju olika sätt att lösa detta på. Och vi vet heller inte hur hårda dessa krav kommer att vara, det kanske inte handlar om att man måste kunna byta batteriet med bara handen på några sekunder utan det kanske funkar om det är ungefär som idag, bara att batterierna inte är fastlimmade, och kanske att man kan plocka isär telefonen utan varmluftspistol och en massa bändande.

Skrivet av Enviro:

Det hade ju varit drömmen om mobilvärlden gick tillbaka till lite mer variation, speciellt i övre segmentet. Vore ju rätt nice att kunna få en topp-telefon som inte ser ut som allt annat och hade utbytbart batteri.

Jo variation är ju trevligt, och "tunnhetshetsen" har ju gått ganska långt på i princip alla modeller liksom.

Skrivet av Aktsu:

Finns ju gott om olika telefoner i olika former från mindre kända tillverkare och nu börjar vi ju se olika typer av vikbara enheter som är något helt nytt. Sedan finns det ju massvis med billigare telefoner i plast för de som vill ha en telefon gjord i plast. Varför betala premiumpris för en telefon gjord i plast då den ändå kommer kännas billig i handen? Då kan man lika gärna köpa en billig telefon från början.

Det finns inte massvis med billigare telefoner i plast, även budgetsegmentet är ju väldigt inkörda på glasbaksida och så. Lyfter man blicken från det absolut billigaste så finns det inget alls om man inte går på extra tåliga telefoner som förstås har en massa andra kompromisser. Så en telefon som inte går sönder av ett fall på tio cm eller som man inte behöver sätta på ett tjockt gummiskal på hade ju varit ganska trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det finns inga som är bra i alla fall. Sen behöver det inte vara "billig plast som repas sönder på ett år" utan det är väl mer troligt att de har ganska "fin" plast som känns bra i handen och som är rätt tålig mot repor? Jag plockade fram min gamla Galaxy Note (1 alltså) och den har en baksida som fortfarande ser fin ut och känns kvalitativ, mycket sannolikt för att den inte är högblank och hård. Jämfört med min Note 2 jag hade efteråt så känns den mycket värre, men det var ju i perioden när Samsung körde hårt på just billig plast på alla sätt, inte bara fram och baksida utan även den "kromade" ramen längs kanterna på telefonen kändes ju sjukt billig.

Men det finns säkert utrymme för glas- eller metall-baksidor även med utbytbart batteri. Det finns ju olika sätt att lösa detta på. Och vi vet heller inte hur hårda dessa krav kommer att vara, det kanske inte handlar om att man måste kunna byta batteriet med bara handen på några sekunder utan det kanske funkar om det är ungefär som idag, bara att batterierna inte är fastlimmade, och kanske att man kan plocka isär telefonen utan varmluftspistol och en massa bändande.

Finns ingen plast som inte känns billig och repas, sen finns det såklart riktigt billig plast som är värre men plast är inget material som känns högkvalitativt.

Min förhoppning är att detta regelverk inte kommer gälla mobiltelefoner då det skall gälla "appliances", så vi fortsatt kan ha lite utveckling bland telefonerna och inte gå bakåt i utvecklingen. För oavsett hur man gör så kommer man behöva kompromissa på någonting som storlek, vikt, batteristorlek osv om man skall göra det enkelt att byta batteriet själv. Och så som utvecklingen verkar ta oss idag är det precis dessa vi behöver få ned på saker som vikbara telefoner. Det skulle t.ex. bli ännu svårare att få in en stylus i de vikbara när de tvingas ta utrymme till sådana här saker.

Skrivet av snajk:

Det finns inte massvis med billigare telefoner i plast, även budgetsegmentet är ju väldigt inkörda på glasbaksida och så. Lyfter man blicken från det absolut billigaste så finns det inget alls om man inte går på extra tåliga telefoner som förstås har en massa andra kompromisser. Så en telefon som inte går sönder av ett fall på tio cm eller som man inte behöver sätta på ett tjockt gummiskal på hade ju varit ganska trevligt.

Ja men vill man ha plast så är ju budgetsegmentet ett vettigt segment? Varför vill man betala premiumpris för en telefon gjord av budgetmaterial?

För övrigt så var det telefonerna i perioden där alla använde plast som gick sönder mest för mig, de blev slitna och fula på ett år så det inte fanns någon mening i att ens sälja eller ge bort dem så jag bara slängde ner dem i en låda efter ett år så fick de ruttna där. Sedan de gick över till bättre material har de mer eller mindre sett ut som nya efter ett år, trots att vissa av dem har jag tappat medan jag cyklade i och de studsade längs asfalten osv. Så för mig skulle återgången till plasttelefoner bara skapa mer e-waste igen då telefonerna slutar i en låda efter ett år istället för att någon annan använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Var har du annars din telefon?

I bröstfickan på skjortan.

Permalänk
Medlem

Frågan blir väl också ifall vi i Europa kommer få en speciell sämre version av telefonen eller om tillverkaren vill göra den sämre för hela världen bara för att följa de europeiska reglerna? Typ att man tar den vanliga telefonen och skapar en ny baksida där man struntar i IP-klassning på den som säljs här och tar ett lite mindre batteri så det kan skruvas fast eller något. Kanske vill de ha en så bra telefon som möjligt i resten av världen, i så fall kan man ju åka till annan region och köpa en vettig variant istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan blir väl också ifall vi i Europa kommer få en speciell sämre version av telefonen eller om tillverkaren vill göra den sämre för hela världen bara för att följa de europeiska reglerna? Typ att man tar den vanliga telefonen och skapar en ny baksida där man struntar i IP-klassning på den som säljs här och tar ett lite mindre batteri så det kan skruvas fast eller något. Kanske vill de ha en så bra telefon som möjligt i resten av världen, i så fall kan man ju åka till annan region och köpa en vettig variant istället.

Fanns telefoner med utbytbart batteri och IP-klass, t.ex. Samsung Galaxy S5, så ser inte varför de inte skulle kunna göra både och nu också. Finns ju många telefoner som inte går att byta ut batteriet på men som ändå inte har IP-klass

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

och man tvingas tillbaks i den gamla goda tiden när garantin aldrig gällde eftersom tillverkaren alltid hävdade "fuktskada" som roten till varenda problem.

Vet inte om du reparerat en telefon den senaste tiden, men känner många som och även jag själv som blivit nekade reparation för att "vattensensorn är utlöst", trots att felet är helt orelaterat.
Så spelar inte så stor roll om de är "vattentäta" på den fronten.
Utöver det så klarar ju Samsung Galaxy S5 på något magiskt sätt IP 67 utan limmad baksida, så svälj inte allt tillverkarna säger till dig.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi