Apple vill locka spelutvecklare till Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sen vet jag inte om det fungerar att köra nya grafikkort på gamla Macar?

Ibland.

I allmänhet är det så att om Apple har sålt en Mac med ett kort från samma familj, så fungerar det. Apple sålde exempelvis MBPer med RDNA 1 (nämligen det nästan unika Navi 12), så då funkar alla RDNA 1-kort.

Vad gäller Nvidia så har de inte släppt något nytt sen 2019, vad jag kan se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, de backade snabbt, men i det tysta. Det var en sista minuten-ändring att alla spel skulle funka med bara fjärren, och någon ändrade på det sista sekund innan launch innan de fick backa. Det bara visar att Apple inte har någon strategi med sina spel.

Sen Jobs kom tillbaka så har de avslutat support för, i ordning:

1) Classic Mac Toolbox
2) 64-bits Carbon (som aldrig släpptes skarpt, men flera utvecklare hade den som plan och jobbade mot den innan det helt plötsligt skulle vara bara Cocoa)
3) Cocoa för PPC/Rosetta
4) 32-bitars x86

och vi vet alla att 64-bitars x86 kommer att falla bort förr snarare än senare. Det är en API vart femte år ungefär. Lägg till att grafiken har gått från Quickdraw 3D RAVE till OpenGL till Metal (även om OpenGL fortfarande stöds ett tag till). De som portar spel till Mac har sina färdiga verktyg - inte precis Wine, men färdiga verktyg som de kompilerar in för att översätta de anrop som behövs. Vart femte år måste de börja om från början. Det är den där sista, 32-bitars x86, som blev droppen för mig personligen, för den känns så onödig. De hade kunnat frysa den APIn så att den inte får nya uppdateringar, eller bara porta vissa bibliotek (bara libSystem hade nog räckt en bit), men nej, Apple skall kapa allt.

Kom ihåg: jag spelade på Macen från att det var Airborne! på ett svartvit frimärke tills för bara några år sen. Jag gav inte upp i första taget. Jag kommer inte heller att vara långsint - om de får till så att spel jag vill spela funkar bra på en MBA så kanske det blir en ny sån, när kronan återhämtar sig (sitter på en gammal MBP idag och har ingen anledning att uppgradera). Men jag tror det när jag ser det, och inte förr.

Jag tänker att inget företag är statiskt inte minst då vilka människor som arbetar på ett företag förändras med tiden. Apple är inte en individ. Saker kan faktiskt ändra sig. Men visst, de har en del att bevisa.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sen vet jag inte om det fungerar att köra nya grafikkort på gamla Macar?

Kör ett RX 5700 XT i min Mac Pro från 2010 (16-lane PCI Express 2.0). Funkar fint. Finns stöd för RDNA2-kort i senare MacOS också. Sen har jag för mig det är stopp.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Problemet där är väl vissa "budget" grafikkort som inte använder 16X.
Exempelvis RTX 4060Ti och troligtvis kommande RTX 4060 har PCI-E 4.0 8X.
Men används de på ett system med bara PCI-E 2.0 blir det i praktiken PCI-E 2.0 8X.
Vilket då motsvarar 16X på PCI-E 1.x

Sen vet jag inte om det fungerar att köra nya grafikkort på gamla Macar?

Det är knappast aktuellt med RTX 4060 i en så gammal Mac. Jo det kan eventuellt funka i Boot Camp, men om man vill köra Mac OS (vilket enligt mig är poängen, annars kan man hellre skaffa en nyare PC billigt som är snabbare) så är bästa Nvidia-korten som "stöds" GTX 1080 tror jag. Se
https://forums.macrumors.com/threads/gpu-compatibility-list-f...
Med AMD Radeon stöds betydlig senare kort, upp till RX 6900 XT om man har rätt version av Mac OS.
Se denna lista (detsamma om det är internt med PCIe eller i externt eGPU-kabinett): https://support.apple.com/en-us/HT208544

Men specifikt för Mac Pro 4.1/5.1 så kan det vara knepigt att uppgradera till Mojave eller senare, se bland annat
https://forums.macrumors.com/threads/mac-pro-5-1-operating-sy...
med Mojave i kombination med eGPU-länken ovanför blir bästa grafikkort som funkar AMD Radeon RX Vega 64.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Ja, de backade snabbt, men i det tysta. Det var en sista minuten-ändring att alla spel skulle funka med bara fjärren, och någon ändrade på det sista sekund innan launch innan de fick backa. Det bara visar att Apple inte har någon strategi med sina spel.

Sen Jobs kom tillbaka så har de avslutat support för, i ordning:

1) Classic Mac Toolbox
2) 64-bits Carbon (som aldrig släpptes skarpt, men flera utvecklare hade den som plan och jobbade mot den innan det helt plötsligt skulle vara bara Cocoa)
3) Cocoa för PPC/Rosetta
4) 32-bitars x86

och vi vet alla att 64-bitars x86 kommer att falla bort förr snarare än senare. Det är en API vart femte år ungefär. Lägg till att grafiken har gått från Quickdraw 3D RAVE till OpenGL till Metal (även om OpenGL fortfarande stöds ett tag till). De som portar spel till Mac har sina färdiga verktyg - inte precis Wine, men färdiga verktyg som de kompilerar in för att översätta de anrop som behövs. Vart femte år måste de börja om från början. Det är den där sista, 32-bitars x86, som blev droppen för mig personligen, för den känns så onödig. De hade kunnat frysa den APIn så att den inte får nya uppdateringar, eller bara porta vissa bibliotek (bara libSystem hade nog räckt en bit), men nej, Apple skall kapa allt.

Kom ihåg: jag spelade på Macen från att det var Airborne! på ett svartvit frimärke tills för bara några år sen. Jag gav inte upp i första taget. Jag kommer inte heller att vara långsint - om de får till så att spel jag vill spela funkar bra på en MBA så kanske det blir en ny sån, när kronan återhämtar sig (sitter på en gammal MBP idag och har ingen anledning att uppgradera). Men jag tror det när jag ser det, och inte förr.

Fast just spel som Civ IV (och tidigare) samt andra 32-bit x86 baserade spel lär fungera via Parallels då ARM64 versionen av Windows kan köra både 32- och 64-bit.

Just Civ IV nämns på CivFanatics som fungerande på M1 via Parallels. Såg och flera av Paradox spel nämnas som fungerande via den vägen.

Visst, det är extra besvär och en extrakostnad (Parallells kostar väl runt 1000 SEK per år?). Men det får ju vägas mot att fördelarna, man slipper köpa en till dator + MacOS slipper bli en sophög av gammalt junk nästan ingen bryr sig om (förstår dock irritationen om/när man själv drabbas, jobbade länge med embedded där man inte sällan fick lösa problem i system med både 20 och 30 år på nacken som fortfarande var i drift).

Sen oavsett vad Jobs försökte lova kring spel under Intel-eran (bl.a. Carmack beklagade sig över att spel var ett område Jobs inte förstod sig på) hade de i slutändan en GPU HW som inte var lämplig för spel i deras volymprodukter. Ur den aspekten ser saker helt annorlunda ut nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul, om spel börjar dyka upp i stor skala på Mac kan detta bli en windows-dödare för mig.

Då kan jag ex. ser hur en framtida m3 15" air med ev. hemmadock med e-GPU, bildskärm och tangentbord kan bli den perfekta lösningen för mina behov. Jag har dock tidigare gått i tankarna att bli en sån där lortig console-gamer och lägga ner spelandet på PC. Mindre tid, intresset är inte som det var. Riktiga livet lockar mer.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kör ett RX 5700 XT i min Mac Pro från 2010 (16-lane PCI Express 2.0). Funkar fint. Finns stöd för RDNA2-kort i senare MacOS också. Sen har jag för mig det är stopp.

Ja, det är rätt många som kör 6800XT utan problem. Själv nöjer jag mig med Radeon 7. Funkar ganska bra på mina 2560x1440.
PCI Express 2.0 eller 4.0 påverkar ju inte nämnvärt. Typ 4% på ett 3080.
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pc...

Meningsbyggnadsfel…
Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Det är knappast aktuellt med RTX 4060 i en så gammal Mac. Jo det kan eventuellt funka i Boot Camp, men om man vill köra Mac OS (vilket enligt mig är poängen, annars kan man hellre skaffa en nyare PC billigt som är snabbare) så är bästa Nvidia-korten som "stöds" GTX 1080 tror jag. Se
https://forums.macrumors.com/threads/gpu-compatibility-list-f...
Med AMD Radeon stöds betydlig senare kort, upp till RX 6900 XT om man har rätt version av Mac OS.
Se denna lista (detsamma om det är internt med PCIe eller i externt eGPU-kabinett): https://support.apple.com/en-us/HT208544

Men specifikt för Mac Pro 4.1/5.1 så kan det vara knepigt att uppgradera till Mojave eller senare, se bland annat
https://forums.macrumors.com/threads/mac-pro-5-1-operating-sy...
med Mojave i kombination med eGPU-länken ovanför blir bästa grafikkort som funkar AMD Radeon RX Vega 64.

Inga större problem att gå runt uppdateringsstoppet. Med Open Core så uppdaterar man upp till Monterey utan större problem. Med Open Core Legacy Patcher ska inte Ventura heller vara några problem. Någon verkar ha startat upp Sonoma på en 5.1:a idag, med hjälp av OCLP.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Datavetare

Hoppas det inte är den här typen av MacOS-ports de refererar till...

"Diablo IV on M2 Max using macOS Sonoma and game porting toolkit"

Förstår jag rätt är detta WINE+game porting toolkit med spelet körandes under Rosetta 2 ("emulering" av x86_64, rent tekniskt är det dynamisk binäröversättning av x86_64 till ARM64).

"Rätt" sätt vore att kompilera om spelet för ARM64 samt använda Metal direkt, det skulle ge rätt mycket bättre prestanda/upplevelse. Risken med om den här typen av "portningar" är att de blir så pass bra att få bryr sig om att göra en "riktig" MacOS version.

Linux kommer ju aldrig bli en bra spelplattform så länge huvudfokus är att lura ut hur man kör Windows spel under Linux. Blir utvecklingen densamma på MacOS kommer spel fortsätta vara rätt irrelevanta på den plattformen. Hoppas mina farhågor är helt ogrundade på denna punkt.

Man får ändå ge dem en eloge över hur snabbt de verkar kunna få igång DX12 spel m.h.a. game porting toolkit. Fram till nu fungerande bara DX11 och tidigare med tekniker som Parallels och Crossover, i all fall den senare ska nu även kunna användas på DX12/Vulkan spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hoppas det inte är den här typen av MacOS-ports de refererar till...

"Diablo IV on M2 Max using macOS Sonoma and game porting toolkit"

Förstår jag rätt är detta WINE+game porting toolkit med spelet körandes under Rosetta 2 ("emulering" av x86_64, rent tekniskt är det dynamisk binäröversättning av x86_64 till ARM64).

"Rätt" sätt vore att kompilera om spelet för ARM64 samt använda Metal direkt, det skulle ge rätt mycket bättre prestanda/upplevelse. Risken med om den här typen av "portningar" är att de blir så pass bra att få bryr sig om att göra en "riktig" MacOS version.

Linux kommer ju aldrig bli en bra spelplattform så länge huvudfokus är att lura ut hur man kör Windows spel under Linux. Blir utvecklingen densamma på MacOS kommer spel fortsätta vara rätt irrelevanta på den plattformen. Hoppas mina farhågor är helt ogrundade på denna punkt.

Man får ändå ge dem en eloge över hur snabbt de verkar kunna få igång DX12 spel m.h.a. game porting toolkit. Fram till nu fungerande bara DX11 och tidigare med tekniker som Parallels och Crossover, i all fall den senare ska nu även kunna användas på DX12/Vulkan spel.

Håller med dig om att det blir en trist prestandaförlust.

Tror dock det är lite av ett onödigt ont för att locka spelare till plattformen. En stor anledning att folk överhuvudtaget kör windows är ju för just spel. Om en majoritet av dina spel går att köra på linux/mac os, så blir det ju lite lättare att röra sig över till den plattformen Tror sedan det bär med sig "fler spelare på plattformen = mer native spel". Vill iallafall inbilla mig att det har kommit fler native spel till linux sedan valve drog igång sin proton-satsning.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Inga större problem att gå runt uppdateringsstoppet. Med Open Core så uppdaterar man upp till Monterey utan större problem. Med Open Core Legacy Patcher ska inte Ventura heller vara några problem. Någon verkar ha startat upp Sonoma på en 5.1:a idag, med hjälp av OCLP.

Där ser man. Så bra!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hoppas det inte är den här typen av MacOS-ports de refererar till...

"Diablo IV on M2 Max using macOS Sonoma and game porting toolkit"

Förstår jag rätt är detta WINE+game porting toolkit med spelet körandes under Rosetta 2 ("emulering" av x86_64, rent tekniskt är det dynamisk binäröversättning av x86_64 till ARM64).

"Rätt" sätt vore att kompilera om spelet för ARM64 samt använda Metal direkt, det skulle ge rätt mycket bättre prestanda/upplevelse. Risken med om den här typen av "portningar" är att de blir så pass bra att få bryr sig om att göra en "riktig" MacOS version.

Linux kommer ju aldrig bli en bra spelplattform så länge huvudfokus är att lura ut hur man kör Windows spel under Linux. Blir utvecklingen densamma på MacOS kommer spel fortsätta vara rätt irrelevanta på den plattformen. Hoppas mina farhågor är helt ogrundade på denna punkt.

Man får ändå ge dem en eloge över hur snabbt de verkar kunna få igång DX12 spel m.h.a. game porting toolkit. Fram till nu fungerande bara DX11 och tidigare med tekniker som Parallels och Crossover, i all fall den senare ska nu även kunna användas på DX12/Vulkan spel.

Jag håller med i det du säger. Men jag tycker du saknar ett perspektiv på lite längre sikt.

Jag är övertygad om att DX12/Vulkan ersätts av WebGPU ganska snabbt. Jag tycker det är en bra avvägning mellan prestanda, kompatibilitet och kostnad för utveckling. Om jag skulle valt API idag för en ny grafikmotor skulle jag valt WebGPU (och räknat med att det är tillräckligt bra när motorn är färdig.)

Detta underlättar ju såklart portningar, både i pris och kvalitet.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag egentligen skriva något sarkastiskt i stil med att det passar sig nu, 30+ år senare att börja bry sig om spel och gamers. Men ärligt talat tycker jag det är bra om det möjliggör för Apple-datoranvändare att spela någorlunda moderna och moderna spel också. Det vinner vi alla på.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kan det inte bli riktigt bra då spelutvecklare inte behöver optimera till så värst mycket hårdvara? Lite som spelkonsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Det är knappast aktuellt med RTX 4060 i en så gammal Mac. Jo det kan eventuellt funka i Boot Camp, men om man vill köra Mac OS (vilket enligt mig är poängen, annars kan man hellre skaffa en nyare PC billigt som är snabbare) så är bästa Nvidia-korten som "stöds" GTX 1080 tror jag. Se
https://forums.macrumors.com/threads/gpu-compatibility-list-f...
Med AMD Radeon stöds betydlig senare kort, upp till RX 6900 XT om man har rätt version av Mac OS.
Se denna lista (detsamma om det är internt med PCIe eller i externt eGPU-kabinett): https://support.apple.com/en-us/HT208544

Men specifikt för Mac Pro 4.1/5.1 så kan det vara knepigt att uppgradera till Mojave eller senare, se bland annat
https://forums.macrumors.com/threads/mac-pro-5-1-operating-sy...
med Mojave i kombination med eGPU-länken ovanför blir bästa grafikkort som funkar AMD Radeon RX Vega 64.

Trevligt att de har stöd för såpass nya AMD GPUer.
Men man undrar lite hur det blir framåt.
Säg med Intels Arc och nyare AMD.
Blir externt grafikkort på Mac tillräckligt populärt att det blir en utveckling av det?
Annars, om det bara är Mac Pro där baskonfiguration kostar nästan 100kkr som har stöd för instickskort så känns det som en väldigt nischad marknad.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Men man undrar lite hur det blir framåt.

Inget att undra över: det är integrerad grafik som gäller under överskådlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men man undrar lite hur det blir framåt.
Säg med Intels Arc och nyare AMD.
Blir externt grafikkort på Mac tillräckligt populärt att det blir en utveckling av det?
Annars, om det bara är Mac Pro där baskonfiguration kostar nästan 100kkr som har stöd för instickskort så känns det som en väldigt nischad marknad.

Nej tyvärr, precis som Det Otroliga Åbäket skrev så satsar de inte på stöd för andra grafikkort alls.
Ovan nämnda grafikkort funkar bara med Intel-Mac oavsett om det är eGPU eller internt. Med Apples egna CPUer är det bara integrerad grafik som gäller tyvärr.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast just spel som Civ IV (och tidigare) samt andra 32-bit x86 baserade spel lär fungera via Parallels då ARM64 versionen av Windows kan köra både 32- och 64-bit.

Just Civ IV nämns på CivFanatics som fungerande på M1 via Parallels. Såg och flera av Paradox spel nämnas som fungerande via den vägen.

Visst, det är extra besvär och en extrakostnad (Parallells kostar väl runt 1000 SEK per år?). Men det får ju vägas mot att fördelarna, man slipper köpa en till dator + MacOS slipper bli en sophög av gammalt junk nästan ingen bryr sig om (förstår dock irritationen om/när man själv drabbas, jobbade länge med embedded där man inte sällan fick lösa problem i system med både 20 och 30 år på nacken som fortfarande var i drift).

Sen oavsett vad Jobs försökte lova kring spel under Intel-eran (bl.a. Carmack beklagade sig över att spel var ett område Jobs inte förstod sig på) hade de i slutändan en GPU HW som inte var lämplig för spel i deras volymprodukter. Ur den aspekten ser saker helt annorlunda ut nu.

Det handlar inte om att man kan få spelen att funka på en Mac. Är det så gammalt som Civ IV funkar det väl med Virtual Box, för den delen, och alla moderna Paradox-spel går på en Mac även om det är under Rosetta 2. Det handlar om att varje gång Apple kapar en gren till ett äldre stöd så får alla som portar spel börja om från början. Det ökar deras kostnader och gör det mindre sannolikt att specifika spel kommer. Detta är något Apple bara inte verkar begripa.

Jag håller helt med om att Apple institutionellt inte fattar spel. Incidenten med handkontrollen till AppleTV är bara ytterligare ett exempel på det. Det är detta som gör att jag inte tror på det den här gången heller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Det handlar inte om att man kan få spelen att funka på en Mac. Är det så gammalt som Civ IV funkar det väl med Virtual Box, för den delen, och alla moderna Paradox-spel går på en Mac även om det är under Rosetta 2. Det handlar om att varje gång Apple kapar en gren till ett äldre stöd så får alla som portar spel börja om från början. Det ökar deras kostnader och gör det mindre sannolikt att specifika spel kommer. Detta är något Apple bara inte verkar begripa.

Jag håller helt med om att Apple institutionellt inte fattar spel. Incidenten med handkontrollen till AppleTV är bara ytterligare ett exempel på det. Det är detta som gör att jag inte tror på det den här gången heller.

Spelar det någon relevant roll hur legacy spel fungerar så länge de fungerar? Det är trots allt är supersmal nisch och har svårt att se fördelarna med att alla ska betala för overhead för något en marknadsmässig obetydlig andel användare bryr sig om. Framförallt när den lilla andelen faktiskt kan göra det de i grunden frågar efter, även om det är lite krångligare.

Moderna spel har krav på effektivitet, så där blir abstraktioner likt det Apple precis presenterade i for av game porting devkit ett problem då det är mindre effektivt än en ”riktig” port. Men ändå kanske bättre att det finns någon möjlighet att köra spelen, men målet måste vara att MacOS blir en platform spelbranschen vill ge ”native-stöd”. En sak som fundamental skiljer idag från ett par år sedan är att HW+MacOS faktiskt är en rätt trevlig plattform för spelutveckling, det har nog aldrig varit fallet tidigare.

Sen angående det sista: om nu hela Apple misslyckats att förstå spelbranschen, hur kommer det sig då att iOS är den enskilt största spelplattform som existerar idag sett till omsättning?

Omsättning spel 2022
iOS: 52,3 miljarder USD
Konsol: 51,8 miljarder USD
PC: 38,2 miljarder USD
Android: 37,3 miljarder USD
Web/etc: 2,3 miljarder USD

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Spelar det någon relevant roll hur legacy spel fungerar så länge de fungerar? Det är trots allt är supersmal nisch och har svårt att se fördelarna med att alla ska betala för overhead för något en marknadsmässig obetydlig andel användare bryr sig om. Framförallt när den lilla andelen faktiskt kan göra det de i grunden frågar efter, även om det är lite krångligare.

Nej, det är ju det jag säger. Om Apple inte hade bytt APIer hela tiden hade utvecklarna kunnat använda samma portningsverktyg när det portade Civ IV som när de portar Civ V och Civ VI. Nu har de fått skriva om det varje gång. Hade de sluppit det så hade vi kanske fått ett par spel till.

Paradox-spelen jag talar om är inte gamla. Victoria III kom i höstas och går inte på M1 än (även om det lär vara planen)

Citat:

Sen angående det sista: om nu hela Apple misslyckats att förstå spelbranschen, hur kommer det sig då att iOS är den enskilt största spelplattform som existerar idag sett till omsättning?

Omsättning spel 2022
iOS: 52,3 miljarder USD
Konsol: 51,8 miljarder USD
PC: 38,2 miljarder USD
Android: 37,3 miljarder USD
Web/etc: 2,3 miljarder USD

För att de inte gör något alls med spelen till iOS och plattformen är stor nog för att folk gör vad som krävs för att få dem att fungera ändå. De försöken Apple har gjort på iOS (Game Center) har folk mest försökt stänga av.

Visa signatur

5900X | 6700XT