Apple vill locka spelutvecklare till Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Finns stöd för raytracing, men som jag fattat är det inte ordentligt hårdvaruacceleretrat än. Ska släppas en video på ämnet i dag från WWDC 2023:

<Uppladdad bildlänk>

https://developer.apple.com/wwdc23/sessions/?q=metal

Ah så var det!
M-processorna är riktigt trevliga. De blir nog några spännande år när Apple satsar och intel blandar sig n i matchen. Nvidia kanske får sänka sina priser i framtiden.
Spelmarknaden är jag dock lite undrande över.
Den stora massan är väl fortfarande mobil och konsol?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple nämnde ju att MBA är den enskilt bäst säljande laptop-modell just nu sett över hela marknaden (inte bara Apple, där var det självklart att MBA har överlägset störst volymer).

Under hela Intel-eran har det ju varit totalt poänglöst att jaga spelmarknaden. Intels iGPU är inte alls designad för spel, det är designad för desktop, video etc.

Redan M1 har en GPU som inte är långt ifrån den bästa dGPU Apple hade i någon bärbar dator, tror deras toppmodell för dGPU var Radeon RX 5500M (gick att få i 16" MBP). Lite svårt att hitta bra jämförelser, men går de få fall som finns är 5500M 25-30 % än GPUn i M1 (så långsammare än M1Pro och rimligen då ungefär likvärdig med GPU i M2).

Nog för att det gick att spela med MBP utrustad med dGPU. Men det var tidigare de enda Mac-laptops som man realistiskt kunde spela på, och de lär ha utgjort en försvinnande liten den av totala försäljningsvolymen.

Så huvudskillnaden nu är att alla Mac-modeller faktiskt har en GPU som man realistiskt kan spela de flesta spel med. I det läget blir det vettigt att jaga spelmarknaden.

Ovanpå det gör CPUn i Mac:arna att plattformen faktiskt är riktigt trevligt för spelutveckling. Allt för mycket är begränsat av enkel/fåtråd-prestanda i spelmotorer som t.ex. Unity. Apples CPU kommer riktigt till sin rätt här, kikar man på GB6 del-resultaten ser man att just kompilerings-testerna är något som M1/M2 är extra bra ställd mot Intels/AMDs modeller.

Jag vet att allt detta, och visst är det trevligt att man numer kan spela lite mer på en MBA, men jag vet också att Jobs stod där under en presentation och meddelade att "gaming is coming back to the Mac in a big way", och det enda som hände var Cider. Ännu längre tillbaka var det Quickdraw 3D RAVE och alla sprockets. De börjar lite, och så släpper de det.

Man kunde inte spela FPSer på min gamla 11" Air (från 2011, så jag talar om spel från 2011 nu), men man kunde spela mycket annat. Alla mina strategispel gick utmärkt, spelade mängder av Civ IV. Idag, 2023, går alla Paradox-spelen fortfarande i Rosetta - inte bara de gamla, utan nyare också. De hade varit fantastiska på en M2, men uppenbarligen inte tillräckligt för att Paradox skall bry sig. De vet att Mac-spelare har en PC nånstans att spela på för att det inte går att lita på spelprestandan på en Mac, och då kan man lika gärna spela allt på den.

Japp, jag är cynisk, men jag har sett detta så många gånger förr. Apples favorit-spel är Monument Valley - ett enkelt, finurligt spel som man kan spela på en telefon, iPad eller något annat och som är fascinerande för en stund. De är nog medvetna om Civ och tycker väl kanske att det är bra om det fungerar, men allt annat är "Fortnite" och något som skall tolereras i bästa fall. När de talar om spel, vill de i princip ha nästa Monument Valley på en Mac. De bryr sig inte om att någon skall porta ett PC-spel, och de bryr sig definitivt inte om ett gammalt PC-spel går att spela på en nyare Mac. Det är den andra sidan av detta - jag kan inte spela det där Civ IV jag nämnde på en modern Mac, för Apple tog bort stöd för 32-bitars x86-appar (Civ V nödportades till 64-bitars i samband med det). Jag vet att det kliar i fingrarna på Apple att rycka bort Rosetta 2 - det finns ju faktiskt ett rimligt argument för att göra det, till skillnad från 32-bitarsstödet.

Jag kan aldrig lita på att det jag vill spela fungerar på min Mac. Jag har sedan länge gett upp hoppet om detta. Jag tänker fortfarande fortsätta köra Mac - om jag inte lämnade -97 så lämnar jag inte nu - men det blir något grundläggande nästa gång, för jag måste ha nåt annat att spela på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

https://www.codeweavers.com/blog/mjohnson/2023/6/6/wine-comes...

Verkar ju typ vara Wine då. Bra!

Samma väg som Valve, det kan bli bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Blir det cmyk där "äpplet" sitter? Sen så undrar jag hur bra deras integrerade grafik är i förhållande till ett dedikerat. Är det som en 1650m eller 3050m eller 4090m?

Såg något test för nått år sedan mellan något M1 (PRO eller Max) Apple och 3090. 3090 slog självklart Apple rejält men Apple var bäst i effektivitet. När hela datorn drar ca 50W och bara grafikkortet på andra sidan drar 400W så blir det svårt att jämföra.

Sen är Apple bättre på mycket som rendering av film mm där de har fördelen med extra chip för acceleration av det.

Allt beror vad man ska ha datorn till. Apple är otroligt bra på vissa saker. Spel är inte en av dem. Men jämfört med inbyggda intel grafiken på tidigare Macs så är den numera otroligt mycket bättre. Även en vanlig M1 slå intel UHD 630 många många gånger om. Så lägsta nivån har ökat rejält.

Men på andra sidan skalan så kan inte ens M2 Ultra slå det bästa på PC för just spel. Men sett till hur lite de drar så är de ändå riktigt imponerande.

Att 8GB är RAM är standard fortfarande är dock inte speciellt bra och man kan ju inte köpa till eget RAM. Sen är priserna i Sverige långt ifrån de bästa. Men tittar man i USA på Mac Mini för 500 dollar så kan du ju lycka till att hitta en PC för det priset som slår den.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Verkar ju typ vara Wine då. Bra!

Spel till Mac har varit paketerade med olika Wine-wrappers sedan Apple gick över till Intel.

Wrappade själv ett tag mha Wineskin för över 10 år sedan, men varje spel krävde smått unika inställningar och versioner av Wine. Detta gjorde att jag till slut gick över helt till Bootcamp för spel.

Nu när däremot Bootcamp är dött på Apple Silicon-maskiner, så är det kul att Wine (mha Rosetta 2) dyker upp som alternativ igen.

Känns även stort att "officiellt" DirectX 12-stöd äntligen är på gång!

Min MacBook M1 presterar redan långt mycket bättre än min Dell XPS 13 i allt och gapet lär bara bli större framöver.

Permalänk
Medlem

Varför satsar de bara inte på Vulkan?

Permalänk
Medlem

Går säkert o göra spel, men när grafikkort kommer med 8, 12 och 16gb ram och det är mer än i hela Macbooken så blir det plötsligt svårt att få dom att bli snygga. Texturer kräver ramminne, det går inte att komma runt.

Förvisso kunde man göra bra och snygga spel på PS4 med sina 8gb, så det är ju inte en omöjlighet. Men då är hela arkitekturen och operativsystemet designat runt denna begränsning. Man kör inte massa andra tjänster som kräver resurser tex. Att bara glömma stänga ner webläsaren på macOS kommer ju äta ut 1-2gb ramminne.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skitkul att se hur Mac-folket (jag räknar mig själv lite dit) hoppas på att de ska få en spelmaskin. Igår när nya Mac Pro presenterades började folk direkt diskutera huruvida man skulle kunna dra i grafikkort i PCI-portarna. Bara tanken att trilla in på Apple-butiken, och beställa en Mac Pro för 98000kr och sen trycka i något grafikkort för att spela lite spel känns vansinnigt bortom svart och vitt. Tiden med uppgraderingsbara tower-chassi-Mac:ar är över och om det blir spel, så lär det bli det med hjälp av deras mindre maskiner och inbyggda kretsar eller eventuellt eGPU.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Sen så undrar jag hur bra deras integrerade grafik är i förhållande till ett dedikerat. Är det som en 1650m eller 3050m eller 4090m?

GPU:n i enklaste M1:an (binned) är lite snabbare än Nvidia GeForce GTX 1050 Ti och AMD Radeon RX 560.

Sedan ökar Apple på antalet GPU-kärnor i Pro, Max och Ultra.

GPU:n i M2 Ultra har 60 cores jfm 7 cores i enklaste M1:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag vet att allt detta, och visst är det trevligt att man numer kan spela lite mer på en MBA, men jag vet också att Jobs stod där under en presentation och meddelade att "gaming is coming back to the Mac in a big way", och det enda som hände var Cider. Ännu längre tillbaka var det Quickdraw 3D RAVE och alla sprockets. De börjar lite, och så släpper de det.

Man kunde inte spela FPSer på min gamla 11" Air (från 2011, så jag talar om spel från 2011 nu), men man kunde spela mycket annat. Alla mina strategispel gick utmärkt, spelade mängder av Civ IV. Idag, 2023, går alla Paradox-spelen fortfarande i Rosetta - inte bara de gamla, utan nyare också. De hade varit fantastiska på en M2, men uppenbarligen inte tillräckligt för att Paradox skall bry sig. De vet att Mac-spelare har en PC nånstans att spela på för att det inte går att lita på spelprestandan på en Mac, och då kan man lika gärna spela allt på den.

Japp, jag är cynisk, men jag har sett detta så många gånger förr. Apples favorit-spel är Monument Valley - ett enkelt, finurligt spel som man kan spela på en telefon, iPad eller något annat och som är fascinerande för en stund. De är nog medvetna om Civ och tycker väl kanske att det är bra om det fungerar, men allt annat är "Fortnite" och något som skall tolereras i bästa fall. När de talar om spel, vill de i princip ha nästa Monument Valley på en Mac. De bryr sig inte om att någon skall porta ett PC-spel, och de bryr sig definitivt inte om ett gammalt PC-spel går att spela på en nyare Mac. Det är den andra sidan av detta - jag kan inte spela det där Civ IV jag nämnde på en modern Mac, för Apple tog bort stöd för 32-bitars x86-appar (Civ V nödportades till 64-bitars i samband med det). Jag vet att det kliar i fingrarna på Apple att rycka bort Rosetta 2 - det finns ju faktiskt ett rimligt argument för att göra det, till skillnad från 32-bitarsstödet.

Jag kan aldrig lita på att det jag vill spela fungerar på min Mac. Jag har sedan länge gett upp hoppet om detta. Jag tänker fortfarande fortsätta köra Mac - om jag inte lämnade -97 så lämnar jag inte nu - men det blir något grundläggande nästa gång, för jag måste ha nåt annat att spela på.

Jag förstår dig lite sett historiskt, men det verkar definitivt vara den mest seriösa satsningen någonsin nu:

Flera mjulvaruverktyg från Apple för att enklare få över spel från Windows. Vid intresse, kolla på videor från WWDC 2023 på ämnet här: https://developer.apple.com/wwdc23/sessions/?q=metal

Skrivet av boibo:

Går säkert o göra spel, men när grafikkort kommer med 8, 12 och 16gb ram och det är mer än i hela Macbooken så blir det plötsligt svårt att få dom att bli snygga. Texturer kräver ramminne, det går inte att komma runt.

Förvisso kunde man göra bra och snygga spel på PS4 med sina 8gb, så det är ju inte en omöjlighet. Men då är hela arkitekturen och operativsystemet designat runt denna begränsning. Man kör inte massa andra tjänster som kräver resurser tex. Att bara glömma stänga ner webläsaren på macOS kommer ju äta ut 1-2gb ramminne.

Får väl köpa en maskin med mer RAM då? Texturer kräver väl snarare VRAM och det är något som inte blir begränsat på samma sätt som med ett separat grafikkort då M-chippen delar videominne med RAM. Så länge det är tillräckligt med RAM i maskinen vill säga. Sen kommer ju denna funktion med nästa macOS: https://www.macrumors.com/2023/06/05/macos-14-game-mode/

Skrivet av Durkadur:

Varför satsar de bara inte på Vulkan?

Varför satsar inte Microsoft enbart på Vulkan?
Sony med Playstation?
Antar att Apple tycker det är värt att ha full kontroll på sitt eget grafik-API för sin egen hårdvara.

Själv tycker jag det är synd att det inte finns stöd för Vulkan också. Även om MoltenVK verkar funka rätt bra.

Skrivet av denstore:

Jag tycker det är skitkul att se hur Mac-folket (jag räknar mig själv lite dit) hoppas på att de ska få en spelmaskin. Igår när nya Mac Pro presenterades började folk direkt diskutera huruvida man skulle kunna dra i grafikkort i PCI-portarna. Bara tanken att trilla in på Apple-butiken, och beställa en Mac Pro för 98000kr och sen trycka i något grafikkort för att spela lite spel känns vansinnigt bortom svart och vitt. Tiden med uppgraderingsbara tower-chassi-Mac:ar är över och om det blir spel, så lär det bli det med hjälp av deras mindre maskiner och inbyggda kretsar eller eventuellt eGPU.

Ja, sett till spel blir Apples datorer lite mer som konsoler i den bemärkelsen med skillnaden att nya SoC lär släppas mycket oftare än de görs till spelkonsoler.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Apple har ju pissat på gamers i 30 år, men nu när det inte går att blunda för den ekonomiska möjligheten så kommer man krälandes...

Man har väl haft en ganska tydlig målgrupp och fokuserat på den. Det har ju klagats i samma 30 år på att Apple är dyrare, långsammare och allmänt sämre än PC men likväl tycks det gå rätt bra för dem. Ser det mest som ett plus att de börjar leverera på spelmöjligheter också, är sällan dåligt när ens intresse växer. Vore rätt trevligt att ha en iMac med schysst skärm och ok spelprestanda i gaminghörnan, det skulle öka wife approvalen rejält.

Permalänk
Medlem

Lämnade mac på 90-talet för att det inte gick att spela, känner likadant idag

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Går säkert o göra spel, men när grafikkort kommer med 8, 12 och 16gb ram och det är mer än i hela Macbooken så blir det plötsligt svårt att få dom att bli snygga. Texturer kräver ramminne, det går inte att komma runt.

Du verkar glömma bort att x86-arkitekturen härstammar från 70-talet Windows är byggt för att rulla på mekaniska hårddiskar och flaskhalsar finns överallt.

I övrigt så verkar spel som exempelvis Resident Evil Village klara sig fint med "begränsningarna" på Apple Silicon.

En Mac med Apple Silicon kan swappa mot SSD:n utan någon märkbar förlust i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I nuläget finns allt för få spel för att kunna göra en vettig jämförelse.

Går man på "teoretisk kapacitet" ligger 16 GPU kärnors versionen av M2 Pro på ~3050m nivå.

M2 finns med 8 och 10 GPU-kärnor
M2 Pro finns med 16 och 19 GPU-kärnor
M2 Max finns med 30 och 38 GPU-kärnor

Alla kör samma GPU-frekvens. Det ger kanske en fingervisning om prestandanivån.

Så M2 Max nånstans runt 2070prestanda?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av star-affinity:

Varför satsar inte Microsoft enbart på Vulkan?
Sony med Playstation?
Antar att Apple tycker det är värt att ha full kontroll på sitt eget grafik-API för sin egen hårdvara.

Tror det är ganska säkert att anta att Metal också varit optimerat för mobile-first så att säga.

Med fokus på att optimera deras API för TBDR lär det kanske skilja sig en del från prioriteringar som varit ledande för Microsoft vad det gäller direct3d tex.

I vilket fall: trevligt med lite satsning från Apple. Tror knappast målet här är att försöka positionera macbooks som gamingdatorer. Snarare att göra gaming möjligt och drägligt på Mac.

Personligen hade jag ju inte haft något emot om valve körde en manöver likt de gjort på linux. Det finns ju redan tidigt stöd för det om man kör in en linuxdistro på sin Mac, men verkar knappt fungera med något för tillfället pga bristfälliga drivrutiner för MX-gpuerna i linux.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Spel till Mac har varit paketerade med olika Wine-wrappers sedan Apple gick över till Intel.

Wrappade själv ett tag mha Wineskin för över 10 år sedan, men varje spel krävde smått unika inställningar och versioner av Wine. Detta gjorde att jag till slut gick över helt till Bootcamp för spel.

Detta är jag. Man försöker få det att funka, men till slut blir det för jobbigt och så bootar man om. Nästa gång man köper kan man lika gärna bygga något.

Skrivet av Durkadur:

Varför satsar de bara inte på Vulkan?

För att Vulkan innehåller funktioner som går som sirap på en TBDR-design (i princip allt där shaders modifierar geometrin utan begränsning). Metal har explicit inga sådana funktioner, så att allt man skriver mot den APIn skall fungera OK.

Skrivet av star-affinity:

Jag förstår dig lite sett historiskt, men det verkar definitivt vara den mest seriösa satsningen någonsin nu:

Flera mjulvaruverktyg från Apple för att enklare få över spel från Windows. Vid intresse, kolla på videor från WWDC 2023 på ämnet här: https://developer.apple.com/wwdc23/sessions/?q=metal

De har gjort allt detta förr. Jag nämnde sprockets, men om vi håller oss till det i någorlunda närtid så var det Apple som bidrog med kod till Cider för att det skulle funka, som hjälpte Connectix med den där Playstation-emulatorn. De gör det en stund, och så händer inget väsentligt och så släpper de det - och den där vanan att hela tiden kapa support för äldre APIer tidigare än man tror gör att alla portningslager måste skrivas om rätt ofta. I sista sekund ändrades reglerna så att alla spel till AppleTV måste funka med bara fjärrkontrollen - då blir det inga portade konsollspel. De har sedan dess ändrat tillbaka, men då var det kört - AppleTV har iPhone-spel, och vem vill spela dem på en TV med en enda fjärr? Hade de låtit folk kräva en handkontroll så hade det kanske kunnat bli något.

Apple har ingen långsiktig strategi för spel. De säljer hårdvara som man kan spela på, och ibland gör de något för att göra det lite lättare att spela på dem, men det är aldrig en prio. Om de gör så att 1000 spel inte funkar för att de tagit bort något stöd, så skiter de fullständigt i det. Jag hoppas att de har ändrat sig här, men jag tror inte på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Riktigt kul nyhet!

Nu när No Man's Sky släpptes med stöd för Apple Silicon så köpte jag och testade det, och blev "blown away" över att min Mac Mini M2 Pro (10 CPU, 16 GPU) klarar av spelet med bra flyt på "High" i 3440x1440. Att Apple nu underlättar att fler spel kan portas är hur grymt som helst!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kan du inte dra en jämförels på en M1Pro vs en IBM Selectric också? Så får man en avrundad jämförelse då en dator kan göra mer än spela

Jag är inte din mamma.
Jag behöver inte älska dig när du är dryg.
Om du vill ha något gjort får du göra det själv eller betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Apple har ju pissat på gamers i 30 år, men nu när det inte går att blunda för den ekonomiska möjligheten så kommer man krälandes...

På gamers och spelutvecklare de senaste tio åren, absolut.

De har slutat stödja OpenGL och aldrig viljat stödja Vulkan. Allt för att utvecklare ska behöva välja mellan att utveckla för Metal eller för en annan datorplattform överhuvudtaget.

Men jag kommer ihåg när Steve Jobs hade John Carmack med uppe på scenen under en presentation, och det var inte riktigt 30 år sedan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Hajar din poäng, men 24000:- är i mina ögon ändå någorlunda rimligt, då man får portabel spelburk samt laptop med otrolig batteritid i ett och samma.

Äger i nuläget 3 RTX-drivna stationära, 1 RTX-driven laptop samt 2 Microsoft Surface Pro av senaste slaget. Fick väl punga ut 30k för min senaste Surface Pro, och den klarar knappt av ett dugg i spelväg. Batteritiden är 6 timmar i verkligheten med lite tur. En M2-macbook hade resulterat i minst dubbla batteritiden, men samtidigt också gett möjligheten att spela på språng - Dessutom till ett billigare pris.

Som sagt bara min åsikt, med mina behov och användningsområden i åtanke. Tror dock inte att jag är ensam!

Du har säkert rätt angående Surface Pro.

Skillnaden mellan Mac och PC är att det finns många olika märken och modeller av PC och det finns ganska goda möjligheter att hitta något som passar.
Med Mac är det Apple och de har några olika modeller men inte i närheten av lika stort utbud.
Hade varit stor skillnad om de sålt Mac OS separat för installation på PC.
Vill man ha möjlighet att uppgradera så är moderna Macs rätt värdelösa.
Detta gäller både deras bärbara och stationära datorer.
Finns helt klart PC där samma gäller.
Men hos PC finns det även andra modeller.

Exempelvis på steam så var länge GTX 1060 de vanligaste grafikkortet.
Kommer Steam köparna köpa MacBooks ?
Framförallt uppgraderade MacBooks ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Apple har ju pissat på gamers i 30 år, men nu när det inte går att blunda för den ekonomiska möjligheten så kommer man krälandes...

Skrivet av Parmenides:

Lämnade mac på 90-talet för att det inte gick att spela, känner likadant idag

Och jag köpte min första mac på 90-talet för att kunna spela...
Fallout 1, mmm
Marathon, mmm
Marathon 2: Durandal var väldigt roligt lanpartyspel. Men så blev det ju Halo till slut...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast om man vill ha 50 TB diskutrymme för spel kommer ju det bli ungefär lika dyrt med PS5 då huvuddelen av kostnaden kommer utgöras av lagring…

Går alltid att göra märkliga jämförelser. Tror ytterst få köper sig en 13/15” MBA som ett alternativ till en spel-laptop. Men finns antagligen rätt många som av andra skäl valt en sådan dator och absolut skulle välja att också spela om möjligheten fanns.

I det läget blir eventuella jämförelser mot PC-master race och PS5 irrelevanta för de är inte ett alternativ för denna grupp.

Om något är kanske jämförelsen mot SteamDeck och liknande relevant (men fortfarande långsökt). MBA är HW mässigt bättre på allt: långt snabbare CPU, snabbare GPU, snabbare lagring, större/mer högupplöst skärm + man slipper släpa på en pryl till då SteamDeck är en rätt kass laptop.

Är du så svart/vit att du anser att om man vill/behöver ha mer än 256GB lagring så måste man ha 50TB+ lagring.
Det finns ingenting emellan för dig?

Med moderna spel som kan ta över 100GB för ett enda spel så får man inte plats många på 256GB.
Så man kanske kan ha 1-2 spel installerade i taget.

Tycker du själv att det skulle vara smidigt att avinstallera nuvarande spel och installera ett annat om du vill byta spel?
Jag förstår att man kanske inte kan ha 100+ spel installerade samtidigt.
Har man bara 256GB* och ett spel tar upp hälften så finns ju risken att man behöver göra samma med program.
*(Utrymme försvinner för filsystem och OS installation, så du kan inte ens använda hela 256GB till valfritt)
För att ha plats med att köra program Y måste du först avinstallera program X.

Speciellt omständligt om man är någonstans man inte har tillgång till snabbt nätverk.
För en bärbar dator är tänkt att man ska kunna bära med sig även utanför hemmet.

Blir man så begränsad så får man väl sen börja köra allt i molnet istället.
Då har man i princip en chromebook för 19000kr.

När det kommer till PC
Nej jag gillar inte hur dyrt det varit de senare åren, framförallt med grafikkort.

Men visst det drabbar ju ingen rik.
Kommer alltid finnas de som kan ta sin Ferrari för att åka och hämta ut sin nya MacBook Pro med maxad konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Exempelvis på steam så var länge GTX 1060 de vanligaste grafikkortet.
Kommer Steam köparna köpa MacBooks ?
Framförallt uppgraderade MacBooks ?

Steam Hardware Survey triggas väl främst av CS:GO, DOTA2 och ett par andra titlar?

I övrigt tror jag att skaran som köper Mac enbart för spel är lätträknade.

För egen del så spelar jag mest på Nintendo Switch och ibland på en gammal PS4:a.

Är inte intresserad av någon stationär speldator, men har många ggr varit nära att beställa valfri gaming-laptop från Asus, Lenovo, MSI etc.

Troligtvis är nog Steam Deck eller motsvarande mer rätt för mig, men om min MacBook Pro 14" M1 Pro kan leverera samma prestanda, så varför inte köra från den?

Det sista jag behöver är fler prylar i hemmet.

Nu ska jag iväg och hämta min Thinkcentre M93p Tiny på Coop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Steam Hardware Survey triggas väl främst av CS:GO, DOTA2 och ett par andra titlar?

I övrigt tror jag att skaran som köper Mac enbart för spel är lätträknade.

För egen del så spelar jag mest på Nintendo Switch och ibland på en gammal PS4:a.

Är inte intresserad av någon stationär speldator, men har många ggr varit nära att beställa valfri gaming-laptop från Asus, Lenovo, MSI etc.

Troligtvis är nog Steam Deck eller motsvarande mer rätt för mig, men om min MacBook Pro 14" M1 Pro kan leverera samma prestanda, så varför inte köra från den?

Det sista jag behöver är fler prylar i hemmet.

Nu ska jag iväg och hämta min Thinkcentre M93p Tiny på Coop!

Nämen absolut,
Har man redan pryl X så är det ju lika bra att använda den.

Synd att inte framework säljs i Sverige (ännu).
Deras kommande 16" modell går att anpassa en del och ska t.o.m. ha en utbytbar modul som kan användas för dGPU.
Coolt att ha möjligheten att byta GPU i en bärbar utan att byta hela datorn.
De har även tänkt på att man ska kunna använda sin gamla dGPU som externt grafikkort till en annan dator.

Ha så kul med din Tiny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man har väl haft en ganska tydlig målgrupp och fokuserat på den. Det har ju klagats i samma 30 år på att Apple är dyrare, långsammare och allmänt sämre än PC men likväl tycks det gå rätt bra för dem. Ser det mest som ett plus att de börjar leverera på spelmöjligheter också, är sällan dåligt när ens intresse växer. Vore rätt trevligt att ha en iMac med schysst skärm och ok spelprestanda i gaminghörnan, det skulle öka wife approvalen rejält.

Den bästa speldatorn jag någonsin ägt är min Mac Pro 4.1 (flashad till 5.1). Visst, den är kanske inte snabbast i världen, men den är helt tokigt stabil. Både i MacOS och Windows. Jag har aldrig haft en blåskärm, inte ens när man knasar till saker med dubbla grafikkort från olika tillverkare och annat idiotiskt. Och jag måste säga att man klarar sig ganska bra på 2st 6-core 3,46Ghz och 96Gb internminne. Jag har inte känt något jättebehov av att byta.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast om man vill ha 50 TB diskutrymme...

Förr så gick utvecklingen av lagring ganska snabbt.
Det var mekanisk hårddisk som gällde.
Men säg att du köpte en dator på tidigt 90 tal och några år senare så köpte du en annan dator så hade troligtvis nästa dator betydligt större (lagringsmässigt) hårddisk än din gamla dator.
Det kom större och större hårddiskar och denna utveckling gick ganska snabbt fram tills

Western Digital launches world's first 2TB hard drive

January 2009
Western Digital expects the 2TB Caviar Green to be available this month priced at €299.

300 euro var ju inte heller något chockerande högt pris för 2TB om man tar hänsyn att det var 14 år sen!

Tidigt 2010-tal så kunde en stationär dator till rimligt pris ha 2TB lagring.
Jag tror många fortfarande klarar sig ganska bra på 1-2TB.
Men spel och program har inte blivit mindre de senaste 10-15 åren.
Problemet är när en ny dator har en åttondel så mycket lagring som en dator hade för runt 10-12 år sen.

2TB SSD är snabbare än 2TB HDD, inte rymligare.
(Eftersom HDD tillverkare och SSD tillverkare ibland räknar olika på hur många byte en GB/TB är så kan eventuellt en 2TB SSD vara något rymligare. Men skillnaden är för liten för att det vanligtvis ska vara en betydande skillnad i praktiken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har gjort allt detta förr. Jag nämnde sprockets, men om vi håller oss till det i någorlunda närtid så var det Apple som bidrog med kod till Cider för att det skulle funka, som hjälpte Connectix med den där Playstation-emulatorn. De gör det en stund, och så händer inget väsentligt och så släpper de det - och den där vanan att hela tiden kapa support för äldre APIer tidigare än man tror gör att alla portningslager måste skrivas om rätt ofta. I sista sekund ändrades reglerna så att alla spel till AppleTV måste funka med bara fjärrkontrollen - då blir det inga portade konsollspel. De har sedan dess ändrat tillbaka, men då var det kört - AppleTV har iPhone-spel, och vem vill spela dem på en TV med en enda fjärr? Hade de låtit folk kräva en handkontroll så hade det kanske kunnat bli något.

Apple har ingen långsiktig strategi för spel. De säljer hårdvara som man kan spela på, och ibland gör de något för att göra det lite lättare att spela på dem, men det är aldrig en prio. Om de gör så att 1000 spel inte funkar för att de tagit bort något stöd, så skiter de fullständigt i det. Jag hoppas att de har ändrat sig här, men jag tror inte på det.

Håller med att det var fånigt att kräva stöd för fjärrkontrollen som de gjorde i början. Men de ändrade sig rätt snabbt. Det finns numera spel på Apple TV som kräver handkontroll.

Tycker absolut det verkar vara ett mer omfattande krafttag nu gällande spelfokus än det varit tidigare. Som du varit inne på har det varit mer sporadiskt tidigare.

Klart slopande av 32-bitars drog undan en del spel, det är inte som för Windows där att 32-bitarsspel går att köra även i Windows 11. Men det finns även en hel del gammalt som går att få igång. Inte minst tack vara arbetet som listas på denna sajt:

https://macsourceports.com/

Kan nog tycka det är upp till utvecklarna att släppa 64-bitarsversioner av sina spel. Det är inte så att det kom som en blixt från klar himmel att det skulle slopas utan talades om det flera år innan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Den bästa speldatorn jag någonsin ägt är min Mac Pro 4.1 (flashad till 5.1). Visst, den är kanske inte snabbast i världen, men den är helt tokigt stabil. Både i MacOS och Windows. Jag har aldrig haft en blåskärm, inte ens när man knasar till saker med dubbla grafikkort från olika tillverkare och annat idiotiskt. Och jag måste säga att man klarar sig ganska bra på 2st 6-core 3,46Ghz och 96Gb internminne. Jag har inte känt något jättebehov av att byta.

Klarar du dig fortfarande med den är det imponerande. Westmere är ju äldre än Sandy Bridge. Skulle nog påstå att det säger mer om att dina prestandakrav inte ökat så mycket (vilket givetvis är fint) än att Mac Pro 4.1 fortfarande är en snabb maskin.
En ny MacBook Air M2 är ca 5 gånger snabbare än 3.46 GHz Xeon X5690 i entrådad prestanda (Geekbench 6 single core score på 2559 vs 543), och nästan dubbelt så snabb flerkärnigt (Geekbench 6 multi core score på 9565 vs 2x2629). Detta också med så liten strömförbrukning att det inte behövs fläkt!
M2 har också mycket högre minnesbandbredd (100 GB/s) än DDR3 ECC RDIMM (ca 15 GB/s vid 1866 MHz).
Westmere har PCIe 2.0, så med x16 blir det 8 GB/s, vilket faktiskt är mer än Thunderbolt 4 (ca 5 GB/s).

Stabiliteten håller jag med om, alla Macar både i familjen och på jobbet har funkat kanon för oss i många år. Vi har bara haft problem med bärbara - batterier slits ut, butterfly-tangentbord krånglar o.s.v.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med att det var fånigt att kräva stöd för fjärrkontrollen som de gjorde i början. Men de ändrade sig rätt snabbt. Det finns numera spel på Apple TV som kräver handkontroll.

Ja, de backade snabbt, men i det tysta. Det var en sista minuten-ändring att alla spel skulle funka med bara fjärren, och någon ändrade på det sista sekund innan launch innan de fick backa. Det bara visar att Apple inte har någon strategi med sina spel.

Citat:

Tycker absolut det verkar vara ett mer omfattande krafttag nu gällande spelfokus än det varit tidigare. Som du varit inne på har det varit mer sporadiskt tidigare.

Klart slopande av 32-bitars drog undan en del spel, det är inte som för Windows där att 32-bitarsspel går att köra även i Windows 11. Men det finns även en hel del gammalt som går att få igång. Inte minst tack vara arbetet som listas på denna sajt:

https://macsourceports.com/

Kan nog tycka det är upp till utvecklarna att släppa 64-bitarsversioner av sina spel. Det är inte så att det kom som en blixt från klar himmel att det skulle slopas utan talades om det flera år innan.

Sen Jobs kom tillbaka så har de avslutat support för, i ordning:

1) Classic Mac Toolbox
2) 64-bits Carbon (som aldrig släpptes skarpt, men flera utvecklare hade den som plan och jobbade mot den innan det helt plötsligt skulle vara bara Cocoa)
3) Cocoa för PPC/Rosetta
4) 32-bitars x86

och vi vet alla att 64-bitars x86 kommer att falla bort förr snarare än senare. Det är en API vart femte år ungefär. Lägg till att grafiken har gått från Quickdraw 3D RAVE till OpenGL till Metal (även om OpenGL fortfarande stöds ett tag till). De som portar spel till Mac har sina färdiga verktyg - inte precis Wine, men färdiga verktyg som de kompilerar in för att översätta de anrop som behövs. Vart femte år måste de börja om från början. Det är den där sista, 32-bitars x86, som blev droppen för mig personligen, för den känns så onödig. De hade kunnat frysa den APIn så att den inte får nya uppdateringar, eller bara porta vissa bibliotek (bara libSystem hade nog räckt en bit), men nej, Apple skall kapa allt.

Kom ihåg: jag spelade på Macen från att det var Airborne! på ett svartvit frimärke tills för bara några år sen. Jag gav inte upp i första taget. Jag kommer inte heller att vara långsint - om de får till så att spel jag vill spela funkar bra på en MBA så kanske det blir en ny sån, när kronan återhämtar sig (sitter på en gammal MBP idag och har ingen anledning att uppgradera). Men jag tror det när jag ser det, och inte förr.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Och jag måste säga att man klarar sig ganska bra på 2st 6-core 3,46Ghz och 96Gb internminne. Jag har inte känt något jättebehov av att byta.

Får jag gissa på att du uppgraderat den i efterhand?
Annars låter det som en konfiguration som borde varit rätt dyr om man beställt den så när datorn var ny.

Jag har 1st 8-core 3.4GHz och 64GB internminne.
Men PC med AMD Ryzen och DDR4.
Räcker för mig.

Skrivet av oooskar:

Westmere har PCIe 2.0, så med x16 blir det 8 GB/s, vilket faktiskt är mer än Thunderbolt 4 (ca 5 GB/s).

Problemet där är väl vissa "budget" grafikkort som inte använder 16X.
Exempelvis RTX 4060Ti och troligtvis kommande RTX 4060 har PCI-E 4.0 8X.
Men används de på ett system med bara PCI-E 2.0 blir det i praktiken PCI-E 2.0 8X.
Vilket då motsvarar 16X på PCI-E 1.x

Sen vet jag inte om det fungerar att köra nya grafikkort på gamla Macar?