Husrannsakan mot Mullvad – "tog ingenting"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Det framgår tydligen inte att jag i båda mina inlägg var sarkastisk

Tycker det blir konstigare med sarkasm. En del av det noa gör är terroristbekämpning, finansiering av terrorism och penningtvätt. Pedofili finns rimligen vakom VPNtjänster, droghandel använder väl också anonymiseringstjönster så som VPN - med mera.
Var det sarkastiskt att det skulle finnas grov brottslighet bakom VPNtjänster?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Visst har dom något system som tar bort alla filer om strömmen stängs av? Någon sorts RAM?

Permalänk
Medlem

Undra vad det var för regeringskritiker som man ville ha mera information om.

Även om ingenting togs med, hoppas jag att Mullvad säkerställt att ingenting lämnats kvar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Alla vet ju att VPN är livsfarligt och används i den absolut grövsta typen av brottslighet som finns idag.

Om det är livsfarligt vet jag inget om. Om man med "den absolut grövsta typen av brottslighet som finns idag" exempelvis menar gängrelaterad brottslighet där barn mördar andra barn så ja, det stämmer bra att det är så. Sen att 99,99% som använder VPN inte pysslar med sådant är en helt annan sak.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det stämmer säkert väldigt väl att det inte går att verifiera hur system faktiskt fungerar innan man går ut och faktiskt undersöker hur det ser ut.

Precis, hur ska de verifiera utan tillgång till systemen?

Permalänk
Medlem

Tänkte precis gå och kolla deras pris och info, men får SSL-fel på deras hemsida? Bara jag?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad har ditt svar nått med mitt inlägg att göra förutom att det fick det att se ut som att du tog åt dig 😆

Du tar upp de 2 exemplen längst ned på listan av varför rättighet till integritet är viktigt. På vilket annat sätt hade du önskat jag läste din kommentar på, annat än att detta uppenbarligen är det första du själv tänker på?

Skrivet av Molotov:

Nuär många basement dwellers arga. deras värdefulla sökhistorik och taskdragande porrsurf historik är utsatt för intresseklubbens beskådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Precis, hur ska de verifiera utan tillgång till systemen?

Pratar vi om dessa NOA som i tråden beskrivits som fantastiska hackare som bara behöver sätta i en USB-sticka för att knäcka allt?

Samtidigt är det lustigt hur här i tråden beskrivs VPN som oknäckbart. Men i trådar om VPN-tjänster så skyddar de plötsligt ingenting då din dator läcker info överallt om vilken IP du varit inne med på massa tjänster och hos jättarna som MS, Apple och Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tänkte precis gå och kolla deras pris och info, men får SSL-fel på deras hemsida? Bara jag?

Inget problem här. Mullvad använder ett Let's Encrypt certifikat på sin sida med 3 månaders giltighet, fram till 18 jun 2023 vad jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det stämmer säkert väldigt väl att det inte går att verifiera hur system faktiskt fungerar innan man går ut och faktiskt undersöker hur det ser ut.

Så de hade en husrannsakan men nöjde sig med en förklaring av Mullvad om hur deras system fungerar på plats. De tog inte med några servrar/klienter för att undersöka dem noggrannare. Låter som de gav upp väldigt lätt för ett så allvarligt brott, med tanke på att det faktiskt var de som var involverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så de hade en husrannsakan men nöjde sig med en förklaring av Mullvad om hur deras system fungerar på plats. De tog inte med några servrar/klienter för att undersöka dem noggrannare. Låter som de gav upp väldigt lätt för ett så allvarligt brott, med tanke på att det faktiskt var de som var involverade.

Skrivet av Från artikeln:

Polisen kom med en fullmakt att beslagta datorer med kunduppgifter, men efter att Mullvad kunnat visa att inga sådana uppgifter stod att finna i några av datorerna som finns i företagets lokaler i Göteborg gick polisen därifrån tomhänta.

Mullvad har inte bara förklarat, utan även visat att de ej lagrar sådan data som polisen var ute efter.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Pratar vi om dessa NOA som i tråden beskrivits som fantastiska hackare som bara behöver sätta i en USB-sticka för att knäcka allt?

Samtidigt är det lustigt hur här i tråden beskrivs VPN som oknäckbart. Men i trådar om VPN-tjänster så skyddar de plötsligt ingenting då din dator läcker info överallt om vilken IP du varit inne med på massa tjänster och hos jättarna som MS, Apple och Google.

Vad är det här för tramsargument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så de hade en husrannsakan men nöjde sig med en förklaring av Mullvad om hur deras system fungerar på plats. De tog inte med några servrar/klienter för att undersöka dem noggrannare. Låter som de gav upp väldigt lätt för ett så allvarligt brott, med tanke på att det faktiskt var de som var involverade.

Det talas om någon form av "demonstration", kanske då någon mer praktisk genomgång(?), av att det som husrannsakan gällde inte står att finna i Mullvads utrustning.

Jag är benägen att tro att det snarare tyder på ett kompetent beslut från polisens sida; om det inte finns anledning att misstänka att informationen faktiskt existerar där så vore det ju bara trams att släpa iväg en massa utrustning, och dessutom utan stöd i lagen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Mullvad har inte bara förklarat, utan även visat att de ej lagrar sådan data som polisen var ute efter.

Precis, NOA fick gå hem molokna. Det krävdes en husrannsakan och tillslag med stora resurser för att få det bekräftat muntligt på plats med någon från Mullvad som pekade på utrustningen. Humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Underskattad kommentar. Besöket kan ha varit del i en offensiv satsning. Offensiva förmågor har tillgängliggjorts politiskt och utvecklats allt mer inom rättsväsendet under senare tid.

Kan i princip garantera att ingenting lämnades kvar, eller iaf att även om de hade gjort det så är det helt verkningslöst. Har träffat en del av de som driftar Mullvad och de är de mest paranoida IT typerna jag någonsin har träffat (och då påstår många att jag är för satans jobbig med att ta säkerhet på allvar).

Skulle vara högst förvånad om inte varenda server som ens varit i närheten av någon from NOA under besöket har både granskats och ominstallerats från scratch. Har också extremt svårt att se att de skulle låta någon från NOA gå runt obevakad i deras lokaler.

Skrivet av snajk:

Nu vill jag inte hijacka tråden till att handla om polisen i allmänhet, men jag behöver svara.

Jag tycker inte jag var den provokativa som satt lugnt på en sten med min tjej och diskuterade vilken mat vi skulle beställa, en torsdagseftermiddag i stadens största och mest välbesökta park. De som kom fram och började ifrågasätta varför vi var där, om vi var kriminella eller liknande däremot har i mina ögon ett ganska konfrontativt beteende. Vad i helvete har de med det att göra? Tror de att jag har begått ett brott? Har det begåtts ett brott i närheten? Är i så fall den eventuelle misstänkte lik mig? I detta fallet var svaret på alla dessa frågor nej, utom möjligtvis den första för det vet jag inget om, men om de trodde jag begått ett brott så borde de väl ha frågat om det eller på något sätt kontrollerat mig mer än att ställa en massa frågor om irrelevanta saker?

Mitt problem i sådana situationer är att jag är för ärlig. Polisens fråga om när jag senast hade kontakt med polisen kunde jag inte ärligt svara "aldrig" på utan jag förklarade att jag åkte med i en stulen bil en gång när jag var fjorton. Vilket förstås gjorde att poliserna satte mig i kategorin "en gång kriminell alltid kriminell", men det var förstås sedan många år preskriberat och dessutom var det innan jag var femton så det finns inte en chans att de hade kunnat ta reda på det, alltså borde jag bara hållit käften.
Jo, jag har en kompis som verkligen utsätts för sånt. Han ser väldigt speciell ut, är performance-konstnär med konstiga kläder, frisyr och så, men han är väldigt lugn, har aldrig hållit på med droger eller något sånt eller ens varit i slagsmål och dessutom har han ett framgångsrikt företag, villa och tre barn. Han har hamnat i fyllecell flera gånger, inte för att han har varit fullare än någon annan utan för att de riktar in sig på honom på grund av hans utseende, och det gick så långt att de ville dra in hans körkort trots att han aldrig varit i närheten av att köra onykter eller liknande. Hamnar man i fyllecell tillräckligt många gånger så ses man som "opålitlig i nykterhetshänseende" och då blir man av med körkortet, huruvida man faktiskt förtjänade att hamna där spelar liksom ingen roll.

Jag brukar inte vara så utsatt för jag ser verkligen inte speciellt galen ut eller så. Däremot kan min klädstil ibland tangera vad de lokala gangstrarna har på sig, med typ adidasbyxor (på mina motionspromenader, jag hade inte haft det på jobbet, krogen eller så), men jag är ju dubbelt så gammal som dem och skägg och långt hår, som jag har, hör verkligen inte till "gangsterstilen". Men sådär en gång per år så blir jag tagen av polisen utan anledning, spiknykter, och utfrågad och för det mesta visiterad.

Däremot blir jag väldigt ofta "slumpmässigt utvald" av tullen, när jag kommer in i landet aldrig utomlands, även om jag är i en grupp där jag i mina ögon borde vara den minst suspekta.

Sådana historiker som visar just hur värdelöst sk profilering är även om både poliserna och tulltjänstemännen som utför det är 100% övertygade om att de minsann har ett 6:e sinne för att se vem som är bov, när det i själva verkar enbart handlar om ett vist utseende eller klädval.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Precis, NOA fick gå hem molokna. Det krävdes en husrannsakan och tillslag med stora resurser för att få det bekräftat muntligt på plats med någon från Mullvad som pekade på utrustningen. Humor.

Ser varken det konstiga eller humoristiska i detta.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Skulle vara högst förvånad om inte varenda server som ens varit i närheten av någon from NOA under besöket har både granskats och ominstallerats från scratch. Har också extremt svårt att se att de skulle låta någon från NOA gå runt obevakad i deras lokaler.

Låta? Det är inte som att de från Mullvad har något att säga till om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det framgår tydligen inte att jag i båda mina inlägg var sarkastisk

Jag tror du får jobba på dina formuleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låta? Det är inte som att de från Mullvad har något att säga till om.

Tror du har sett för många Amerikanska filmer, NOA springer inte in och hotar de anställda med kpistar medan nått högdjur går runt och pillar på deras maskiner. Det här är en grupp med IT forensiker som ringer på dörren och ber Mullvad peka ut de maskiner som de har husis på så att de kan packa ner dem och ta med dem.

Dvs det här är inte en razzia och Mullvad är inte målet för husisen. Kan garantera att det var noll drama.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Tror du har sett för många Amerikanska filmer, NOA springer inte in och hotar de anställda med kpistar medan nått högdjur går runt och pillar på deras maskiner. Det här är en grupp med IT forensiker som ringer på dörren och ber Mullvad peka ut de maskiner som de har husis på så att de kan packa ner dem och ta med dem.

Dvs det här är inte en razzia och Mullvad är inte målet för husisen. Kan garantera att det var noll drama.

Det handlar knappast om amerikanska filmer, utan snarare om att det är en tvångsåtgärd där det är polisen som håller i taktpinnen. Samarbetar Mullvad finns det självklart ingen anledning till drama, men det är inte Mullvad som avgör hur husisen går till eller vad polisen tillåts göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det handlar knappast om amerikanska filmer, utan snarare om att det är en tvångsåtgärd där det är polisen som håller i taktpinnen. Samarbetar Mullvad finns det självklart ingen anledning till drama, men det är inte Mullvad som avgör hur husisen går till eller vad polisen tillåts göra.

Och det är inte heller polisen som avgör det utan det är Sveriges rikes lag som gäller även här. Du verkar ignorera att Mullvad inte är delgivna misstanke eller anklagade för något så proportionalitetsprincipen gör att polisen är något begränsad i vilka tvångsmedel de kan ta till utan att en åklagare beslutar att eskalera det hela. Vidare får man ha vittnen närvarande vid husrannsakan som ser efter så att det går rätt till så ja de har alltså all rätt att kontrollera vad gubbarna från NOA gör inne i lokalen och vilka maskiner som de går nära eller pillar på.

Det är långt ifrån fritt fram för farbror polis att göra som de vill, och det är lite (iaf lite) magstarkt att påstå annat när hela artikeln går ut på att NOA fick åka tomhänta därifrån efter att Mullvad demonstrerat att det de letade efter inte finns där och påpekade det olagliga i att NOA hade genomfört beslaget ändå.

Tro det eller ej men du har rättigheter som medborgare och polisen är inte Judge Dredd.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Och det är inte heller polisen som avgör det utan det är Sveriges rikes lag som gäller även här. Du verkar ignorera att Mullvad inte är delgivna misstanke eller anklagade för något så proportionalitetsprincipen gör att polisen är något begränsad i vilka tvångsmedel de kan ta till utan att en åklagare beslutar att eskalera det hela. Vidare får man ha vittnen närvarande vid husrannsakan som ser efter så att det går rätt till så ja de har alltså all rätt att kontrollera vad gubbarna från NOA gör inne i lokalen och vilka maskiner som de går nära eller pillar på.

Det är långt ifrån fritt fram för farbror polis att göra som de vill, och det är lite (iaf lite) magstarkt att påstå annat när hela artikeln går ut på att NOA fick åka tomhänta därifrån efter att Mullvad demonstrerat att det de letade efter inte finns där och påpekade det olagliga i att NOA hade genomfört beslaget ändå.

Tro det eller ej men du har rättigheter som medborgare och polisen är inte Judge Dredd.

Jag har genomfört förrättningar tillsammans med polis som samtidigt gjort husisar, samt tillslag med både polis och tull.

Polisen har rätt att bruka det våld som krävs för att genomföra husrannsakan. Mullvad, i det här fallet, har rätt att närvara som vittnen om det inte hindrar husrannsakan eller är till skada för förundersökningen. Det finns alltså ett beslut från åklagaren som polisen är där för att verkställa, och det är inte upp till huruvida Mullvad tillåter det.

Nu åkte polisen därifrån tomhänta för mullvadarna kunde på tillfredsställande vis, visa att informationen som eftersöktes inte fanns att hämta där. Inget konstigt med det utan den bästa lösningen för båda parter.

Permalänk
Medlem

"At least six police officers" - Minst 6 stycken säger dem. Var är de andra? Var är den sjunde snuten? Tänk efter nu.

Permalänk
Medlem

Tillslaget var inte för att hitta aktiva förövare utan att lära sig hur Mullvad opererar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Du tar upp de 2 exemplen längst ned på listan av varför rättighet till integritet är viktigt. På vilket annat sätt hade du önskat jag läste din kommentar på, annat än att detta uppenbarligen är det första du själv tänker på?

Ja du får fundera vidare. Tar du allt som skrivs som bete 😂🤣

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Finns de ingen journalist som faktiskt kan gräva lite och ta fram bevis som visar om husrannsakan faktiskt skett? xD
Varför skriver exempelvis ingen "riktig" nyhetssida om detta?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Så de hade en husrannsakan men nöjde sig med en förklaring av Mullvad om hur deras system fungerar på plats. De tog inte med några servrar/klienter för att undersöka dem noggrannare.

Så verkar det vara enligt nyheten ja.

Skrivet av Fulci:

Låter som de gav upp väldigt lätt för ett så allvarligt brott, med tanke på att det faktiskt var de som var involverade.

Jag vet inte vilket brott de utredde så jag vet inte hur allvarligt det var. Jag vet heller inte vilken kunskpsnivå/förväntningar NOA hade sedan innan, i vilken omfattning de visats förutsättningar på plats eller vad folket från NOA hade för målbild och beräknade utfall kring det hela.
Därför tycker iaf jag att det är ganska svårt att avgöra om det släppts alls, eller hur lättvindigt det kan ha varit.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Finns de ingen journalist som faktiskt kan gräva lite och ta fram bevis som visar om husrannsakan faktiskt skett? xD
Varför skriver exempelvis ingen "riktig" nyhetssida om detta?

Gäller bara att följa med i nyheterna

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/husrannsakan-mot-vpn-t...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har genomfört förrättningar tillsammans med polis som samtidigt gjort husisar, samt tillslag med både polis och tull.

Polisen har rätt att bruka det våld som krävs för att genomföra husrannsakan. Mullvad, i det här fallet, har rätt att närvara som vittnen om det inte hindrar husrannsakan eller är till skada för förundersökningen. Det finns alltså ett beslut från åklagaren som polisen är där för att verkställa, och det är inte upp till huruvida Mullvad tillåter det.

Nu åkte polisen därifrån tomhänta för mullvadarna kunde på tillfredsställande vis, visa att informationen som eftersöktes inte fanns att hämta där. Inget konstigt med det utan den bästa lösningen för båda parter.

Låter som att du i din iver över att bli upprörd över att du ansåg att jag använt ett ord felaktigt i en av mina kommentarer helt glömt bort, bortsett, eller kanske inte ens förstått, vad mitt argument var.

Grattis till en enorm halmgubbe, det är ingen mer än du som har påstått att Mullvad skulle tillåta detta eller ej, men så är ju också problemet när man regerar på ord utanför sin kontext.

edit: Sen är det kanske inte så lätt för dig att veta men nu råkar jag vara personlig vän med VD:n på Mullvad och vet exakt hur detta försök till husrannsakan gick till.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så polisen ska inte kontrollera vad som finns utan lita blint på vad Mullvad säger?

Med tanke på att hela deras affärsidé bygger på det så tror jag nog man kan utgå från att det faktiskt är så. Sen kan man såklart kolla upp det. Men det kan man göra på bättre sätt, tycker du inte?