Husrannsakan mot Mullvad – "tog ingenting"

Permalänk

Grattis till alla pedofiler och gängkriminella som använder Mullvads VPN. Ni klarade er ett tag till... O,0

Permalänk
Medlem

Betyder de här i teorin att du är helt anonym med mullvad VPN? En vpn kan väl endast trackas ner om du har loggarna till den riktiga IPn?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Betyder de här i teorin att du är helt anonym med mullvad VPN? En vpn kan väl endast trackas ner om du har loggarna till den riktiga IPn?

Eller cookies. Eller loggar som länkar ev tjänster du loggat in på både utanför och med vpn.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Neon:

Men tyvärr lever vi i en värld där buset är så pass allvarligt att man kanske måste accepter viss spårbarhet.

Jag tror de allra flesta människor kan acceptera viss befogad spårbarhet. Problemet ligger i att de instanser som vill sköta denna spårbarhet (både kommersiella och icke-kommersiella såsom stater) konsekvent på eget bevåg utökar eller missköter sina befogenheter, även utanför de ramar som satts upp. När dessa aktörer baserat på erfarenhet inte går att lita på utan främst går sina egna (eller andra aktörers) intressen blir det också väldigt svårt för den enskilde medborgaren att ha någon tillit till denna befogade spårbarhet.

Det är därtill oerhört naivt att tro att man kan använda övervakning för att hantera all kriminalitet, det har vi väl etablerat vid det här laget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ser framför mig hur logglösa VPN-anslutningar snart blir förbjudna. Nästa steg är att veta vem som köpt ett abonnemang samt ha loggning på vilken IP vilken abonnent hade vid vilket tillfälle. Steget efter det är att de måste logga trafiken. Inte långt kvar nu

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag tror de allra flesta människor kan acceptera viss befogad spårbarhet. Problemet ligger i att de instanser som vill sköta denna spårbarhet (både kommersiella och icke-kommersiella såsom stater) konsekvent på eget bevåg utökar eller missköter sina befogenheter, även utanför de ramar som satts upp. När dessa aktörer baserat på erfarenhet inte går att lita på utan främst går sina egna (eller andra aktörers) intressen blir det också väldigt svårt för den enskilde medborgaren att ha någon tillit till denna befogade spårbarhet.

Det är därtill oerhört naivt att tro att man kan använda övervakning för att hantera all kriminalitet, det har vi väl etablerat vid det här laget.

Jag kan inte se att jag sagt något om att spårbarhet löser all kriminalitet? Men det är väl ändå troligt att spårbar VPN hade kunnat avstyra en del bus och kanske även sparat några liv? Vad är det vi använder VPN till som gör det så viktigt att det inte går att spåra ens vid misstanke om grova brott? Jag använder det endast för jobb och där bryr jag mig inte om ifall det är spårbart eller inte, troligen loggar ändå mitt företag det mesta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetnuts:

Grattis till alla pedofiler och gängkriminella som använder Mullvads VPN. Ni klarade er ett tag till... O,0

Bara nyfiken, tror du att det bara är kriminella som använder VPN?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Nuär många basement dwellers arga. deras värdefulla sökhistorik och taskdragande porrsurf historik är utsatt för intresseklubbens beskådan.

Best post. Säger som James earl Jones:

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hahahahahahaha!
Go mullvad!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är standard att skicka NI i sådana här ärenden..

NOA inte NI.

Operativ, och inte Insats.
Natt och dag, som HV-vaktsoldat och HV-instats soldat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tog ingenting nej, men vad lämnade de kvar.........?

Underskattad kommentar. Besöket kan ha varit del i en offensiv satsning. Offensiva förmågor har tillgängliggjorts politiskt och utvecklats allt mer inom rättsväsendet under senare tid.

Permalänk
Medlem

garanterat bästa reklamen, speciellt när de gäller statliga inrättningar som NOA och SÄPO. men jag kan nog ändå tycka att när de gäller frågan om Svea Rikes säkerhet så bör NOA få hämta in så mycket data som möjligt. Men som privat person så uppskattar man ju detta. samtidigt som jag vill väldigt gärna få fast spioner som sprider information om Sverige.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Låter det inte lite konstigt att polisen på plats lät sig undervisas utav Mullvad om hur systemet fungerar och sedan beslutade att inte ta med något? Borde dem inte bara gått in, tagit allt och sedan undersökt hur de ligger till?

Kan vi på någotvis se om det faktiskt skett ett tillslag?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

gg på att folk inte vet vad NOA är

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Mullvad är anonymt då de själva inte vet vilka dess kunder är, du skapar ett kundnummer och sedan betalar du för numret t.ex via anonyma laddningskort/kontantkort.
https://www.inet.se/produkt/9123506/mullvad-vpn-6-manader-5-e...
https://www.webhallen.com/se/product/267706-Mullvad-VPN-12-ma...

Skrivet av trickeh2k:

Eller hur, känns jävligt overkill. Det är ett företag som levererar it-tjänster, det är inte en amfetaminfabrik kontrollerad av något gäng i orten.

Det är väl praxis att överdriva vid insatser mot it-verksamhet och så är det även i andra länder, någon som minns när de slog till mot kimdotcom.
Det är lätt att överdriva mot en verksamhet som inte utgör något hot om det sedan ska ses som en övning, PR, slöseri eller galenskap får var och en avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

NOA inte NI.

Operativ, och inte Insats.
Natt och dag, som HV-vaktsoldat och HV-instats soldat.

NI inte NOA. NI ligger under NOA och det var NI som skickades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Låter det inte lite konstigt att polisen på plats lät sig undervisas utav Mullvad om hur systemet fungerar och sedan beslutade att inte ta med något? Borde dem inte bara gått in, tagit allt och sedan undersökt hur de ligger till?

Kan vi på någotvis se om det faktiskt skett ett tillslag?

Märkligt att ingen mer funderar i dessa tankar..

Permalänk
Medlem

Kul med alla som verkar tro att det sprang in sex poliser med MP5or och full skyddsmundering. Det var naturligtvis utredare och IT-forensiker som gjorde ett besök. Har en god vän som jobbar med att hämta digitala bevis och i de allra flesta fall går det mycket lugnt och städat till. Det är inte som att ett litet IT-företag har något våldskapital man behöver hantera.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

NOA inte NI.

Operativ, och inte Insats.
Natt och dag, som HV-vaktsoldat och HV-instats soldat.

Bra att någon läser artikeln ordentligt här!

Permalänk
Medlem

Någon som enkelt kan förklara hur dom på ett så snabbt sätt kan säkerställa att informationen dom letar efter inte fanns på någon av datorerna i lokalen?
Ponera att polisen gör husrannsakan i mitt hem i jakten på specifik data som dom tror att jag har lagrad i någon av mina datorer.
Det borde rimligtvis ta flera dagar att logga alla mina diskar.
Och det är dom diskar jag öppet visar, tänk hur många jag kan ha gömt undan om jag faktiskt hade något att dölja.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kwirek:

Förväntade de sig väpnat motstånd, eftersom de skickade dit nationella insatsstyrkan?

Skrivet av GooGeL:

Möjligen har de speciell kompetens som gör nytta i detta tillslaget.

Länk: https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/nationella-insa...

NI genomför regelbundet uppdrag åt Polismyndigheten och Säkerhetspolisen. Av naturliga skäl blir det sällan känt att insatserna har fått bidrag med NI:s förmåga när många fall utförs dolt i uppdragsgivarens försorg. Av de hundratalet insatser som genomförs årligen kan följande inriktningar beskrivas:

  • (...) Insatser för bevissäkring med hög komplexitet eller svårighetsgrad.

Skrivet av trickeh2k:

Eller hur, känns jävligt overkill. Det är ett företag som levererar it-tjänster, det är inte en amfetaminfabrik kontrollerad av något gäng i orten.

Skrivet av plajton:

Nu är jag alltifrån jurist, men eftersom nationella insatsstyrkan drog dit handlar det väl om ett allvarligt brott i den högre misstankegraden

Skrivet av Toranaga:

Påskupploppen 2022.
Polisen: Ska vi sätta in nationella insatsstyrkan?
NOA: Nej, den sparar vi till Mullvad, för det är farliga personer vi har att göra med där som håller på med sådana härna farliga saker som personlig integritet.

Skrivet av Elyxiator:

Att man skickar insatsstyrkan är inte så konstigt som det låter.

Skrivet av SuperSverker:

Känns ju som att insatsstyrkan är några steg upp i den våldstrappan...

Skrivet av AnnoyingIB:

Ser framför mig att det sett ut såhär i någon mailkonversation:

Polisen: Hej vi vill ha eran kundinfo om xyz tack
Mullvad: Tyvärr det finns inte
Polisen: Ok vi tror inte på er så vi skickar NI
*husransakan*
Polisen: Okej ni hade rätt det fanns inget

Personligen finner jag det ganska skrämmande att det tog typ två sekunder innan det var allmänt etablerat att Nationella insatsstyrkan hade varit där, trots att det inte nämns ett knyst om det i varken Mullvads inlägg eller SweClockers artikel.

Nog måste vi kunna hålla högre nivå här på SweClockers än att bara repetera trådsanningar utan att ens läsa källan?

EDIT: Såg nu att det verkar ha stått fel i artikeln från början. Då tycker jag verkligen det tillhör god journalistisk sed att tydligt markera det i samband med rättelse, exempelvis:

Rättelse: I en tidigare version av artikeln angavs felaktigt Nationella insatsstyrkan istället för Nationella operativa avdelningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen åsikt om det juridiska läget för jag har inga kunskaper där, men frågan är om polisen exempelvis litar på ifall posten säger att de inte har sparad information om innehållet i varje försändelse eller om de också blir utsatta för husrannsakan. Hur kan polisen lita på att posten inte öppnar och granskar varje brev och sparar information om innehållet, det kan de väl inte veta förrän de har gjort en husrannsakan på alla platser där post hanteras och sett att det är som posten säger? Om inte så är det en dubbel standard.

Jag vill inte påstå att ACAB riktigt, men det finns mycket som pekar på det. Igår tog jag och tjejen en promenad i solen, två civila poliser kom fram och ifrågasatte varför vi var där, i en park på eftermiddagen när det var sol ute vilket vi inte är direkt bortskämda med. Frågade ut oss om vi hade haft kontakt med polisen förr, vad vi höll på med, vad vi skulle göra sen, om vi brukade vara där och så vidare. Och förstås klassikern "behöver du hjälp med något, finns det en situation du behöver komma ur...", som att jag skulle vilja be dem om hjälp när de oprovocerat kommer fram och trakasserar, och varför jag skulle behöva polisiär hjälp förstår jag inte, jag har inte blivit utsatt för något brott och är inte misstänkt för något brott så var vänlig och lämna mig ifred tack. Det råkade passera en alkis så de skiftade fokus till honom, men annars lär vi ha blivit visiterade. Helt utan misstanke eller anledning, mer än att vi var utomhus typ.

Och det är inte första gången något liknande sker. Sist var det bara jag och då blev jag också visiterad helt öppet på allmän plats. Jag är för fan en medelålders laglydig systemutvecklare, jag borde kunna ha på mig gympabyxor, ha lite skägg eller befinna mig i en park utan att polisen ska se det misstänkt beteende.

Så en regel för mig är att minimera kontakt med polisen och minimera informationen jag ger dem om kontakt är oundviklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag kan inte se att jag sagt något om att spårbarhet löser all kriminalitet? Men det är väl ändå troligt att spårbar VPN hade kunnat avstyra en del bus och kanske även sparat några liv? Vad är det vi använder VPN till som gör det så viktigt att det inte går att spåra ens vid misstanke om grova brott? Jag använder det endast för jobb och där bryr jag mig inte om ifall det är spårbart eller inte, troligen loggar ändå mitt företag det mesta.

"Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin
https://www.goodreads.com/quotes/140634-those-who-would-give-...

Benjamin Franklin FRS FRSA FRSE (January 17, 1706 [O.S. January 6, 1705][Note 1] – April 17, 1790) was an American polymath who was active as a writer, scientist, inventor, statesman, diplomat, printer, publisher, forger and political philosopher.[1] Among the leading intellectuals of his time, Franklin was one of the Founding Fathers of the United States, a drafter and signer of the Declaration of Independence, and the first Postmaster General.[2]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin

Kontexten runt citaten handlade om att Pappa Staten försökte beskatta en rik familj för att driva in mer pengar till försvaret. För den som vill veta mer så finns Google. Det finns en drös sidor som citerar NPR (😄) som med hjälp av kontexten runt citatet försöker påstå att citatet inte är relevant och egentligen handlar om något annat.

Men tänk dig att istället för att bli extra beskattad monetärt för att få in pengar till militären så skall du beskattas med din data, biometriska uppgifter och fan och hans moster. För temporär s.k. säkerhet.

När "beskattningen" dessutom kommer påverka ALLA negativt förr eller senare, kriminell som laglydig. Lagarna kommer utnyttjas till DIN (eller dina barn eller barnbarns) nackdel. Och där står man sedan med Svarte Petter för man ville införa någon påstådd säkerhet och fånga kriminella. Personligen är jag inte beredd att betala det priset.

Och det är väl VPN kommer in i bilden. Göra det jag kan för att min data ej skall skrapas och florera runt i diverse databaser. Självklart är VPN bara en liten del av det man (enligt mig) bör göra för att försvåra processen. Att minimera hur kartläggningsbar man är borde vara ett hetare ämne än vad det är idag, för det är just den teknologin som utvecklas "mot kriminella" som kommer användas för att inskränka på dina friheter i framtid vare sig du är, som sagt, laglydig eller ej.

Inser självklart att det är en åsiktsfråga men vissa kanske tycker det är värt att bidra till utvecklingen av verktyg som kan användas för att införa riktig tyranni i samhället.

Många bäckar små, skulle alla vara anonyma på internet skulle det definitivt försvåra arbetet för utvecklandet av teknologin.

Sen kanske andra tycker det är överdrivet och larvigt tänkt och tro att det ska gå så långt. Det är deras åsikt, vilket dom har all rätt till. Sedan är givetvis min åsikt att dessa tänker fel och är naiva. Men det är svårt att peka finger på rätt och fel i en åsiktsfråga så meningen är inte att väcka en debatt om vem som har rätt, fel, är blåst, schizofren osv utan bara ge folk en förståelse hur tänket hos vissa går.

Blev ett mycket längre och mer utsvävande inlägg, tänkte egentligen bara posten citatet, än tänkt men nu borde andra iallafall förstå varför vissa av oss använder VPN trots att vi inte döljer kriminalitet eller liknande. Hade tråkigt i roddbåten påväg till Grönland, något ska man väl få underhålla sig med 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har ingen åsikt om det juridiska läget för jag har inga kunskaper där, men frågan är om polisen exempelvis litar på ifall posten säger att de inte har sparad information om innehållet i varje försändelse eller om de också blir utsatta för husrannsakan. Hur kan polisen lita på att posten inte öppnar och granskar varje brev och sparar information om innehållet, det kan de väl inte veta förrän de har gjort en husrannsakan på alla platser där post hanteras och sett att det är som posten säger? Om inte så är det en dubbel standard.

Jag vill inte påstå att ACAB riktigt, men det finns mycket som pekar på det. Igår tog jag och tjejen en promenad i solen, två civila poliser kom fram och ifrågasatte varför vi var där, i en park på eftermiddagen när det var sol ute vilket vi inte är direkt bortskämda med. Frågade ut oss om vi hade haft kontakt med polisen förr, vad vi höll på med, vad vi skulle göra sen, om vi brukade vara där och så vidare. Och förstås klassikern "behöver du hjälp med något, finns det en situation du behöver komma ur...", som att jag skulle vilja be dem om hjälp när de oprovocerat kommer fram och trakasserar, och varför jag skulle behöva polisiär hjälp förstår jag inte, jag har inte blivit utsatt för något brott och är inte misstänkt för något brott så var vänlig och lämna mig ifred tack. Det råkade passera en alkis så de skiftade fokus till honom, men annars lär vi ha blivit visiterade. Helt utan misstanke eller anledning, mer än att vi var utomhus typ.

Och det är inte första gången något liknande sker. Sist var det bara jag och då blev jag också visiterad helt öppet på allmän plats. Jag är för fan en medelålders laglydig systemutvecklare, jag borde kunna ha på mig gympabyxor, ha lite skägg eller befinna mig i en park utan att polisen ska se det misstänkt beteende.

Så en regel för mig är att minimera kontakt med polisen och minimera informationen jag ger dem om kontakt är oundviklig.

Ditt sätt och skriva tyder för att du möjligen var för provokativ i mötet.

Hälsa till farbror blå, säg något gott om vädret, gnäll om inflationen, "gå" skilda vägar.

Permalänk
Medlem

Försökte komma åt mullvads hemsida men det gick inte, lite strul efter detta ändå kanske?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter demonstrationen, som tydligt visade att servrarna inte innehåller några kunduppgifter, och ett samtal med åklagare valde polisen att inte beslagta något.

De verkar ha lärt sig en del på tiden som gått sedan raiden mot Pirate Bay 2006, där vi såg bilder på poliser som bar iväg CRT-skärmar

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt hur ni kan normalisera detta. Ja, varför tror ni man skickade NOA? Tänk efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och det är inte första gången något liknande sker. Sist var det bara jag och då blev jag också visiterad helt öppet på allmän plats. Jag är för fan en medelålders laglydig systemutvecklare, jag borde kunna ha på mig gympabyxor, ha lite skägg eller befinna mig i en park utan att polisen ska se det misstänkt beteende.

Låter som att du har något utseende/beteende som dom går igång på då. Säger inte att det är rätt. Har en kompis (medelålders IT-chef på ett stort börsbolag) som alltid råkar ut för sådant. Har hänt flera gånger på krogen när vi varit ute. Vi andra var fulla och stökiga, han nykter och körde bil, ändå är det honom dom tar iväg på urinprov.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Bra att någon läser artikeln ordentligt här!

Stod NI i en tidigare version av artikeln, Mullvad nämner dock bara NOA i sin blogg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Rätt sjukt hur ni kan normalisera detta. Ja, varför tror ni man skickade NOA? Tänk efter.

Vem normaliserar vad?
Varför skickade man NOA? Du som vet får gärna berätta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata