Husrannsakan mot Mullvad – "tog ingenting"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, det var ju bra, men funderar på om man ska betala årsvis i förskott som jag gjorde senast.

Synd bara att det inte finns en tjänst som gärna samarbetar med polisen för att sätta dit terrorister, pedofiler och maffia, men inte lämnar ut information om övriga kunder...

Det finns nog. Lär ju finnas VPN tjänster och liknande som ägs och kontrolleras utav CIA osv

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Är det inte lite suspekt att man genomför tillslag mot svenska företag för att hämta uppgifter om abonnenter men för att sedan upptäcka att det inte finns några...?

Känns ju som att insatsstyrkan är några steg upp i den våldstrappan...
Jag är allt för att man fångar buset men det känns ju samtidigt som att man använder rätt trubbiga verktyg. Lite som att övervaka alla för att komma åt någon promille av befolkningen.

Edit*
Tankevurpa deluxe, klart fan man gör en husis baserat på misstanke snarare än konkreta bevis (..för då hade ingen husrannsakan behövts).

Jag älskar ideen om att man har planerat egen mjukvara inne hos Mullvad dock. Det känns väldigt osvenskt och det är fränt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är det inte lite suspekt att man genomför tillslag mot svenska företag för att hämta uppgifter om abonnenter men för att sedan upptäcka att det inte finns några...?

Ser framför mig att det sett ut såhär i någon mailkonversation:

Polisen: Hej vi vill ha eran kundinfo om xyz tack
Mullvad: Tyvärr det finns inte
Polisen: Ok vi tror inte på er så vi skickar NI
*husransakan*
Polisen: Okej ni hade rätt det fanns inget

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, det var ju bra, men funderar på om man ska betala årsvis i förskott som jag gjorde senast.

Synd bara att det inte finns en tjänst som gärna samarbetar med polisen för att sätta dit terrorister, pedofiler och maffia, men inte lämnar ut information om övriga kunder...

Hur menar du då? Hur ska en VPN/ISP-leverantör veta vilken typ av information som rör sig i krypterade tunnlar som switchas/routas i deras nätverk?
Och även om de har en bakdörr och avlyssnar sina kunder ska de då kartlägga dessa och kabla vidare infon till ordningsmakten?
Det är som om Postmord skulle öppna alla försändelser och läsa innehållet.
Eller som om Vägverket skulle stoppa alla fordon och och söka igenom.

Att svensk polis har problem förstår man av denna nyhet och av klipp som detta: https://m.youtube.com/watch?v=8h-IH5uktT0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är det inte lite suspekt att man genomför tillslag mot svenska företag för att hämta uppgifter om abonnenter men för att sedan upptäcka att det inte finns några...?

Känns ju som att insatsstyrkan är några steg upp i den våldstrappan...
Jag är allt för att man fångar buset men det känns ju samtidigt som att man använder rätt trubbiga verktyg. Lite som att övervaka alla för att komma åt någon promille av befolkningen.

Hur är det suspekt? Polisen har anledning att misstänka att det finns viktiga uppgifter. Spåren leder till Mullvads VPN. Hur ska de ta reda på vilka uppgifter som finns och säkra bevis, om inte genom en husrannsakan? Fråga Mullvad om de har uppgifterna; "Nej, vi sparar inte kunduppgifter", "Okej, tack och hej!"?

NI är där för att säkra bevis så de inte tafflas bort eller försvinner på annat sätt.

Permalänk

kalla mig cynisk, men jag gissar att dom var ute på uppdrag av antipiratbyrån, och allt annat är smoke and mirrors.

Permalänk

NOA är inte Nationella insatsstyrken, så det var mog mindre dramatiskt än folk tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Nice på ett sätt för folk som vill vara anonyma med laglig åtanke, tråkigt när man förstår att rikskriminella utnyttjar deras tjänster för att komma undan brott de givetvis borde straffas för

- Har svårt att hurra då det kan vara mördare, pedofiler och annat patrask som de annars hade velat fånga om de givetvis fått tillgång till servrarna som nu istället kan härja fritt

Javisst. Det som laglydiga kan nyttja som skydd mot myndigheter och företag kan även kriminella nyttja.

Personligen tänker jag att personlig integritet är ytterst viktigt i en demokrati och att vi ibland får betala priset att det kan missbrukas.

Permalänk
Medlem

Mullvad gick för en tid sedan över till disk-lösa servrar, allt kör från memdisk. Så det var nog enkelt att visa att det inte fanns en enda hårddisk/ssd i maskinerna

Om polisen hade läst mullvads blogg hade de kunnat spara resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur menar du då? Hur ska en VPN/ISP-leverantör veta vilken typ av information som rör sig i krypterade tunnlar som switchas/routas i deras nätverk?
Och även om de har en bakdörr och avlyssnar sina kunder ska de då kartlägga dessa och kabla vidare infon till ordningsmakten?
Det är som om Postmord skulle öppna alla försändelser och läsa innehållet.
Eller som om Vägverket skulle stoppa alla fordon och och söka igenom.

Det kan de givetvis inte. Men om de får veta av polisen att Kalle Banan, det är en riktigt ful fisk - och Kalle Banan sedan betalar för Mullvad med Swish eller något annat spårbart, eller om de rentav samarbetar med Kalle Banans internetoperatör som sett till att Banan har en helt egen ip-adress, då kan Mullvad ju låtsas ta emot Kalle Banan som kund men logga ip-adresser etc på just Kalle Banan, men inga andra.

Jag menar inte att de SKA göra så. Men i ett land med lite sämre integritet och demokrati så får man ju räkna med att VPN-leverantörer har kontoret bredvid säkerhetspolisen. Precis som parkeringsbolag ofta har kontor på samma adress som inkassobolag.

Självklart kan posten rent tekniskt flagga all post som går til Kalle Banan och röntga, narkotikasniffa, etc, efter behag. Likaså kan man ha trafikkameror som flaggar alla bilar som inte betalat parkeringsböter (eftersom dessa rent statistiskt oftare körs av kriminella), eller reggade på Kalle Banan, någon av hans familjemedlemmar, eller bekanda, och sedan stoppa.

Jag tror framtiden kommer att vara full av övervakning, därför att folk kommer att rösta på det. Tyvärr får man väl kanske säga, av två skäl - dels att folk inte värdesätter integritet, och dels för att de tydligen känner att samhället är så åt helvete att denna övervakning behövs.

Skrivet av krEJZi:

Det finns nog. Lär ju finnas VPN tjänster och liknande som ägs och kontrolleras utav CIA osv

Jag menar att VPN-bolagen inte bör samarbeta med polisen utan vidare, men att de gärna kan GE SKEN av att de gör det, för att hålla borta terrorister, pedofiler och annat avskum från tjänsten (och därmed gör att vi som bara seglar runt på internet utan att bedriva grov brottslighet inte riskerar att få tjänsten vi betalar för raidad och nedstängd).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den 18 april kom minst sex poliser från Nationella Insatsstyrkan till svenska VPN-tjänsten Mullvad i Göteborg för att beslagta datorer med kunduppgifter.

Läs hela artikeln här

Mja, NOA och Nationella insatsstyrkan är två olika saker. Så det var inget "SWAT" -team som kom med dragna MP5:or

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

kalla mig cynisk, men jag gissar att dom var ute på uppdrag av antipiratbyrån, och allt annat är smoke and mirrors.

eller så var det för att lämna av lite spårningshårdvara/mjukvara??, kalla mig cynisk men hade inte förvånat mig det minsta om detta var huvudmålet med insatsen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Nuär många basement dwellers arga. deras värdefulla sökhistorik och taskdragande porrsurf historik är utsatt för intresseklubbens beskådan.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Massövervakning, tracking, reklam och skit är ju något företagen och stater har gått fram med. Att människor vill skydda sig är ju inte konstigt. Att jaga fildelare var väl den största anledningen att VPN tjänsterna växte sig så stora i början.

Ja det finns kriminella som använder sig utav detta för att gömma sig. Stor del av droghandeln sker ju via vanlig post. Känns ju lika orimligt att polisen ska sitta och gå igenom all post som skickas (utan misstanke).

Det finns vissa grundpelare i vårt samhälle som är viktiga. Saker man inte ska urholka för att lösa ett annat problem. Förstår inte ens hur man kan motivera massövervakning.

Har du inte orent mjöl i påsen så har du inget att frukta. Låt dem läsa dina konversationer och titta på dina privata bilder osv. Inget du påverkas av...

Med detta argumentet så kan man ju likaväl sätta upp en miljon kameror som i kina och massövervaka alla. Man kan ta DNA och fingeravtryck på alla och lagra i en databas. Fan du kan ID märka och sätta en tracker i alla kroppar.

Hur smidigt är inte allt detta för att lösa brott? Spelar ju ingen roll om ditt DNA lagras? Inget du far illa av så länge du inte är kriminell. Spårning är ju inte heller något du far illa av, du spåras ju redan med mobil osv. So why not? Skulle ju göra kriminalitet nästan omöjligt. Det måste det ju vara värt?

Kanske off topic, men jag stöttar flera av förslagen ovan. Flera kameror i offentliga miljöer, dna och fingeravtryck i databaser, m.m.

Massövervakning a'la Chat Control är dock att gå minst tio steg för långt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det suspekt? Polisen har anledning att misstänka att det finns viktiga uppgifter. Spåren leder till Mullvads VPN. Hur ska de ta reda på vilka uppgifter som finns och säkra bevis, om inte genom en husrannsakan? Fråga Mullvad om de har uppgifterna; "Nej, vi sparar inte kunduppgifter", "Okej, tack och hej!"?

NI är där för att säkra bevis så de inte tafflas bort eller försvinner på annat sätt.

Jag tror jag gjorde en rejäl tankevurpa, tänkte att man behöver bevis för att genomföra en husis men såklart räcker det ju med en misstanke om det.

Don't mind me

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarky:

Snyggt hanterat av både mullvad och polisen. Antagligen använde sig någon av mullvad för att begå grov brottslighet och polisen vill säkra bevisning. Varpå mullvad bevisar att de inte har någon information som kan hjälpa till i utredningen och polisen lämnar.

Finns säkert någon rättshaverist som får detta till att polisen trots allt är fascister

Det skulle jag inte påstå, däremot så är fascism i det här landet fullt möjligt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nu finns även video på räden uppe.

Permalänk
Medlem

Tycker polisen skötte detta helt korrekt. De ska ju undersöka hur det faktiskt ligger till och inte bara köpa någons påstående rakt av.

Nu vet jag inte vad som låg bakom husrannsakan, så kanske lite OT, men..

Om brottslingar använder krypterad kommunikation för det grövre brotten i större och större utsträckning så tror jag vi, med rätta, kommer börja se fler regleringar. Debatten har ju redan pågått ett bra tag.

Personligen tycker jag att det börjar bli väl mycket grova och vidriga brott nu för tiden. Kanske är det så att vi inte förtjänar den grad av yttrandefrihet som vi idag har då vi alla är delvis ansvariga för det samhälle vi lever i.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Tycker polisen skötte detta helt korrekt. De ska ju undersöka hur det faktiskt ligger till och inte bara köpa någons påstående rakt av.

Nu vet jag inte vad som låg bakom husrannsakan, så kanske lite OT, men..

Om brottslingar använder krypterad kommunikation för det grövre brotten i större och större utsträckning så tror jag vi, med rätta, kommer börja se fler regleringar. Debatten har ju redan pågått ett bra tag.

Personligen tycker jag att det börjar bli väl mycket grova och vidriga brott nu för tiden. Kanske är det så att vi inte förtjänar den grad av yttrandefrihet som vi idag har då vi alla är delvis ansvariga för det samhälle vi lever i.

Jag blir helt mållös och illamående av att läsa det här. Nordkorea kanske skulle passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Våra allmänna vägar används också av brottslingar, ska vi plocka bort dem också?

Jämförelsen haltar en del, vägar kontrolleras regelbundet och då grips inte enbart fortkörare. Händer något allvarligt spärras vägar av.
Svårt att göra så på internet. Men antingen skyddas alla på nätet eller ingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag blir helt mållös och illamående av att läsa det här. Nordkorea kanske skulle passa?

Satt och funderade på om jag verkligen skulle kommentera detta, så för att kontra med ett lika tramsigt inlägg så, kanske ett samhälle där alla är åtalsimmuna skulle passa?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Jag blir helt mållös och illamående av att läsa det här. Nordkorea kanske skulle passa?

Nåja. Att man inte har frizoner för brottslig verksamhet är väl ändå inte rimligt att likna vid nordkorea.
Att brottsbekämpande instanser ges möjlighet att utreda brott är snarare en del av en rättsstat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Hur menar du då? Hur ska en VPN/ISP-leverantör veta vilken typ av information som rör sig i krypterade tunnlar som switchas/routas i deras nätverk?
Och även om de har en bakdörr och avlyssnar sina kunder ska de då kartlägga dessa och kabla vidare infon till ordningsmakten?
Det är som om Postmord skulle öppna alla försändelser och läsa innehållet.
Eller som om Vägverket skulle stoppa alla fordon och och söka igenom.

Att svensk polis har problem förstår man av denna nyhet och av klipp som detta: https://m.youtube.com/watch?v=8h-IH5uktT0

Vi har väl visserligen statliga instanser som faktiskt inspekterar postgången. Det här är väl något tullen jobbar med en hel del.

Men även postnord ska kunna samarbets med polisen vid misstanke om brottslig verksamhet.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2023/januari/personal-som...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Våra allmänna vägar används också av brottslingar, ska vi plocka bort dem också?

Det är väl ändå ingen som föreslagit att vi ska plocka bort internet?
Lika lite som att någon föreslagit att vi ska plocka bort vägar...

Vill du likna det vid vägar så är det rimligare att jämföra det med kameror längs vägarna.
Och det har vi ju redan.

Visst visst - samtal har väl en annan nivå av integritet än att få bilen filmad längs vägen. Men att det skulle jämföras med att plocka bort vägar tycker jag blev fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bästa reklamkampanjen en VPN kan få, kombinera det med dagens erbjudande också! Snacka om att få nya kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Nu är jag alltifrån jurist, men eftersom nationella insatsstyrkan drog dit handlar det väl om ett allvarligt brott i den högre misstankegraden - Kan ju vara allt från någon drogkartell / mördare eller misstänkt terrorist. Men uppenbart kan de ju inte berätta varför då det finns risk att den misstänkte flyr etc

NI används för allt som dom känner är minsta farligt.. tex legala vapenägare och jägare som glömt skicka in ett papper.

Dom har inte bra rykte och används helt omotiverat för många sorters brott där en vanlig uniformerad polis med en sig/glock hade räckt. Men klart, alla bovar i sverige är ju som i hollywood - fulltankade med narkotika och beväpnade med ak74or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mullvad gick för en tid sedan över till disk-lösa servrar, allt kör från memdisk. Så det var nog enkelt att visa att det inte fanns en enda hårddisk/ssd i maskinerna

Om polisen hade läst mullvads blogg hade de kunnat spara resurser.

Jag hoppas att polisen gör lite grundligare utredningar än litar på ett företags blogg.

Permalänk
Medlem

Det är ganska tydligt att Sverige dragit på sig ett rejält brotts kapital de senaste 10 åren. Även om de fortfarande är få räknat till befolkningen så håller de klart mycket mer låda än vad det gjordes på 80-90 tal. Nu är det vardagsmat med diverse skjutningar, pedofili, mishandel, stöld m,m m,m, går ju inte en dag utan att media rapportera om dito. Det finns en anledning varför man stramat åt lagarna och bygger ut kriminalvården som aldrig förr(vilket såklart kostar oss skattebetalare massor).

Vad man sökte i just detta fallet känner jag inte till men om det hade kunnat rädda ens ett par liv så kan jag tycka att det var tråkigt att de inte fick tag på informationen de behövda för att komma vidare.

Det är såklart kul när ett företag lyckas med vad de ämnar göra, speciellt när vi pratar om rättigheter som att vara anonym. Men tyvärr lever vi i en värld där buset är så pass allvarligt att man kanske måste accepter viss spårbarhet. En del använder VPN för att fildela, även om det klassas som brott så är det buset som utsätter andra människor för lidande och död som man vill åt(i min mening). Är faktiskt förvånad över att man än så länge inte hittat ett vis att spåra även de som använder VPN(om inte annat genom hårdare regler på loggning) men det är troligen bara en tidsfråga(även om den ligger långt in i framtiden).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är ju inte utan att man blir lite trött... Mullvad skriver själva att NOA har varit på besök, inte Nationella Insatsstyrkan. NOA innehåller t.ex. gamla Rikskriminalen tillsammans med mycket annat. Antagligen var det några artiga poliser som knackade på och hoppades hitta nåt som inte fanns i jakten på nån penningtvättare eller liknande.
.

Stavfel.
Permalänk
Medlem

De letade givetvis efter pirater!
Henrik Pontén var även med (dock gick han väl bort för något år sen..?)

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |