Chat GPT hjälper "överanställda" jonglera flera jobb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Ställa verifierande följdfrågor funkar ju inte, den spinner lätt bara vidare på samma story (om du fortsätter i samma konversation).

Du får göra verifikationen utanför GPT-världen, om du inte redan vet vad som är rätt.

Precis, men det måste man ju med vilken lärobok som helst.

Matte är väl ett skolämne där man kan verifiera ganska rakt av att någonting fungerar, men i många andra domäner får man helt enkelt lita på att bokens författare har både sanning och goda motiv på sin sida.
Jag menar, hur många människor har verkligen verifierat att mitokondrien är cellens kraftverk?
Och hur ska vi någonsin kunna verifiera att Sokrates faktiskt fanns, och var så som det påstås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

"Killen" har nära 200 000 prenumeranter och nära 1 miljon visningar på en av videos, skulle inte säga att han är någon random utvecklare på nätet direkt. Men oavsett så prickar detta ganska så mycket bulls eye på de flesta stora projekt jag varit på sen 2000. Det projekt jag sitter på idag har jag jobbat på sen 2007, där minst 10 samtidiga utvecklare, kod massan är enorm! Numera har vi ganska tydliga regler runt kodstandard och en av punkterna är just att undvika kommentarer så långt det går, en annan är att ha beskrivande metod, klass och variabelnamn. Vi har fått lära oss den hårda vägen att även om det finns kommentarer som beskriver koden så måste man läsa koden för att försäkra sig om att kommentaren stämmer, så varför då ens läsa kommentaren? Nej, kommentar får endast finnas i undantagsfall i vår kod.

Kod är i grunden till för kompilatorn att göra om till maskinkod medan kommentarer är gjorda för oss människor, självklart finns det en viss utmaning att skriva kod som riktar sig mer åt oss men egentligen är det bevisligen inte svårt.

Att kommentarer faller ur synk lär vara absolut vanligast i long-life kod och framförallt i kod där det rör sig flera utvecklare.

Med det sagt finns det såklart ingen LAG av den enkla anledningen att inget projekt är exakt likadant som det andra.

Vad har antalet prenumeranter och visningar av hans videor med mina frågor att göra? Hur många prenumeranter och views har t.ex Joe Rogan och han vet väl knappt hur man går över trösklar.

Det är bara att gratulera till att ni har lyckats få detta att fungera där du arbetar även om jag måste undra varför era utvecklare är så slarviga att de ändar i kod men inte i kommentarer så att kommentarerna blir fel, hos oss skulle det bli ett allvarligt personligt samtal med mig om man checkade in kod som inte också höll ev kommentarer uppdaterade med ändringen.

Och jag menade inte att jobbar på samma projekt under lång tid i min ursprungsfråga, meningen där var att avsluta ett större projekt med några miljoner rader kod 2000 för att sedan först idag 23 år senare gå tillbaka till det projektet och börja jobba i det.

Och då har vi inte ens öppnat pandoraasken med Clean Code: Horrible Performance som rasar just nu.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Precis, men det måste man ju med vilken lärobok som helst.

Matte är väl ett skolämne där man kan verifiera ganska rakt av att någonting fungerar, men i många andra domäner får man helt enkelt lita på att bokens författare har både sanning och goda motiv på sin sida.
Jag menar, hur många människor har verkligen verifierat att mitokondrien är cellens kraftverk?

Ja, så är det ju. Men där är väl ändå samtidigt den stora skillnaden som du sätter fingret på där?

Du har anledning att förvänta dig att människan som skrev läroboken inte bara blajade loss utan försökte förklara hur det faktiskt ligger till på ett sätt som passar kursens förväntade kunskapsnivå. Säkert inte perfekt, men det fanns en avsikt att arbeta utifrån iaf.

ChatGPT har ju ingen avsikt med texten, den bara genererar något som skall passa sammanhanget baserat på "hur man brukar skriva".

Med det inte sagt att det inte medför någon nytta, det kan vara fantastiskt användbart. Men om man ger sig in på att lita på det faktamässiga innehållet i sig istället för att ha det som ett sätt att accelerera det man har kunskap inom så är man ute på riktigt djupt vatten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Först nivån av diagnostik som en läkare gör kan nog ersättas rätt lätt av en AI redan nu. Ställ ett gäng frågor och dra rimlig slutsats om nästa steg... så har vi decimerat antalet läkare som behövs på vårdcentraler runt om i landet.

Det behövs ingen AI för det..

Print "Beskriv dina symptom:"; dev/null = readLine(); Print "Ta två alvedon och kom tillbaka om en vecka.";

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Och då har vi inte ens öppnat pandoraasken med Clean Code: Horrible Performance som rasar just nu.

Jag är nyfiken: är detta något som "drabbat" kodvärlden just nu? Är det någon pågående debatt mellan olika "kodläger" om i vilken utsträckning kod ska vara "as clean as possible" och hur detta kan påverka prestandan?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Man skulle nog behöva sätta sig in i dessa saker mer, för att hitta sätt som AI eventuellt skulle kunna hjälpa till. Vet ju vad detta är såklart och provat lite lätt, men har inte orkat sätta mig djupare in i det så pass att jag ännu kunnat hitta områden där det är direkt applicerbart i någon utsträckning för egen del. Finns säkerligen, men inte orkat tänka så långt.

Nyckeln i det här är att tänka på rätt sätt, för att ställa rätt frågor på ett sätt som gör AI:n kan svara och bidra positivt till det man behöver göra/lösa.

Sen är det ju väldigt olika hur mycket folk arbetar och behöver arbeta i allmänhet.
En del får slita enormt mycket och verkligen göra sitt absolut yttersta hela dagarna och ev mer än så.
Andra kan glida runt och bara gå kurser, samtidigt som de inte heller har några egentliga arbetsuppgifter att göra och samtidigt drar in löner som ligger en bra bit över medel.

Permalänk
Medlem

Ok jag har provat lite ChatGPT idag och det är faktiskt ganska imponerande. Men samtidigt väldigt skrämmande.

Men det jag inte gillar är att den presenterar allt som fakta. Vart får den informationen ifrån? Hur vet jag om den är korrekt?
Varför visas inga referenser?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag tror att faktumet att du varit arbetslös i 10 år och skyller bort dig på folk som tar sig an för mycket jobb är en del av ditt problem.

Ursäkta.

I sånafall är systemet sönder. Dessutom inte tar ju dessa personer an mera jobb på grund av att de måste utan de gjorde det för dom insåg att de kunde utnyttja systemet under pandemin.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ok jag har provat lite ChatGPT idag och det är faktiskt ganska imponerande. Men samtidigt väldigt skrämmande.

Men det jag inte gillar är att den presenterar allt som fakta. Vart får den informationen ifrån? Hur vet jag om den är korrekt?
Varför visas inga referenser?

Detta är ju den stora faran med dylika system. Det var ju, och är fortfarande om än inte lika omfattande, problemet med t.ex. Wikipedia där mängder av information var helt uppåt väggarna fel.

Tycker t.ex. Anton Petrov (whatdamath) på youtube visade rätt tydligt hur galet det kan bli.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag är nyfiken: är detta något som "drabbat" kodvärlden just nu? Är det någon pågående debatt mellan olika "kodläger" om i vilken utsträckning kod ska vara "as clean as possible" och hur detta kan påverka prestandan?

Mvh,
WKL.

Robert C. Martin även kallad Uncle Bob, en av "skaparna" bakom Agile, har också myntat och kört hårt med begreppet Clean Code där han har sålt många böcker och seminarier ang just detta. De två YT videorna som länkades till innan i tråden tycker jag mig komma från en person som försöker tillämpa sin egen variant av Clean Code konceptet.

Att det påverkar prestandan har vi känt till sedan urminnes tider men ingen har väl riktigt orkat ta diskussionen öppet, speciellt inte med Uncle Bob (han har ju miljontals med fundamentalistiska följare) tills för ca en månad sedan när Casey Muratori gjorde en stor grej av det:

Och det togs då inte emot av direkt glädje av Uncle Bob och Clean Code sidan och den här videon sammanfattar nog hela diskursen ganska bra:

Så jo det är två läger, eller det är programmering så det finns betydligt mer än två, men främst finns det de som vill att alla funktioner ska vara typ 3 rader långa (om jag får ta i lite, fast inte så mycket ändå) och som inte inser vad det gör med prestandan. Det sagt så är det ju inte alla som behöver prestanda heller iofs.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ok jag har provat lite ChatGPT idag och det är faktiskt ganska imponerande. Men samtidigt väldigt skrämmande.

Men det jag inte gillar är att den presenterar allt som fakta. Vart får den informationen ifrån? Hur vet jag om den är korrekt?
Varför visas inga referenser?

Den visar inga referenser därför att det är ingen sökmotor. Dvs om du frågar om vad himmelen har för färg så letar den inte upp en källa och kollar vad säg Wikipedia har om ämnet utan den har tragglat igenom tusentals om inte miljontals med olika textmaterial tills det blev en matematisk formel som gjorde att färg+himmel==blå så den har inte själv den minsta aning om var den "faktan" kommer ifrån, den bara vet att när den kör in din fråga i sina formler så trillar "blå" ut i andra sidan.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Den visar inga referenser därför att det är ingen sökmotor. Dvs om du frågar om vad himmelen har för färg så letar den inte upp en källa och kollar vad säg Wikipedia har om ämnet utan den har tragglat igenom tusentals om inte miljontals med olika textmaterial tills det blev en matematisk formel som gjorde att färg+himmel==blå så den har inte själv den minsta aning om var den "faktan" kommer ifrån, den bara vet att när den kör in din fråga i sina formler så trillar "blå" ut i andra sidan.

Den har alltså ett guldläge att visa några referenser iallafall? Eller?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den har alltså ett guldläge att visa några referenser iallafall? Eller?

Nej som jag skrev så har den ju själv ingen aning om hur den kom fram till att himmel+färg==blå, "det bara blev så" efter att den kört igenom miljoner med textdokument och kört in dem i matriser under trängingen. Dvs kvar finns bara en matematisk formel som gör att precis som 1+1==2 så blir den hos chatgpt himmel+färg==blå. Så referensen blir "alla de miljoner dokument som jag matades med under inlärningen".

Men det är ju bara att testa själv för den är iaf ärlig nog att säga att så är fallet:

Citat:

ME: what is the color of the sky

ChatGPT: The color of the sky can vary depending on various factors such as the time of day, the weather conditions, and your location. During the day, when the sun is up, the color of the sky appears blue. However, during sunrise or sunset, the color of the sky can appear orange, red, pink, or purple. At night, when the sun has set, the color of the sky can appear black or dark blue, and may also feature stars and other celestial objects.

ME: what are your sources for this

ChatGPT:As an AI language model, my responses are generated based on the large corpus of texts that I was trained on. My knowledge is based on various sources of information including books, articles, websites, and other texts that were available on the internet up to the date of my knowledge cutoff, which is September 2021.

Regarding the color of the sky, my response is based on general scientific knowledge about the way sunlight interacts with the Earth's atmosphere. When the sun's light passes through the atmosphere, it is scattered in all directions by the air molecules and other particles in the atmosphere. This process, known as Rayleigh scattering, causes blue light to be scattered more than other colors, which is why the sky appears blue during the day. At sunrise or sunset, the sun's light has to travel through more of the Earth's atmosphere, causing more scattering of the blue light and allowing the longer-wavelength colors, such as orange and red, to be more visible in the sky.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Nog inte det de flesta gör som har fler än ett jobb
Har själv övervägt att göra en del svetsjobb på sidan av mitt heltidsjobb för att få saker och ting att gå runt ibland.

Det är ju det som är grejen, många programmerare/DevOps som gjort det och levererat minsta möjliga så långsamt som möjligt. Som någon nämnde tidigare, jobba en timme och logga 4 för företag A sedan göra samma för företag B.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kul för de som kan använda AI för att hjälpa till i jobbet. Skulle vara så skönt att kunna göra det man vill göra istället för att behöva jobba heltid. Får stå lite tid med familjen efter jobbet innan det är dax för barnen att sova 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Vad har antalet prenumeranter och visningar av hans videor med mina frågor att göra? Hur många prenumeranter och views har t.ex Joe Rogan och han vet väl knappt hur man går över trösklar.

Du jämför dock äpplen och päron, Rogan är nöje, CodeAesthetic är någon form av utbildning. I regel följer eller tittar man inte på utbildningsmaterial som man inte tror på? Det är såklart upp till var och en att bestämma om man anser att en viss kanal är påhitt eller inte men för min del prickar det rätt.

Skrivet av F.Ultra:

Det är bara att gratulera till att ni har lyckats få detta att fungera där du arbetar även om jag måste undra varför era utvecklare är så slarviga att de ändar i kod men inte i kommentarer så att kommentarerna blir fel, hos oss skulle det bli ett allvarligt personligt samtal med mig om man checkade in kod som inte också höll ev kommentarer uppdaterade med ändringen.

Du menar att skriva förklarande kod utan kommentarer? Vi sitter i ett ett enormt projekt och det finns mycket legacy delar som inte blivit refactored och mycket av det kommer säkert aldrig bli, så tyvärr får man dras med kommentarer lite då och då. Men ja, i nyare delar är det en fröjd!

Så vad betyder det egentligen, ni har code review på all kod ni producerar? Man förväntar sig att reviewers ska lusläsa kod och kommentarer? Skulle en kommentar inte stämma med koden så blir det allvarligt samtal direkt!? Det låter som en imponerande abitionsnivå! och vilken tid det måste ta?! Kontrollerar man så att koden följer alla kodstandarder och best practices med? Såfall skulle jag vara intresserad att byta jobb Ska ta och höra mig runt i mitt nätverk för jag har då aldrig stött på den ambitionsnivån under de 23 åren jag jobbat som utvecklare på 6 större mjukvaruföretag.

Skrivet av F.Ultra:

Att missa updatera kommentarer är en klassiker men uppenbarligen kan man komma till rätta med det med en extremt hög ambitionsnivå. Men var går gränsen mellan att skriva en kommentar och inte skriva en kommentar? 97% av alla kommentarer jag sett i kod har tagit typ lika lång tid att läsa som att läsa koden, så varför då ha en kommentar som riskerar ljuga och som därmed tvingar utvecklare att läsa dubbelt så mycket text?

Jag köper som sagt kommentarer när man går ifrån det förväntade men i alla andra fall är det bara mer jobb, både för den som skriver och den som ska läsa.

Att skippa kommentarer har som sagt en annan fördel förutom mindre text att läsa, det sätter högre krav på att koden ska vara just lätt att förstå vilket kan vända en felsökning från mardröm till guld och gröna skogar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Själv jobbar jag häcken av mig normalt men har tröttnat då mina kollegor för det mesta är en besvikelse och facket inte står upp för mig.
Kommer skita i facket och stå upp för mig själv istället.
Chat GPT hjälper inte mig i alla fall.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du jämför dock äpplen och päron, Rogan är nöje, CodeAesthetic är någon form av utbildning. I regel följer eller tittar man inte på utbildningsmaterial som man inte tror på? Det är såklart upp till var och en att bestämma om man anser att en viss kanal är påhitt eller inte men för min del prickar det rätt.

Du menar att skriva förklarande kod utan kommentarer? Vi sitter i ett ett enormt projekt och det finns mycket legacy delar som inte blivit refactored och mycket av det kommer säkert aldrig bli, så tyvärr får man dras med kommentarer lite då och då. Men ja, i nyare delar är det en fröjd!

Så vad betyder det egentligen, ni har code review på all kod ni producerar? Man förväntar sig att reviewers ska lusläsa kod och kommentarer? Skulle en kommentar inte stämma med koden så blir det allvarligt samtal direkt!? Det låter som en imponerande abitionsnivå! och vilken tid det måste ta?! Kontrollerar man så att koden följer alla kodstandarder och best practices med? Såfall skulle jag vara intresserad att byta jobb Ska ta och höra mig runt i mitt nätverk för jag har då aldrig stött på den ambitionsnivån under de 23 åren jag jobbat som utvecklare på 6 större mjukvaruföretag.

Att missa updatera kommentarer är en klassiker men uppenbarligen kan man komma till rätta med det med en extremt hög ambitionsnivå. Men var går gränsen mellan att skriva en kommentar och inte skriva en kommentar? 97% av alla kommentarer jag sett i kod har tagit typ lika lång tid att läsa som att läsa koden, så varför då ha en kommentar som riskerar ljuga och som därmed tvingar utvecklare att läsa dubbelt så mycket text?

Jag köper som sagt kommentarer när man går ifrån det förväntade men i alla andra fall är det bara mer jobb, både för den som skriver och den som ska läsa.

Att skippa kommentarer har som sagt en annan fördel förutom mindre text att läsa, det sätter högre krav på att koden ska vara just lätt att förstå vilket kan vända en felsökning från mardröm till guld och gröna skogar.

Förstår inte varför det skulle vara så imponerande, det är så som t.ex majoriteten av alla open source projekt hanteras, att granska kod är minst lika nödvändigt (om inte mer) som att utveckla den.

edit:

Sedan måste man inte gödsla med kommentarer heller, men t.ex utan saker som detta:

Citat:

/* marks special users that cannot log in */
if (u->password[0] == '!' || u->password[0] == '*')
return -2;

Så skulle det vara en ren överraskning för folk som löser koden att det t.ex finns en sådan regel i underliggande system där data som (i det här fallet) lösenordet hämtas ifrån.

Eller som denna t.ex som också blir svår att fixa med typning eller namn på variabeln:

Citat:

static void __attribute__((nonnull)) load_user_stats (MYSQL *sql, struct buffer * const b, struct user * const u)
{
/* we use time() here instead of the "now" that we can get from the connection since
* that is taken before the lock to users is taken so if we are around the month change-over
* we could accidentally get the previous month instead of the current one. */
time_t now = time (NULL);
struct tm *tm = gmtime (&now);

Sen passar kommentarer extremt bra i fall där logiken ser konstig ut rent kodmässigt för att man är tvungen att göra på ett visst sätt som annars bryter mot normal konvention så att ingen går in och "fixar en bugg" i komplicerad kod. Använder det väldigt mycket i all lock-free kod då det kan förekomma en del komplex vi-gör-först-så-här-och-sedan-så-här-och-det-ändrar-vi-inte-på osv.

Btw finns det någon form av block quote på sweclockers så att tabbar mm behålls?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Förstår inte varför det skulle vara så imponerande

Inte? Jag har ju nyss förklarat?

Skrivet av F.Ultra:

, det är så som t.ex majoriteten av alla open source projekt hanteras, att granska kod är minst lika nödvändigt (om inte mer) som att utveckla den.

Nja, visst granskas kod noggrant som kommer in utifrån men kod som produceras av ägande team lär inte ha de kraven. Att gå igenom och granska annans kod så pass ingående är som sagt extremt tidsödande och ärligt talat tråkigt.

Skrivet av F.Ultra:

edit:

Sedan måste man inte gödsla med kommentarer heller, men t.ex utan saker som detta:

/* marks special users that cannot log in */
if (u->password[0] == '!' || u->password[0] == '*')
return -2;

Så skulle det vara en ren överraskning för folk som löser koden att det t.ex finns en sådan regel i underliggande system där data som (i det här fallet) lösenordet hämtas ifrån.

För att gilla kommentarer är jag förvånad att du inte förstår vad jag skriver. Som jag säkert sagt 3-4 gånger nu, kommentarer är rimligt när det råder undantag, ditt exempel skulle jag säga är ett utmärkt sådant. Dock vill man jobba bort så många sådana fall som möjligt så de bör vara lätt räknade.

Skrivet av F.Ultra:

Eller som denna t.ex som också blir svår att fixa med typning eller namn på variabeln:

static void __attribute__((nonnull)) load_user_stats (MYSQL *sql, struct buffer * const b, struct user * const u)
{
/* we use time() here instead of the "now" that we can get from the connection since
* that is taken before the lock to users is taken so if we are around the month change-over
* we could accidentally get the previous month instead of the current one. */
time_t now = time (NULL);
struct tm *tm = gmtime (&now);

Här behöver jag mer kontext för att kunna säga något, spontant låter det som att man förklarar en logik som borde vara uppenbar för en utvecklare. Men om så inte är fallet så antar jag att kommentaren kan vara okay eftersom det då är av avvikelse. Det är egentligen enkelt, kan man läsa sig till vad koden gör och den inte gör något oväntat så ställer en kommentar till med mer än vad den gör nytta.

Förövrigt hade jag ställt mig frågande till de där variabel namnen, de ser inte särskilt förklarande ut.

Skrivet av F.Ultra:

Sen passar kommentarer extremt bra i fall där logiken ser konstig ut rent kodmässigt för att man är tvungen att göra på ett visst sätt som annars bryter mot normal konvention så att ingen går in och "fixar en bugg" i komplicerad kod. Använder det väldigt mycket i all lock-free kod då det kan förekomma en del komplex vi-gör-först-så-här-och-sedan-så-här-och-det-ändrar-vi-inte-på osv.

Ja, jo det är väll typ det jag sagt X antal gånger nu

Skrivet av F.Ultra:

Btw finns det någon form av block quote på sweclockers så att tabbar mm behålls?

Tror tyvärr inte det

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Inte? Jag har ju nyss förklarat?

Och jag skrev att jag inte förstod varför baserat på att hundratusentals projekt världen över gör just så här, dvs open source projekt. IMHO dags för fler arbetsplatser att införa liknande system precis som jag infört på alla platser där jag jobbar genom åren.

Skrivet av Neon:

Nja, visst granskas kod noggrant som kommer in utifrån men kod som produceras av ägande team lär inte ha de kraven. Att gå igenom och granska annans kod så pass ingående är som sagt extremt tidsödande och ärligt talat tråkigt.

Jo det görs, visst att t.ex Linus Torvalds kan checka in kod för Linux kärnan utan att någon annan måste granska den men det kommer ingen under honom undan med. Jag är själv maintainer för ett par öppna projekt och det kommer inte in en enda kodrad som inte granskats och framförallt försvarats av kontributören, den största rollen som maintainer är att neka kod, inte att godkänna den.

Skrivet av Neon:

För att gilla kommentarer är jag förvånad att du inte förstår vad jag skriver. Som jag säkert sagt 3-4 gånger nu, kommentarer är rimligt när det råder undantag, ditt exempel skulle jag säga är ett utmärkt sådant. Dock vill man jobba bort så många sådana fall som möjligt så de bör vara lätt räknade.

Nu har jag ju inte varit med i er diskussion sedan start så jag reagerade på din post med de två videorna i, men då vet jag din position mer och kommer att lägga ner detta för det verkar inte förekomma någon egentlig meningsskiljaktighet då.

Skrivet av Neon:

Här behöver jag mer kontext för att kunna säga något, spontant låter det som att man förklarar en logik som borde vara uppenbar för en utvecklare. Men om så inte är fallet så antar jag att kommentaren kan vara okay eftersom det då är av avvikelse. Det är egentligen enkelt, kan man läsa sig till vad koden gör och den inte gör något oväntat så ställer en kommentar till med mer än vad den gör nytta.

Förövrigt hade jag ställt mig frågande till de där variabel namnen, de ser inte särskilt förklarande ut.

Vad ska man med bättre variabelnamn till när deklarationen redan ger den info som man behöver? Visst hade funktionen varit fem mil lång så kan man tappa bort att u är user * så det gäller precis som med kommentarerna att det är en avvägning, orkar inte med långa variabelnamn för det blir så satans mycket att skriva (kodar alltid i en vanlig text-editor för jag kan inte med moderna IDE:s, och är inte helt ovanligt att jag kodar en del i nano).

Men sen är det också ett arv ifrån kontribution till bla Linux, kodningsstandarden där dikterar nämligen:

Citat:

4) Naming

C is a Spartan language, and so should your naming be. Unlike Modula-2 and Pascal programmers, C programmers do not use cute names like ThisVariableIsATemporaryCounter. A C programmer would call that variable tmp, which is much easier to write, and not the least more difficult to understand.

HOWEVER, while mixed-case names are frowned upon, descriptive names for global variables are a must. To call a global function foo is a shooting offense.

GLOBAL variables (to be used only if you really need them) need to have descriptive names, as do global functions. If you have a function that counts the number of active users, you should call that count_active_users() or similar, you should not call it cntusr().

Encoding the type of a function into the name (so-called Hungarian notation) is brain damaged - the compiler knows the types anyway and can check those, and it only confuses the programmer. No wonder MicroSoft makes buggy programs.

LOCAL variable names should be short, and to the point. If you have some random integer loop counter, it should probably be called i. Calling it loop_counter is non-productive, if there is no chance of it being mis-understood. Similarly, tmp can be just about any type of variable that is used to hold a temporary value.

If you are afraid to mix up your local variable names, you have another problem, which is called the function-growth-hormone-imbalance syndrome. See chapter 6 (Functions).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Jag har ett operativt arbete där tyvärr Chat GPT inte kan hjälpa till plus ett eget bolag där jag utbildar och där kan tyvärr inte heller Chat GPT ta över. Fan. Jag som ville ha mer $$$

Ska dock sägas att Chat GPT är en hjälpreda för att fråga kring regler och liknande, eller för att skapa frågor. Ju mer man använder den förstår man hur sjukt kraftfull den är och att den kommer börja ersätta administrativ personal inom en snar framtid är en självklarhet. Frågan är bara hur mycket den faktiskt ska få ersätta? Finns ju folk som gillar att vara lönerevisorer, schemaplanerare och liknande och det löser givetvis en AI utan att en blinka och för ingen kostnad alls.

Har inte så mycket problem med att AI löser själsdödande arbete men arbete som folk finner meningsfullt ställer jag mig tveksam till.

Jag tror att arbeten som idag känns meningsfulla kommer kännas meningslösa om du kan trycka på en knapp och få arbetsuppgiften löst på några sekunder som annars skulle tagit dig en vecka. Människor är lata. De kommer inte att göra merarbete för att det ska kännas "meningsfullt".

Permalänk
Medlem

Hade ju inte läst själva artikeln som sweclockers länkade till och läser man den så uppstår plötsligt flera frågetecken som iaf för mig tyder på att det är rent hittepå från början till slut.

Citat:

About a year ago, Ben found out that one of his friends had quietly started to work multiple jobs at the same time.

Ok, ChatGPT har varit offentligt i 5 månader nu men killen har tydligen vänner som inte bara använde det utan hade helt assimilerat det för ett helt år sedan.

Citat:

Then, last year, he started to hear more and more about ChatGPT

Som sagt så släpptes ChatGPT 30 november 2022 men han började alltså höra mer och mer under 2022 om det, måste ha varit en intensiv December för killen i artikeln.

Citat:

Everyone he knew was using ChatGPT at work, he said.

Det har gått mindre än 6 månader men ALLA han känner använder redan ChatGPT i sitt arbete. Eller hur...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ok jag har provat lite ChatGPT idag och det är faktiskt ganska imponerande. Men samtidigt väldigt skrämmande.

Men det jag inte gillar är att den presenterar allt som fakta. Vart får den informationen ifrån? Hur vet jag om den är korrekt?
Varför visas inga referenser?

Skrivet av F.Ultra:

Den visar inga referenser därför att det är ingen sökmotor. Dvs om du frågar om vad himmelen har för färg så letar den inte upp en källa och kollar vad säg Wikipedia har om ämnet utan den har tragglat igenom tusentals om inte miljontals med olika textmaterial tills det blev en matematisk formel som gjorde att färg+himmel==blå så den har inte själv den minsta aning om var den "faktan" kommer ifrån, den bara vet att när den kör in din fråga i sina formler så trillar "blå" ut i andra sidan.

Skrivet av ronz:

Den har alltså ett guldläge att visa några referenser iallafall? Eller?

Skrivet av F.Ultra:

Nej som jag skrev så har den ju själv ingen aning om hur den kom fram till att himmel+färg==blå, "det bara blev så" efter att den kört igenom miljoner med textdokument och kört in dem i matriser under trängingen. Dvs kvar finns bara en matematisk formel som gör att precis som 1+1==2 så blir den hos chatgpt himmel+färg==blå. Så referensen blir "alla de miljoner dokument som jag matades med under inlärningen".

Men det är ju bara att testa själv för den är iaf ärlig nog att säga att så är fallet:

Precis, ChatGPT vet ju i grund och botten inte fakta, utan kan *generera text* utifrån "hur man brukar skriva" givet sammanhanget i konversationen.

Något så väletablerat som att "himlen är blå" kommer ju nästan säkert bli rätt i texten, men om frågeställningen gäller något där det inte finns en lika tydlig norm i det enorma källmaterialet så kan ju svaret även bli helt fel.
Men oroa dig inte, oavsett om det blir fakta eller fiktion så kommer ett välformulerat och självsäkert svar som passar in på din fråga

Och där är själva problemet med hur många vill använda tjänsten, den är opålitlig sett till att besvara faktamässiga frågor.
Den är ju däremot jättebra som språkverktyg.

"BingGPT" verkade ju intressant just i det avseendet i och med att det utlovades att den skulle ge källhänvisningar...
Det visade sig ju dock att det inte riktigt fungerar det heller i egentlig mening. Bing kan på precis samma sätt glatt generera en text som presenteras som fakta men som är rent hittepå och levererar då likaledes påhittade källhänvisningar. (Om man faktiskt följer länkarna så märker man ju snart att det inte står något om vad Bing påstått där, men poängen försvinner ju ändå)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Btw finns det någon form av block quote på sweclockers så att tabbar mm behålls?

code funkar för tabbar.

alpha beta gamma alpha beta gamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

code funkar för tabbar.

alpha beta gamma alpha beta gamma

spanx!

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Gillar detta skarpt, men samtidigt inte, detta kommer tyvärr att resultera i att det går åt färre jobb framöver, man kommer som arbetsgivare räkna med att en anställd klarar fler saker på kortare tid, med hjälp av sådana här verktyg. Gäller att hoppa på detta tåget nu om man vill tjäna cash tror jag!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag tanken på att ha mer än ett heltidsjobb samtidigt låter stötande, för det borde inte vara möjligt och om det är det så är ett av jobben inte rationaliserat.
Å andra sidan är rationalisering ad nauseum stötande också.

Snackar vi Amerika®™ så kan jag fatta att det jongleras jobb för där verkar det knappt gå att vara underklass och ha familj annars.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself