Chat GPT hjälper "överanställda" jonglera flera jobb

Permalänk
Melding Plague

Chat GPT hjälper "överanställda" jonglera flera jobb

Under pandemin uppstod fenomenet "överanställda", personer som har fler än ett heltidsjobb. Många av dem får nu enorm hjälp av Chat GPT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad har man för jobb om Chat GPT kan göra 80% av jobbet?

Jag har standard kontorsjobb och svara/skicka email är typ 50% av jobbet. Ser inte hur ChatGPT kan hjälpa med något.

Är det programmering?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur många jobb har du?

1, som en normal person.

Har allmänt svårt att se hur man kan ha flera jobb samtidigt men kanske är relaterat till att jag är konsult. När vårt arbete är slut får vi mer, det tar inte slut. Dvs arbetar du snabbt går du bara vidare till nästa uppgift. Hade varit omöjligt att jonglera två jobb samtidigt och fortfarande jobba 8 timmar om dagen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det var väl snarare så att det var människor som var ”underanställda” (om det nu är den terminologin ni vill använda), i.e. människor med ett heltidsjobb som inte presterar ens i närheten av vad en heltidsanställd borde göra.

Lex Twitter om man så vill, som alltså kan säga upp 80% av dom anställda utan att det märks nämnvärt, om alls.

Permalänk
Medlem

såg någon dev på reddit i det forumet som hade 5 jobb samtidigt, årslön på 1.2 miljoner USD 😅

Permalänk

Verktyg effektiverar olika arbeten. Man drömmer om att man som arbetare då får det enklare, men ofta ska man då prestera bättre. Så t.ex. datorer som ersatte skrivmaskiner, gjorde inte att kontorsfolk fick mer fritid.

Skrivet av ronz:

Vad har man för jobb om Chat GPT kan göra 80% av jobbet?

Jag har standard kontorsjobb och svara/skicka email är typ 50% av jobbet. Ser inte hur ChatGPT kan hjälpa med något.

Är det programmering?

Jag har löst problemet med att svara på email direkt i Outlook helt automatisk.
Alla mina inkommande mail svaras med:

Jag har VAB idag, kontakta en kollega och jag ger någras kollegors email-adresser. På våren så ändras svaret till skidsemester, på sommaren semester utomlands etc. Jag har haft detta i 20år nu och jag har ej behövt svara på ett enda mail.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Pelegrino:

1, som en normal person.

Har allmänt svårt att se hur man kan ha flera jobb samtidigt men kanske är relaterat till att jag är konsult. När vårt arbete är slut får vi mer, det tar inte slut. Dvs arbetar du snabbt går du bara vidare till nästa uppgift. Hade varit omöjligt att jonglera två jobb samtidigt och fortfarande jobba 8 timmar om dagen.

Om du tittar på den person som gör absolut minimum för att behålla jobbet, sen gör du lika mycket själv.
Hur många jobb skulle du kunna ha då ?

Grejen med detta verkar vara att de som har fler jobb är egentligen effektiva som fasen, men lägger sig på en medioker nivå på alla jobb de har för att sedan ta ut flera löner.

Och att du är konsult gör ju saken ännu lättare skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad har man för jobb om Chat GPT kan göra 80% av jobbet?

Jag har standard kontorsjobb och svara/skicka email är typ 50% av jobbet. Ser inte hur ChatGPT kan hjälpa med något.

Är det programmering?

Svara på mailen kan du ju låta chatgpt göra istället då har du tagit bort 50% utan ansträngning.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Mindfighter:

Svara på mailen kan du ju låta chatgpt göra istället då har du tagit bort 50% utan ansträngning.

This! Be Chat GPT ta fram ett par auto reply-grejer som roterar med typ "hej, tack för ditt mail, kan du utveckla?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har löst problemet med att svara på email direkt i Outlook helt automatisk.
Alla mina inkommande mail svaras med:

Jag har VAB idag kontakta en kollega och ger någras kollegors email-adresser. På våren så ändras svaret till skidsemester, på sommaren semester utomlands etc. Jag har haft detta i 20år nu och jag har ej behövt svara på ett enda mail.

Kommer bli än bättre när det kommer en chatgpt outlook plugin då kommer svaren bli mindre statiska och folk kan t.o.m. spela mail-pingis med en utan att man behöver bry sig.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag har ett operativt arbete där tyvärr Chat GPT inte kan hjälpa till plus ett eget bolag där jag utbildar och där kan tyvärr inte heller Chat GPT ta över. Fan. Jag som ville ha mer $$$

Ska dock sägas att Chat GPT är en hjälpreda för att fråga kring regler och liknande, eller för att skapa frågor. Ju mer man använder den förstår man hur sjukt kraftfull den är och att den kommer börja ersätta administrativ personal inom en snar framtid är en självklarhet. Frågan är bara hur mycket den faktiskt ska få ersätta? Finns ju folk som gillar att vara lönerevisorer, schemaplanerare och liknande och det löser givetvis en AI utan att en blinka och för ingen kostnad alls.

Har inte så mycket problem med att AI löser själsdödande arbete men arbete som folk finner meningsfullt ställer jag mig tveksam till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Frågan är bara hur mycket den faktiskt ska få ersätta. Finns ju folk som gillar att vara lönerevisorer, schemaplanerare och liknande och det löser givetvis en AI utan att en blinka och för ingen kostnad alls.

Den kommer ersätta detta, de som tjänar pengar skiter väl i om någon gillar att göra en arbetsuppgift om man kan få den utförd till lägre kostnad. IT outsourcing i lågkostnadsländer kommer också vara ett minne blott då mycket är instruktions-baserat, det löser en AI till högre kvalité. Så ja, blir intressant hur denna "andra" industriella revolutionen kommer förändra vår värld och vad vi ska arbeta med om några år.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad har man för jobb om Chat GPT kan göra 80% av jobbet?

Jag har standard kontorsjobb och svara/skicka email är typ 50% av jobbet. Ser inte hur ChatGPT kan hjälpa med något.

Är det programmering?

Tror kanske inte det är "vanliga" 08:00-17:00-jobb?
Det finns ju så kallade gig-jobb?
tex lösa ett supportärende för "system x" via AI medan man sitter i en teleconf och diskuterar "system y"?

Permalänk
Medlem

om mitt jobb var som Bens "the job involves creating reports, storyboards, and presentations," skulle jag lätt automatisera mycket. Fast jag skulle inte ta fler jobb. Jag skulle chilla 80% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

såg någon dev på reddit i det forumet som hade 5 jobb samtidigt, årslön på 1.2 miljoner USD 😅

Jag vet inte jag. Nog för att programmerare kan ha bra lön, men jag tvivlar på att någon skulle ta hem fem jobb med en årslön på $200K när snittlönen för programmerare i USA inte ens överstiger $100K/år. Och med en årslön på över $200K så kan man nog inte förlita sig så mycket på Chat GPT.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

ChatGPT är rätt smutt för utvecklare IMO. Underlättar, precis som alla andra verktyg.
Ett exempel jag använder det för är att konvertera AWS SAM templates från JSON till YAML, vilket den klarar rätt galant. Givetvis får man dubbelkolla allting men det gör att man slipper göra tråkiga/gruntwork saker och kan fokusera på andra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den kommer ersätta detta, de som tjänar pengar skiter väl i om någon gillar att göra en arbetsuppgift om man kan få den utförd till lägre kostnad. IT outsourcing i lågkostnadsländer kommer också vara ett minne blott då mycket är instruktions-baserat, det löser en AI till högre kvalité. Så ja, blir intressant hur denna "andra" industriella revolutionen kommer förändra vår värld och vad vi ska arbeta med om några år.

Nä om det inte blir reglerat är det ju självklart att vi kommer hit och det jävligt snart. Misstänker dock att det faktiskt kommer finnas ett rätt brett motstånd från både vänster (ultra givet) och höger (inte lika självklart) att inte låta det få gå för långt. Det blir enorma svårigheter för systemen om hela branscher med 100 000-tals människor, bara i Sverige, försvinner över ett kort tidsspann. IT-ousourcingen som du nämner ligger nog dock nära till att ryka all världens väg.

Permalänk
Medlem

Borde inte skaparna av dessa införa något sätt att kraftigt moneytiza på folk som använder botten på det här sättet?

Permalänk
Medlem

Brorsan var på ett ställe ett tag där det var typ 10 pers jobb att hämta ordrar från ett system, mata in det i något DOS program som spotta ut serienr (efter någon minut), mata in det i ett system och få en orderkod som man matar in tillbaka till system 1. Hade kunnat automatisera bort 9/10 (ingenjörer hela bunten....fast typ 55+ allihop) på avdelningen med ett enkelt script. Ändå rätt sjukt att sådanna platser existerar.
"Det fungerar"....utan någon tanke på att effektivitera eller expandera funktionalitet eller jobb. Bara modernisera systemen hade sparat 3 tjänster....det enda var att kolla upp lager och order information. Inget komplicerat

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kanske ChatGPT kan hjälpa oss i vården då. vi har dåligt med personal och skulle behöva värje "person" som kan hjälpa till 🥸

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Man borde ju skapa ett virtuellt konsultbolag, hyra ut 50st virtuella konsulter, men internt ha typ 5 pers som skriver script och svarar på frågor via GPT

Borde definitivt vara görbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Riskerna för arbetsmarknaden är något som har diskuterats flitigt de senaste månaderna. Oftast har fokus legat på hur det ska gå för arbetare när AI:n tar deras jobb, men Vice rapporterar nu att en del arbetare även gör det motsatta och utnyttjar AI för att klara av att ha flera jobb samtidigt.

Detta är ju dock inte det omvända. Det är samma sak.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har allmänt svårt att se hur man kan ha flera jobb samtidigt men kanske är relaterat till att jag är konsult. När vårt arbete är slut får vi mer, det tar inte slut. Dvs arbetar du snabbt går du bara vidare till nästa uppgift. Hade varit omöjligt att jonglera två jobb samtidigt och fortfarande jobba 8 timmar om dagen.

Fast det är ju baserat på att du meddelar att du är klar.
Om du kan bli klar med en uppgift på 1h istället för 8h så väntar du 7h med att rapportera in detta och under den tiden så jobbar du med 7 andra jobb och gör samma sak där.
För att mörka det hela så sprider du ut dina commits under dagen, moddar dem lite etc så det ser "rimligt" ut.

Ja, det är oetiskt!

Personligen har jag ingen direkt möjlighet att använda chatGPT i mitt jobb eftersom det bygger på att man har ett par decenier av domänkunskap för att kunna fatta rätt beslut.
Fast jag tycker mitt jobb är roligt så jag har inga problem att faktiskt spendera 8h per dag på jobb.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det värsta är väl att det antagligen kommer användas som argument av arbetsgivare för att tvinga in sina anställda på kontoren igen... Så de kan "hålla ett öga" på sina anställda.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det värsta är väl att det antagligen kommer användas som argument av arbetsgivare för att tvinga in sina anställda på kontoren igen... Så de kan "hålla ett öga" på sina anställda.

Du tänker att vi behöver ett skin till chatGPT som gör att det ser ut som outlook/powerpoint/vscode?
Alternativt den gamla beprövade boss-keyn som snabbt som attan döljer chatGPTfönstret och drar upp excel

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad har man för jobb om Chat GPT kan göra 80% av jobbet?

Jag har standard kontorsjobb och svara/skicka email är typ 50% av jobbet. Ser inte hur ChatGPT kan hjälpa med något.

Är det programmering?

Men om ChatGPT kan göra 50% åt dig och 50% på en likadan tjänst kan du ju ta två jobb

Skrivet av Pelegrino:

Har allmänt svårt att se hur man kan ha flera jobb samtidigt men kanske är relaterat till att jag är konsult. När vårt arbete är slut får vi mer, det tar inte slut. Dvs arbetar du snabbt går du bara vidare till nästa uppgift. Hade varit omöjligt att jonglera två jobb samtidigt och fortfarande jobba 8 timmar om dagen.

Jobbar som konsult, har jobb för 5-15min om dagen hos kunden.

Skrivet av Xeonist:

Det var väl snarare så att det var människor som var ”underanställda” (om det nu är den terminologin ni vill använda), i.e. människor med ett heltidsjobb som inte presterar ens i närheten av vad en heltidsanställd borde göra.

Lex Twitter om man så vill, som alltså kan säga upp 80% av dom anställda utan att det märks nämnvärt, om lös.

Kollar man inom kontorsjobb så är det nog få som faktiskt jobbar hårt hela dagen. Flesta jag känner har under 4h aktivt per dag. Känner till avdelningar där alla sitter och spelar spel hela dagarna i brist på jobb.

Twitter håller ju på att brinna upp pga det också. Riskerar böter för flera miljarder i Tyskland, håller på att få böter i typ alla EU länder för uppsägningarna och sidan har haft stora problem sen uppsägningarna började.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

i mitt jobb eftersom det bygger på att man har ett par decenier av domänkunskap för att kunna fatta rätt beslut.

Vad hindrar en AI att skaffa din domänkunskap? Antagligen inget, kan man lära sig det så är det klart att en AI kan läras upp på det. AI är i sin linda just nu, men det kommer gå fort framöver så saker och ting ser nog rätt annorlunda ut om 10-15 år.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Kanske ChatGPT kan hjälpa oss i vården då. vi har dåligt med personal och skulle behöva värje "person" som kan hjälpa till 🥸

Först nivån av diagnostik som en läkare gör kan nog ersättas rätt lätt av en AI redan nu. Ställ ett gäng frågor och dra rimlig slutsats om nästa steg... så har vi decimerat antalet läkare som behövs på vårdcentraler runt om i landet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Trihxeem:

Du tänker att vi behöver ett skin till chatGPT som gör att det ser ut som outlook/powerpoint/vscode?
Alternativt den gamla beprövade boss-keyn som snabbt som attan döljer chatGPTfönstret och drar upp excel

Nja, jag tänkte mer att det vore tråkigt om möjligheten till distansarbete minskar, men det där är väl nästa steg i såna fall

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.