Nvidia: "AI avgörande för framtidens kretsutveckling"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "AI avgörande för framtidens kretsutveckling"

VD Jensen Huang anser att AI krävs för att hitta nya vägar för en fortsatt levande halvledarindustri, och donerar därför en halv miljard till forskning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så att någon ska vilja köpa deras chip gissar jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är väl runt 20 år sedan jag läste om grafen först.
Är inte speciellt uppdaterad på området, men det låter utifrån forskningsläget som att det fortfarande är en lösning som i bästa fall ligger långt långt fram i tiden, om ens någonsin. Kanske hinner man med en laptop med grafen-chip på hemmet innan man ska skyfflas i backen.

https://www.linkedin.com/pulse/could-graphene-replace-silicon...

Permalänk
Medlem

De har ju under lång tid lagt mycket kisel på dessa grejer, så för dem är det kritiskt att det betalar sig

Lite som att Intel säger att x86 är framtiden eller att Microsoft föredrar Windows

Permalänk
Medlem

Nej att betala arbetarna är det som avgör framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nej att betala arbetarna är det som avgör framtiden

Inte om arbetarna är Robotar/AI

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Nej att betala arbetarna är det som avgör framtiden

Det kan vara rimligt att ha Price's lag i åtanke.
Roten ur totalmängden av en given grupp står oftast för hälften av gruppens totala produktivitet inom ett givet område.

Av 100 forskare är det alltså 10 forskare som står för hälften av alla publikationer.
Av 10.000 forskare står 100 av dem för hälften. I det fallet är de 100 bäst presterande i snitt alltså 100 gånger så produktiv som snittet av de 9900 övriga.

Förutsatt att de andra har en levnadsbar lön, är det så konstigt om de bäst presterande tjänar 2-3 miljoner per månad istället för 20-30.000?

Alltså, de allra flesta människorna är inte särskilt prouktiva av sig.

Permalänk
Medlem

Det är iaf bra att ha om man vill ha fram artificiell "prestanda"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De har ju under lång tid lagt mycket kisel på dessa grejer, så för dem är det kritiskt att det betalar sig

Lite som att Intel säger att x86 är framtiden eller att Microsoft föredrar Windows

Ptja, både x86 och Windows har spelat enormt stora roller i att forma världen som den ser ut idag.

AI lär stå för enormt mycket mer dramatiska förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, både x86 och Windows har spelat enormt stora roller i att forma världen som den ser ut idag.

AI lär stå för enormt mycket mer dramatiska förändringar.

Jag säger inte annat, men det är lite känslan av ’vatten är vått’ när ett bolag som redan satsat så länge på det säger det. Lite självuppfyllande

Permalänk
Medlem

Jim Keller säger att det inte är dött, jag hoppas det är han som har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, både x86 och Windows har spelat enormt stora roller i att forma världen som den ser ut idag.

AI lär stå för enormt mycket mer dramatiska förändringar.

Har du några exempel på dessa dramatiska förändringar, eller om vi säger såhär tror det AI kommer bidra är betydligt mer förutsägbart. AI som vi känner det "idag" har ju inga egna ideer, därav är det ju snarare bara förfinnande det kommer stå för och frågar du mig kommer med mycket negativt...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Inte mer? Menar han att nVidia bidrar med 3st 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Har du några exempel på dessa dramatiska förändringar, eller om vi säger såhär tror det AI kommer bidra är betydligt mer förutsägbart. AI som vi känner det "idag" har ju inga egna ideer, därav är det ju snarare bara förfinnande det kommer stå för och frågar du mig kommer med mycket negativt...

Att AI ska behöva komma med egna idéer är bara ett godtyckligt kriterie. Sådan argument går alltid i stilen: "AI kan bara göra X, Y och Z men kan den jonglera med sjutton bollar och få grisar att flyga?".
Redan idag kan AI hjälpa till att utveckla nya idéer. AlphaZero är ett exempel där folk studerar AI;ns drag för att de är ointuitiva och annorlunda från hur en människa skulle spela. Midjourney och liknande används redan mycket för att generera idéer. AI för kretstillverkning kommer användas just till att snabbare kunna ta fram och testa nya koncept, och hjälpa utvecklarna analysera olika designer.

Det här är teknik som redan finns och används. Kapaciteten för vad AI klarar har en accelererande utveckling. Den utvecklingen kommer bara gå snabbare när AI hjälper oss öka beräkningskraften och utveckla bättre mjukvara, vilket i sin tur leder till ännu bättre AI.

Permalänk

Är det bara jag som är trött på Nvidia? RTX 3000 priserna är fortfarande inhumana i Sverige. RTX 3080 kort som knappt orkar dyka under 10tusen kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som är trött på Nvidia? RTX 3000 priserna är fortfarande inhumana i Sverige. RTX 3080 kort som knappt orkar dyka under 10tusen kronor.

Och 6800XT skulle kosta från 6990:-, men billigaste man hittar är strax under 8000:-, gissar att detta är Nvidias fel också?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som är trött på Nvidia? RTX 3000 priserna är fortfarande inhumana i Sverige. RTX 3080 kort som knappt orkar dyka under 10tusen kronor.

Och dollarkursen är Nvidias fel? Att folk köpte upp alla kort som tillverkades och mer därtill var Nvidias fel? Att butiker inte sänker priserna är Nvidias fel ? Allt lidande på jorden kan vi skylla på Nvidia när vi ändå håller på...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Och 6800XT skulle kosta från 6990:-, men billigaste man hittar är strax under 8000:-, gissar att detta är Nvidias fel också?

Om Nvidia hade sålt 3080 för 4500kr så skulle ju AMD antagligen sänka priset på 6800xt så ja det är Nvidias fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det enda som är dött är investerarna vilja att acceptera att företagen inte sätter nya vinstrekord varje kvartal.

Sen är säkert AI bra. Men då ska besparingarna tillbaks till konsumenten i form av billigare produkter och inte användas för att fylla företagens konton. Är en produkt billigare att tillverka ska den också vara billigare att köpa tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om Nvidia hade sålt 3080 för 4500kr så skulle ju AMD antagligen sänka priset på 6800xt så ja det är Nvidias fel.

Och då hade det också varit nVidias fel att AMD upphört att existera som GPU tillverkare....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Och då hade det också varit nVidias fel att AMD upphört att existera som GPU tillverkare....

Nu vet jag inte vad de betalar per wafer men amds kort borde vara billigare att tillverka det är en mindre krets (520 mm² mot 628 mm²) samt använder GDDR6 istället för GDDR6x. Men jag vill att marknaden kommer tillbaka till ett läge som det var vid 2013 (tror jag) där priset var lågt och man fick med spel. Man fick välja ett gäng spel ur en lista av ganska aktuella spel, om man köpte exempelvis ett 7970 som kostade 5000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb