Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Nu är det inte alla internetleverantörer som vill tillsätta IPv6 länk nät heller. Så det är inte enbart nätleverantören man ska stirra med ett ont öga mot.

Bland tjänsteleverantörer har du som kund ett val, på ett ”öppet” nät. Många av dessa har stöd för IPv6. Om jag förstått korrekt är det kommunikationsoperatören som ska ha det onda ögat ifall tjänsteleverantörer inte kan ge dig IPv6 trots att de kan leverera detta på sina egna nät.

Permalänk
Medlem

jag bytte precis till bahnhof (har gjort en gammal tråd om det) Men bytte nu. Påverkar "CGNAT" mig som en vanlig konsument? (behöver jag bry mig om det?)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bland tjänsteleverantörer har du som kund ett val, på ett ”öppet” nät. Många av dessa har stöd för IPv6. Om jag förstått korrekt är det kommunikationsoperatören som ska ha det onda ögat ifall tjänsteleverantörer inte kan ge dig IPv6 trots att de kan leverera detta på sina egna nät.

Då har du förstått det fel, tyvärr. Jobbar själv inom ett stadsnät och vi erbjuder IPv6 och där är en hel del (kommer inte nämna vilka) som avvaktar med det.

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

jag bytte precis till bahnhof (har gjort en gammal tråd om det) Men bytte nu. Påverkar "CGNAT" mig som en vanlig konsument? (behöver jag bry mig om det?)

Om du bara surfar på nätet är det lugnt men om du använder tjänster där det är till fördel om andra kan ansluta till saker i ditt nätverk är det ju inte så hjälpsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om du bara surfar på nätet är det lugnt men om du använder tjänster där det är till fördel om andra kan ansluta till saker i ditt nätverk är det ju inte så hjälpsamt.

Surfing, Gaming. Alltså det vanliga. Eventuellt "streaming" från olika källor. Så det gäller bara "större" områden? Server etc? (är rätt så grön i detta)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad. Jag kan använda Bittorrent utan problem och jag har Bahnhof. Folk verkar kunna ansluta till mig?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Surfing, Gaming. Alltså det vanliga. Eventuellt "streaming" från olika källor. Så det gäller bara "större" områden? Server etc? (är rätt så grön i detta)

"Server" är ju ett rätt brett område: Om du vill hosta ett spel hemifrån som kompisar kan ansluta till peer-to-peer (istället för via centrala servrar) så går inte det med CGNAT. Om du vill dela med dig av filer till andra utan att blanda in molntjänster så går inte det med CGNAT. Om du vill presentera IoT/Smart home-prylar mot Internet utan att blanda in molntjänster så går inte det med CGNAT.
Och omvänt: Om någon bakom samma CGNAT som du är fånge bakom gör idiotiska saker mot Internet kan du bli deny-listad av tjänsteleverantörer där ute.

Enkelt uttryckt: Om du bara någonsin konsumerar andras tjänster på Internet så kommer det "oftast" funka bra bakom ett CGNAT, men du kan inte gratis bli en aktiv del av Internet om din leverantör låser ner dig på det viset: då måste du hyra servrar av någon annan.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Är lite förvirrad. Jag kan använda Bittorrent utan problem och jag har Bahnhof. Folk verkar kunna ansluta till mig?

Gissningsvis, om du torrentar annat än helt legala saker, så använder du ett VPN? Under tiden denna tunnel är igång, är din VPN-leverantör, inte Bahnhof, din Internetleverantör i praktiken. Din VPN-leverantör kan vara mer vänligt sinnad mot Torrents än de flesta ISP:er.
Det finns också möjlighet att ISP:n inte aktivt hindrar de metoder som finns för att presentera sig mot Internet. Se https://stackoverflow.com/questions/37367769/how-nat-traversa.... Observera dock att dessa metoder inte funkar bra med tjänster som bara lyssnar efter klienttrafik ("servrar").

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Då har du förstått det fel, tyvärr. Jobbar själv inom ett stadsnät och vi erbjuder IPv6 och där är en hel del (kommer inte nämna vilka) som avvaktar med det.

Tror IPv6-viljan skiljer sig åt mellan stadsnät också. Som jag fått det förklarat för mig av representanter från vårt lokala stadsnätsbolag hänger det explicit på att Telia som direkt eller via underleverantörer står för infrastrukturen för Öppen Fiber helt enkelt inte brydde sig om att sätta upp utrustning de ville/kunde konfigurera med sådant stöd. Ett byte är tydligen planerat till tidigt 20-tal men gissningsvis försenat i och med Covid och påföljande halvledarbrist och trasiga tillverknings- och leveranskedjor. Ingen har velat vara helt transparent, men det verkar inte vara fel på viljan hos exempelvis Bahnhof - bara att de inte kan leverera något som inte går att routa hela vägen fram till mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det beror väl på kombinationen av operatör och nät men Google verkar i vart fall ha tryckt igång v6 i sin ände, jag ansluter via Telia.

*Bild*
https://test-ipv6.com/

Vad har du för inställning på ipv6 på din router? Jag har också Telia fast genom ett stadsnät, inte sett ipv6 komma igång än.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon8870:

Vad har du för inställning på ipv6 på din router? Jag har också Telia fast genom ett stadsnät, inte sett ipv6 komma igång än.

Jag har inte ändrat nått utan allt står på "auto" på en Linksys WRT1900ac. Jag har inte satt mig in i detaljerna hur den är konfad eftersom den alltid har fungerat problemfritt för mig sedan jag första gången kopplade in den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

"Server" är ju ett rätt brett område: Om du vill hosta ett spel hemifrån som kompisar kan ansluta till peer-to-peer (istället för via centrala servrar) så går inte det med CGNAT. Om du vill dela med dig av filer till andra utan att blanda in molntjänster så går inte det med CGNAT. Om du vill presentera IoT/Smart home-prylar mot Internet utan att blanda in molntjänster så går inte det med CGNAT.
Och omvänt: Om någon bakom samma CGNAT som du är fånge bakom gör idiotiska saker mot Internet kan du bli deny-listad av tjänsteleverantörer där ute.

Enkelt uttryckt: Om du bara någonsin konsumerar andras tjänster på Internet så kommer det "oftast" funka bra bakom ett CGNAT, men du kan inte gratis bli en aktiv del av Internet om din leverantör låser ner dig på det viset: då måste du hyra servrar av någon annan.

Så det är bäst att stänga av det? Och det gör man via att kontakta dem? Men påverkar det säkerheten på något vis, att stänga av "CGNAT" ?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Så det är bäst att stänga av det? Och det gör man via att kontakta dem? Men påverkar det säkerheten på något vis, att stänga av "CGNAT" ?

Om du aldrig tänkt göra det som CGNAT förhindrar så spelar det ju inte så stor roll, men vill du kunna göra något av det behöver du en åtkomlig IP-adress, ja. Sen, om de tar betalt för dessa, så kanske det inte är någon idé att be om en förrän du tror du faktiskt kommer göra något med den.

Du har ju en egen router/brandvägg framför ditt privata nätverk, och har du inte grejat med den så stoppar den all inkommande trafik tills du tillåter specifik kommunikation till specifika enheter hos dig. Så nej: det påverkar i normala fall inte säkerheten förrän du själv väljer att påverka säkerhetsinställningarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte ändrat nått utan allt står på "auto" på en Linksys WRT1900ac. Jag har inte satt mig in i detaljerna hur den är konfad eftersom den alltid har fungerat problemfritt för mig sedan jag första gången kopplade in den.

Som jag tänkte mitt stadsnät har inte igång ipv6, så det är kört med native, har iallafall 6rd igång.

Permalänk

Ytterligare ett skäl till att undvika CGNAT är att "file-hosts" som uploaded, novafile etc inte fungerar som det ska för gratis hämtning. Upptäckte det själv då jag fick vänta på att hämta en fil trots att jag inte hade använt tjänsten på ett par dagar. Sedan jag skaffade "publik" IP-adress har det fungerat varje gång.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag undrar hur bökigt det blir att köra multiplayer i äldre spel när väl IPv4 stängs av.

IPv4 kommer nog globalt inte stängas av på väldigt länge. Mjukvara har ju ofta stöd för ipv6 redan idag så en del kommer säkert bara funka över ipv6 utan problem.

Men NAT64/DNS64/xlat kommer nog lösa detta när folk slutar få ipv4 hemma men jag tror inte detta kommer hända på länge i Sverige. Men vissa operatörer i världen har ju slutat dela ut ipv4 helt och saker funkar ändå.

Permalänk
Representant
Skrivet av Dinkefing:

Kan ni lista alla operatörer som kör fiber som tvingar på kunderna CGNAT och de som inte gör det
Bahnhof - CGNAT "ja"

Obenetwork - CGNAT "nej"

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Vore intressant om typ Google började blocka IP-adresser där de ser att det är många användare bakom, och visa en sida, ”kontakta din isp”, då skulle nog ipv6 ta fart rätt snabbt🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Vore intressant om typ Google började blocka IP-adresser där de ser att det är många användare bakom, och visa en sida, ”kontakta din isp”, då skulle nog ipv6 ta fart rätt snabbt🤔

Ni menar som företag som har en ip utåt och kan ha tusentals användare på andra sidan

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Vore intressant om typ Google började blocka IP-adresser där de ser att det är många användare bakom, och visa en sida, ”kontakta din isp”, då skulle nog ipv6 ta fart rätt snabbt🤔

Det har ju vart uppe många gånger här att våra operatörer ofta har ipv6 med det är stadsnäten/KO som ofta inte stödjer ipv6. Men att blocka folk är väl lite fel väg att gå och löser säkert inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Obenetwork - CGNAT "nej"

I vilka nät ger ni ipv6?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk gnäller på bahnhof.
Tele2 exempelvis erbjuder inte ens sina kunder att betala för publik ip. Hos bahnhof finns ju alternativet i alla fall.

Alternativet är ju att betala för ovpn som kostar 79kr/mån med publik ip.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Vore intressant om typ Google började blocka IP-adresser där de ser att det är många användare bakom, och visa en sida, ”kontakta din isp”, då skulle nog ipv6 ta fart rätt snabbt🤔

Detta skedde mig när jag hade Bahnhof, kommer inte ihåg vilken sida det gällde men fick att jag IP-blockad men hade aldrig besökt sidan tidigare. Så det händer definitivt.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Förstår inte varför folk gnäller på bahnhof.
Tele2 exempelvis erbjuder inte ens sina kunder att betala för publik ip. Hos bahnhof finns ju alternativet i alla fall.

Vilka Tele2-anslutningar sätter folk på CGNAT? (bortsett från mobila då)

Tele2 sitter på runt 6 miljoner IPv4-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Vilka Tele2-anslutningar sätter folk på CGNAT? (bortsett från mobila då)

Tele2 sitter på runt 6 miljoner IPv4-adresser.

Statisk address via koax handlar det om alltså, inte enbart publik.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Statisk address via koax handlar det om alltså, inte enbart publik.

Det kan man väl glömma som privatperson oavsett ISP? Den verkligheten är orsaken till att man blir kund hos en DNS-registrar med stöd för dynamiska uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det kan man väl glömma som privatperson oavsett ISP? Den verkligheten är orsaken till att man blir kund hos en DNS-registrar med stöd för dynamiska uppdateringar.

Bahnhof erbjuder ju statistik ip via fiber.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Bahnhof erbjuder ju statistik ip via fiber.

De erbjuder publik IPv4 till privatpersoner vet jag - och om du inte byter utrustning bakom mediakonverteraren är chansen stor att du kan behålla samma IP-adress i flera år - men åtminstone via mitt stadsnät tilldelas denna med DHCP.

Vad som gäller för IPv6 och/eller om man har dem som fiberleverantör vet jag inte, men det skulle ärligt talat förvåna mig om du kan få dem att ge dig en specifik IP-adress utan att vara ett företag. Har du information om motsatsen från dem är ju det jättebra, naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De erbjuder publik IPv4 till privatpersoner vet jag - och om du inte byter utrustning bakom mediakonverteraren är chansen stor att du kan behålla samma IP-adress i flera år - men åtminstone via mitt stadsnät tilldelas denna med DHCP.

Vad som gäller för IPv6 och/eller om man har dem som fiberleverantör vet jag inte, men det skulle ärligt talat förvåna mig om du kan få dem att ge dig en specifik IP-adress utan att vara ett företag. Har du information om motsatsen från dem är ju det jättebra, naturligtvis.

Du knyter ju din ip till en mac address. När du byter utrustning så är de ju bara uppdatera mac adressen i deras portal så får du behålla din ip.

Så var det i alla fall för mig sålänge jag hade dem. Genom fyra lägenheter och tre olika routrar. Sista bytet gjorde jag i februari så jag antar att det fortfarande gäller (har flyttat nu och tvingas köra tele2).

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Vore intressant om typ Google började blocka IP-adresser där de ser att det är många användare bakom, och visa en sida, ”kontakta din isp”, då skulle nog ipv6 ta fart rätt snabbt🤔

Jo det hände lite då o då både med Bahnhof CGNAT o deras VPN tjänst. Cloudflare ville inte låta mig komma in på på sidor för IP nummret dem såg va samma för antagligen flera 100 eller 1000 pers. O vissa av dem hade väl fullt med virus o eller nåt som spamma ut massa skit på nätet. Så IP blev blockat.

Men har egen publik adress nu så.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros