Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Permalänk
Skrivet av holta:

Eftersom flera i tråden skrivit att de använder Bredband2 så skulle jag vilja kolla om det är fler som idag 29/5 eller igår 28/5 fick sina publika IP ersatta till CGNAT?

Jag har precis flyttat (inom samma stadsnät) och har haft Bredband2 i mitt gamla hus och Inleed i mitt nya. Inleed hade CGNAT vilket jag inte hade i mitt gamla hus med Bredband2. När det var dags att säga upp ett abonemang så bestämde jag mig därför att säga upp Inleed och flytta över Bredband2 till det nya huset. Efter flytten hade jag CGNAT även på Bredband2. Jag mailade kundtjänst och sa att jag inte haft CGNAT på min gamla adress och de svarade idag att de skulle ta bort det för mig inom ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har kvar mitt publika IP.

Tack för svar

Skrivet av Magnus1024:

Jag har precis flyttat (inom samma stadsnät) och har haft Bredband2 i mitt gamla hus och Inleed i mitt nya. Inleed hade CGNAT vilket jag inte hade i mitt gamla hus med Bredband2. När det var dags att säga upp ett abonemang så bestämde jag mig därför att säga upp Inleed och flytta över Bredband2 till det nya huset. Efter flytten hade jag CGNAT även på Bredband2. Jag mailade kundtjänst och sa att jag inte haft CGNAT på min gamla adress och de svarade idag att de skulle ta bort det för mig inom ett par dagar.

Fick svar från Bredband2 och tydligen är det förändringar som genomförts i stadsnätet som påverkar det hela. Bredband2 lägger ett ärende och jag ska få ett SMS när det är åtgärdat. Det var skönt att det fick en snabb och bra förklaring.

Permalänk
Entusiast

Nu har jag läst många trådar om just detta och det verkar inte finnas någon riktig klarhet huruvida det är gratis med publik IP från Bahnhof eller inte, så jag passade på att kontrollera. Det ser dessutom ut att vara oberoende av både stadsnät och kundstatus.

Misstänker starkt att det har blivit en eller två miss(ar) i kommunikationen till er som fått en offert på 50kr/mån, där det mest troligt handlar om Fast / Statisk IP-adress.

Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Nu har jag läst många trådar om just detta och det verkar inte finnas någon riktig klarhet huruvida det är gratis med publik IP från Bahnhof eller inte, så jag passade på att kontrollera. Det ser dessutom ut att vara oberoende av både stadsnät och kundstatus.

Misstänker starkt att det har blivit en eller två miss(ar) i kommunikationen till er som fått en offert på 50kr/mån, där det mest troligt handlar om Fast / Statisk IP-adress.

<Uppladdad bildlänk>

Patrik

Jag tror snarare att de kanske ändrat policy för detta, antingen för att färre än väntat bett om publik IP (och kostnaden därmed blivit lägre än väntat) eller för att de fått en massa skit för det från olika håll från mer tekniskt kunniga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Nu har jag läst många trådar om just detta och det verkar inte finnas någon riktig klarhet huruvida det är gratis med publik IP från Bahnhof eller inte, så jag passade på att kontrollera. Det ser dessutom ut att vara oberoende av både stadsnät och kundstatus.

Misstänker starkt att det har blivit en eller två miss(ar) i kommunikationen till er som fått en offert på 50kr/mån, där det mest troligt handlar om Fast / Statisk IP-adress.

<Uppladdad bildlänk>

Patrik

Betalade 50 kr i månaden extra för publik ip, står klart och tydligt på fakturan från dem. Men bytte till Obenetwork när dem kom in i Zitius portal och fick lägre pris inkl publik ip än Bahnhof

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av holta:

Tack för svar

Fick svar från Bredband2 och tydligen är det förändringar som genomförts i stadsnätet som påverkar det hela. Bredband2 lägger ett ärende och jag ska få ett SMS när det är åtgärdat. Det var skönt att det fick en snabb och bra förklaring.

Är du möjligen i Örebroområdet? Jag blev satt bakom CGNAT (WAN-IP 100.85..., utåt har jag ett annat IP i närheten av mitt gamla publika, är inte längre nåbar utifrån) ca 03:00 28/5. Störigt som fan när man var på resa och plötsligt inte kom åt sin maskin längre.

Jag har dock Bahnhof som ISP, inte Bredband2, men tänker att det skulle ju kunna vara leverantörsoberoende om det är stadsnät inblandat. Har på nytt begärt publikt IP från Bahnhof iaf, får se när det processas.

Visa signatur

/ Stormreaver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormreaver:

Är du möjligen i Örebroområdet? Jag blev satt bakom CGNAT (WAN-IP 100.85..., utåt har jag ett annat IP i närheten av mitt gamla publika, är inte längre nåbar utifrån) ca 03:00 28/5. Störigt som fan när man var på resa och plötsligt inte kom åt sin maskin längre.

Jag har dock Bahnhof som ISP, inte Bredband2, men tänker att det skulle ju kunna vara leverantörsoberoende om det är stadsnät inblandat. Har på nytt begärt publikt IP från Bahnhof iaf, får se när det processas.

Motala/Östergötland sitter på Telia Öppen fiber.
För mig tog det några dagar på Bredband2 till att jag åter fick publik IP.