Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Permalänk

Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Kan ni lista alla operatörer som kör fiber som tvingar på kunderna CGNAT och de som inte gör det

Bahnhof tvingar sina kunder CGNAT om man inte hostar upp 50kr extra i mån. IP-Only är ett annat tror jag, finns det fler?

Bahnhof - CGNAT "ja"

Permalänk
Medlem

https://www.ownit.se/kundservice/guider/abonnemang/informatio...

Bredband2 har CGN men du kan välja att få det avaktiverat.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan ni lista alla operatörer som kör fiber som tvingar på kunderna CGNAT och de som inte gör det

Bahnhof tvingar sina kunder CGNAT om man inte hostar upp 50kr extra i mån. IP-Only är ett annat tror jag, finns det fler?

Bahnhof - CGNAT "ja"

Beror nog på vilket nät du sitter i. Har Bahnhof som ISP och jag har 1 publik address samt 5 genom CGNAT utan extra kostnad.

IP-Only är en stadsnätsleverantör inte en ISP.

Permalänk
Medlem

CGNAT påverkar väl bara möjligheten att nå prylar utifrån Internet och hem till dina prylar i hemmet, i alla fall för de flesta människor.

Och hur vet man om man sitter bakom CGNAT, går det att ta reda på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Och hur vet man om man sitter bakom CGNAT, går det att ta reda på ?

Gå till valfri sida av typ "what is my ip".com och jämför din "externa" ip med vad sidan säger.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

CGNAT påverkar väl bara möjligheten att nå prylar utifrån Internet och hem till dina prylar i hemmet, i alla fall för de flesta människor.

Och hur vet man om man sitter bakom CGNAT, går det att ta reda på ?

Om din routers WAN-port har en annan adress än den du ser på exempelvis ifconfig.me så har du CGNAT. Eller enklare: om din WAN-port har en adress inom spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255

CGNAT förstör möjligheten till p2p-kommunikation, själva tanken med Internet. Om alla hade CGNAT skulle det inte vara internet längre utan bara en samling lokala nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

CGNAT påverkar väl bara möjligheten att nå prylar utifrån Internet och hem till dina prylar i hemmet, i alla fall för de flesta människor.

Och hur vet man om man sitter bakom CGNAT, går det att ta reda på ?

Det innebär ett extra lager av "connection-tracking" och brandvägg som är utanför din kontroll. Egentligen vilka applikationer som helst kan få problem men särskilt saker där du ämnar nå en annan användare på ett eller annat sätt.

Enormt bra video om ämnet
https://www.youtube.com/watch?v=fbk4H6EmZzI

Det är lite komiskt med Banhof som i princip rear-ut 10gigs anslutningar, men istället inte har råd med IP-adresser åt sina kunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

CGNAT påverkar väl bara möjligheten att nå prylar utifrån Internet och hem till dina prylar i hemmet, i alla fall för de flesta människor.

Och hur vet man om man sitter bakom CGNAT, går det att ta reda på ?

Det påverkar också hur många samtidiga anslutningar du kan ha för bara ett begränsat antal portar är tillgängliga i en CGNAT-burk.

Påverkar också att man kan bli IP-bannad från tjänster för att man delar IP-adress med något nöt bakom samma CGNAT-burk.

Inte optimalt på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan ni lista alla operatörer som kör fiber som tvingar på kunderna CGNAT och de som inte gör det

Bahnhof tvingar sina kunder CGNAT om man inte hostar upp 50kr extra i mån. IP-Only är ett annat tror jag, finns det fler?

Bahnhof - CGNAT "ja"

Alltså, det är ju inte ett *tvång* att ha CGNAT om man kan betala extra för att slippa?

Det är ju lite som att säga att Ica tvingar en att svälta om man inte betalar för mat när man handlar där.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Alltså, det är ju inte ett *tvång* att ha CGNAT om man kan betala extra för att slippa?

Det är ju lite som att säga att Ica tvingar en att svälta om man inte betalar för mat när man handlar där.

Klart det är tvång om det är basabonnemang. Kul för dig att du vill hosta upp en massa extra bara för att få ett normalt ipv4 nummer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Klart det är tvång om det är basabonnemang. Kul för dig att du vill hosta upp en massa extra bara för att få ett normalt ipv4 nummer.

Nej, det är inte klart att det är ett tvång? Hade det varit klart så hade jag inte invänt mot det?

Det är inte ett tvång. Bahnhof har en tjänst, och de kan välja att ta betalt för den. Betalar du inte för den får du inte tjänsten. Inget tvång inblandat.

Jag har inte heller sagt att jag tycker det är bra att operatörer tar extra betalt för att få en riktig IP. Men det är å andra sidan lätt att förstå, eftersom IP-adresser är en bristvara som inte räcker till alla. Att de som vill ha en riktig IP får betala för den är förmodligen det minst orättvisa sättet att tilldela IP-adresser som finns.

Permalänk
Medlem

Jaha, så det är egentligen så enkelt som att köra en tjänst på Internet där man kollar sin externa IP och så jämför man med vilken IP brandväggen eller routern har på WAN porten.

Om det inte är samma så kan man känna sig blåst

Och är det alltid 100.64.0.0 - 100.127.255.255 som är det spannet som används för CGNAT ?

Ok, men informerar ISPer att dom använder CGNAT. Jag har inget problem med det eftersom det finns ganska många som kanske inte bryr sig eller påverkas men det är ju mindre kul om man inte vill ha CGNAT pga att man påverkas för det finns tjänster man vill använda som inte funkar med CGNAT ? Kan man alltid köpa sig fri från detta om man vill ?

Finns det någon definitiv lista på vilka leverantörer som använder detta CGNAT ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Klart det är tvång om det är basabonnemang. Kul för dig att du vill hosta upp en massa extra bara för att få ett normalt ipv4 nummer.

Bahnhof ger dig gratis publikt IP nummer. Bara o kontakta supporten o uppge din routers MAC adress så är det fixat på nån dag.
Vart står det att det kostar 50kr / mån?
Det är iaf gratis för mig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Sötast

Jag är inte bahnhof kund än, men lär bli det när vi får ny fiberleverantör i huset.

Om jag förstått det rätt så är det gratis att få en publik IP hos bahnhof, men det kostar 49:-/mån om man vill ha en fast publik ip. Eller har jag missförstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Bahnhof ger dig gratis publikt IP nummer. Bara o kontakta supporten o uppge din routers MAC adress så är det fixat på nån dag.
Vart står det att det kostar 50kr / mån?
Det är iaf gratis för mig.

Skrivet av Allexz:

Jag är inte bahnhof kund än, men lär bli det när vi får ny fiberleverantör i huset.

Om jag förstått det rätt så är det gratis att få en publik IP hos bahnhof, men det kostar 49:-/mån om man vill ha en fast publik ip. Eller har jag missförstått?

Ja, jag tror faktiskt att ni missförstått.

Detta har uppmärksammats i flera trådar nyligen, tror de slagits ihop till: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1651713-plotsligt-satt...

Summan av kardemumman verkar vara att gamla kunder inte berörs (ännu iaf?), men när nya kunder vill ha en publik adress så får de veta att det kostar 50kr/mån.

Med tanke på hela branschens ovilja att arbeta för att arbeta för att lösa själva problemet är det väl bara en tidsfråga tills detta anses helt normalt oavsett operatör...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, jag tror faktiskt att ni missförstått.

Detta har uppmärksammats i flera trådar nyligen, tror de slagits ihop till: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1651713-plotsligt-satt...

Summan av kardemumman verkar vara att gamla kunder inte berörs (ännu iaf?), men när nya kunder vill ha en publik adress så får de veta att det kostar 50kr/mån.

Jaha. Fy fan va ruttet. 50kr / månad är ju ändå inte billigt asså. FY fan. Hoppas verkligen vi gamla kunder inte kommer beröras.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mullvaden83:

Jaha. Fy fan va ruttet. 50kr / månad är ju ändå inte billigt asså. FY fan. Hoppas verkligen vi gamla kunder inte kommer beröras.

Jehepp, synd. Då är den näst billigaste leverantören plötsligt den billigaste för min del.

Bahnhof har ju nästan 400.000 kunder, förutsätter man att majoriteten av deras kunder är bakom cgnat och95% av dem är "vanliga svenssons" så har de redan sparat nästan 400.000 IP-adresser.

Känns då att de som aktivt begär dem inte behöver straffas för det.... men money money money i guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Beror nog på vilket nät du sitter i. Har Bahnhof som ISP och jag har 1 publik address samt 5 genom CGNAT utan extra kostnad.

IP-Only är en stadsnätsleverantör inte en ISP.

Numera är dom faktisk ISP och GlobalConnect nätägare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Bahnhof ger dig gratis publikt IP nummer. Bara o kontakta supporten o uppge din routers MAC adress så är det fixat på nån dag.
Vart står det att det kostar 50kr / mån?
Det är iaf gratis för mig.

Eftersom du är lat.

#19384127

Så ditt påstående stämmer inte.

Skrivet av Allexz:

Jag är inte bahnhof kund än, men lär bli det när vi får ny fiberleverantör i huset.

Om jag förstått det rätt så är det gratis att få en publik IP hos bahnhof, men det kostar 49:-/mån om man vill ha en fast publik ip. Eller har jag missförstått?

Nej du har inte missförstått. Se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jaha. Fy fan va ruttet. 50kr / månad är ju ändå inte billigt asså. FY fan. Hoppas verkligen vi gamla kunder inte kommer beröras.

Ruttet? De har utgifter. IPv4 är uttömt och om du visste vad vi ISP:er betalar för nya scope så skulle du förstå att vissa tar betalt för att slippa CGNAT.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Numera är dom faktisk ISP och GlobalConnect nätägare.

Ofasen, Det har jag bevisligen missat i sådana fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Ofasen, Det har jag bevisligen missat i sådana fall!

Uppköp och avknoppning är numera vardagsmat inom IT så vem har koll Jag visste det mest för att jag får mejl om alla planerad arbeten på näten och såg att det inte längre stop IP-Only.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Numera är dom faktisk ISP och GlobalConnect nätägare.

Tvärtom, det är GlobalConnect som är ISP för företag, driver datacenter, etc. IP-only som varumärke används bara för "stadsnäten" numera som det verkar, allt annat är flyttat till GlobalConnect

Permalänk
Sötast

Som ev blivande kund ställde jag frågan om huruvida en publik ip, dynamisk eller ej alltid kommer till en fast kostnad på 50:-

Jag dividerade också lite om att Bahnhof är mitt billigaste alternativ, men inte med den extra kostnaden på 50:-/månad och om man kan på något vis deala bort det.

Det gick inte.

Så om man behöver ha en publik IP med bahnhof så är det listat pris +50kr/mån som gäller.

Permalänk
Medlem

Fan. Som befintlig kund vill man inte få dem där 50kr / mån. Valet att byta ISP omdelbart hade varit jävligt lätt om det inte vore så att man vet att bahnhof kämpar hårt mot datalagring o utlämning av uppgifter till giriga bolag. Så nu är det inte lätt val.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Gällande Bahnhof beror det helt på vad man har för avtal. Vår BRF får gratis publika IP-adresser om vi önskar. Tycker det är fel resonemang att säga att Bahnhof tar 50kr för en publik IP, de hade lika gärna kunnat ta 50 kr mer av alla och ge alla som vill en publik IP men väljer att de som inte vill ha tjänsten ska slippa betala.

För att bidra till listan, Sappa har bara Cgnat vilket är anledningen till att de föll för oss.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

de hade lika gärna kunnat ta 50 kr mer av alla och ge alla som vill en publik IP men väljer att de som inte vill ha tjänsten ska slippa betala.

Jag är faktiskt inte säker på det. En viktig del av poängen är väl just att skapa ett verkligt incitament för att minska antalet adresser som går åt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Riktigt surt att dom tar betalt för ett vanligt IP nummer utan CGNAT.

Vad jag förstår så funkar säkerligen en majoritet av alla tjänster numera bakom CGNAT ändå, så för den vanliga personen som inte behöver använda speciella tjänster så kvittar det nog. Dom är säkert nöjda bara det fungerar.

Men en del tjänster kräver faktiskt att man inte sitter bakom CGNAT. Jag fick själv skaffa VPN då jag ibland behöver ett IP nummer som är publikt men inte har någon brandvägg eller NAT bakom sig så jag får trafiken direkt till datorn. Det är inte speciellt säkert men det är bara ibland och för att tjänsterna jag använder är (tekniskt sett) från stenåldern och funkar inte bakom vanlig NAT.

Leverantörerna borde åtminstone informera kunder om att dom har CGNAT eftersom det ibland kan påverka kunden beroende på vilka tjänster man vill använda sig av.

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Ruttet? De har utgifter. IPv4 är uttömt och om du visste vad vi ISP:er betalar för nya scope så skulle du förstå att vissa tar betalt för att slippa CGNAT.

Om det nu bara fanns någon standard man skulle kunna följa som skulle låta vartenda hushåll få tillgång till åtminstone 2^64 IP-adresser att publicera vid behov...

Permalänk
Avstängd

Håller inte ett antal organisationer o.dyl. en enorm mängd av ipv4-adresser som de troligen inte använder? Vill minnas jag har sett en tabell nånstans, som visar ett typ en del org har sjukt många ipv4-adresser som de egentligen inte behöver.