Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast det där är väl en minst lika hittepåmässig variant?

Detta hade väl varit rätt, om det nu hade blivit så om man gjort rätt från början.

Grejen med att sluta bakom SC är väl en överrenskommelse som gjordes mellan alla team att man verkligen skulle försöka undvika detta.

Visst att det blev en något annorlunda lösning på det i detta fallet, men i huvudsak en lösning på något alla team var överrens om.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Frågan är ju om det inte vart mer avvikande från det normala att rödflagga en situation som den som var.
Då hade han hamnat i läget att alltid behöva rödflagga vid även relativt milda olyckor.

Det enda som blev lite lustigt var tidspressen som ledde till att enbart 3 bilar fick chansen att ovarva sig.

När du pratar om "relativt milda olyckor", pratar du om SC eller inte? Tar du hänsyn till om det är stadsbana eller inte? Hypotetiskt nu, en olycka som sker första 15% av varven och tar 5-7 att städa under SC. Jämfört med en som sker på 70% och tar 10 varv och städa.

Skrivet av zOlid:

Dom hade en plan, och Masi fick tom frågan av Sky innan race om det blev en crash i den kurvan som kimi gjorde i träningen, "blir det rödflagg då"
Och då var svaret Nej!
Alla situationer är olika dock, och när dom fått bort allt på banan kan man inte bara helt plötsligt säga "vi kör in i mål med SC för det är så kort kvar".
Beslutet om unlapp borde dock ha kommit 2 varv tidigare, när det var tomt.
Men det fick bli en kompromiss, för det var med säkerhet diskussioner om hur dom skulle släppa fältet.
Det hade varit mer konstigt om racet startat med 5 bilar i toppen, som blivit varvade.

Hur hade diskussionerna varit efter om dom körde in i mål med SC när banan var tom 3 varv?
Det man kan hävda är att alla bilar borde fått passera med 3 varv kvar.
Men nu blev det inte så, utan en kompromiss för att få igång racet igen och så rättvist som möjligt om vinsten.

Hamilton/Mercedes var bäst i går, inget snack.
Men det är en lång säsong, och över säsongen sett så har Mercedes haft både sjukt mycket flyt, och många beslut med sig.
Det här racet hade dom dock inte turen på sin sida i slutändan.

Nej, det är ingen plan när man gör något vi aldrig har sett tidigare. Det är därför jag säger att F1 är större än förarna. Grönflagg med 1 varv kvar, det är ett skämt.

Det som hände igår är inte acceptabelt, tänk om Sainz hade varit i titelfajt, både förarVM och Ferrari i konstruktör? Det går inte att godtyckligt tolka regelboken om man ska vara seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Jag förstår det är många RB troll i den här tråden men jag måste ändå kommentera.

"Lyckades byta däck". Däckbytet är ju bara en följd av SC. Utan SC hade inte Max bytt däck och utan Masis ad hoc beslut hade Max inte fått starta sista varvet bakom Hamilton. Max hade behövt köra om 5 blåflaggade bilar på sista varvet eller så hade alla fått ovarva och loppet slutar under SC.

Ponera att Lewis åker in i pit igår men inte Max och sedan skickar inte Masi bort bilarna framför Lewis. Mercedes var i en tuff situation och Masi såg till att Max skulle få en sista gratischans.

Även ett neutralt fan borde se att Masi tog loppet från Mercedes igår.

Vi ses nästa år.

Det är standard att skicka runt bilarna. Lät över radion mellan bono och lewis att de förväntade sig max i deras bakvinge för möjlig omstart men de valde banposition för annars kunde de förlorat mästerskapet om de gått in och racet inte hunnit komma igång. Lewis lät rätt nere där när han fick veta att han skulle få försvara på 35-40 varv gamla däck. Sen kom strax efter det första att det inte skulle bli omskicking av varvade. Då vart inte RB så glada och sen tokvände beslutet (varför kan bara FIA svara på) och skickade runt bilarna för att få den one lap shootout båda förväntade sig skulle hända (iallfall tills FIA sagt anorlunda).
Så kan tycka båda visste innan några beslut att det var en stor sanolikhet....eller att det slutade under SC, RB hade 0 att förlora, den lyxen hade inte merc, det var det de förlorade på.

Sen om det var rätt att bara skicka runt några bilar är en annan fråga. Tycker själv de borde släppt förbi varvade bilarna precis efter där olyckan var ett varv tidigare och sett till att folk tog det lugnt när de kommer runt för att då få en normal SC procedure, de hade bara behövt ett varv tidigare för att kunna få normal procedur.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

För mig som fullkomligt skiter i vem som vinner var detta riktigt löjligt.

Om det inte lönar sig att köra skiten ur en bil, ha 20s försprång, och fullkomligt dominera race-mässigt, då är det ju inte längre motor racing som de påstod. Hade varit helt ok oavsett vem som vann för mig, dock inte på detta viset.

Som nybliven intresserad av sporten var det här en sjuk soppa, skapad bara för att få rubriker. All exponering är bra exponering känns som en devis de satsade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

För mig som fullkomligt skiter i vem som vinner var detta riktigt löjligt.

Om det inte lönar sig att köra skiten ur en bil, ha 20s försprång, och fullkomligt dominera race-mässigt, då är det ju inte längre motor racing som de påstod. Hade varit helt ok oavsett vem som vann för mig, dock inte på detta viset.

Som nybliven intresserad av sporten var det här en sjuk soppa, skapad bara för att få rubriker. All exponering är bra exponering känns som en devis de satsade på.

Tycker att baku var värre. Att racet inte rödflaggades efter första high speed däckexplotionen in i muren är konstigt för mig. Där blev det också 2 lap shootout (visst bara 1 här) efter en andra explotion men det är lite samma sak varför det ens startades om.
Skillnaden där var att det var en stor olycka mot latifis lilla smack och de hade chans att starta om och tog den i båda racen. Sen som soff expert bör de skickat runt bilarna tidigare för att få en normal sc start och inte denna halvdana.
I baku var RB dominanta och bara tack vare en rödflagg Lewis hade chans på vinnst, speciellt med hans största rival borta pga som skapa rödflaggen ett guldläge...som han slarva bort.
Så lite ett ut. Sen kunde det skötts bättre...i båda racen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av firefreak:

För mig som fullkomligt skiter i vem som vinner var detta riktigt löjligt.

Om det inte lönar sig att köra skiten ur en bil, ha 20s försprång, och fullkomligt dominera race-mässigt, då är det ju inte längre motor racing som de påstod. Hade varit helt ok oavsett vem som vann för mig, dock inte på detta viset.

Som nybliven intresserad av sporten var det här en sjuk soppa, skapad bara för att få rubriker. All exponering är bra exponering känns som en devis de satsade på.

"Shit happens".

Bara kolla på vad som hände i Baku, Silverstone etc för Max. Hade han inte haft den oturen så hade mästerskapet redan vart i hans händer innan sista racet. Passa istället på att uppskatta de otroliga twister vi haft detta år.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Som nybliven intresserad av sporten var det här en sjuk soppa, skapad bara för att få rubriker. All exponering är bra exponering känns som en devis de satsade på.

Förarna i mittfältet håller med. I alla fall Norris.
https://www.racefans.net/2021/12/12/norris-race-directors-lap...

https://www.racefans.net/2021/12/13/f1s-midfield-runners-left...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

För mig som fullkomligt skiter i vem som vinner var detta riktigt löjligt.

Om det inte lönar sig att köra skiten ur en bil, ha 20s försprång, och fullkomligt dominera race-mässigt, då är det ju inte längre motor racing som de påstod. Hade varit helt ok oavsett vem som vann för mig, dock inte på detta viset.

Som nybliven intresserad av sporten var det här en sjuk soppa, skapad bara för att få rubriker. All exponering är bra exponering känns som en devis de satsade på.

Bara att vänja dig, safety car är inte direkt ovanligt i F1 och det gör ju att försprång försvinner plus att billiga stops kan göras.

Permalänk
Medlem

Ja man kan tycka vad man vill om SC men det ingår i sporten och över en karriär kommer man både förlora och vinna på SC som förare, bara acceptera.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjjan:

Bara att vänja dig, safety car är inte direkt ovanligt i F1 och det gör ju att försprång försvinner plus att billiga stops kan göras.

Hade varit katastrof om de körde tactical sc....men det var korrekt att den kom ut med Williams i väggen. Bara lite uppskyndat att den kom in igen efter upprensning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Man har tur och ibland otur, LH och Max som alla andra har haft detta vid olika tillfällen. I min åsikt har Max haft mest otur iår plus avkörd 2 ggr av mercedes så kanske jämnade det ut sig.

Både LH och MV var i mina ögon värdiga vinnare, Lewis har haft 6 säsonger med en helt överlägsen bil där endast hans teamkamrat kunnat utmana honom och det har bara varit så 1 gång så jag kan tycka att det är kul att det går till någon annan som faktiskt haft en riktig utmaning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Öh, nä, man hade bromsat och lagt sig bakom och försökt ta en bättre linje i nästa kurva.

Visserligen har en F1-bil en kort bromssträcka, men att slå en pallnit på en halvmeter är ju inte riktigt möjligt. Max gjorde ett otroligt sent dyk och det fanns absolut ingenstans för Hamilton att ta vägen annat än rakt fram, alternativt att kollidera med Max. Man kan göra blockpassningar, men det kan inte göras om den du kör om inte har något annat val än att gå utanför banan eller kollidera. Hade det varit en mur/sandfålla där så hade ju med största sannolikhet båda förarna fått bryta tävlingen.

Skrivet av issue:

SC måste alla team räkna med, att dom inte valde att gå i depå är inte ledningens fel, deras fel att de hade så gamla däck så de inte kunde stå emot

Skrivet av issue:

Absolut, och du vet/förstår varför Verstappen gick i depå? Det var ju tydligen bra gjort.
Hade Hamilton gått i depå under VSC så hade han haft fräschare däck och hade kanske kunnat undan hålla efter omstart. Hade Ham gått i depå under SC så hade Hamilton hamnat bakom Verstappen men då kunnat köra om Verstappen så som Verstappen gjorde på Hamilton

Hade Hamilton gått i depå under VSC så hade han mycket riktigt haft fräschare däck, och givet vad som sedan skedde så hade han sannolikt vunnit. Men om sista incidenten inte inträffat (som givetvis ingen kunde förutse), så hade han behövt köra om Verstappen på banan. Detta var något man in i det sista ville undvika, eftersom riskerna med att passera Max på banan har visat sig vara astronomiska.

Det är sedan ännu mer uppenbart varför man inte valde att gå i depå under SC. Hade man haft ett "fritt stopp", likt Max, så hade man givetvis också gått in. Men att gå in från ledning och ge upp banposition, när det finns en överhängande risk att loppet inte ens kommer att kunna startas om, hade varit idioti av det grövsta laget.

Skrivet av Mieriola:

Sjuk avslutning på en underhållande säsong, och i slutändan så vann nog Max rättvist trots allt sett över hela säsongen.

Lewis förlorade titeln i samma ögonblick som Merc valde att inte gå i depå under SC. Man hade kanske riskerat att starta om som tvåa men då hade det istället varit Merc som suttit på fräschast däck, alternativt samma däck som Max. Lewis var snabbast idag, han hade kunnat vara den som körde om Max på sista varvet istället för tvärtom.
Red Bull hade allt att vinna när de tog in Max, Merc hade allt att förlora.

Se mitt svar ovan. Att Hamilton skulle gå in under SC, med så få varv kvar och med stor osäkerhet om racet ens kommer startas om, hade varit ren idioti.

Skrivet av Sidde:

Ett mästerskaps avgörs inte på sista varvet. Det är en hel säsong där man tar poäng som leder upp till en final.

Fast det här mästerskapat avgjordes på sista varvet, bokstavligt talat...

Skrivet av kriggus:

Tycker för övrigt det är extremt märkligt att kunna ändra resultaten i efterhand som de ju gör i F1, de är ju inga andra som håller på så eller? Tänk om man dömde bort mål i efterhand i tex fotboll..

I alla de andra sporterna har man ju en möjlighet att "pausa" under spelets gång, för att diskutera/titta på situationer. Det är lite svårare med bilar som visslar omkring i 300+ km/h. Jag tror folk hade tröttnat på om det vid varje incident blev en rödflagg, så att domarna fick titta på situationen innan racet fortsätter.......

Skrivet av Sidde:

Merc har överklagat än en gång.
Maken till dålig förlorare är svårt att hitta. De förstör hellre en sport och dess vinnare än att acceptera ett resultat.

För RB (eller vilket annat team som helst) har aldrig överklagat, eller protesterat? Var Horner en dålig förlorare när de protesterade mot Hamilton på Silverstone, och sedan lät de Albon försöka "återskapa" incidenten och använde de för att försöka överklaga att protesten avskrevs. Förra året protesterade Renault mot Racing Points luftintag för bromsarna, året innan dess var stolarna omvända och RP protesterade mot Renaults bromssystem. Jag har en känsla av att du inte var in och förbarmade dig över att alla var dåliga förlorare i ovan nämnda fall, utan det är bara när det är Mercedes/Wolff/Hamilton som protesterar som det är att "förstöra sporten"...

Du kanske borde prova att ta av dig de där skygglapparna, stora som tefat, som du verkar gå omkring med.

Skrivet av SwedenVirre:

Minnet är kort men gott, folk verkar missa hur mycket skit verstappen fått dras med denna säsongen, inte bara FIAs dumma beslut utan också men också race incidenter som max inte kan beskyllas för(givetvis har han också satt sig skiten själv i mellan åt).

Jag kan definitvt förstå att det kan vara svårt att hålla huvudet kallt när ens motståndare genar i en kurva, istället för att backa av så är det OK att ta en genväg, tjäna på det och sedan sakta tillbaka lite när det är svårt att köra om för att behålla positionen.

Det står ju i reglerna att man ska vara innan för dom vita linjerna, till och med FIA sa innan rejset att det skulle hållas på banan! (jag vet att bl.a alonso varit väldigt på med detta, jag vet också att många andra utnyttjat detta till max, pun intended)

borde han varit vinnare igår? nej det tycker jag inte, mercedes har varit snabbare. Men jag tycker givetvis att han förtjänar titlen. både lewis och max har gjort riktigt dumma grejjer detta året.

jag förstår också varför masi gjorde som han gjorde, hade lewis vunnit titlen under SC så hade där varit många fler som gråtit och svurit över detta, tänk bara allt buandet på lektarna.

Men man kan ju inte göra alla till lags.

Alltså såhär. Givetvis är Hamilton-fans besvikna och arga över hur det hela slutade, och samma hade givetvis gällt i Max-lägret om situationen var omvänd. Hade detta varit en "helt vanlig" SC där alla varvade bilar fick passera och man sedan släppte på starten, precis som man brukar (och lyckades göra det med 1 varv kvar att köra), så hade det givetvis varit oerhört surt för de som håller på Hamilton, men samtidigt hade det inte varit någons "fel", utan som det "ska vara". Det som skedde nu var dock väldigt underligt, det kan man inte sticka under stolen men, oavsett vem man håller på. Så givetvis blir det därför extra hårt för de som håller på Hamilton, att inte nog med att han hade sådan oflyt att hela luckan till Max försvann i ett nafs och Max hade möjlighet att sätta på nya däck, utan tävlingsledningen fattade också massa märkliga beslut för att få möjligheten att starta om racet. Jag har aldrig tidigare varit med om att bara de 5 första varvade bilar får ovarva sig själva (men resten inte får). Så det är ju uppenbart att man sköt lite från höften från tävlingsledningen för att få till ett race, men effekten blev ju att man gav bort segern till Verstappen, givet hur däcksituationen såg ut. Jag är som sagt helt övertygad om att det hade blivit samma (eller sannolikt än värre) ramaskri, om situationen var omvänd, att Verstappen hade haft ledningen hela loppet och sedan Hamilton fått segern till "skänks" av tävlingsledningen på detta sätt. Det har ju varit en hel del konspirationer (i denna tråd och på resten av internet) från Verstappen-fans att FIA håller Hamilton/Mercedes om ryggen och endast fattar beslut som gynnar dem, vilket såklart hade eldats på något enormt om detta drabbat Verstappen. Men nu verkar alla bara tycka att det är "fair game" när det sker åt andra hållet...

I min mening borde i så fall reglementet skärpas, så att man vet förutsättningarna. Exempelvis kanske man ska införa en regel att om SC ska kallas ut när det är mindre än x% kvar av racet (exempelvis 10%), så blir det rödflagg istället. Men inte heller det skulle vara helt okontroversiellt, för i gårdagens situationen så hade ju det gynnat Hamilton, eftersom han fått ett "gratis" däckskifte. Så det finns ju inget som är helt rättvist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Visserligen har en F1-bil en kort bromssträcka, men att slå en pallnit på en halvmeter är ju inte riktigt möjligt. Max gjorde ett otroligt sent dyk och det fanns absolut ingenstans för Hamilton att ta vägen annat än rakt fram, alternativt att kollidera med Max. Man kan göra blockpassningar, men det kan inte göras om den du kör om inte har något annat val än att gå utanför banan eller kollidera. Hade det varit en mur/sandfålla där så hade ju med största sannolikhet båda förarna fått bryta tävlingen.

Hade Hamilton gått i depå under VSC så hade han mycket riktigt haft fräschare däck, och givet vad som sedan skedde så hade han sannolikt vunnit. Men om sista incidenten inte inträffat (som givetvis ingen kunde förutse), så hade han behövt köra om Verstappen på banan. Detta var något man in i det sista ville undvika, eftersom riskerna med att passera Max på banan har visat sig vara astronomiska.

Det är sedan ännu mer uppenbart varför man inte valde att gå i depå under SC. Hade man haft ett "fritt stopp", likt Max, så hade man givetvis också gått in. Men att gå in från ledning och ge upp banposition, när det finns en överhängande risk att loppet inte ens kommer att kunna startas om, hade varit idioti av det grövsta laget.

Se mitt svar ovan. Att Hamilton skulle gå in under SC, med så få varv kvar och med stor osäkerhet om racet ens kommer startas om, hade varit ren idioti.

Fast det här mästerskapat avgjordes på sista varvet, bokstavligt talat...

I alla de andra sporterna har man ju en möjlighet att "pausa" under spelets gång, för att diskutera/titta på situationer. Det är lite svårare med bilar som visslar omkring i 300+ km/h. Jag tror folk hade tröttnat på om det vid varje incident blev en rödflagg, så att domarna fick titta på situationen innan racet fortsätter.......

För RB (eller vilket annat team som helst) har aldrig överklagat, eller protesterat? Var Horner en dålig förlorare när de protesterade mot Hamilton på Silverstone, och sedan lät de Albon försöka "återskapa" incidenten och använde de för att försöka överklaga att protesten avskrevs. Förra året protesterade Renault mot Racing Points luftintag för bromsarna, året innan dess var stolarna omvända och RP protesterade mot Renaults bromssystem. Jag har en känsla av att du inte var in och förbarmade dig över att alla var dåliga förlorare i ovan nämnda fall, utan det är bara när det är Mercedes/Wolff/Hamilton som protesterar som det är att "förstöra sporten"...

Du kanske borde prova att ta av dig de där skygglapparna, stora som tefat, som du verkar gå omkring med.

Alltså såhär. Givetvis är Hamilton-fans besvikna och arga över hur det hela slutade, och samma hade givetvis gällt i Max-lägret om situationen var omvänd. Hade detta varit en "helt vanlig" SC där alla varvade bilar fick passera och man sedan släppte på starten, precis som man brukar (och lyckades göra det med 1 varv kvar att köra), så hade det givetvis varit oerhört surt för de som håller på Hamilton, men samtidigt hade det inte varit någons "fel", utan som det "ska vara". Det som skedde nu var dock väldigt underligt, det kan man inte sticka under stolen men, oavsett vem man håller på. Så givetvis blir det därför extra hårt för de som håller på Hamilton, att inte nog med att han hade sådan oflyt att hela luckan till Max försvann i ett nafs och Max hade möjlighet att sätta på nya däck, utan tävlingsledningen fattade också massa märkliga beslut för att få möjligheten att starta om racet. Jag har aldrig tidigare varit med om att bara de 5 första varvade bilar får ovarva sig själva (men resten inte får). Så det är ju uppenbart att man sköt lite från höften från tävlingsledningen för att få till ett race, men effekten blev ju att man gav bort segern till Verstappen, givet hur däcksituationen såg ut. Jag är som sagt helt övertygad om att det hade blivit samma (eller sannolikt än värre) ramaskri, om situationen var omvänd, att Verstappen hade haft ledningen hela loppet och sedan Hamilton fått segern till "skänks" av tävlingsledningen på detta sätt. Det har ju varit en hel del konspirationer (i denna tråd och på resten av internet) från Verstappen-fans att FIA håller Hamilton/Mercedes om ryggen och endast fattar beslut som gynnar dem, vilket såklart hade eldats på något enormt om detta drabbat Verstappen. Men nu verkar alla bara tycka att det är "fair game" när det sker åt andra hållet...

I min mening borde i så fall reglementet skärpas, så att man vet förutsättningarna. Exempelvis kanske man ska införa en regel att om SC ska kallas ut när det är mindre än x% kvar av racet (exempelvis 10%), så blir det rödflagg istället. Men inte heller det skulle vara helt okontroversiellt, för i gårdagens situationen så hade ju det gynnat Hamilton, eftersom han fått ett "gratis" däckskifte. Så det finns ju inget som är helt rättvist...

Vid rödflagg så gäller väl också sista fulla varv om de inte ändrat reglerna. Så säg Baku där max dundra in i väggen...hade han vunnit om racet inte startat om...om det rödflaggats direkt. Tror det hänt en gång tidigare, raikonen!?, fisicella 2004 kanske, något runtkring år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vid rödflagg så gäller väl också sista fulla varv om de inte ändrat reglerna. Så säg Baku där max dundra in i väggen...hade han vunnit om racet inte startat om...om det rödflaggats direkt. Tror det hänt en gång tidigare, raikonen!?, fisicella 2004 kanske, något runtkring år.

Fast med rödflagg menar jag att racet sedan startas om efter att hindret är upprensat. Alltså istället för SC.

Permalänk

https://twitter.com/alex_albon/status/1470130184821125127/photo/1

By the way, kolla Alex Albons tweet efter racet, snubben längst till vänster i bild ser ut som att han bettat sin månadslön på att Lewis skulle vinna 😂

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Summa summarum hade vart roligare om Lewis tog förartiteln och RB tillverkarmästerskapet. Baserat på att det går rejsa med Lewis iaf emellanåt. Med Max så smäller det varje gång de är två i bredd. Är han slagen in i en kurva så skiter han i att bromsa och ser till att vara två i bredd ger den andre föraren valet krascha eller ge upp kurvan du vann.

Tror de kommer fixa reglementet till nästa år för att stoppa detta precis som de lyckades få bukt med max blockeringar under inbromsning. Var skrattretande när han gjorde detta i sista racet men lyckades ändå få med sig halva internet i sympatitåget för att Lewis inte skulle få behålla placering bara för att han ville överleva...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Summa summarum hade vart roligare om Lewis tog förartiteln och RB tillverkarmästerskapet. Baserat på att det går rejsa med Lewis iaf emellanåt. Med Max så smäller det varje gång de är två i bredd. Är han slagen in i en kurva så skiter han i att bromsa och ser till att vara två i bredd ger den andre föraren valet krascha eller ge upp kurvan du vann.

Tror de kommer fixa reglementet till nästa år för att stoppa detta precis som de lyckades få bukt med max blockeringar under inbromsning. Var skrattretande när han gjorde detta i sista racet men lyckades ändå få med sig halva internet i sympatitåget för att Lewis inte skulle få behålla placering bara för att han ville överleva...

Fast han hade inte hållt på så om reglerna inte tillät det. Reglerna har försträrkt det beteendet då man blir bestraffad om man kör om eller försvarar sin position utanför banan. Men inget straff (på banor med asfalt runoff) om man trycker ut någon.
Håller självklart med dig att reglerna behöver se till att man inte bara kan pressa ut eller skicka den på en annan bil på sådanna sätt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Härligt med passionerade diskussioner

Det är ju förståeligt att det mesta av fokuset hamnar på mästerskapstiteln men måste ändå flika in med en hyllning till mannen, myten, legenden (ismannen) Kimi Räikkönen som ju troligen gjorde sitt sista framträdande. Smått ofantliga 349 starter, världsmästare 2007, 103 pallplatser och två decennier i F1.

Ingen som varit med ett tag kommer väl glömma hans legendariska intervjuer och radiokommunikation Glamouren och cirkusen var väl inte riktigt hans grej men passionen för racing var (är) uppenbar. Han kommer säkerligen fortsätta med motorsport i någon form.

Kiitos Kimi!

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Visserligen har en F1-bil en kort bromssträcka, men att slå en pallnit på en halvmeter är ju inte riktigt möjligt. Max gjorde ett otroligt sent dyk och det fanns absolut ingenstans för Hamilton att ta vägen annat än rakt fram, alternativt att kollidera med Max. Man kan göra blockpassningar, men det kan inte göras om den du kör om inte har något annat val än att gå utanför banan eller kollidera. Hade det varit en mur/sandfålla där så hade ju med största sannolikhet båda förarna fått bryta tävlingen.

Det där stämmer bara inte. Jag har kollat på incidenten ett antal gånger och Hamilton hade, om det var sandfällor bredvid banan, lätt kunnat bromsat och sedan lagt sig bakom Max... Karln blev omkörd rakt av.

Hade Hamilton haft bättre koll hade han dessutom säkert kunnat tagit en annan, vidare linje men han körde som om han inte behöver försvara inre spåret... Och detta antagligen för att han vet att han bara kan köra rakt fram i kurvan om Verstappen dyker in för en omkörning.

Jag vet inte varför Hamilton inte försvarade innerspåret, varken på första varvet då Max tog honom, men inte heller på sista varvet. Jämför hur Max försvarade sig efter att han passerat Hamilton på sista varvet. Han säkrade innerspåret och tvingade Hamilton att köra om på yttern.

Regelmässigt så fick Hamilton behålla ledningen på varv ett. Konstigt i mina ögon men det är dagens F1 antar jag. Och jag kan förstå det om vi snackar snabba kurvor där det går 200 knyck... då hinner man inte bromsa om man blir utträngd (Silver*HOST*stone)...

Nåja. 95 dagar kvar till practice 1 2022!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av firefreak:

För mig som fullkomligt skiter i vem som vinner var detta riktigt löjligt.

Om det inte lönar sig att köra skiten ur en bil, ha 20s försprång, och fullkomligt dominera race-mässigt, då är det ju inte längre motor racing som de påstod. Hade varit helt ok oavsett vem som vann för mig, dock inte på detta viset.

Som nybliven intresserad av sporten var det här en sjuk soppa, skapad bara för att få rubriker. All exponering är bra exponering känns som en devis de satsade på.

Skrivet av Samsung:

"Shit happens".

Bara kolla på vad som hände i Baku, Silverstone etc för Max. Hade han inte haft den oturen så hade mästerskapet redan vart i hans händer innan sista racet. Passa istället på att uppskatta de otroliga twister vi haft detta år.

Roliga twister? Tycker du samma om ett 110 meter häck med slumpmässig höjd på häckarna? Fotbolls-EM med där nån initierad grupp sitter och bestämmer vilket lag som bara ska få ha 10 man på plan i finalen?

Skrivet av pajjjan:

Bara att vänja dig, safety car är inte direkt ovanligt i F1 och det gör ju att försprång försvinner plus att billiga stops kan göras.

Det är ju inte SC i sig som upprör utan att man helt plötsligt väljer att skicka förbi 5 varvade bilar.

Slumpmässig men rättvis vinst: Man hinner inte släppa alla bilar, SC ända i mål och Hamilton vinner.

Slumpmässig men rättvis vinst: Alla varvade bilar släpps förbi med marginal, Verstappen kör om Hamilton och vinner.

Artificiell och orättvis vinst: Någon bestämmer sig för att just i dag ska man ändra på hela förfarandet bara för att skapa spänning och ger bakomvarande bil extremt stor fördel.

Hur kan folk inte förstå att det inte är SC som upprör? Allvarligt? Är man så förblindad av ”bra för sporten”, ”kul att nån ny vinner!” och allmänt Max fanboyism att man tycker det är kul att domarnas humör för stunden ska avgöra?

Förstår inte att man så enkelt inom motorsporten accepterar sånt här. Hela den här säsongen har varit ett skämt för oss som gillar motorsport på riktigt och inte bara kollar på det för ”showen” och för ”häftiga twister”.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av firefreak:

För mig som fullkomligt skiter i vem som vinner var detta riktigt löjligt.

Om det inte lönar sig att köra skiten ur en bil, ha 20s försprång, och fullkomligt dominera race-mässigt, då är det ju inte längre motor racing som de påstod. Hade varit helt ok oavsett vem som vann för mig, dock inte på detta viset.

Som nybliven intresserad av sporten var det här en sjuk soppa, skapad bara för att få rubriker. All exponering är bra exponering känns som en devis de satsade på.

Fast så kan man ju säga om alla tävlingar då. Det händer att det vänder i slutet särskilt efter safetycar, även om man har stor ledning. Det kallas strategi. Sen hade Hamilton inte 20sec ledning i slutet. Var väl närmare 11 om inte 14sec innan Latifi körde av. 20sec var det ju när verstappen bytte däck under virtuelsäkerhetsbil och Hamilton inte gjorde det. Har varit ett par lopp dessutom denna säsong, där Hamilton kört in 20sec på Max efter att bytt till helt nya däck i slutet.
Tror du behöver kolla fler F1 lopp helt enkelt.

Sen var det ju ingen soppa egentligen, sånt här händer efter säkerhetsbil oftast. Mercedes förlorade för att de inte tog in Lewis när säkerhetsbilen kom ut.
Det enda man kan ifrågasätta var om bilarna skulle unlappa sig själva bakom säkerhetsbilen. Eftersom det var sista varvet fanns det egentligen ingen mening att de längre bak i fältet behövde köra förbi. Även om man inte släppt förbi bilarna mellan Hamilton och Verstappen så hade de direkt fått blåflag och varit tvungna att släppa förbi Verstappen som tekniskt sätt ändå kunnat köra ikapp och köra om Hamilton innan målgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Roliga twister? Tycker du samma om ett 110 meter häck med slumpmässig höjd på häckarna? Fotbolls-EM med där nån initierad grupp sitter och bestämmer vilket lag som bara ska få ha 10 man på plan i finalen?

Det är ju inte SC i sig som upprör utan att man helt plötsligt väljer att skicka förbi 5 varvade bilar.

Slumpmässig men rättvis vinst: Man hinner inte släppa alla bilar, SC ända i mål och Hamilton vinner.

Slumpmässig men rättvis vinst: Alla varvade bilar släpps förbi med marginal, Verstappen kör om Hamilton och vinner.

Artificiell och orättvis vinst: Någon bestämmer sig för att just i dag ska man ändra på hela förfarandet bara för att skapa spänning och ger bakomvarande bil extremt stor fördel.

Hur kan folk inte förstå att det inte är SC som upprör? Allvarligt? Är man så förblindad av ”bra för sporten”, ”kul att nån ny vinner!” och allmänt Max fanboyism att man tycker det är kul att domarnas humör för stunden ska avgöra?

Förstår inte att man så enkelt inom motorsporten accepterar sånt här. Hela den här säsongen har varit ett skämt för oss som gillar motorsport på riktigt och inte bara kollar på det för ”showen” och för ”häftiga twister”.

Jag har full koll på vad det är som upprör.

Min post var bara en kommentar till en ny till sporten som skrev "Om det inte lönar sig att köra skiten ur en bil, ha 20s försprång, och fullkomligt dominera race-mässigt, då är det ju inte längre motor racing som de påstod"

Jag ville bara påpeka att det är vanligt med safety car som samlar ihop fältet och att det inte är jätteovanligt att den snabbaste på banan förlorar första platsen pga av det. Jag menar inte att det är detta folk är upprörda på utan mer generellt i F1.

Hamilton var helt klart bäst detta race och förtjänade att vinna.
Tycker dock Verstappen förtjänade mästerskapet med tanke på Baku, Silverstone och Hungary.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappachino:

Sen var det ju ingen soppa egentligen, sånt här händer efter säkerhetsbil oftast. Mercedes förlorade för att de inte tog in Lewis när säkerhetsbilen kom ut.

Håller med dig i övrigt, men för att vara den som är den så ...

Mercedes stod i valet mellan att antingen gå in för nya däck och riskera att gå i mål som 2:a bakom säkerhetsbil, eller stanna ute och hålla banplacering i hopp om att racet antingen skulle rödflaggas eller avslutas bakom säkerhetsbil.
Red Bull hade fördelen att kunna se vad Mercedes gjorde och skulle alltid komma att göra det motsatta.
Utan facit i hand är det omöjligt att veta vad som är rätt drag, och de gjorde ett strategiskt korrekt val, men det sket sig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Fortfarande många som skriver om mercedes failade SC taktiker.. Är det verkligen motorsport för er att ett lag ska sitta o räkna med att säkerhetsbilen kommer ut?

Jag undrar personligen varför man ens får göra däckbyten under säkerhetsbilen faktiskt... Är det inte bättre o bara låta fältet behålla samma förutsättningar som när incidenten sker?? Hastigheten är såpass låg så att riskerna för punktering är i princip 0, skulle va enkelt o göra en klausul att man får göra däckbyte om man har just en aktiv punktering också. Det här med däckbyten under SC är ju bara så random och man kan ha tur och otur bara.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Lyfter fram 2 trollscenarion också att hade alla tillåtits unlappa kunde lika gärna Sainz lagt sig in i kampen mot verstappen och orsaka fler problem för Verstappen? Tänk er ett scenario där Sainz går om båda och bromsar in och orsakar att Verstappen kläms ut? Många fler utfall om det faktiskt tillåtits fler med i slutkampen.

Trollscenariot Om Mercedes visste att Masi hade tänkt bete sig sådär så hade de kunnat göra ett kaosdrag med Bottas som RB gjorde med o ta in Perez med 2 varv kvar. Tänk er Toto Wolff skrikande i radion. Bottas we need one last favor from you!

EXECUTE PLAN X!

Vad som händer sen kan ni själva fantisera om, men det krävs inte mycket för att få till en förlängning av gulflagg om man kontrollerar en extra bil på banan. Teoretiskt sett kan förmodligen t.om ingenjörerna orsaka någon form av motorproblem på distans

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

Någon som vet om det Verstappen gjorde i de sista kurvorna innan omstarten efter SafteyCar var OK. Det jag avser är att ligga sida vid sida. Har inte sett att detta har gjorts tidigare, att ligga så pass nära att man nästan är i framförvarandes växellåda har jag sett. Men icke någon som ens har passerat framförvarandes bakhjul med sina egna framhjul.
Om det nu är tillåtet, vad hade hänt om Verstappen hade kört om Hamilton innan den linje som finns som indikerar racestart. Samt varför har ingen gjort så tidigare.
Om det inte är tillåtet, varför gjordes inget?

Det hade med all säkerhet inte förhindrat Verstappen att köra om under det sista varvet, det hade bara tagit lite längre.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Någon som vet om det Verstappen gjorde i de sista kurvorna innan omstarten efter SafteyCar var OK. Det jag avser är att ligga sida vid sida. Har inte sett att detta har gjorts tidigare, att ligga så pass nära att man nästan är i framförvarandes växellåda har jag sett. Men icke någon som ens har passerat framförvarandes bakhjul med sina egna framhjul.
Om det nu är tillåtet, vad hade hänt om Verstappen hade kört om Hamilton innan den linje som finns som indikerar racestart. Samt varför har ingen gjort så tidigare.
Om det inte är tillåtet, varför gjordes inget?

Det hade med all säkerhet inte förhindrat Verstappen att köra om under det sista varvet, det hade bara tagit lite längre.

//Freezer

Domarna tittade på det efter protest av Mercedes. De avslog protesten.

"While the stewards did agree that Verstappen did "at one stage, for a very short period of time, move slightly in front of Car 44, at a time when both cars where accelerating and braking," he did then move back behind Hamilton and "was not in front when the Safety Car period ended (i.e. at the line)."

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Någon som vet om det Verstappen gjorde i de sista kurvorna innan omstarten efter SafteyCar var OK. Det jag avser är att ligga sida vid sida. Har inte sett att detta har gjorts tidigare, att ligga så pass nära att man nästan är i framförvarandes växellåda har jag sett. Men icke någon som ens har passerat framförvarandes bakhjul med sina egna framhjul.
Om det nu är tillåtet, vad hade hänt om Verstappen hade kört om Hamilton innan den linje som finns som indikerar racestart. Samt varför har ingen gjort så tidigare.
Om det inte är tillåtet, varför gjordes inget?

Det hade med all säkerhet inte förhindrat Verstappen att köra om under det sista varvet, det hade bara tagit lite längre.

//Freezer

Detta var ju en av sakerna som Mercedes bestred/klagade på. Dock avslogs deras klagan då man menade att även om Max bil var något före Lewis vid ett par tillfällen när de bromsade och accelererade så låg han bakom Lewis när SC försvann.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Fortfarande många som skriver om mercedes failade SC taktiker.. Är det verkligen motorsport för er att ett lag ska sitta o räkna med att säkerhetsbilen kommer ut?

Jag undrar personligen varför man ens får göra däckbyten under säkerhetsbilen faktiskt... Är det inte bättre o bara låta fältet behålla samma förutsättningar som när incidenten sker?? Hastigheten är såpass låg så att riskerna för punktering är i princip 0, skulle va enkelt o göra en klausul att man får göra däckbyte om man har just en aktiv punktering också. Det här med däckbyten under SC är ju bara så random och man kan ha tur och otur bara.

SC har och är en variabel som är en del av strategin, teamen planerar ju efter det på banor med hög sannolikhet. Man kan tycka det är tråkigt, jag tycker det är rimligt. Det var inte bara vid SC merca missade tbh, de kunde lagt på nya däck åt Lewis när Max tog sitt andra set hårda också men vågade inte.

Indycar använder SC på ett klart mer godtyckligt sätt och stänger depån under SC, ibland snabbt och ibland långsamt beroende på om de vill att några ska hinna in i depå eller ej. Där handlar en SC nästintill enbart om tur tillskillnad från i F1.

Jämför jag dem två serierna tycker jag F1 sköter SC på ett mycket bättre och tydligt sätt som jag klart föredrar och tycker ska vara en del av sporten. Däckbyte under rödflagg är klart mer random än under SC, där borde dem däremot ta bort möjligheten.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack