Permalänk
Medlem

Har säkert ingenting att göra med att Audi inte lyckats i LeMans sen 2014
Plus att dom ju dissade F1's nya regler med V6 turbos för att dom inte var relevanta för vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har säkert ingenting att göra med att Audi inte lyckats i LeMans sen 2014
Plus att dom ju dissade F1's nya regler med V6 turbos för att dom inte var relevanta för vanligt folk.

Vet inte riktigt vad du menar med att vara relevant för vanligt folk med tanke på att F1 är allt annat än för vanligt folk och med sina dyra räkningar därefter

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Blir bra det där 😍😅

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer, vore riktigt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vet inte riktigt vad du menar med att vara relevant för vanligt folk med tanke på att F1 är allt annat än för vanligt folk och med sina dyra räkningar därefter

Audi ville se 4 cylindriga motorer, som ju är mer relevanta för biltillverkare i stort.
Precis som 18" fälgar (trots sportens protester) ses som bättre för däck och fälg krängarna.

Porsche (och även Audi får man förmoda eftersom dom tillhöra samma koncern) vill också se fyrhjulsdrift, där framhjulen drivs av hybridsystemet.
D.v.s. samma system dom kör i LeMans bilarna, vilket såklart skulle ge Porsche en enorm fördel initialt.
Noll chans att det skulle bli verklighet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Audi ville se 4 cylindriga motorer, som ju är mer relevanta för biltillverkare i stort.
Precis som 18" fälgar (trots sportens protester) ses som bättre för däck och fälg krängarna.

Porsche (och även Audi får man förmoda eftersom dom tillhöra samma koncern) vill också se fyrhjulsdrift, där framhjulen drivs av hybridsystemet.
D.v.s. samma system dom kör i LeMans bilarna, vilket såklart skulle ge Porsche en enorm fördel initialt.
Noll chans att det skulle bli verklighet dock.

Ahaaa, jag förstår

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nice, men vilket team slutar då för att ge plats? Eller behöver ingen sluta

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Nice, men vilket team slutar då för att ge plats? Eller behöver ingen sluta

är väl som motor leverantör till o börja med om jag uppfattat det rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Nice, men vilket team slutar då för att ge plats? Eller behöver ingen sluta

Det är inte en hård gräns på 10 team utan fler kan läggas till. Som mest får 26 bilar starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det är inte en hård gräns på 10 team utan fler kan läggas till. Som mest får 26 bilar starta.

En stor kostnad att lägga till team. Nya teamet ska betala typ 200m dollar till de andra för att täcka upp. Så lättare och mycket billigare att bara ta över ett team

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Otmar har lämnat Aston Martin. Ryktas att han kommer gå till Alpine, får se om det stämmer.
Oklart vem som kommer ta över hos Aston Martin också.

https://twitter.com/f1/status/1478687393486094338?s=21

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Otmar har lämnat Aston Martin. Ryktas att han kommer gå till Alpine, får se om det stämmer.
Oklart vem som kommer ta över hos Aston Martin också.

https://twitter.com/f1/status/1478687393486094338?s=21

Det känns lite väntat faktiskt att Aston Martin med Stroll i spetsen försöker bygga om och placera in de han själv väljer i toppen.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sidde:

Det känns lite väntat faktiskt att Aston Martin med Stroll i spetsen försöker bygga om och placera in de han själv väljer i toppen.

Nu vet jag inte hur det är internt men själv tycker jag Otmar har gjort ett bra jobb. Papa Stroll kanske har andra åsikter/önskemål såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu vet jag inte hur det är internt men själv tycker jag Otmar har gjort ett bra jobb. Papa Stroll kanske har andra åsikter/önskemål såklart

Jag känner bara igen det från arbetslivet när man byter ledning kommer också ledningen med sitt eget entourage.
(Så gjorde Dan Eliasson hos oss på jobbet för snart 10år sedan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu vet jag inte hur det är internt men själv tycker jag Otmar har gjort ett bra jobb. Papa Stroll kanske har andra åsikter/önskemål såklart

Frågan är ju om han själv valde att lämna eller om dom inte ville ha kvar honom. Men det ska bli intressant att se vilken hans efterträdare blir.

Permalänk
Medlem

Jahopp där rök Masi trots allt.

Är det bara jag som börjar bli löjligt jävla trött på tystnaden från ham och gnället från merca?
Allt snack om att Ham inte kommer köra vidare om inte de sparkar den och den och gör si och så så att det blir exakt som merca vill?
Nähä... skit i det då. Lägg ner karriären och sluta spela martyr, allt ska inte handla om dig hela tiden!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jahopp där rök Masi trots allt.

Är det bara jag som börjar bli löjligt jävla trött på tystnaden från ham och gnället från merca?
Allt snack om att Ham inte kommer köra vidare om inte de sparkar den och den och gör si och så så att det blir exakt som merca vill?
Nähä... skit i det då. Lägg ner karriären och sluta spela martyr, allt ska inte handla om dig hela tiden!

Var läser du att Masi har fått gå? Sen är det naturligtvis en taktik att HAM är tyst, oavsett vad man tycker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Var läser du att Masi har fått gå? Sen är det naturligtvis en taktik att HAM är tyst, oavsett vad man tycker om det.

Tror inte det finns någon uttrycklig bekräftelse...

Men dels så har det ju spekularats friskt, t.ex.

"One senior source told BBC Sport that Mercedes had dropped their appeal against the results of the race after agreeing a quid pro quo with the FIA.

This deal was said to be that Masi and FIA head of single-seater technical matters Nikolas Tombazis would no longer be in their positions for the 2022 season.

Mercedes deny that any such deal was reached, and insist that they dropped their appeal after receiving assurances only that the issue would be treated seriously and appropriate action would be taken by the FIA."

https://www.bbc.com/sport/formula1/59951382

Och sedan verkar båda dessa figurer ha försvunnit från https://www.fia.com/administration?tag=exp098-20 (där de fanns med tidigare). Om detta betyder att de inte har sina positioner längre eller att FIA bara formulerar sitt organisationsdiagram annorlunda återstår att se, känns ju dock klart misstänkt att spekulationerna inte bara var rök...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Var läser du att Masi har fått gå? Sen är det naturligtvis en taktik att HAM är tyst, oavsett vad man tycker om det.

Masi finns inte längre med i FIA's organisationsträd som evil penguin länkat ovanför. Hans namn har ersatts av Peter Bayer. Känns som ett rätt tydligt tecken på att Masi ryker.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tror inte det finns någon uttrycklig bekräftelse...

Men dels så har det ju spekularats friskt, t.ex.

"One senior source told BBC Sport that Mercedes had dropped their appeal against the results of the race after agreeing a quid pro quo with the FIA.

This deal was said to be that Masi and FIA head of single-seater technical matters Nikolas Tombazis would no longer be in their positions for the 2022 season.

Mercedes deny that any such deal was reached, and insist that they dropped their appeal after receiving assurances only that the issue would be treated seriously and appropriate action would be taken by the FIA."

https://www.bbc.com/sport/formula1/59951382

Och sedan verkar båda dessa figurer ha försvunnit från https://www.fia.com/administration?tag=exp098-20 (där de fanns med tidigare). Om detta betyder att de inte har sina positioner längre eller att FIA bara formulerar sitt organisationsdiagram annorlunda återstår att se, känns ju dock klart misstänkt att spekulationerna inte bara var rök...

Skrivet av Osmanix:

Masi finns inte längre med i FIA's organisationsträd som evil penguin länkat ovanför. Hans namn har ersatts av Peter Bayer. Känns som ett rätt tydligt tecken på att Masi ryker.

Intressant, märkligt att medierna inte har presenterat detta på ett bättre sätt. Och frågan är om hans avgång räcker då formel 1 aldrig har varit så polariserad som den är nu.

Permalänk
Medlem

Att Masi försvinner från FIA administrationen betyder ju inte automatiskt att han inte är kvar som Race Director. Lär väl komma mer info om sådan när säsongen närmar sig. De har ju en del att jobba på i FIA för att förbättra hur F1 racen hanteras. Det har ju varit väldigt oklart med hur vissa saker hanteras mellan olika race (t.ex. vart är det ok att köra) och även ibland i samma race.
Om Masi inte får vara kvar känns det lite som att de slänger honom under bussen, vilket det iof redan känns som. Det är ju något som FIA och den som är RD bör komma överens om, dvs hur regler bör tolkas och sätta en enhetlig bedömning på saker. Annars kommer det ju fortsätta vara samma problem framöver tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Intressant, märkligt att medierna inte har presenterat detta på ett bättre sätt. Och frågan är om hans avgång räcker då formel 1 aldrig har varit så polariserad som den är nu.

Eftersom media skriver som de skriver så verkar det ju som att Mercedes ensamma tvingade ut Masi. Låter inte bra att ett stall får sådan makt.
Hur ska nästa person kunna vara rättvis när han vet att vissa stall kommer kunna få ut honom och andra inte kommer ha lika mycket makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Eftersom media skriver som de skriver så verkar det ju som att Mercedes ensamma tvingade ut Masi. Låter inte bra att ett stall får sådan makt.
Hur ska nästa person kunna vara rättvis när han vet att vissa stall kommer kunna få ut honom och andra inte kommer ha lika mycket makt.

Om han är konsekvent i sina beslut och följer reglerna så är det nog inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Eftersom media skriver som de skriver så verkar det ju som att Mercedes ensamma tvingade ut Masi. Låter inte bra att ett stall får sådan makt.
Hur ska nästa person kunna vara rättvis när han vet att vissa stall kommer kunna få ut honom och andra inte kommer ha lika mycket makt.

Fast om det nu är så som vissa artiklar gör gällande, att Mercedes krävt Masis avgång i utbyte mot att lägga ner sin överklagan, så är det ju inte så att Mercedes som team har makten att avsätta Race Directors till höger och vänster. Utan i så fall handlar det om att FIA var så pass rädda för Mercedes överklagan, att de kände sig tvungna att agera så.

Alltså, om situationen var omvänd så hade Red Bull haft exakt samma starka påtryckningsmedel som Mercedes nu potentiellt har haft. Om situationen aldrig uppstått så hade ingen haft påtryckningsmedlet.

Permalänk
Medlem

Eller så är det så enkelt som att Fia gör som de sa att de skulle göra?
De skulle ju placera en fast domare(eller har jag drömt detta?) istället för att rotera och gör man det bygger man väl om hela strukturen antar jag.

Sedan är det ju kanske så att Masi inte är intresserad av att vara kvar. Merc har ju betett sig som svin tycker jag, ett av världens största företag ger sig på en utpekad individ. Skulle jag sitta i FIAs organisation skulle jag nog försvara personerna med all kraft och istället skälla ut Merc för deras olämpliga angrepp på individer. Merc matar ju internet-trollen och gör att människor blir dödshotade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om han är konsekvent i sina beslut och följer reglerna så är det nog inga problem.

Är väl inte han som tar besluten? Är ju de roterande domarna som avgör situationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eller så är det så enkelt som att Fia gör som de sa att de skulle göra?
De skulle ju placera en fast domare(eller har jag drömt detta?) istället för att rotera och gör man det bygger man väl om hela strukturen antar jag.

Sedan är det ju kanske så att Masi inte är intresserad av att vara kvar. Merc har ju betett sig som svin tycker jag, ett av världens största företag ger sig på en utpekad individ. Skulle jag sitta i FIAs organisation skulle jag nog försvara personerna med all kraft och istället skälla ut Merc för deras olämpliga angrepp på individer. Merc matar ju internet-trollen och gör att människor blir dödshotade.

Håller helt med dig! Det är ju inte Masi som ensam tar alla beslut utan han framför domarnas beslut etc. Visst när det kom till SC i abu dhabi kunde han ta beslutet själv. Men inte övriga bedömningsfrågor men det är han som har fått 100% av all skuld sett utåt mot oss tittare under hela säsongen!
Att merca beter sig som de gör och att Ham hotar med att sluta om de inte ändrar det som de vill och att Masi ryker är helt j*vla patetiskt!
Att FIA inte går in och försvarar Masi är väl för att de gör allt för att inte ta på sig skulden som organisation. Då är det enklare att kasta en individ under bussen.. Och de gör ju allt för att inte deras gnällande guldpojke ska sluta.
Hade varit intressant att se om denna säsongen fast utan att någon förare eller person med anknytning till ett team har minsta möjlighet att påverka domare.
Sett över väldigt många säsonger tillbaka när merca har varit bäst och störst och vackrast så har det varit så väldigt genomskinligt att domslut absolut INTE är opartiska, utan det har varit mycket påverkan från teamen. FRAMFÖRALLT från merca så fort de haft minsta motgång. Visst nu håller jag på RB och Max och försvarar inte Horner på ngt sätt när han gnäller till domarna, men Toto är i en helt egen dimension när det kommer till detta! Ska bli underbart att se kommande säsong när Toto framförallt inte får ta kontakt med varken domare eller RD.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är väl inte han som tar besluten? Är ju de roterande domarna som avgör situationerna.

Jo det är ju domare som dömer och sen har dom någon avdankad racing förare som "expert"
Jag tänkte på situationen som drog igång denna cirkusen i sista racet, det är väl den som sitter färskast i minnet.

Edit: Det bästa hade nog varit att inte kora någon mästare alls, nu blev det ju tyvärr Masi som avgjorde vm.

Permalänk
Medlem

Förstår att Mercedes och Hamilton är besvikna, men under säsongens gång har de nog haft sin beskärda del av mycket flyt.

Angående beslutet på näst sista varvet, där hade Masi ett otroligt svårt läge. Suger ju nog fullständig att avsluta säsongen efter safetycar särskilt när det kommer att ge titeln till Mercedes. Det skulle ju ha varit ungefär lika mycket sura miner ifrån den andra sidan då att Masi gav titeln åt Lewis.

Men största barnungarna är absolut Hamilton fansen som gråter störtfloder och vill Masis huvud på en påle. Hur otroligt barnsligt är den petionen att ge titeln åt Lewis i efterhand.

Edit: Det är ju egentligen bara med otroligt mycket flyt som Lewis ens hade en chans på titeln i Abu Dhabi.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Förstår att Mercedes och Hamilton är besvikna, men under säsongens gång har de nog haft sin beskärda del av mycket flyt.

Angående beslutet på näst sista varvet, där hade Masi ett otroligt svårt läge. Suger ju nog fullständig att avsluta säsongen efter safetycar särskilt när det kommer att ge titeln till Mercedes. Det skulle ju ha varit ungefär lika mycket sura miner ifrån den andra sidan då att Masi gav titeln åt Lewis.

Men största barnungarna är absolut Hamilton fansen som gråter störtfloder och vill Masis huvud på en påle. Hur otroligt barnsligt är den petionen att ge titeln åt Lewis i efterhand.

Nu var det ju dock lite så att Hamilton hade redan kört byxorna av Verstappen i hela racet.